Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

fredrik2 skrev (25 minutter siden):

Intressant, du var først desperat før att bli vaksinerade själv, förra uken krävde du en 3 dose för äldre men nu er vi alltså efter vaksinations steget? 

Samtidigt ökar inlagda i Norge och inlagda och döda i andra land.

Jeg synes det er veldig lite sympatisk å konsekvent drive personfokus og insinueringer om personlige motiver fremfor å faktisk diskutere selve saken.

Jeg synes fortsatt man bør vurdere en tredje dose jeg og det står jeg fortsatt for og helst så fort som mulig - om det er nødvendig.

Endret av Morromann
prøver å være så balansert og saklig som mulig.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Morromann said:

Der kommer jammen personangrepene nok en gang. Du har drevet personangrep på meg i månedsvis og graver frem ting jeg har skrevet for lenge siden for å diskredittere alt jeg står for både som menneske og debattant. Ufattelig simpel debatteknikk. Helt utrolig. :grumpy:

Jaja, stakkars Morromann. Förlot att jag tog opp vad du skrev före uken och att du var desperat att få vaksinen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (11 minutter siden):

Jaja, stakkars Morromann. Förlot att jag tog opp vad du skrev före uken och att du var desperat att få vaksinen.

Hvorfor er det så vanskelig å utelukkende fokusere på argument og legge egne teorier om personlige motiver til siden. Jeg kjenner ikke deg, du kjenner ikke meg, jeg fokuserer på argumentene og legger teroier om personlige motiver til side. Om man har det skal man holde de for seg selv og ikke dra de ut i debatten.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (39 minutter siden):

Skjønner ikke helt hvordan det er personangrep å vise til hva en debattant tidligere har skrevet 

Teorier om personlige motiver er kun det - teorier. Å anta at noen er for å droppe alt kun fordi man er vaksinert er kun en teori. Med mindre vedkommende man beskylder for å mene det selv har skrevet det så skal man holde slike teorier(som er usanne)for seg selv. Om man er provosert fordi man ikke liker at noen ser annerldes på det skal man la være å komme med ad hominem kun på grunn av det. Man kan spørre om det ligger noe personlig bak. Og da kunne jeg svart "nei" og så lar mang det ligge. Og noe man skal la være å spekulere i med mindre man vet det selv.

Pandemien vekker sterke følelser for mange av oss og hva som er riktig. Og fullt forståelig er det at man kan bli veldig provosert av argumenter som en selv er grunnleggende uenig i. Det blir jeg også. Mistenker jeg at noen kan ha egotiske motiver bak det de mener? Kanskje, men jeg lar tvilen komme til gode. Jeg respekterer de jeg diskuterer mot som menneske. Jeg kan være rykende uenig, ja endog provosert over hva de mener, men jeg svarer da hvorfor jeg er rykende uenig fremfor å rette angrep mot selve perosnen og tillegger dem personlige motiver når jeg ikke en gang har en anelse om de har det eller ikke. Jeg forstår at noen kan bli veldig provosert av det jeg skriver, jeg kan også bli provosert av hva andre skriver, men personfokus og stråmenn skal man holde seg for god til. Jeg skal ikke kaste den første sten her, jeg er ikke helt uskyldig der heller men jeg har lært av fortiden og bestreber meg på å hele tiden ta ballen og ikke mannen.

Alle synes pandemien er kjedelige greier og nedstengingen så det er naturlig at frustrasjonen er der. Og vi er uenige om hva som er riktig og galt. Men jeg tror ikke mange her, om noen er egoister som handler ut i fra eogistiske behov. Uansett lar jeg tvilen komme til gode slik man skal og bør gjøre.

Og - alle bør lese innlegget med rød skrift øverst i tråden.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bet meg litt merke i denne, i nyeste ukerapport fra FHI (9.8 - 15.8).
https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-32-09.08---15.08.21.pdf

331636493_Skjermbilde2021-08-23kl_21_34_29.png.fdd94fd02e27b35e9613022a2b28e7f6.png

Relativt mange i ganske ung alder som er lagt inn på sykehus siste tiden. Selvsagt på grunn av at de ikke er fullvaksinert at andelen er høyere blant de yngre, men andelen er altså mye høyere i de yngste gruppene den siste tiden sammenlignet med hele pandemien under ett.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (38 minutter siden):

Norge har nå passert Israel i andel av befolkningen som har fått minst én dose. Nå likt med UK. Disse landene har brukt mye lengre tid med tanke på vaksinetilgjengelighet å komme til den prosentandelen, og har egentlig stanget i taket en stund.

1174276437_Skjermbilde2021-08-23kl_22_03_23.thumb.png.75eea52d5b2c253f1729bfec6e70d9ab.png

Og dette gjelder vel totalbefolkning og ikke alle over 18 år regner jeg med? Morsomt at Finland og Norge er så likt. Imponerende at Danmark har fått fullvaksinert så mange.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Bet meg litt merke i denne, i nyeste ukerapport fra FHI (9.8 - 15.8

litt usikker om jeg har rett, men hvorfor er de ikke konsekvense når det gjelder aldersinndeling? synes jeg har sett mange statistikker om ulike covid-19 relaterte ting siste halvannet året, og inntrykk at de deler opp etter alder litt vilkårlig? Sånn at det blir vanskelig å "debunke" helt hva som skjuler seg bak tallene.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Skjønner ikke helt hvordan det er personangrep å vise til hva en debattant tidligere har skrevet 

Du får spørre mods her inne er nok tonen som brukes, har fått advarsler for mindre selv.

Snikpellik skrev (1 time siden):

Bet meg litt merke i denne, i nyeste ukerapport fra FHI (9.8 - 15.8).
https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-32-09.08---15.08.21.pdf

331636493_Skjermbilde2021-08-23kl_21_34_29.png.fdd94fd02e27b35e9613022a2b28e7f6.png

Relativt mange i ganske ung alder som er lagt inn på sykehus siste tiden. Selvsagt på grunn av at de ikke er fullvaksinert at andelen er høyere blant de yngre, men andelen er altså mye høyere i de yngste gruppene den siste tiden sammenlignet med hele pandemien under ett.

Synes ikke dette var noe mange eller noe urovekkende..Med tanke på at dette er et virus som går på pust hos mange vil jeg tro man lett kan havne på sykehus noen dager får så skrives ut.

Viktig se på antall lagt inn på intensiven som de siste 3 dagene har vært på 12.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (11 minutter siden):

litt usikker om jeg har rett, men hvorfor er de ikke konsekvense når det gjelder aldersinndeling? synes jeg har sett mange statistikker om ulike covid-19 relaterte ting siste halvannet året, og inntrykk at de deler opp etter alder litt vilkårlig? Sånn at det blir vanskelig å "debunke" helt hva som skjuler seg bak tallene.

Debunke.. hva? Dette er etter hva jeg forstår vanlig aldersinndeling også for andre sykdommer/sykehusinnleggelser og har vært det lenge. Og vært likt gjennom pandemien. Det er også praktisk at det er samme inndeling her som i vaksineprogrammet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Mr.M said:

Ja, hadde vært greit å vite hvem disse 6 dødsfallene i Norge fra covid-19 mellom 0-39 år faktisk tilhører. Om det er null under 18 som er døde er jo ganske relevant. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (9 minutter siden):

Ja, hadde vært greit å vite hvem disse 6 dødsfallene i Norge fra covid-19 mellom 0-39 år faktisk tilhører. Om det er null under 18 som er døde er jo ganske relevant. 

det er et godt eksempel på hva jeg mente.

0-39 år et altfor vidt spekter.

mener å ha sett at FHI unnskylder det med "personvern" (siden det er så få) men vet ikke om jeg kjøper den helt.

Lenke til kommentar

"Meldte mistenkte bivirkninger av koronavaksiner pr. 17.08.2021:
Fra vaksinasjonen startet i Norge 27. desember 2020 og frem til 17. august 2021 er det mottatt 26 498 meldinger om mistenkte bivirkninger etter koronavaksinasjon, 15 228 (59 %) av disse er behandlet."

https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20210819 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf

Av disse 15228 sakene som er behandlet er 2350 regnet som alvorlige meldinger om bivirkninger. Det er så langt 3,775000 personer i Norge som har tatt minst en dose med vaksine. Minst 0.06% rapporterer altså om alvorlige bivirkninger av vaksinen de har tatt, men tallet er vesentlig høyere på grunn av underrapportering og det faktum at bare 59% av sakene er behandlet. 

Endret av Allostasis
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (20 minutter siden):

det er et godt eksempel på hva jeg mente.

0-39 år et altfor vidt spekter.

mener å ha sett at FHI unnskylder det med "personvern" (siden det er så få) men vet ikke om jeg kjøper den helt.

Det er registrert 2 dødsfall mellom 0-19 år i Norge ifølge nyeste ukerapport. Tror ikke det offentliggjøres mer detaljert enn det så lenge det er såpass få. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Det er registrert 2 dødsfall mellom 0-19 år i Norge ifølge nyeste ukerapport. Tror ikke det offentliggjøres mer detaljert enn det så lenge det er såpass få. 

nyeste er vel uke 32? jeg kan ikke finne det du sier :hmm:

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Benbjo said:

Er vel bare noe sånt som 10% av bivirkninger som blir rapportert inn? 

Om 0.1% er utgangspunktet blir det reelle tallet så høyt som hele 1% om bare 10% rapporterer om alvorlige bivirkninger. Hvis 1% får alvorlige bivirkninger av vaksinen ville det vært skyhøyt og man måtte nok vurdert å stoppe programmet for de som ikke er i risikogruppene. Vaksinasjon handler om å begrense risiko og da sier det seg selv at en gruppe på 0-39 år bør ikke ta en vaksine som har 1% grad av alvorlige bivirkninger, når den aldersgruppen har en CFR (case fatality rate) på 0.0063% med 95,115 positive tester og 6 dødsfall (https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/). Dessuten er "infection fatality rate" vesentlig lavere for denne gruppen med så mange som er asymptomatiske med covid-19. Kan nok flerdoble det positive test tallet for 0-39 år gruppen før man nærmer seg virkeligheten. 

Endret av Allostasis
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...