Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (5 minutter siden):

Ifølge FHI er det nå blitt en fordel å bli smittet. Du fullvaksinerte, -løp ut å la deg infisere!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wOdBJo/fhi-om-fullvaksinerte-delta-smitte-kan-beskytte-deg-mot-nye-varianter

hmm, er dette utspillet en dårlig skjult erkjennelse av at vaksinen mister effekt temmelig raskt? For å avhjelpe det, bør man "skaffe seg litt covid-smitte" for å bedre antistoff-nivået..

Det er bare en formidling av fakta - at kryssimmunitet sannsynligvis er det som gir best beskyttelse. Det er ikke noe nytt eller overraskende ved dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Hvorfor? Les artikkelen heller du. Der står det forklart hva de legger i ordet fordel.

jeg forstår meget vel hva de mener.

Hun sier også:

– For de som tåler infeksjon, gjør det ikke noe at de blir smittet. Da kan det faktisk være en fordel å få infeksjonen på toppen av å være vaksinert, sier FHI-overlege Sara Viksmoen Watle til VG.

med andre ord, hvis du tror du tåler å bli smittet (fullvaksinerte får jo bare milde symptomer og ingen alvorlig sykdom iflg. FHI) så løp ut å la en Covid19-positiv nyse deg rett i fjeset.

Det er sikkert noen som vil forsøke dette.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Theo343 said:

Noroviruset ødela en hel jul her i huset. Holder meg langt unna slikt. Da pga. en besøkende på familiemidddag 22. desember ikke opplyste om at de hadde hatt det og smittet alle som var tilstede. Det har rammet oss 2-3 ganger i løpet av vinteren og skyr det som pesten.  

Kronidioter!

Norovirus ødela for meg en gang jeg var invitert i et bryllup. Noen i bryllupet trodde jeg hadde drukket for mye. Men jeg er nokså forsiktig med drikking av alkoholholdig drikke til vanlig.

Endte med at jeg løp ut å tømte mageinnholdet i fra frokost på asfalten. Så ble jeg kjørt hjem etterpå og stappet i meg aktivt kull og drakk noe Cola (kjerringråd) i forsøk på å stilne kvalmen. Blåbær skal visst ha liknende effekt sies det.

Mandagen etterpå fikk jeg vite at halve arbeidstokken der jeg arbeidet hadde ligget å bedt over porselenstronen over helgen som hadde vært. Så egentlig lite tvil om at dette var omgangssjuke.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er skrapt til et bunnivå, og når man kommer til en krise, er det ingenting å gå på i det hele tatt, sier Naustvik. Hun er også nestleder i Norsk Sykepleierforbund.

https://www.nrk.no/sorlandet/slar-alarm-i-ny-rapport_-_-vi-er-ikke-rusta-for-en-ny-krise-1.15615926

FHI: Ingen planer om beredskapslager for vaksiner

Flere land går nå inn for en tredje vaksinedose, noe også Folkehelseinstituttet vurderer fortløpende for Norge. Men det er ikke aktuelt å opprette et lager for koronavaksiner.

https://www.nrk.no/norge/fhi_-ingen-planer-om-beredskapslager-for-vaksiner-1.15617226

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du kan risikere kvalmen med covid-viruset også. Samt en rekke Andre skadelige virkninger i fra covid om du er en av de uheldige.

Så selv om norovirus er helt jævelig der og da når det står på så går det veldig fort over. Jeg hadde definitivt valgt norovirus 10 av 10 ganger dersom dette i det hele tatt var noe man kunne velge.

Heller kortvarige helt jævelige timer med norovirus enn alt det covid kan finne på å gjøre. Covid er et lotteri på hva du vil kunne oppleve, mens norovirus er pålitelig og for de aller fleste kun harmløst ubehag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Budeia said:

Folk har skjønt at de som kritiserer Koronaloven, vil sidestilles med Charter-Svein. Den onde, onde munnbindbrenneren. Og ingen ønsker å bli det. 

Når det står H1N1 på en plansje, betyr det ikke vanlig influensa, men fugleinfluensa eller svineinfluensa?

Lurer litt på hvor mange som tar syden-fylliken Charter-Svein seriøst. Kjenner han lite for hvem han er annet enn via Tv-ruten.

Endret av G
Lenke til kommentar
:utakt skrev (25 minutter siden):

Jeg vil heller ha covid enn noro. Uten at jeg har prøvd covid. Men noro er djevelsk. Når du sitter der på porselenstronen med feberrier og med bøtte på gulvet foran deg...da er du sjuk!!! 

Norovirus er en fortvilt situasjon der og da. Men det går like fort over som det kom nesten 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Fibonacci said:

Skummelt ærlig. Dette kommer ikke folk til å like, selv om det er fakta.

Da kan det faktisk være en fordel å få infeksjonen på toppen av å være vaksinert, sier FHI-overlege Sara Viksmoen Watle til VG.

Et dårlig råd vil jeg si. For mye uavklarte sider. Virker som om det som har skjedd i Israel med covid oversees ganske sterkt med disse 3 ukene Pfizer i starten anbefalte.

Nå ønsker jeg klar tale i fra helsemyndighetene på nettopp dette, slik at vi får en nyansering over:

3 ukers venting

6 ukers venting

8 ukers venting

og disse 12 ukers venting mellom dosene. Ihvertfall over alle ulike doseringsopplegg som nordmenn har vært utsatt for.

Her må en få klarhet i hvor godt vaksinen beskytter på de ulike, samt hvor lenge man kan forvente langvarig/kortvarig beskyttelse.

Ser jo ut som FHI er kokken med ti tommeltotter for temaet. De SER ut å behandle/greie alle fullvaksinerte under samme kam.

Konklusjonen min om FHI blir derfor at de ser ut å bry seg litt mindre om enkeltindividet enn flokken.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (39 minutter siden):

Her ser man kanskje litt om hvor lite ressurser politiet har til alvorlige hendelser som dette. For dette var jo skjedd tidlig i sommer.

tull, politiet her i landet (og "naud etatene" generelt) har alt for mye resurser og for lite å gjøre. De rykker ut med 6 biler og helikopter for å ta noen som kjører to på moped og slikt. Eller et par biler som har småbulket, så har du plutselig 5 politibiler, 4 ambulanser, helikopter,  politibåt, Raude Krossen og fandens oldemor på plass, og de tar seg veldig god tid. At det blir kilometer lange køer bryr de seg ikke døyt om.

Endret av Mr.M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

tull, politiet her i landet (og "naud etatene" generelt) har alt for mye resurser og for lite å gjøre. De rykker ut med 6 biler og helikopter for å ta noen som kjører to på moped og slikt. Eller et par biler som har småbulket, så har du plutselig 5 politibiler, 4 ambulanser, helikopter,  politibåt, Raude Krossen og fandens oldemor på plass, og de tar seg veldig god tid. At det blir kilometer lange køer bryr de seg ikke døyt om.

Uten tvil har politiet mer enn nok ressurser de bare bruker dem helt idiotisk.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (23 timer siden):

jeg forstår meget vel hva de mener.

Hun sier også:

– For de som tåler infeksjon, gjør det ikke noe at de blir smittet. Da kan det faktisk være en fordel å få infeksjonen på toppen av å være vaksinert, sier FHI-overlege Sara Viksmoen Watle til VG.

med andre ord, hvis du tror du tåler å bli smittet (fullvaksinerte får jo bare milde symptomer og ingen alvorlig sykdom iflg. FHI) så løp ut å la en Covid19-positiv nyse deg rett i fjeset.

Det er sikkert noen som vil forsøke dette.

Helt grei logikk at smitte etter vaksineringer vil øke immunitetsgraden ytterligere. Det sagt så er det jo ikke ønskelig å være syk i utgangspunktet (sykedager, dårlig form etc) og dessuten så forutsetter det full isolasjon fra smitteøyeblikket til man er helt frisk. Hvis man sprer smitten videre så utgjør det ytterligere uønskede sykedager, dårlig form etc. for vaksinerte. I tillegg så er det fortsatt ~30% uvaksinerte i Norge + en god slump del-vaksinerte som kan rammes hardere.

Så ja, det har positiv effekt fra ett perspektiv, men det følger også med negative effekter. Tittelens ensidige fokus på det positive er villedende. Det er IKKE ønskelig med smitte selv om man er fullvaksinert. Det er nok betydelig bedre å få en boost i form av en 3. vaksinedose f.eks om et halvt år. Da slipper man sykedager, dårlig form og videresmitte.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (14 timer siden):

Uten tvil har politiet mer enn nok ressurser de bare bruker dem helt idiotisk.

Det er ihvertfall misbruk av politiets ressurser å bruke dem på å håndheve utdaterte regler basert på en medisinsk unntakstilstandslov fra mars i fjor som burde ha vært opphevet nå og som mulignes også bryter med menneskerettighetene.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det var noen reaksjoner om spørreskjemaer fra sykehus rundt hvor man har vært i utlandet osv? Dette har vært vanlig prosedyre i mange år pga. farlige resistente bakterier. (MRSA)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/B354vE/17-bekreftet-mrsa-smittet-paa-kalnes-blant-dem-er-lille-tino

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y7BRRr/seks-nyfoedte-behandles-for-mrsa-smitte-vet-ikke-hvor-smitten-kommer-fra

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Morromann said:

Jeg tror kanskje dette kan være konsekvensen at man har unngått å gi immunforsvaret trenging over lengre tid nå. Helt klart at vi snart får se en oppblussing av forskjellige virus og bakterier som har ligget i dvale under nedstengingen. 

MRSA er ikke nødvendigvis noe immunforsvaret er "godt trent" mot. Det forekommer meget sjelden slike infeksjoner i Norge. Jeg holdt selv på å stryke med av en slik infeksjon for mange år siden i Danmark og ble lagt inn på sykehus i siste liten. Da var jeg ellers frisk som en fisk og i min beste alder.

EDIT:
Det som sees som en lovende fremtidig behandling mot MRSA er virus eller såkalte bakteriofager.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5547374/

A bacteriophage, also known informally as a phage, is a virus that infects and replicates within bacteria and archaea. The term was derived from "bacteria" and the Greek φαγεῖν, meaning "to devour".

Andre lovende behandlingsmåter er UV-C lys kombinert med Hydrogen Peroksid.
https://www.bu.edu/articles/2019/blue-light-therapy-mrsa-treatment/

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
toreae skrev (På 21.8.2021 den 15.05):

Risikoen i framtiden ligger i om det kommer ny mutasjon. Nå er det ingen risiko. Nå er det matematikk. Hvor mange ekstra døde synes du vi burde ha?

Ekstra døde?  Hvor var denne dødsangsten eller samvittigheten for de døde når influensa tok 600++ i alle år ?

Jeg er så lei denne stråmann greia med å nevne ala "hvor mange døde burde man ha" vi tåler det vi må for å ha samfunnet åpnet som normalt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 minutter siden):
toreae skrev (På 21.8.2021 den 15.05):

Risikoen i framtiden ligger i om det kommer ny mutasjon. Nå er det ingen risiko. Nå er det matematikk. Hvor mange ekstra døde synes du vi burde ha?

Ekstra døde?  Hvor var denne dødsangsten eller samvittigheten for de døde når influensa tok 600++ i alle år ?

Jeg er så lei denne stråmann greia med å nevne ala "hvor mange døde burde man ha" vi tåler det vi må for å ha samfunnet åpnet som normalt.

Og jeg er like lei av greia med at det dør så så mange av influensa hvert år. Å sammenligne med influensa er greit. Men når man glemmer eller gir fan i eksponentiell vekst blir det feil for meg. Dette er ikke influensa pluss! De som først og fremst har hatt innskrenket frihet under pandemien er de som har pga. sykdom har holdt seg hjemme.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Nakstad: Om noen uker vil de fleste smittede være barn og ungdom
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pWMv3E/nakstad-om-noen-uker-vil-de-fleste-smittede-vaere-barn-og-ungdom

Sitat

– Hvis smittetallene fortsetter å stige i samme tempo som nå, vil vi i slutten av måneden nærme oss 10.000 ukentlige smittetilfeller. Det vil i så fall bli ny rekord i pandemien, selv om antallet innleggelser og dødsfall vil være langt lavere enn i de tidligere smittebølgene.

Onsdag ble det klart fra regjeringen at 16- og 17-åringer vil få vaksinen. Da gjenstår bare vurderingen av barn ned til 12 år.

Nakstad mener det blir viktig å ha kontroll på smitten i ukene fremover:

– Den vanskeligste fasen blir den neste måneden, før vi har fullført vaksinasjonsprogrammet.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...