Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

xRun skrev (24 minutter siden):

Vært mye "vanskeligste faser" med han Nakstad.

Hadde jeg vært under 25år hadde jeg aldri vurdert ta denne vaksinen risk vs reward er ikke eksisterende med all info man har pr idag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
toreae skrev (35 minutter siden):

Og jeg er like lei av greia med at det dør så så mange av influensa hvert år. Å sammenligne med influensa er greit. Men når man glemmer eller gir fan i eksponentiell vekst blir det feil for meg. Dette er ikke influensa pluss! De som først og fremst har hatt innskrenket frihet under pandemien er de som har pga. sykdom har holdt seg hjemme.

Influensa har ikke eksponentiell vekst? Tror du alle dør samme uke ? Tror du 5000 blir innlagte over 4uker ? Man må stille seg noe spørsmål rundt dette da man ved influensa ikke engang bruker munnbind på sykehjemmene selv når det er strains som er farlig for eldre.

Nei ikke bare de med sykdom som har hatt innskrenket frihet er også alle oss friske som bruker evig med tid på trening samt kosthold da vi har NULL grunn til å isolere oss fra et virus som dette eller leve under tiltak, vi har satt livet vårt på pause for alle i risikosonen og vært med på den såkalte dugnaden.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (5 minutter siden):

Influensa har ikke eksponentiell vekst? Tror du alle dør samme uke ? Tror du 5000 blir innlagte over 4uker ? Man må stille seg noe spørsmål rundt dette da man ved influensa ikke engang bruker munnbind på sykehjemmene selv når det er strains som er farlig for eldre.

Nei ikke bare de med sykdom som har hatt innskrenket frihet er også alle oss friske som bruker evig med tid på trening samt kosthold da vi har NULL grunn til å isolere oss fra et virus som dette eller leve under tiltak, vi har satt livet vårt på pause for alle i risikosonen og vært med på den såkalte dugnaden.

Skrev jeg at influensa ikke hadde eksponentiell vekst? For 1 time siden var du lei av stråmenn. Det var vel bare andre sine stråmenn du var lei av kanskje?

Har du ingen sykdommer som kan forverre korona, så er/var din risiko "noe" syk, og kanskje en halv månedslønn i bot. Folk med sykdommer som kan forverre korona risikerer død. Stakkars deg. Hva slags mat (kosthold) har du manglet?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (29 minutter siden):

Hadde jeg vært under 25år hadde jeg aldri vurdert ta denne vaksinen risk vs reward er ikke eksisterende med all info man har pr idag.

Nå uttaler vel Nakstad seg ift. et befolkningsperspektiv, og ikke om noen på individuellt nivå.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Prinsesse Ingrid Alexandra har testet positivt. 

https://www.tv2.no/nyheter/14179432/

Uff. God bedring til Ingrid Alexandra, kjedelig å være den første i Kongehuset til å teste positivt... men hun har vel antagelig blitt smittet på skolen kan jeg tenke meg.

Litt skummelt siden Mette-Marit har kronisk lungesykdom. Håper hun har fått god beskyttelse av vaksine.

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Uff. God bedring til Ingrid Alexandra, kjedelig å være den første i Kongehuset til å teste positivt... men hun har vel antagelig blitt smittet på skolen kan jeg tenke meg.

Litt skummelt siden Mette-Marit har kronisk lungesykdom. Håper hun har fått god beskyttelse av vaksine.

Det går nok bra. Er det noen i landet som får best tenkelig helsehjelp om nødvendig så er det vel dem. :)  Håper så klart at de slipper lettvint fra dette. Tenkte ikke på det du skriver om MM, men det stemmer jo det. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, DaniNichi said:

For noe tull. Sars-cov-2 infeksjon har konsekvenser selv om man ikke skulle bli alvorlig syk i akutt fase. Ikke bare long covid og misc, men vi har mer og mer bevis på hjerneskade selv med mild infeksjon:

https://twitter.com/DrEricDing/status/1429649710051172358?s=20

https://twitter.com/DrEricDing/status/1429660401764085762?s=20

https://www.nytimes.com/2021/08/22/science/microscopic-bat-brain-virus.html

Endret av Benbjo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

For noe tull. Sars-cov-2 infeksjon har konsekvenser selv om man ikke skulle bli alvorlig syk i akutt fase. Ikke bare long covid og misc, men vi har mer og mer bevis på hjerneskade selv med mild infeksjon:

er vel først og fremst respiratorbehandling som gir hjerneskade..

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

https://twitter.com/DrEricDing/status/1429649710051172358?s=20

https://twitter.com/DrEricDing/status/1429660401764085762?s=20

https://www.nytimes.com/2021/08/22/science/microscopic-bat-brain-virus.html

Morsomt at  du bruker Eric Ding som kilde. Fyren er på linje med Nyborg og co kanskje enda mer ekstrem  

• Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, William_S said:

Morsomt at  du bruker Eric Ding som kilde. Fyren er på linje med Nyborg og co kanskje enda mer ekstrem  

Anbefaler at du leser studiene han linker til. 

Imo har Feigl-Ding vært en aggregator av god informasjon. Han har sjeldent tatt feil under pandemien. Han var blant de tidligste som advarte mot Delta blant annet. 

Endret av Benbjo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 96f30...cc8
On 1/31/2020 at 10:19 AM, Simen1 said:

Dette kan du gjøre for å forebygge smitte:

• Unngå å hoste eller nyse direkte på andre.
  • Hold minst én meters avstand til personer som hoster.
  • Hoste inn i et papirlommetørkle som du kaster. Deretter må du vaske deg på hendene.
  • Hvis du ikke har et papirlommetørkle, bør du hoste i albukroken slik at du ikke sprer dråper ut i lufta.
  • Vask hendene ofte og grundig med såpe og lunkent vann, spesielt når du har vært ute blant folk.
  • Du kan også bruke et desinfeksjonsmiddel som inneholder alkohol, hvis du ikke har såpe og vann tilgjengelig.
  • Finn alternativer til håndhilsing og klemming.

Om man ikke blir nyst på så regner jeg med det ikke er nok for å bli smittet? Er det slik at går jeg i butikken med munnbind så kan jeg bli smittet av partikler i rommet av folk som er syk som kan feste seg i øynene mine og smitte meg? Eller at jeg tar på et dørhåndtak, og rett etterpå klør meg i øyet eller tar en tyggis i munnen\drops osv? Eller må partiklene svelges? Hvordan smitter dette bortsett fra at noen nyser og hoster og du får dette i deg.

Anonymous poster hash: 96f30...cc8

Lenke til kommentar
Gjest 96f30...cc8 skrev (1 minutt siden):

Om man ikke blir nyst på så regner jeg med det ikke er nok for å bli smittet? Er det slik at går jeg i butikken med munnbind så kan jeg bli smittet av partikler i rommet av folk som er syk som kan feste seg i øynene mine og smitte meg? Eller at jeg tar på et dørhåndtak, og rett etterpå klør meg i øyet eller tar en tyggis i munnen\drops osv? Eller må partiklene svelges? Hvordan smitter dette bortsett fra at noen nyser og hoster og du får dette i deg.

Anonymous poster hash: 96f30...cc8

Dette med dørhpntak er man vel veldig tydelig på nå er en veldig lite sannsynlig måte å bli smittet med covid på. Jeg vil tro sjansen tilsvarer den sjansen man har for å bli truffet av lynet. Det er primært luftsmitte fra andres ferske aerosloer som havner rundt i lufta når smittede snakker, hoster, nyser eller synger og som befinner seg i lufta over et bestemt tidspunkt. Det med dørhåndtak og lignende var vel noe FHI la ekstra vekt på åå et tidspunkt vi manglet munnbind i Norge og forsøkte å vri det om til at munnbind var unødvendig.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (3 minutter siden):

Her er det cancel culture og ad hominems for alle penga ja!

Cancel culture er å nekte folk talerett, jobb og tilgang til plattformer for meningene sine; det er ikke det samme som å forvente at man skal bli tatt seriøst uansett hva man sier. Ingen her har tatt til orde for å nekte Feigl-Ding å si det han sier, men å ikke ta ham alvorlig, noe jeg heller ikke gjør, er ikke cancel culture. Det minner mye om de tingene Nyborg og lignende her hjemme har sagt under hele pandemien og hvor de har gått alt for langt i sine teorier og tatt feil hver gang. Derfor velger jeg å ikke være bekhymret over noe de sier.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor alla disse øverdrivelsene? Feigl-Ding har sikkert tatt fel i bland men han har också haft rätt många gånger. 

Det är väl inte heller noen som alltid har haft rätt angående korona viruset så jag tycker ikke man bör sätta ribban alltför högt med tanke på det att ha rätt i spådommar.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (28 minutter siden):

Cancel culture er å nekte folk talerett, jobb og tilgang til plattformer for meningene sine; det er ikke det samme som å forvente at man skal bli tatt seriøst uansett hva man sier. Ingen her har tatt til orde for å nekte Feigl-Ding å si det han sier, men å ikke ta ham alvorlig, noe jeg heller ikke gjør, er ikke cancel culture. Det minner mye om de tingene Nyborg og lignende her hjemme har sagt under hele pandemien og hvor de har gått alt for langt i sine teorier og tatt feil hver gang. Derfor velger jeg å ikke være bekhymret over noe de sier.

Det er ikke snakk om å være bekymret, eller om å måtte "velge å ikke være bekymret", men om å etterstrebe en debattkultur der man forholder seg til argumenter. 

Hvis man misliker et innlegg, men ikke gidder vise hvorfor, med (igjen) argumenter, bidrar man minimalt til diskusjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (45 minutter siden):

Det er ikke snakk om å være bekymret, eller om å måtte "velge å ikke være bekymret", men om å etterstrebe en debattkultur der man forholder seg til argumenter. 

Hvis man misliker et innlegg, men ikke gidder vise hvorfor, med (igjen) argumenter, bidrar man minimalt til diskusjonen.

Til dels enig, men nå var det William først og fremst som skrev at Feigl-Ding ikke var verdt å lytte til; jeg bare påpekte at det ikke er cancel culture å mene det. Jeg overser heller i all hovedsak om det linkes til Feigl-Ding fordi det er en type tilnærming til en situasjon hvor man kun peker på tendesene til worst-case-scenarier og gjør det til den absolutte sannhet og tar aldri forbehold om at "på den annen side er det andre tendenser som peker på at det ikke blir så alvorlig". Som Espen Nakstad for eksempel. Som argumenterer ganske balansert.

Og det er ikke Feigl-Ding, Christina Pagel og Nyborg som har den største innflytelsen på hvordan regjeringer fatter beslutninger om smittevernlover og det synes jeg man skal være glade for. Vel, i Australia er det vel mer den typen vurderinger som ligger til grunn for politikken da. Men ikke i Norge - heldigvis.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...