Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Debatten om Nyborg er litt rar. Det er ingen som ved sine fulle fem som oppriktig kan si at hun tok feil i alt hun sa i Debatten i mars 2020. Hun var slående spot on på veldig mye når man ser på hva som har skjedd og hva har vært utviklingen i ettertid. Akkurat dette er egentlig ikke en gang noe å diskutere dersom man ikke har bodd under en stein.

Nei, hun var ikke spot-on. Budskapet hennes den 17.mars i fjor var at man på det tidspunktet ikke hadde kontroll i det hele tatt og at det ville bli mye, mye verre. Det var totalt skivebom. De regnestykkene hennes kan vel betraktes mest som relevante hvis man ikke hadde noen som helst tiltak i det hele tatt, og viruset raste gjennom hele befolkningen. Det har aldri vært aktuelt på noe tidspunkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (Akkurat nå):

At hun kom opp igjen nå var vel pga. det innlegget i Dagbladet. Slik jeg ser det handler det bare om ulikt syn på risiko. Hun og medforfatterne hadde mange gode innvendinger til hvorfor det ikke nødvendigvis er en kjempeide å la alle under 18 bli smittet. De viser til forskningsrapporter for å underbygge det. Samtidig er hun åpen om at det er små studier, det er usikre konklusjoner, men når det er så mange indikasjoner på at det kan være noe der, så mener hun vi må holde igjen litt til og tilby vaksine ned til 12 år. 

Det er jo et helt fair synspunkt, det. 

Jeg er ikke medisinsk fagperson og kan ikke ta stilling til om det er den ene eller andre eksperten som har "rett", men jeg syns hun har noen gode poeng i det hun skriver. Ofte viser hun til at studier som FHI og andre lener seg på er kritisert av andre i fagmiljøene. Det er jo litt betenkelig. 

Helt enig i dette. Jeg siktet ikke til dette innlegget i DB som jeg også ser på som faglig ganske velbegrunnet og ikke noe ekstremt i noen retning spesielt ikke sett i sammenligning med hva som gjøres i andre land vi kan sammenligne oss med. Jeg er ikke nødvendigvis enig i alt de skriver i innlegget og registrerer at enkeltpersoner i FHI heller ikke er det, men ekspertene bak innlegget kom med helt rasjonelle synspunkter som er viktige problemstillinger når man skal ta disse beslutningene.

Jeg opplever diskusjonen her som at noen kanskje ikke lenger "tåler" det som er negative nyheter eller et syn som fraviker fra at nå er det snart bare å åpne alt og så kommer alt til å bli fint, og at vi tåler en massesmitte spesielt blant barn. Nyansene har forsvunnet litt, det blir oftere og oftere enten eller og svart/hvitt. Nyborg kan symbolisere dette, da hun også har kommet med noen uttalelser som oppleves fravikende fra konsensus. De ytterpunktene blir brukt mot henne, som kanskje er litt synd.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (37 minutter siden):

De regnestykkene hennes kan vel betraktes mest som relevante hvis man ikke hadde noen som helst tiltak i det hele tatt, og viruset raste gjennom hele befolkningen. Det har aldri vært aktuelt på noe tidspunkt.

Veldig relevant på det aktuelle tidspunktet, fordi det ble snakket om at FHI kunne anbefale tidlig flokkimmunitet. Det var nettopp bakgrunnen for regnestykket hennes - under forutsetningen å gå for dette i stedet, altså ingen tiltak, ikke gjøre noe for å stanse eller bremse smittespredningen - en advarsel om at hvis vi gikk for tidlig flokkimmunitet uten tiltak og uten faktorer som at befolkningen beskytter seg selv med det resultat at 70% av befolkningen tidlig ble smittet.

Det er åpenbart at vi da ville kunne ha fått noe i landskapet rundt 20.000 dødsfall, kanskje flere. Vi har litt over 800 dødsfall nå, med til tider strenge tiltak og en befolkning som beskytter seg. Norge er ikke unikt i så måte, hadde vi ikke gjort noen ting så ville det gått gærent også her. Så vet man i ettertid nå at tidlig flokkimmunitet uansett ikke er en realistisk mulighet, men det var mye man ikke visste i starten. Hun ble dog feiltolket i mange retninger, og mye av skylden for det er hennes egen spesielt på grunn av ordbruken.

Videre sa hun masse som også er helt på trynet, og også en del som jeg sier i posten over at vi i ettertid ser at var helt spot on. Som for eksempel dette; "– Vi må la epidemien gå langsomt, slik at helsevesenet rekker å holde tritt med utviklingen. Det betyr at det blir dødsfall." som senere er blitt den langvarige overordnende strategien, men som vekket reaksjoner da hun sa det, fordi bare det at vi skulle akseptere dødsfall var kontroversielt og bestridt på dette tidspunktet. Nå er det ingen som hever øyenbrynene av det lengre. Eller "— Jeg er redd at vi ut ifra denne voldsomme smitteøkningen vi har sett her de siste dagene kan risikere å komme i en posisjon hvor samfunnskritiske posisjoner kan være truet." som selvfølgelig også i ettertid har vist seg korrekt, hadde vi latt smitten gå uten tiltak ville helsevesenet vårt sluttet å fungere. Hun var den første fageksperten som sa disse tingene høyt på tv i Norge, så det ble oppfattet veldig drøyt for noen på den tiden. Problemet hennes er at hun i tillegg overdrev og brukte ladde ord, og i tillegg noen idiotiske ting hun sa som at alle bør i full isolasjon osv.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 2021-8-15 den 0.51):

Videre sa hun masse som også er helt på trynet, og også en del som jeg sier i posten over at vi i ettertid ser at var helt spot on. Som for eksempel dette; " Vi må la epidemien gå langsomt, slik at helsevesenet rekker å holde tritt med utviklingen. Det betyr at det blir dødsfall." som senere er blitt den langvarige overordnende strategien, men som vekket reaksjoner da hun sa det, fordi bare det at vi skulle akseptere dødsfall var kontroversielt og bestridt på dette tidspunktet.

Der hadde hun helt rett. Dette er og har alltid vært normalen. At mange har utviklet en nulltoleranse for død, er helt nytt og unikt.

Australia lefler fremdeles med den totalitære zero covid-strategien, som samtidig er en zero freedom-strategi.

Heldigvis gikk Norge veldig fort vekk fra slike tanker, og nå er vi snart ute av tunnelen. Mens de nasjonene som bedriver zero covid (f.eks. Australia og Kina) fremdeles er i mars 2020 - eller når som helst kan havne der.

Canberra har stengt helt ned på grunn av ETT smittetilfelle. Hele NSW er nå nedstengt. Halve nasjonen sitter i husarrest.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (14 minutter siden):

Australia lefler fremdeles med den totalitære zero covid-strategien, som samtidig er en zero freedom-strategi.

Heldigvis gikk Norge veldig fort vekk fra slike tanker, og nå er vi snart ute av tunnelen. Mens de nasjonene som bedriver zero covid fremdeles er i mars 2020 - eller når som helst kan havne der.

Canberra har stengt helt ned på grunn av ETT smittetilfelle.

Dette har heldigvis aldri vært aktuelt eller realistisk for Norge, og kommer aldri til å bli det heller. Eneste som kan si å ha lykkes med godt med dette er New Zealand. Under 3000 tilfeller totalt, stort sett helt åpent internt i landet lenge og på vei ut av det med vaksinering. De har en geografisk forutsetning ikke vi har.

Må si jeg ikke helt forstår hvorfor Australia gjør som de gjør på tross av mislykket vaksinering, jeg synes Norges vei har vært veldig god der vi heller aksepterer et visst smittenivå dynamisk ut fra hva helsemyndighetene regner seg frem til at institusjonene våre tåler. Relativt lite inngripende tiltak (merk: relativt), aksept av at smitten alltid vil svinge gjennom samfunnet, og nå er vi snart forhåpentligvis "ferdige". Australia vil jo få det i fanget før eller siden uansett når de en eller annen gang på nyåret eller noe er ferdigvaksinerte.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Må si jeg ikke helt forstår hvorfor Australia gjør som de gjør på tross av mislykket vaksinering

Australia diskuteres som vanlig hyppig i denne tråden om Norge :)

Har inntrykk av at vissheten om at man bor på en øy (slik det også er på Island), skaper en forventning om at øya kan isoleres totalt. Men dette kravet om isolasjon medfører jo stadige lockdowns for befolkningen, det blir forbudt for dem å reise innad i Australia, og lignende. Som er veldig kontrollerende tiltak. 

https://rumble.com/vkcjp9-manchester-freedom-march.html

Lenke til kommentar
On 8/13/2021 at 8:01 AM, Snikpellik said:

Jepp. Det er egentlig totalt sett veldig lovende nå synes jeg, jeg er i hvert fall ganske positiv til at vi kan få en avslutning av nesten alle tiltak denne høsten. Men samtidig så er det muligheter og tegn fra andre land til at det ikke er så enkelt, så man må kunne diskutere andre, litt verre scenarier. Når fagmyndighetene og ekspertene våre snakker om det så må man også kunne snakke om disse tingene her i denne tråden uten at diskusjonen flyr over i skittkasting, beskyldninger om krisemaksimering og den slags.

Må faktisk innrømme at jeg er mer optimistisk over hvor godt Canada kommer ut av det dersom de holder litt igjen på innreisekravene. Enn hvordan jeg tror det går med barnefrislippet vi snart er vitner til om Norge. Er med litt bekymring at jeg skal returnere til Norge igjen om noen uker fra i dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/13/2021 at 8:01 AM, OlavEH said:

Nei, og hadde problemer er i mine øyne "innafor". Man skal tåle såpass uten at man har drakoniske tiltak. Dersom den situasjonen eller noe verre enn dette, er det sannsynlig worst-case scenario for høsten i Norge, bør man ha minimalt med tiltak. Det er skremmende mange som vil ned mot en tilnærmet nullrisikotankegang.

Tror aldri vi vil se drakoniske tiltak, Les dødsstraff.

Lenke til kommentar
On 8/13/2021 at 8:44 AM, Benbjo said:

Dette er direkte løgn. 

Var vel i forrige uke jeg lenket til en metastudie fra UK som omhandlet long covid der andelen med invalidiserende symptomer var noe mindre enn først antatt, men andelen langtidssyke med symptomer (som da _ikke_ er invalidiserende) fremdeles er høy. 

Videre viste metastudien at det tyder på at barn i mindre grad utsettes for long covid. Dessverre har dette senere blitt "debunked". 

Er på besøk hos noen i Canada hvor dattera hadde covid i Nov - Des 2020. Hun lukter og smaker ikke ordentlig nå 9 mnd. senere. Ingen vet når og om kroppen greier å fikse dette. Ut i fra hva jeg mener å ha lest så kan covid trenge gjennom blod-hjerne-barrieren og gjøre litt skader på hjernen. Som har blitt tilskrevet dette luktmangel fenomenet. Hun er i 20-årene. Hun var svært forsiktig. Og hun andre venninna som smittet henne var asymptomatisk, men fikk påvist covid senere.

Endret av G
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (7 timer siden):

Hehe, okay

Men sjansen for at du ble smittet av C19 var 11.000 ganger høyere enn sjansen for å bli smittet av influensa i løpet av den forrige influensasesongen. Akkurat nå er nok sjansen uendelig mye større for å få C19 enn influensa, fordi antagelig får ingen influensa i det hele tatt. Å si at det er like stor sjanse å få disse blir derfor ikke riktig.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Veldig relevant på det aktuelle tidspunktet, fordi det ble snakket om at FHI kunne anbefale tidlig flokkimmunitet. Det var nettopp bakgrunnen for regnestykket hennes - under forutsetningen å gå for dette i stedet, altså ingen tiltak, ikke gjøre noe for å stanse eller bremse smittespredningen - en advarsel om at hvis vi gikk for tidlig flokkimmunitet uten tiltak og uten faktorer som at befolkningen beskytter seg selv med det resultat at 70% av befolkningen tidlig ble smittet.

Det er åpenbart at vi da ville kunne ha fått noe i landskapet rundt 20.000 dødsfall, kanskje flere. Vi har litt over 800 dødsfall nå, med til tider strenge tiltak og en befolkning som beskytter seg. Norge er ikke unikt i så måte, hadde vi ikke gjort noen ting så ville det gått gærent også her. Så vet man i ettertid nå at tidlig flokkimmunitet uansett ikke er en realistisk mulighet, men det var mye man ikke visste i starten. Hun ble dog feiltolket i mange retninger, og mye av skylden for det er hennes egen spesielt på grunn av ordbruken.

Videre sa hun masse som også er helt på trynet, og også en del som jeg sier i posten over at vi i ettertid ser at var helt spot on. Som for eksempel dette; "– Vi må la epidemien gå langsomt, slik at helsevesenet rekker å holde tritt med utviklingen. Det betyr at det blir dødsfall." som senere er blitt den langvarige overordnende strategien, men som vekket reaksjoner da hun sa det, fordi bare det at vi skulle akseptere dødsfall var kontroversielt og bestridt på dette tidspunktet. Nå er det ingen som hever øyenbrynene av det lengre. Eller "— Jeg er redd at vi ut ifra denne voldsomme smitteøkningen vi har sett her de siste dagene kan risikere å komme i en posisjon hvor samfunnskritiske posisjoner kan være truet." som selvfølgelig også i ettertid har vist seg korrekt, hadde vi latt smitten gå uten tiltak ville helsevesenet vårt sluttet å fungere. Hun var den første fageksperten som sa disse tingene høyt på tv i Norge, så det ble oppfattet veldig drøyt for noen på den tiden. Problemet hennes er at hun i tillegg overdrev og brukte ladde ord, og i tillegg noen idiotiske ting hun sa som at alle bør i full isolasjon osv.

Nei, det var ikke spesielt relevant fordi det var ikke en situasjon som har vært i nærheten av å kunne oppstå. Vi hadde masse tiltak, de desidert største begrensningen på personlig frihet på over 75 år, og smittespredningen var allerede kraftig redusert. Og hun ble ikke feiltolket fordi hovedbudskapet hennes, noe som også fremgår av tittelen på sendingen "Er tiltakene strenge nok", var nettopp det. At det ikke var strengt nok. Hun holdt på i nesten en time og det aller meste hun la frem hadde et hovedbudskap. Vi må stramme inn enda mer og myndighetene hadde ikke kontroll i det hele tatt.

Så hvorfor man skal drive og lete med lupe og finne småting i det hun sier som kan være korrekt, skjønner jeg ikke. Hun bommet totalt, ville ha tiltak på linje med diktaturet Kina, brukte statistikk på den tendensiøs, måte, osv, osv. At alle som har diskutert covid-19 Norge tilhører hun det ene  absolutte ytterpunktet. Og slike går det ikke an å diskutere med. Det ser man også på Twitter-kontoen hennes. Alle som forsøker med motargumenter blir klubbet ned og får beskjed om at de driver med hersketeknikker.....

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 time siden):

Så hvorfor man skal drive og lete med lupe og finne småting i det hun sier som kan være korrekt, skjønner jeg ikke. Hun bommet totalt, ville ha tiltak på linje med diktaturet Kina, brukte statistikk på den tendensiøs, måte, osv, osv. At alle som har diskutert covid-19 Norge tilhører hun det ene  absolutte ytterpunktet. 

Dette er hva jeg mener med at debatten fort mister alle nyanser her. Noen ser bare den ene ekstremiteten og etterpåklokskapen får herje litt. Som jeg sa kom Nyborg med mye idiotisk, noe av det trekker du frem. Jeg påpeker dog at hun også hadde helt rett i mye av det hun sa, og at premisset for regnestykket hennes var spesifikt for å forklare ett scenario som var debattert på det tidspunktet. 

Sitat

Og slike går det ikke an å diskutere med. Det ser man også på Twitter-kontoen hennes. Alle som forsøker med motargumenter blir klubbet ned og får beskjed om at de driver med hersketeknikker.....

Jepp, enig i det.

Lenke til kommentar
G skrev (3 timer siden):

Er på besøk hos noen i Canada hvor dattera hadde covid i Nov - Des 2020. Hun lukter og smaker ikke ordentlig nå 9 mnd. senere. Ingen vet når og om kroppen greier å fikse dette. Ut i fra hva jeg mener å ha lest så kan covid trenge gjennom blod-hjerne-barrieren og gjøre litt skader på hjernen. Som har blitt tilskrevet dette luktmangel fenomenet. Hun er i 20-årene. Hun var svært forsiktig. Og hun andre venninna som smittet henne var asymptomatisk, men fikk påvist covid senere.

Dette har skjedd med min tidligere kollega også. Hun hadde korona helt i starten, i mars 2020, og kan fortsatt ikke lukte eller smake ordentlig. Det kommer bare ikke tilbake for henne, nå er det sånn at hun ikke lukter noe særlig i det hele tatt mens mat gjerne smaker brent leverpostei, lakris-aktig eller noe lignende. Hun har gått på lukte-trening i et halvt år nå uten noe særlig fremgang. De aner ikke om hun noen gang vil få tilbake normal smak/luktesans. Det er en ganske tøff psykisk belastning å miste disse sansene, og gleden med mat/smaker er ikke der lenger. Rare greier.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ideen om at barn med fordel kan smittes fremfor å vaksineres er ikke frontet av helsemyndigheter i andre land. Så hvorfor velger FHI å undersøke den linjen? Det vises til en professor Dingwall. Når man graver litt etter info om han så finner man koblinger til dette "Great Barrington" opplegget som har blitt grundig kritisert, og antivaksinebevegelser. 

Det er jo litt... spesielt. 

For øvrig, Måseide og utskjelte Nyborg hadde en lang diskusjon på Twitter nylig, der Måseide var ganske så uenig med Nyborg. Jeg ble litt overrasket over å se at han nå har gravd videre i noe hun har nevnt og stusset over (på Facebook). Men det viser vel at det ikke bare er "hysteri".. 

Tråd 👇

Endret av :utakt
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En ting som smakssans er jo relativt enkelt å oppdage og kvantifisere, bekymringen min går mer i retning av hvorvidt det også langvarig eller permanent påvirker andre kognitive evner, og hvorvidt dette skjer progressivt eller ei. Det jeg har lest av forskning er inkonklusivt, men peker i retning av at i hvert fall folk på 60+ har en stor sjanse for slike bieffekter. Noen av studiene konkluderer med at vi rett og slett ikke vet svarene før det har gått mer tid, og vi har mere data.

Slik sett er det litt av et eksperiment de nå setter i gang med full skolegjenåpning og i praksis planlagt infeksjon av alle skolebarn under 16 - det kan jo få et noe tragikomisk utfall hvis det ender opp med å senke intelligensen til den kommende generasjon.

https://www.washingtonpost.com/lifestyle/wellness/dementia-alzheimers-covid-research-link/2021/07/29/bccef096-f07d-11eb-a452-4da5fe48582d_story.html

Endret av Saftis
Lenke
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Dette har skjedd med min tidligere kollega også. Hun hadde korona helt i starten, i mars 2020, og kan fortsatt ikke lukte eller smake ordentlig. Det kommer bare ikke tilbake for henne, nå er det sånn at hun ikke lukter noe særlig i det hele tatt mens mat gjerne smaker brent leverpostei, lakris-aktig eller noe lignende. Hun har gått på lukte-trening i et halvt år nå uten noe særlig fremgang. De aner ikke om hun noen gang vil få tilbake normal smak/luktesans. Det er en ganske tøff psykisk belastning å miste disse sansene, og gleden med mat/smaker er ikke der lenger. Rare greier.

Uff, dette er skrekken... Å miste smak- og luktesans såpass lenge. Når det går så lenge og med luktetrening osv., er det vel en fare for at det er permanent. Jeg las forøvrig en NRK-sak her forleden der det stod om dette og hvordan dette er psykisk krevende og at mange ikke tenker over det.

Det kan også bli psykisk belastende på den måten at man ikke er i stand til å kjenne egen kroppslukt, og for noen kan det kanskje føre til at enkelte trekker seg ufrivillig unna pga. uutholdelig kroppslukt.

Ikke bare er det tungt psykisk, men det kan være direkte farlig å ikke få med seg faresignaler som røyklukt. Jeg har litt motsatt problem. Som 9-åring brant det hjemme og jeg var første som oppdaget det. Det ble oppdaget tidlig, så det gikk heldigvis bra og skadene ble små. Siden den gang har jeg hatt en sensitivet på røyklukt, jeg merker røyklukt før alle andre, og når jeg spør så kjenner ikke andre det, før evt. en stund senere. Antar at det er et eller annet i sansene som gjør til at gjenkjennelsen av røyklukt er veldig aktivert til enhver tid hos meg. Det er ikke baer bare forøvrig, det kan være riktg plagsomt når røyklukten er fra et bål et sted langt unna, og jeg føler det er mye nærmere. Disse sansene er rare greier, men det er så viktige.

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Noen som har prøvd å scanne coronasertifikatet sitt selv med QR på mobilen? Prøvde det selv, men kom bare opp en uleselig hash som var ubrukelig å tyde noe info ut av.
Skulle gjerne sett hva slags info sertifikatet faktisk inneholdt evt noen som vet om noe verktøy som kan dekryptere greia. 
Endret av William_S
Lenke til kommentar

Det å miste smak og lukt er definitivt et av de verste symptomene. Jeg mistet de i ca fire dager, og det var ganske stressende. Kunne spise og drikke hva som helst. Den eneste forskjellen på ting var tekstur og konsistens.

En brødskive og en indrefilet smakte det samme. Et glass farris og en øl smakte det samme.

Det rare var at to lukter var helt uberørt. Jeg prøvde å lukte på alt vi hadde på kjøkkenet, og karri og balsamico ga fullt utslag på luktreseptorne. Alt annet var null.

Å leve lenge slik må være en enorm belastning. Det fjerner veldig mye av livsgleden, i alle fall for de som er glade i mat og drikke.

Da jeg på femte dag plutselig begynte å få igjen lukt og smak, ble jeg så glad at jeg tok meg en liten fest på dagtid.

Regner med det forskes mye på dette, og det en dag dukker opp en kur.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...