Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

William_S skrev (2 timer siden):

Enig med deg. Nå ser vi jo at  kommuneoverlegen i Bergen virker mest bekymra for long covid... 

La merke til det selv og hvis det er hva som skal legges til grunn for tiltak så sier jeg bare lykke til for oss i Oslo mot høsten.

Simen1 skrev (2 timer siden):

Eller kan det være på tide å ta seg en bolle og være fornøyd med at munnbind tross alt er en uhyre liten ulempe for å redde liv og helse?

Hva slags liv og helse er det du snakker om ? Hvor mange av de som er smittet siste halvåret har død ?

Forresten helt normalt at folk dør også av covid, skulle tro det var 10x verre død av covid enn kreft osv, går jo sport i at folk ikke skal dø av covid..

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (1 time siden):

Målpostene flyttes helt naturlig i takt med vaksinering. Hadde det vært samme smittetall som nå i Bergen for noen måneder siden ville det medført full nedstenging og strenge tiltak. Nå er det ikke så gærent. Og om en måned vil samme smittetall føre til enda mindre tiltak, før samme smittetall til slutt ikke fører til noen tiltak i det hele tatt. Alt skjer i takt med fullvaksineringen.

Siterer meg selv for å understreke hva jeg mener. Nå nettopp er altså denne nyheten kommet:

Varsler sluttdato for tiltakene: Kan leve som normalt i slutten av september
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eEMBV9/varsler-sluttdato-for-tiltakene-kan-leve-som-normalt-i-slutten-av-september

Sitat

Statsminister Erna Solberg og helseminister Bent Høie sier det ligger an til at vi kan klemme og danse og leve helt normalt igjen i løpet av neste måned, selv om corona-smitten øker. Og: Alle som ikke blir vaksinert, vil etter hvert bli smittet.

Tipper dog mange kommer til å fortsette å være litt forsiktige før de er fullvaksinerte. Greit å helst få dette viruset etter man er beskytta.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Siterer meg selv for å understreke hva jeg mener. Nå nettopp er altså denne nyheten kommet:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eEMBV9/varsler-sluttdato-for-tiltakene-kan-leve-som-normalt-i-slutten-av-september

Tipper dog mange kommer til å fortsette å være litt forsiktige før de er fullvaksinerte. Greit å helst få dette viruset etter man er beskytta.

Sitat

men hvor vi må ha økt beredskap i samfunnet vårt for nye truende virusvarianter, og hvor vi raskt må kunne innføre tiltak, smittespore og stanse spredning, sier Høie.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

kanskje en snubletråd de legger ut for Støre & Co. i tilfelle det blir regjeringsskifte?

men forøvrig, hva ligger i at alt blir normalt? betyr det f.eks. at reiserestriksjonene forsvinner (altså slutt på gule, grønne, røde land) ? det blir spennende å se.

Lenke til kommentar
0laf skrev (15 timer siden):

Munnbind burde vært brukt i alle situasjoner hvor man omgår mennesker innendørs, så fremt det finnes smittespredningen i samfunnet.

Det faglige grunnlaget for munnbinds effekt er dessverre tynt, likevel ser man at det fungerer der det innsettes krav til munnbind.

Smittespredning i samfunnet finnes det jo hele tiden, det gjorde det også før covid-19.

Akkurat nå er Bergen kommune i en situasjon der vårt faglige institutt ikke anbefaler bruk av munnbind, fordi nytten er mindre enn gevinsten. Med tanke på faglige rapporter så finner man litt begge veier, noen som sier at de kan ha en liten effekt og andre som sier at de ikke kan ha det. Men FHI har altså landet på at mesteparten taler på at de ikke har en stor effekt, derfor er det kun unntaksvis de anbefaler det som et mulig tiltak.

Etter halvannet år med pandemi har vi etter hvert nå mye "real world data" fra bruk av munnbind, og der virker det å være svært vanskelig å finne fram til et sted der man ser at de har hatt en effekt på å dempe smittespredningen. Dette kan skyldes at de kanskje ikke er særlig egnet til formålet, eller at folk bruker de feil - eksakt hvorfor er vanskelig å si. Så går det selvsagt an å ønske at de hadde hatt en god effekt (som jeg ser du virker å gjøre), men man må jo nesten forholde seg til det dataene sier, og de er ganske klare på at skal man få ned smitten så er det ikke et tiltak som har noen effekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Dispatcher skrev (16 minutter siden):

Smittespredning i samfunnet finnes det jo hele tiden, det gjorde det også før covid-19.

Det var dog liten allmenn spredning av virus som kunne være dødelig eller gi alvorlig sykdom også for yngre.

Det er en grunn til at COVID-19 har snudd verden på hodet, og det er faren viruset potensielt kan ha dersom det sprer seg gjennom en uvaksinert befolkning.

Vi har dog likevel i perioder hatt svært liten samfunnsspredning i Norge. Det samme kan sies om mange andre land, men nå har altså Delta-varianten i stor grad tatt over, og denne viser seg å være langt mer smittsom.

Dispatcher skrev (16 minutter siden):

Akkurat nå er Bergen kommune i en situasjon der vårt faglige institutt ikke anbefaler bruk av munnbind, fordi nytten er mindre enn gevinsten. 

Det får jo være opp til FHI hva de anbefaler. Det er ingenting i veien for å bruke munnbind selv om det ikke er påbudt.

Munnbind har vist seg notorisk vanskelig å teste. Jeg skrev en del om dette i starten av pandemien, når disse munnbind-kravene først kom, og dataene var mangelfulle, det var svært lite som tydet på at munnbind hadde noen stor effekt.

Fremdeles er det ikke all verden som tyder på at munnbind beskytter brukeren i noen stor grad, men de reduserer likevel spredningen av viruset dersom mange nok bruker munnbind, ettersom bruk av munnbind i all hovedsak beskytter andre, ikke deg selv. Det er et særdeles solidarisk tiltak.

Det samme gjelder all denne spritbruken ... altså på hendene ...
Det var i starten av pandemien lite som tydet på noen utstrakt smitte gjennom berøring, og det er fremdeles lite som tyder på at det er noe reelt problem, selv om man i teorien kan bli smittet av å berøre flater osv.

Det aller viktigste er fremdeles å holde avstand, holde seg hjemme ved symptomer, unngå unødvendig reising og farting rundt i butikker og den slags.
Det bør egentlig ikke være vanskelig, men det ser likevel ut til at folk flest har store problemer med å følge veldig enkle tiltak som egentlig har svært liten innvirkning på folks liv.

Samtidig så ser vi nå at CDC i USA, og også andre land, anbefaler utstrakt bruk av munnbind, også  form av påbud, når man omgås innendørs, fordi en del data tyder på at det faktisk fungerer, og at smittespredningen reduseres.

Igjen, et munnbind må jo være omtrent det enkleste tiltaket som finnes. Det er faktisk enklere enn å holde avstand, drive å vaske hendene, og stort sett alt annet av tiltak. Så hvorfor ikke bruke det, dersom det har en effekt for å redusere smittespredningen, noe alt tyder på ?

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (38 minutter siden):

men forøvrig, hva ligger i at alt blir normalt? betyr det f.eks. at reiserestriksjonene forsvinner (altså slutt på gule, grønne, røde land) ? det blir spennende å se.

Der vil sannsynligvis de aktuelle landene også ha en finger med, bla. hvordan de styrer og steller med reise inn/ut, med karantene,  div. krav osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Denne fikk det til å klikke for Nyborg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

kanskje en snubletråd de legger ut for Støre & Co. i tilfelle det blir regjeringsskifte?

Tja, jeg lukter mer valgflesk enn "snubletråd". Det ligger vel noen "forbehold" innbakt i det også. Ut i fra signaler jeg ser både her hjemme og der ute holder jeg jubelen tilbake. For å si det slik; det her er noe jeg må bevitne før jeg tror på det. Jeg blir selvfølgelig veldig glad om det stemmer, men jeg vil se det før jeg tror det. De har lovet ting før. Som at "vi vil avvikle en-metersregelen i løpet av sommeren". Skjedde det? Nope. Og vil de avskaffe TISK? Og risikerer vi en kommunal "outsourcing" av smitteversntiltak slik vi ser i blant annet UK hvor bystyret i London ønsker å skjerpe munnbindpåbudet etter den såkalte "Freedom Day" som, var 19.juli? Hmmm....

Reiserestriksjoner må vi nok regne med en stund til og det er ikke noe Norge kan styre over alene heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Nå er jeg spent fordi jeg kommer hjem til Norge igjen kanskje etter at disse tiltakene er i virke. Montro hva man møter på grensen. For meg så gjør det ikke særlig om jeg må ta en hurtigtest for så å kunne ta evt. karantene hjemme eller hva som skjer. Men spennende uansett å se om ting er like eller har endret seg.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.M said:

Tvilsomt, det er jo ikke noe valg innad EU (som forøvrig ikke er et demokrati, men et "politikerkrati") som er i gjære men et nasjonalt valg for Stortingssammensetningen som gir et indirekte demokrati. Det er jo Re-open EU som definerer hva farge landene får, som Norge også etterfølger.

https://reopen.europa.eu/en

Endret av G
Lenke til kommentar

Erna & Høie måtte jo sjølvsagt greie å drite på leggen enda ein gang. Di kunne ikkje vente til man såg smitte-utviklinga ann. Nå vil alle di idiotane som ikkje skjønner forskjellen på slutten av september og nå oppfører seg som om pandemien er over. Det vil mest sannsynlig gje oss enda større smittepress framover. Sågar mulighet for at det virkelig går i taket. Skulle tatt seg ut om dette er dråpen som knekker helsevesenet.

Syns direkte synd i di som ikkje kan ta vaksinen samt di som utover hausten blir mindre og mindre beskytta av vaksinen di tok 6 mnd tidligare. Erna & høie legger meir eller mindre opp til at man må godta å dø av corona-viruset viss vaksinen ikkje greier å beskytte deg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (38 minutter siden):

Med andre ord nesten ingen i forhold til antall smittet🤭

Jeg synes ca. 2.8% av påvist smittede innlagt på sykehus er en veldig høy andel, spesielt i et halvår vi i stor grad har hatt fullvaksinert de aller eldste og mest utsatte. Vi har dog hatt utrolig få smittede her i Norge, som gjør at tallene er lave. Men den prosentandelen forteller at vi må vente med å få altfor skyhøye smittetall til flere har fått mulighet til å fullvaksinere seg. Og det er veldig snart, kanskje bare om en måned-halvannen. Så her er det all grunn til å være positiv!

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (9 minutter siden):

Med andre ord nesten ingen i forhold til antall smittet🤭

Og det er helt greit sier du? Hadde det ikke vært bedre med noen få eller 0? Du mener kanskje at det burde ha vært over 1000. Jaja. Noen ønsker folk døde, andre ønsker ingen døde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (45 minutter siden):

Erna & Høie måtte jo sjølvsagt greie å drite på leggen enda ein gang.

I slutten av september vil de fleste være fullvaksinerte. Hvis det ikke er tid for å avslutte denne nedstenginssituasjonen da, når er det? Når mener du vi kan gjøre det? For: coronaviruset vil aldri noensinne forsvinne og være med mennesker så lenge det er mennesker på planeten. Så den logiske slutningen må bli at vi må leve med nedstenginger, begrensninger av menneskelig kontakt for all fremtid hver eneste høst og vinter i all fremtid fremover.

Eller - helt til oljefondet er tomt og vi befinner oss i en økonomisk ruin og samfunnet har kollapset. Det blir slutten om man skal holde på slikt. Den dagen vi ikke lenge har penger til å opprettholde helsevesen eller til å lønne politi som håndhever smittevern - da tar det slutt av seg selv. Men er det verdt prisen? Er coronaviruset nå i sistre halvdel av 2021 av en såpass katastrofal ødeleggende kraft at vi skal gamble bort økonomien vår, samfunnsmaskineriet vårt og fremtiden til de yngre generajsonene for å beskytte oss mot det?

Mulig jeg misforstår, men jeg forstår virkelig ikke hva du konkret mener vi skal gjøre om ikke det å fullvaksinere mesteparten av befolkningen er godt nok hva du da mener? Zero-covid som Australia? Det virker kanskje en stund, men det kommer alltid tilbake igjen. Hele tiden. Akkurat som insekter alltid kommer tilbake om sommeren.

Sier ikke pandemien er over men pandemi er ikke synonymt med nedstenging. Asiasyken, Hongkong-syken og svineinfluensaen var også pandemier men vi stengte ikke ned samfunnet av den grunn. Og man drev heller ikke massestesting under en lav sko for å finne maksimalt med personer som kunne ha virusene i seg. Man gikk på innlagte og døde.

Når det er sagt er jeg langt fra sikker på at de kommer til å gjøre det i det hele tatt. Jeg mistenker valgflesk her, eller at de velger å ta en Boris Jonson-strategi hvor de velger å overlate ansvaret til kommunene og selv slippe å ta støyten for ansvarer, altså delegere ansvar nedover.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (42 minutter siden):

Asiasyken, Hongkong-syken og svineinfluensaen var også pandemier men vi stengte ikke ned samfunnet av den grunn. Og man drev heller ikke massestesting under en lav sko for å finne maksimalt med personer som kunne ha virusene i seg. Man gikk på innlagte og døde.

Jeg ser at dette dukker opp fra enkelte igjen og igjen, som gjør at det virker som noe kanskje har gått i glemmeboken siden i fjor, eller i går da det også var nevnt av noen her i tråden.

Før Sars-CoV-2: Asymptomatisk smitte var ikke en driver i spredning mellom mennesker. Man trengte bare å teste symptomatiske, og telle innleggelser etc.
Med Sars-Cov-2: Asymptomatisk smitte er en vesentlig driver i spredning, så testing av disse ble nødvendig for å få oversikt over hva som foregikk. Dette var nytt i fjor, tommelreglen man kunne stole på før er ikke lenger gyldig.

At man ikke testet asymptomatiske når asymptomatisk smitte ikke var en driver under tidligere epidemier/pandemier er ikke et argument for å ikke gjøre det når asymptomatiske nå er en driver.

Endret av xRun
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...