Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Man er offieiselt fullvaksinert to uker etter andre dose, men man er grunnleggende vaksinert mot alvorlig forløp(som i innleggelse)og død tre uker etter flørste dose; og på det nivået er nå en overveldende del av befolkningen. Og poenget med unntakstilstanden er ikke og har aldri vært at ingen skal få corona, meningen var at helsevesenet ikke skal kollapse. Og det har vaksineringen allerede sørget for at det sannsynsligvis ikke gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said:

Man starter ikke på nytt. Man fortsetter med dose 3. Og med økningene i produksjonskapasitet kan man med f.eks 1 mill doser per uke kunne fullvaksinere hele befolkningen på ca 1 mnd. Da er man igjen godt beskyttet i opp mot ett år eller mer.

Det vet vi jo ikke. Man trodde jo tidlig at etter 2 doser så trengte man ikke ny dose på ganske lenge, men så viser det seg at beskyttelsen reduseres drastisk og er nesten borte etter 6 mnd - igjen dersom vi skal tro data fra Israel. 

Ikke utenkelig at vi må ha ny dose hver 6 mnd (evt bli infisert da - det regnes vel som en booster). De fleste i verden har jo ikke engang fått 1 dose så mutasjoner vil fortsette å oppstå.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Noen merker vaksinen mer på formen enn andre. Er kroppens respons på vaksinen en indikasjon på hvordan kroppen ville respondert på det ekte viruset hvis det kom først?

Det er faktisk et ganske interessant spørsmål. Noen har rapportert om volsomme influensalignende reaksjoner mens andre ikke har merket noe som helst. Slik har det også vært med smitte med covid; mange er jo som kjent asymptomatiske.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Noen merker vaksinen mer på formen enn andre. Er kroppens respons på vaksinen en indikasjon på hvordan kroppen ville respondert på det ekte viruset hvis det kom først?

En bekjent som er sykepleier har fortalt meg det - at dersom man reagerer sterkt på vaksinene så ville man sannsynligvis blitt veldig syk av covid. Usikker på om dette faktisk stemmer, men det er jo logisk. Har ikke hørt noen andre uttale seg om det. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Isåfall kan det jo tyde på at en mye større del av befolkningen har vært smittet med asymptomatisk covid enn man faktisk er klar over, men det får man aldri vite. Jeg regner med at mørketallene; ihvertfall fra i fjor før testingen kom i gang sannsynligvis er meget høye. Det kan jo hende at en stor del av befolkningen ikke hadde trengt mer enn en vaksinedose. Men det får vi jo aldri vite.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv fikk jeg nr 2 i går (Pfizer) og utenom litt støl arm har jeg ikke merket en dritt. Jeg har vært konstant forkjøla i 7 år nå pga kids, så er jo en mulighet for at jeg har noe kryssimmunitet fra andre coronavirus. Dette kvalifiserer nok ikke som forskning så ta det med en klype salt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Isåfall kan det jo tyde på at en mye større del av befolkningen har vært smittet med asymptomatisk covid enn man faktisk er klar over, men det får man aldri vite. Jeg regner med at mørketallene; ihvertfall fra i fjor før testingen kom i gang sannsynligvis er meget høye. Det kan jo hende at en stor del av befolkningen ikke hadde trengt mer enn en vaksinedose. Men det får vi jo aldri vite.

Det var jo en stor studie her i våres som prøvde å kartlegge hvor mange som har vært smittet her til lands og de kom frem til at mørketallene slett ikke var så store. Mener det var en UiT studie

• Liker 4
Lenke til kommentar
Skrekkugle skrev (4 minutter siden):

Selv fikk jeg nr 2 i går (Pfizer) og utenom litt støl arm har jeg ikke merket en dritt. Jeg har vært konstant forkjøla i 7 år nå pga kids, så er jo en mulighet for at jeg har noe kryssimmunitet fra andre coronavirus. Dette kvalifiserer nok ikke som forskning så ta det med en klype salt.

Jeg vil tippe at det har gitt kroppen et grundig immunforsvar for virus av den typen virus ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Med andre ord ønsker et klart flertall av befolkningen å ikke lenger leve i en medisinsk unntakstilstand når vi atpåtil har vaksiner som virker mot dette. Da bør også politikerne ta hensyn til dette og ikke til ønskene fra enkelte helsebyråkrater og pesimistiske "eksperter". Denne professoren bør ikke lyttes til i det hele tatt. Han må gjerne få si det han gjør; vi har ytringsfrihet men regjeringen behøver ikke å ta noe som helst han sier til etteretning.

Hehe kommer vel en kronikk fra Bjørg og co snart som krever full nedstenging. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (13 minutter siden):

En bekjent som er sykepleier har fortalt meg det - at dersom man reagerer sterkt på vaksinene så ville man sannsynligvis blitt veldig syk av covid. Usikker på om dette faktisk stemmer, men det er jo logisk. Har ikke hørt noen andre uttale seg om det. 

Interessant! Jeg har forstått det sånn at de som reagerer lite på vaksinene også opparbeider seg lite immunitet. Det er selvsagt ikke positivt å bli hardt rammet, men hvis man nå først blir det så indikerer vel også det at man oppnår høy immunitet mot smitte senere. Sånn sett er det vel egentlig ønskelig med kraftig respons på vaksinen, og moderat respons på det ekte viruset dersom det kommer først.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Beklager kanskje litt off-topic, men er det noen som har oversikt over innreiserestriksjoner for blandingsvaksinerte rundt om?  Skiller land mellom mRNA-vaksiner + andre eller hva er "konsensus"?

Reiser du til England (ikke Wales og Skottland) må du i karantene dersom du ikke har fått to doser av samme type. Gjelder alle typer koronavaksiner. I USA regnes man foreløpig ikke som fullvaksinert med to ulike doser.

Med EUs koronapass er det ingen måte å sjekke dette på ved innreise til England, så vet ikke om de får håndhevet det (Norge har uansett vært grønt for britene lenge). De har også kryssvaksinert egne innbyggere, så hvorfor det forskjellsbehandles vet jeg ikke.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (12 timer siden):

Tok kollektivt inn til hovedstaden i dag. Telte 3 stykker inkludert meg selv som hadde munnbind på stappfull buss. Håpløst. 

Må si det er ganske uansvarlig å reise rundt nå, spesielt kollektivt. Var dette en reise du absolutt måtte ta, eller kunne den vært unngått? 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Laken said:

Må si det er ganske uansvarlig å reise rundt nå, spesielt kollektivt. Var dette en reise du absolutt måtte ta, eller kunne den vært unngått? 

Det er forventet at jeg er fysisk på kontoret.

Endret av Benbjo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Laken skrev (17 minutter siden):

Hvorfor er det uansvarlig? Store deler av befolkningen er nå fullvaksinerte, og de som ikke er det er i stor grad også tre uker inn i første dose samt at de ikke tilhører noen risikogruppe.

Jeg har skjønt, ut i fra for eksempel undersøkelser jeg leser at det er en andel av befolkningen som fortsatt er så redde for corona at selv ikke vaksinene gjør at de føler at det er tryggere. Men de det da gjelder bør helst ta et eget ansvar for å unngå smitte mener jeg nå. Men det er feil å forvente at resten av samfunnet skal vise spesialhensyn til de som er mer enn gjennomsnittelig engestelige. I Oslo er det såpass mange som uansett ikke har noe annet valg enn at de må reise kollektivt; så da kan man ikke bare ta hensyn til de som er veldig engstelige for corona.

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Laken skrev (2 minutter siden):

Uansvarlig å reise rundt nå? Den var ny, samfunnet er tilnærmet åpent som vanlig i mesteparten av landet og har vært det siden i vår. Folk er nødt til å reise på jobb, skole osv. og da er mange avhengige av å bruke kollektiv.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det uansvarlig? Store deler av befolkningen er nå fullvaksinerte, og de som ikke er det er i stor grad også tre uker inn i første dose samt at de ikke tilhører noen risikogruppe.

De som er så redd for corona at selv ikke vaksinene gjør at de føler at det er tryggere bør helst ta et eget ansvar for å unngå smitte mener jeg nå. Men det er feil å forvente at resten av samfunnet skal vise spesialhensyn til de som er mer enn gjennomsnittelig engestelige.

Neineinei. Det er alltid  de som er mest bekymret på egne og andres vegne som skal lyttes mest til! Er du usolidarisk?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hører på Nakstad snakke, han sier han er litt bekymret for smittetallene. I følge han så var det forventet å øke, men samtidig så forventet ikke de så stor økning blant smitte i barn og unge, og det var ikke det Helsedirektoratet hadde modellert utifra. 

Høres lovende ut.

Forøvrig er det litt rart at de ikke trodde at barn og unge kom til å å skape så stor smitte, det har man forsking frå andre land, det har vært varslet -  fra flere eksperter i Norge, men neida, i Norge må man heller gjøre seg egne erfaringer først.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...