Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

ToxicTed skrev (44 minutter siden):

Han tar jo ikke høyde for at vaksineeffekten ser ut til å bli redusert over tid, slik at vaksinerte også kan bli syke.

Jo men de blir ikke like syke vet du, vi må jo se til Israel da, men husk at de eldste i Israel fikk veldig tidlig.. Og legg til at de eldste har dårligere immunforsvar slik at immuniteten slutter tidligere.

Det betyr sannsyneligvis at mediaalder og de yngre kan ta booster senere enn de eldste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det ikke er meldt inn nok bivirkninger, vet ikke FDA om det. 

Danmark melder nå at de vil tilby alle en tredje dose. 

https://www.nrk.no/nyheter/danmark-vil-gi-alle-tredje-dose-1.15620559

Et slikt "tilbud" kan vel resultere i press etterhvert, som det har vært med 1. og 2. dose. Helsearbeidere som gråter over at ingen kommer og bruker vaksinedosene deres, ordførere som følger med på statistikk over hvor mange som har tatt 3. dose. Tilbud om gavekort på smultring og is hvis du møter opp og tar den. 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (6 timer siden):

Anbefaler at du leser studiene han linker til. 

Imo har Feigl-Ding vært en aggregator av god informasjon. Han har sjeldent tatt feil under pandemien. Han var blant de tidligste som advarte mot Delta blant annet. 

Jo han har tatt masse feil og sprer for det meste FUD.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

Er det best å gamble bort fremtiden og risikere at økonomien vår blir lagt i ruiner og at maskineriet i samfunnet kollapser fullstendig bare for å reduisere antallet som er smittet med covid-19?

Skal covid-19 forsette å overstyre absolutt alt annet i samfunnet vårt på ubegrenset tid i all fremtid?

Du må slitt noe forferdelig med munnbind og 2meters-regelen, stakkars. Det aller meste har fungert aldeles strålende i Norge igjennom pandemien. Har ikke hørt om større bedrifter som måtte stenge ned pga. sykdom. Noen byggeplasser har vært stengt. Kultur - konsert-bransjen er full fart på vei tilbake pga. testing. Det er vel ikke mange fat olje som ikke er produsert i pandemien?

Å kutte alt som har med å holde kontroll med pandemien, det er gambling med økonomien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Er det best å gamble bort fremtiden og risikere at økonomien vår blir lagt i ruiner og at maskineriet i samfunnet kollapser fullstendig bare for å reduisere antallet som er smittet med covid-19?

Skal covid-19 forsette å overstyre absolutt alt annet i samfunnet vårt på ubegrenset tid i all fremtid?

Det aller meste har fungert aldeles strålende i Norge igjennom pandemien. Har ikke hørt om større bedrifter som måtte stenge ned pga. sykdom. Noen byggeplasser har vært stengt. Kultur - konsert-bransjen er full fart på vei tilbake pga. testing. Det er vel ikke mange fat olje som ikke er produsert i pandemien?

Å kutte alt som har med å holde kontroll med pandemien, det er gambling med økonomien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 timer siden):

Hvis det ikke er meldt inn nok bivirkninger, vet ikke FDA om det. 

Danmark melder nå at de vil tilby alle en tredje dose. 

https://www.nrk.no/nyheter/danmark-vil-gi-alle-tredje-dose-1.15620559

Et slikt "tilbud" kan vel resultere i press etterhvert, som det har vært med 1. og 2. dose. Helsearbeidere som gråter over at ingen kommer og bruker vaksinedosene deres, ordførere som følger med på statistikk over hvor mange som har tatt 3. dose. Tilbud om gavekort på smultring og is hvis du møter opp og tar den. 

giphy.gif?cid=ecf05e47ijnhlt2gm5gjjr4cnm

I'll even throw in some doughnuts and ice cream to sweeten the deal  :) 

But if he refuses anyway, I'll put crying nurses on TV and a lot of mayors will try to wrap their heads around statistics!

Son, don't worry about it, this is a done deal - I've got them all under tremendous pressure!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (5 minutter siden):

Det aller meste har fungert aldeles strålende i Norge igjennom pandemien. Har ikke hørt om større bedrifter som måtte stenge ned pga. sykdom. Noen byggeplasser har vært stengt. Kultur - konsert-bransjen er full fart på vei tilbake pga. testing. Det er vel ikke mange fat olje som ikke er produsert i pandemien?

Å kutte alt som har med å holde kontroll med pandemien, det er gambling med økonomien.

Jeg har gjort det klart flere ganger i løpet av diskusjonen, jeg vet ikke om jeg har telling på det, at jeg setter et sylslkarpt skille mellom før og etter vaksinering og at situasjonen ikke er den samme nå som i 2020. Jeg var aldri imot tiltakene før massevaksineringen skjøt fart; tvertimot mente jeg på mange måter at jeg ville gå enda lenger og det vet alle som har lest meg i diskusjonen her.

Men så setter jeg altså et klart og tydelig skille mellom FV(Før Vaksine) og EV(Etter Vaksine). Så det mener jeg.

Hva økonomien angår så snakker jeg om i et langtidsperspektiv. At det fortsatt går bra betyr ikke at det er garantert å gjøre det for alltid. Man kan overleve å sløse bort noen millarder et år, men å fortsette å tape milliarder i år etter år gir verre ringvirkninger.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
On 8/21/2021 at 1:41 AM, Fibonacci said:

Forslag: Hva med å opprette en leirskole for germofobe voksne?

Så kan de dusje i antibac og holde ti meters avstand fra hverandre (bak pleksiglass) og ha all kommunikasjon via Teams og Skype?

Kan lokke med premier og borgerlønn!

😃 Hva med det motsatte, ikke bry seg( eller gi fanen om du vil):shrug:

Lenke til kommentar
toreae skrev (1 time siden):

Du må slitt noe forferdelig med munnbind og 2meters-regelen, stakkars. Det aller meste har fungert aldeles strålende i Norge igjennom pandemien. Har ikke hørt om større bedrifter som måtte stenge ned pga. sykdom. Noen byggeplasser har vært stengt. Kultur - konsert-bransjen er full fart på vei tilbake pga. testing. Det er vel ikke mange fat olje som ikke er produsert i pandemien?

Å kutte alt som har med å holde kontroll med pandemien, det er gambling med økonomien.

Noen klarer jo ikke ense hvor lett tiltak kommer tilbake flere steder i Norge.

Og tro at ting er som normalt nå sier jo litt.

Dagen man ikke bryr seg om de daglig smittetallene vil jeg tro man starter veien tilbake til normalen pre covid, men ikke før det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 8/21/2021 at 11:49 AM, Morromann said:

Ja, så partilederdebatten i Arendal. Skulle tro det var reprise på en debatt fra 2017. Som om coronaen aldri har skjedd. Hadde det ikke vært for at Melby, Ropstad og Listhaug var med som partiledere hadde jeg trodd NRK hadde gjort en feil og sendt en gammel debatt i reprise.

Ikke en gang coronastøtte til de rikeste som SV har vært sinte for - tidligere - var nevnt med et ord. Coronanedsteningen er jo det altoverskyggende som preger samfunnet vårt nå men det nevnes ikke i det hele tatt.

Så litt av den, men ca 21:5x fikk jeg nok, bare miljø mas. Viktig, men ta opp mere, Norge er mere.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (30 minutter siden):

Noen klarer jo ikke ense hvor lett tiltak kommer tilbake flere steder i Norge.

Og tro at ting er som normalt nå sier jo litt.

Dagen man ikke bryr seg om de daglig smittetallene vil jeg tro man starter veien tilbake til normalen pre covid, men ikke før det.

Alle for høre smittetallene. Jeg antar at de som jobber med dette også for vite aldersfordeling. Når man vet dette, og litt til, kan man planlegge for innleggelse. Når man har estimat for innleggelse, kan man planlegg andre ting ved sykehuset. Når smittetall ikke lengre har betydning for innleggelse, da kan man la være å bry seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Morromann said:

Jeg har gjort det klart flere ganger i løpet av diskusjonen, jeg vet ikke om jeg har telling på det, at jeg setter et sylslkarpt skille mellom før og etter vaksinering og at situasjonen ikke er den samme nå som i 2020. Jeg var aldri imot tiltakene før massevaksineringen skjøt fart; tvertimot mente jeg på mange måter at jeg ville gå enda lenger og det vet alle som har lest meg i diskusjonen her.

Men så setter jeg altså et klart og tydelig skille mellom FV(Før Vaksine) og EV(Etter Vaksine). Så det mener jeg.

Hva økonomien angår så snakker jeg om i et langtidsperspektiv. At det fortsatt går bra betyr ikke at det er garantert å gjøre det for alltid. Man kan overleve å sløse bort noen millarder et år, men å fortsette å tape milliarder i år etter år gir verre ringvirkninger.

Når er det din "Etter Vaksine" Inntrer?

1. Da 4 trinn i oppåpninga skulle innførast...

2. Når alle som vil og kan ta vaksine + 3 veker er oppnådd...

3. Når alle som trenger ein booster(3. dose vaksine) har fått det...

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (1 minutt siden):

Når er det din "Etter Vaksine" Inntrer?

1. Da 4 trinn i oppåpninga skulle innførast...

2. Når alle som vil og kan ta vaksine + 3 veker er oppnådd...

3. Når alle som trenger ein booster(3. dose vaksine) har fått det...

 

 

Jeg mener vi er der nå. Linken mellom infeksjon og død er i all hovedsak brutt av vaksinen og så godt som alle i høyrisikogrupper er godt vaksinerte så leigitimitegten til unntakstilstanden er ikke lenger tilstede slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Morromann said:

Er det best å gamble bort fremtiden og risikere at økonomien vår blir lagt i ruiner og at maskineriet i samfunnet kollapser fullstendig bare for å reduisere antallet som er smittet med covid-19?

Skal covid-19 forsette å overstyre absolutt alt annet i samfunnet vårt på ubegrenset tid i all fremtid?

Nope?

 Men, hvilken verden er du i?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Morromann said:

Jeg mener vi er der nå. Linken mellom infeksjon og død er i all hovedsak brutt av vaksinen og så godt som alle i høyrisikogrupper er godt vaksinerte så leigitimitegten til unntakstilstanden er ikke lenger tilstede slik jeg ser det.

Dessverre hvis vi ser litt fremover og ser på Israel så ser vi at vaksinen mister voldsom effekt etter 6mnd. Nede i ca 50% effektivitet mot alvorlig sykdom og død er borte nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Gouldfan said:

Jo men de blir ikke like syke vet du, vi må jo se til Israel da, men husk at de eldste i Israel fikk veldig tidlig.. Og legg til at de eldste har dårligere immunforsvar slik at immuniteten slutter tidligere.

Det betyr sannsyneligvis at mediaalder og de yngre kan ta booster senere enn de eldste.

:shrug:

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Morromann said:

Jeg mener vi er der nå. Linken mellom infeksjon og død er i all hovedsak brutt av vaksinen og så godt som alle i høyrisikogrupper er godt vaksinerte så leigitimitegten til unntakstilstanden er ikke lenger tilstede slik jeg ser det.

Intressant, du var først desperat før att bli vaksinerade själv, förra uken krävde du en 3 dose för äldre men nu er vi alltså efter vaksinations steget? 

Samtidigt ökar inlagda i Norge och inlagda och döda i andra land.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...