Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, ToxicTed said:

Og langt de fleste av disse innlagte vil jo også være uvaksinerte voksne, som rapporten regner med at det er 400 000 av i Norge i vinter. Så innleggelsesraten for de vaksinerte vil være langt lavere enn 1%. Så ja, vaksinene virker som de skal.

Det er selvsagt et godt poeng! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva kronikkforfatterne mener eller har ment før er ikke så nøye, det blir en stråmann. Det viktige er hva FHIs beregninger viser og hva som står i rapporten som omtales. Kort sagt mener FHI at med dagens tiltaksnivå og videre åpning til trinn fire vil vi få mellom 850.000 til 1.2 millioner smittede i Norge i perioden frem til påske 2022. Det innebærer en helt annen og mye mer alvorlig situasjon for sykehusene våre enn vi har sett hittil i pandemien. Jeg synes man skal ta det på alvor, og det er da naturlig å stille spørsmål ved forskjellene på det som blir sagt av regjeringen og det som kommer fra fagmiljøet.

Selv har jeg på ingen måte kompetanse til å forstå disse modelleringene slik fagfolk har, så jeg er helt åpen for at dette kan tolkes på flere måter. Er litt skeptisk til om vi "klarer" å smitte så mange i samfunnet som rundt én million på så kort tid, men det jeg tror alle forstår er at hvis vi får et tall i nærheten av den smittespredningen over et såpass kort tidsrom så får vi problemer med å håndtere det selv med en vaksinert befolkning.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

Med ytterpunkt mener jeg generelt hvordan han/disse har argumentert under pandemien. Han var bl.a. en av de som tok til ordet for et portforbud tidlig under pandemen. Og har generelt vært ute og etterlyst mer tiltak med jevne mellom under hele pandemiperioden. Det til tross for at tiltakene og restriksjonene vi har hatt så langt i Norge beviselig har vært mer enn tilstrekkelige.

Ja vel. Men hvorfor er det relevant til det han skriver nå, der han kommenterer modellene til FHI?

Hør, det kan hende modellene ikke bør forstås slik Svanås gjør (selv om han nå engang bare leser dem og gjengir hva som står der ...). Men nå er de engang publisert, og derfor tenker jeg det hadde vært ryddig om FHI kunne ta opp denne debatten og forklare mer.

Går vi mot en dyster høst der vi må velge mellom sprengte sykehus eller stramme smitteverntiltak, eller gjør vi ikke?

Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (5 minutter siden):

Og langt de fleste av disse innlagte vil jo også være uvaksinerte voksne, som rapporten regner med at det er 400 000 av i Norge i vinter. Så innleggelsesraten for de vaksinerte vil være langt lavere enn 1%. Så ja, vaksinene virker som de skal.

Vil de ikke være urimelig om vi har nedstenginger på grunn av at noen vil nekte å ta vaksinen da?

Lenke til kommentar
basillen skrev (2 minutter siden):

Med tanke på at Svanæs og hans medsammensvorne har tatt feil i så og si alt de har kommet med av skrekkspådommer vil jeg faktisk heller påstå at han er ekstremt dårlig til å analysere tall. Eventuelt at datamodellene hans er ubrukelige.

Jeg har selv jobbet mye med datamodelleringer i jobbsammenheng, og vi har et velkjent uttrykk for å forklare dårlige modelleringer: "Garbage in - Garbage out:"

Nå er det FHIs modeller som ble diskutert denne gangen, da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Ja vel. Men hvorfor er det relevant til det han skriver nå, der han kommenterer modellene til FHI?

Hør, det kan hende modellene ikke bør forstås slik Svanås gjør (selv om han nå engang bare leser dem og gjengir hva som står der ...). Men nå er de engang publisert, og derfor tenker jeg det hadde vært ryddig om FHI kunne ta opp denne debatten og forklare mer.

Går vi mot en dyster høst der vi må velge mellom sprengte sykehus eller stramme smitteverntiltak, eller gjør vi ikke?

Tall og modeller kan leses på flere måter. Og Svanæs og hans likesinnede velger ALLTID den soleklart mest pessimistiske tilnærmingen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (Akkurat nå):

Tall og modeller kan leses på flere måter. Og Svanæs og hans likesinnede velger ALLTID den soleklart mest pessimistiske tilnærmingen. 

Og de er de største vaksineskeptikerne siden de åpenbart har liten tro på at den virker og gir noen immunitet i befolkningen selv om de ikke sier det rett ut.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Morromann said:

Vil de ikke være urimelig om vi har nedstenginger på grunn av at noen vil nekte å ta vaksinen da?

Det vil jo ha konsekvenser for for kapasiteten til sykehusene, og således gå utover alle som trenger hjelp. Og det er frivillig å ta en vaksine, noen kan ha svært gode grunner til IKKE å gjøre det. Vi kan vel ikke bare la de dø bare fordi de ikke har vaksinert seg?

Endret av ToxicTed
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Innebærer ikke FHIs beregninger et R-tall på over 1,0 hele veien fra september og frem til 31.mars 2022? Er det i hele tatt å betrakte som realistisk forutsatt at 90-95 % av den voksne befolkningen vil være fullvaksinert innen noen få uker og fullt beskyttet rundt 1.oktober? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, OlavEH said:

Jeg har sett Svanæs etterlyse mer tiltak og restriksjoner en hel rekke ganger under pandemien. I retrospekt har det vist seg at det overhodet ikke har vært nødvendig. Er det rart at man blir kritiske til at disse roper "ulv, ulv" hele tiden?

Og, jo. Jeg har et mer nyansert syn på ting en folk som alltid vil ha mer tiltak og restriksjoner, ta mindre risiko og gi befolkningen mindre frihet. 

Kan du komma med kilder? Jag fant för eksempel en kilde där han i början på mars ville ha mer tilltak. Det kom fler tilltak några uker efter det.

Du har ingen speciellt nyansert bild men jag vet att du tror det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Snikpellik said:

Hvis du fikk dose to i juni skal koronasertifikatet ditt være grønt nå hvis det er i orden.

Er det ikke grønt og du ikke har status som fullvaksinert ville jeg fått sjekka det opp, for da er det en feil!

Ja det står som Grønt for Norge og Lilla for EU.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

Innebærer ikke FHIs beregninger et R-tall på over 1,0 hele veien fra september og frem til 31.mars 2022? Er det i hele tatt å betrakte som realistisk forutsatt at 90-95 % av den voksne befolkningen vil være fullvaksinert innen noen få uker og fullt beskyttet rundt 1.oktober? 

Vi kommer til å ha en stor gruppe barn og unge som sprer smitte rundt seg. I tillegg til de voksne som enten ikke vil eller ikke kan ta vaksine. Med et virus som er like smittsomt som vannkopper. 

Så kom det jo også frem at vaksinerte kan spre smitte, litt uvisst hvor mye? Noen sier de sprer like mye som uvaksinerte og andre sier at det er mindre. Men vaksinerte kan ikke utelates helt fra regnestykket.

• Liker 5
Lenke til kommentar
3 minutes ago, OlavEH said:

Helt utenkelig at R blir under 1 uten tiltak. Delta helt fritt har en R på rundt 8. Vaksiner reduserer dette noe, men ikke til under 1. Vaksinene beskytter lite mot å faktisk bli syk med Delta. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter bare 1 uke på jobb i Oslo hvor alle andre også har blitt kalt tilbake til kontorplassen er jeg også blitt syk. Har bestilt test for sikkerhets skyld.

Hører også lignende fra mange jeg kjenner som har begynt å jobbe for 4-6 uker siden hvor alle har fått ordre om at de skal tilbake til kontoret. Samt flere som har blitt syke 1-2 uker etter de begynte å reise tilbake til kontoret.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (22 minutter siden):

Hva kronikkforfatterne mener eller har ment før er ikke så nøye, det blir en stråmann.

Godt poeng.

Veldig godt poeng faktisk og også relevant for denne diskusjonstråden hvor dette faktisk skjer hele tiden, hvor enkelt ehele tiden har det med å "arrestere" deg på "jammen den 4.april skrev du så og så og nå mener du dette" for å diskredittere den man diskuterer med og argumentene deres. Slikt har vært veldig vanlig på VGD, men har desverre blitt mer vanlig her inne også, spesielt innenfor pandemien som vekker sterke følelser for de fleste av oss, inkludert meg. Men det er et godt poeng, jeg skal gjøre så godt jeg kan å holde meg for god til å kritisere noen for ting de sa for flere måneder eller år siden og erkjenne at folk kan ha mer rett i en dagsaktuell situasjon i og med at ting er i endring på en kontinuerlig basis. Men jeg mener like fullt at disse virker i overkant pesimistiske med tanke på hva de har sett tidligere. Men du har et godt poeng med det med stråmenn, noe som er veldig relevant for denne diskusjonen og hvor det er tendenser til at noen pirker bort i hva andre har skrevet lang tid tilbake og bruke det mot debattanten. Jeg gjør ikke det og kommer ikke til å gjøre det men tar argumentene fra sak til sak.

Innfenfor covid-19 er informasjonen hele tiden flytende og i endring, så det å ha en statisk mening om dette som er helt ufroanderlig blir ihvertfall umulig for meg. Det er så mye man ikke vet og nye funn gjør opprinnelig viten om viruset og vaksinene utdaterte. Derfor bør man også droppe tiltak som er utdaterte, som for eksempel for store begrensninger på utendørs aktiviteter når man vet at smittespredning utendørs er mininmal.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

i kommer til å ha en stor gruppe barn og unge som sprer smitte rundt seg. I tillegg til de voksne som enten ikke vil eller ikke kan ta vaksine. Med et virus som er like smittsomt som vannkopper. 

Så kom det jo også frem at vaksinerte kan spre smitte, litt uvisst hvor mye? Noen sier de sprer like mye som uvaksinerte og andre sier at det er mindre. Men vaksinerte kan ikke utelates helt fra regnestykket.

Den gruppen som ikke vil ta vaksine er ganske liten i Norge.

Og vil spredningen blant barn og unge være så høy at den vil føre til et R-tall over 1,0 i hver eneste uke fremover til det når den peaken som FHI skisserer i sin modell? Bare et par uker med R under 1,0 vil gi klart lavere tall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (9 minutter siden):

Dette (og mer) lurte jeg også på, så jeg har spurt en venn av meg som jobber i FHI. Får se om han orker å svare! Jeg tror nok dessverre det er å betrakte som veldig sannsynlig på grunn av Delta-varianten. Det sies vel at den varianten i fritt omløp har et reproduksjonstall på 8.

I Israel som man gjerne kan sammenligne med pga god vaksinedekning har R-tallet vært over 1,0 siden tidlig juni. Vet ikke hva det er akkurat nå, men tidligere i august var det på 1,3. Dette er med munnbindpåbud, og de har nå nasjonale tiltak som hjemmekontor og antallsbegrensinger. De har dog større grupper med uvaksinerte enn vi vil få om et par måneder.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (2 minutter siden):

Den gruppen som ikke vil ta vaksine er ganske liten i Norge.

Og vil spredningen blant barn og unge være så høy at den vil føre til et R-tall over 1,0 i hver eneste uke fremover til det når den peaken som FHI skisserer i sin modell? Bare et par uker med R under 1,0 vil gi klart lavere tall.

Når R0 er på rundt 8-9 så kan det nok bli et slit å presse R under 1. Lettere for folk som bor grisgrendt enn for oss byfolk som møtes på tettpakka kollektivtransport og i fulle klasserom.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (8 minutter siden):

Helt utenkelig at R blir under 1 uten tiltak. Delta helt fritt har en R på rundt 8. Vaksiner reduserer dette noe, men ikke til under 1. Vaksinene beskytter lite mot å faktisk bli syk med Delta. 

Merkelig at spredningen stoppet opp i f.eks UK og Danmark da. Dvs at de har hatt flere uker med R under 1,0 selv om de åpnet samfunnet igjen. Og det er med klart lavere andel fullvaksinert enn Norge vil ha om en måneds tid.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...