Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

"FHI skriver at personer med alvorlig svekket immunforsvar vil kunne få alvorlig koronasykdom selv etter en tredje dose, og påpeker at en høy oppslutning for vaksinen blant hele befolkningen er et viktig tiltak for å unngå videre smitte."

Hva går under alvorlig svekket immunforsvar? Det er ikke akkurat slik at man får beskjed på sykehuset hvilken alvorlighetsgrad det er på alle typer behandling. Jeg skjønner at kreftpasienter i cellegift-fasen går under alvorlig, men hva med autoimmune sykdommer som går på biologisk + methotrexate, er det alvorlig? Syntes de kunne utdypet mer når de kommer ut med slik informasjon.

Endret av .berZerk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ToxicTed skrev (17 minutter siden):

De antar R på 2.0 nå, men regner med at denne fordobles i den kalde årstida (dvs fra oktober). Nå må vaksinene virkelig vise hva de er gode for.

Etter hvert som Delta, nye Delta osv. sprer seg, så kan nok det R-tallet tredobles, slik man ser andre steder i verden.

Uten tiltak, en viss tiltakstrøtthet i befolkningen uansett, at mange er vaksinert og oppfører seg som normalt, selv om flere av de fremdeles kan være smittebærere osv. vil nok føre til en høy smittespredning, det store spørsmålet er vel hvor høy, og hvor mange av disse som blir syke nok til å trenge innleggelse, for det er vel der skoen trykker til slutt.

Delta kan i følge studier ha et R-tall på gjennomsnittlig noe over 5, av det man vet så langt.
CDC har anslått R-tallet opp mot 8-9 under de rette forholdene.

Tall viser også at uvaksinerte i større grad blir syke av Delta, slik at andelen som trenger sykehusopphold er trolig også større.

Den eneste fordelen er at de fleste i risikogruppene allerede er vaksinert, og trolig ikke blir så syke at de trenger sykehusinnleggelse.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
.berZerk skrev (8 minutter siden):

"FHI skriver at personer med alvorlig svekket immunforsvar vil kunne få alvorlig koronasykdom selv etter en tredje dose, og påpeker at en høy oppslutning for vaksinen blant hele befolkningen er et viktig tiltak for å unngå videre smitte."

Hva går under alvorlig svekket immunforsvar? Det er ikke akkurat slik at man får beskjed på sykehuset hvilken alvorlighetsgrad det er på alle typer behandling. Jeg skjønner at kreftpasienter i cellegift-fasen går under alvorlig, men hva med autoimmune sykdommer som går på biologisk + methotrexate, er det alvorlig? Syntes de kunne utdypet mer når de kommer ut med slik informasjon.

Jeg vil tro det kommer mer informasjon for revmatikere i løpet av uka. Det har vært kjørt en større studie der de har sett på vaksineeffekten hos revmatikere. Resultatene presenteres denne uka.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/08/27/samler-500-revmatologer-fra-skandinavia/

(nå antar jeg at det er revmatisme du tenker på, pga. kombinasjonen biologisk + methotrexate, som er vanlig der)

Endret av :utakt
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, 0laf said:

Uten tiltak, en viss tiltakstrøtthet i befolkningen uansett, at mange er vaksinert og oppfører seg som normalt, selv om flere av de fremdeles kan være smittebærere osv. vil nok føre til en høy smittespredning, det store spørsmålet er vel hvor høy, og hvor mange av disse som blir syke nok til å trenge innleggelse, for det er vel der skoen trykker til slutt.

Hadde time for den årlige helsesjekken hos min lege forrige uke, og han var ikke fornøyd med hvordan ting så ut nå og ønsket at tiltakene fortsatte en stund til. Selv om folk ikke blir syke nok for innleggelse i like stor grad som før, så vil det jo også gå hardt utover de andre helsetjenestene som fastleger osv  hvis veldig mange blir 'litt' syke.

Endret av ToxicTed
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Noen som vet hvilken vaksine som blir brukt i Bergen for tiden? Ser ut som at en drop in i Bergen blir det enkleste og kjappeste for min dose 2. 
Skjønner at dette er i-landsproblem så det holder, men jeg jobber ofte i andre land og ønsker selvfølgelig å unngå komplikasjoner ved innreise til land hvor man ikke blir regnet som fullvaksinert ved en kombinasjon. Dette kan i verste fall bli ødeleggende for mine jobbmuligheter på kort sikt. 

Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (24 minutter siden):

Noen som vet hvilken vaksine som blir brukt i Bergen for tiden? Ser ut som at en drop in i Bergen blir det enkleste og kjappeste for min dose 2. 
Skjønner at dette er i-landsproblem så det holder, men jeg jobber ofte i andre land og ønsker selvfølgelig å unngå komplikasjoner ved innreise til land hvor man ikke blir regnet som fullvaksinert ved en kombinasjon. Dette kan i verste fall bli ødeleggende for mine jobbmuligheter på kort sikt. 

Med dagens koronapass er det ingen måte for innreisemyndigheter å se om du er vaksinert med to forskjellige doser. Kun den siste dosen og om det er 2/2 oppgis i EU-passet ved scanning.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fullt kaos på teststasjon – må be folk om å snu
https://www.tv2.no/nyheter/14196014/

Sitat

BRYN (TV 2): Ved covid-19-teststasjonen på Bryn i Oslo har de aldri opplevd høyere pågang av folk som vil teste seg enn akkurat nå.

Enorme køer og folk som blir bedt om å komme tilbake senere er situasjonen ved Bryn teststasjon og flere av de andre teststasjonene til Oslo kommune mandag.

– Det er veldig, veldig stor pågang. Og trykket er stort både på Bryn og de andre testsentrene i Oslo. Vi tar unna det vi kan, men vi er nødt til å oppfordre de besøkende til å ha tålmodighet, sier Louise Larsen Dahl, leder ved testsenteret på Bryn, til TV 2.

Sitat

Opp mot tre timers kø

Hun ber folk innstille seg på at det kan ta tid om de skal teste seg.

– De må innstille seg på at det er ventetider. Akkurat nå er det opp mot tre timers ventetid på Bryn. Så vi har måttet be en del besøkende om å komme tilbake på et senere tidspunkt for å klare å bevare sikkerheten, sa hun rundt klokken 11.30 mandag.

Sitat

– Hvordan opplever du situasjonen nå, sammenlignet med tidligere?

– Vi har høyere testtrykk enn noen gang og setter daglig rekorder i antall besøkende som kommer for å teste seg.

Konstant pågående prosess

– Hvor mye kan dere ta unna?

– Oslo kommune har hele tiden gode planer på hvor mange vi skal kunne klare å teste i løpet av en uke. Og dette jobbes det kontinuerlig med for å tilpasse og justere seg det trykket som er i samfunnet. Og det er konstant en pågående prosess.

Dahl er klar på at alle som trenger å teste seg for korona er hjertelig velkomne til å gjøre det, men kommer med en klar oppfordring.

– Ha tålmodighet.

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (17 minutter siden):

Med dagens koronapass er det ingen måte for innreisemyndigheter å se om du er vaksinert med to forskjellige doser. Kun den siste dosen og om det er 2/2 oppgis i EU-passet ved scanning.

Om dette er noe som blir varig så kommer garantert innreisemyndighetene i de aktuelle landene til å kreve dokumentasjon på dette etterhvert.

Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (1 minutt siden):

Om dette er noe som blir varig så kommer garantert innreisemyndighetene i de aktuelle landene til å kreve dokumentasjon på dette etterhvert.

Har inntrykk av at enkelte av de landene dette gjelder har en litt pragmatisk tilnærming til corona. Jeg skal til et land som kun krever at du er fullvaksinert eller har avgitt negativ prøve hvis du kommer med fly. Tar du buss, tog, bil etc. kan du bare suse rett inn. For innreisehensyn og serterfikat er du juridisk fullvaksinert samme dag som dose 2 blir satt. Men de krever altså at du får samme sprøyte begge ganger på bakgrunn av at det ikke er gjort studier på krysskompabilitet. Dermed virker det som at så snart det foreligger en fagfellevurdert studie, så er det ikke et problem dersom kompatibilitet oppnås.

Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (1 time siden):

Hadde time for den årlige helsesjekken hos min lege forrige uke, og han var ikke fornøyd med hvordan ting så ut nå og ønsket at tiltakene fortsatte en stund til. Selv om folk ikke blir syke nok for innleggelse i like stor grad som før, så vil det jo også gå hardt utover de andre helsetjenestene som fastleger osv  hvis veldig mange blir 'litt' syke.

Da får man heller utvide retten til egenmelding og lignende. 3 dager er jo mange tilfeller ikke nok nå som arbeidsgivere ikke vil ha folk som snufser litt på arbeidsplassene (mange virksomheter har jo nå 8 dager etter utvidelsen av IA) .

Det er nok heller medisinen enn at fastlegene skal ta seg av ting som er best at folk forblir hjemme til det gir seg. Så bør man også forvente mer fleksible arbeidsgivere hvor man kan ta hjemmekontor om man hangler litt (der hvor det er mulig da - er jo litt vanskelig om man jobber i butikk feks da)

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 timer siden):

Som jeg spådde begynner vi ogå å dra fra Danmark på en negativ måte: 

Danmark. Intensiv: 19, respirator: 8.

Norge: Intensiv: 20, respirator: 12

Man skal ikke kimse av at Danmark ligger mye lenger fremfor oss i vaksineringen.

Mye lenger er vel å overdrive. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Snikpellik said:

De første tredjedosene er nå satt i Norge. Det er først pasienter som går på immundempende medisiner som tilbys dette, gjennom en studie ved Ahus.

Får tredje vaksinedose på Ahus
https://www.ahus.no/nyheter/forskning/far-tredje-vaksinedose-pa-ahus

Vel og bra tiltak. Men FHI og politikere kan ikke få tatt en avgjørelse om det skal bli tredjedose for alle eller hva alle evt. vil få av alternativer etterhvert?

Endret av G
Lenke til kommentar
Nedward skrev (7 minutter siden):

71% fullvaksinert i DK mot 55% i Norge er vel ikke helt uvesentlig.

Og de er kommet langt i å vaksinere helt ned til 12 år også, det utgjør også en viktig forskjell. Det har nok noe å si hvorfor smitten har økt så mye siden skolen startet i Norge, mens det går mer kontrollert for seg i Danmark.

• Liker 2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, William_S said:

Da får man heller utvide retten til egenmelding og lignende. 3 dager er jo mange tilfeller ikke nok nå som arbeidsgivere ikke vil ha folk som snufser litt på arbeidsplassene (mange virksomheter har jo nå 8 dager etter utvidelsen av IA) .

Det er nok heller medisinen enn at fastlegene skal ta seg av ting som er best at folk forblir hjemme til det gir seg. Så bør man også forvente mer fleksible arbeidsgivere hvor man kan ta hjemmekontor om man hangler litt (der hvor det er mulig da - er jo litt vanskelig om man jobber i butikk feks da)

Er det virkelig så ille med norske bedrifters forståelse av egenmelding nå?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Er det virkelig så ille med norske bedrifters forståelse av egenmelding nå?

Folketrygdloven sier tre dager. IA virksomheter hadde jo 8 dager på rad før siste store revisjon som inkluderte alle virksomheter, men ikke den særskilte egenmeldingslengden som nå er mer fastsatt i tariff. I praksis har alle statlige og kommunale virksomheter 8 dager vil jeg tro. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
9 hours ago, nirolo said:

La oss først se hva FHI sier om C19 i artikkelen du linker til:

Så når @Kjetil Lura er i 50-årene (?) så er dette en sykdom han bør ta på alvor. Det å da ikke vaksinere seg er en unødvendig risikosport.

Hehe. Risikosport?

Tar ikke noen vaksiner til nå, så ja da har det vert risikosport siden jeg var 15år😁

Lenke til kommentar
20 hours ago, nirolo said:

Nei, du sa ikke sist vinter for det ser ikke ut til at du klarer å forholde deg til tiltakene som har vært mot C19 med nedstengninger og vaksinering av over 80% av alle over 18 så langt. Det har ingen betydning i sammenligningen din? Du sammenligner to helt forskjellige ting og trekker en konklusjonen som er helt på tur, men klarer ikke å se det? Imponerende.

Du sammenligner historiske dødsfall av en sykdom som var så godt som ikkeeksisterende under C19-tiltakene i vinter med dødsfall av C19 under kjempestrenge tiltak?

Det er ganske påfallende at du ikke argumenter for at sammenlignene dine holder vann, du bare slenger ut noen greier og går videre. Mener du virkelig at influensa er farligere enn C19? Mener du at det er mer dødelig? Evner du i så fall å argumentere for det?

Har ikke noe mot tiltakene mot c19(har jeg sakt det)(burde hvert strengere, ikke reis ut av norge) og det hjelper også mot influensa viruset. Men det døde flere av influensa viruset før c19 kom.

https://www.vaksinebloggen.no/covid-19-vs-influensa/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...