Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Nesten 2500 personer har søkt om yrkesskadeerstatning knyttet til covid-19. Lærerne blir lite sett og hørt, mener ungdomsskolelærer.

I en tidligere versjon av denne artikkelen sto det at Sjuve ikke opplevde ettervirkninger av sykdommen. Det er endret til at han kjente på redusert kapasitet og tretthetsfølelse.

https://www.nrk.no/norge/over-2400-har-sokt-om-yrkesskadeerstatning-knyttet-til-covid-19-1.15604328

Et vanskelig spørsmål. Er sikkert veldig vanskelig å definere hvor hemmende noe sånt er uten å selv kjenne på det samme. Kanskje derfor avslaget? Er dette varig etc.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (40 minutter siden):

Endelig begynner debatten for alvor å komme om man skal opprettholde drakoniske tiltak hos en godt vaksinert befolkning:

https://www.nettavisen.no/nyheter/bergen-strammer-til-men-sykehuset-er-ikke-bekymret-for-innleggelser-eller-dodsfall/s/12-95-3424165207

Jeg håper virkelig at det ikke bare er en blaff og at vi nå ser en snøball som begynner å rulle. Om noen uker er det offisielt høst og samfunnsdebatten er i gang igjen. Vi kan ikke akseptere at man opprettholder en iunngripende unntakstilstand i den fasen vi er i nå. Det står ikke i proposjon til tiltakene og jeg vil tippe at det står i strid med menneskerettighetene.

"

Nettavisen har spurt Haug hvor han fikk ideen om lydforbudet fra, og om dette er noe FHI har anbefalt.

– Nei, men det er nå et velkjent fenomen. Vi har sett smitte dukke opp på blant annet korøvelser, sier han." 

Herre min hatt. Når idiotien overgår seg selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Covido skrev (22 minutter siden):

"

Nettavisen har spurt Haug hvor han fikk ideen om lydforbudet fra, og om dette er noe FHI har anbefalt.

– Nei, men det er nå et velkjent fenomen. Vi har sett smitte dukke opp på blant annet korøvelser, sier han." 

Herre min hatt. Når idiotien overgår seg selv. 

Vi har sett mange nonsense tiltak ja, men akkurat det der er mest nonsense av alt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik kan unge slippe smittekarantene

Sitat

Fra 16. august kan barn og unge under 18 år slippe smittekarantene om de har vært i nærkontakt med noen som er smittet, men bare dersom de testes to eller tre ganger, alt etter hvor gamle de er. Det skriver Folkehelseinstituttet i en pressemelding tirsdag.

Dette er kravene for å unngå karantenen:

For barn over 12 år: Første test raskest mulig (dag 1) og deretter nye tester på dag 3 og 5.

For barn inntil 12 år samt 13-åringer på barneskole: Første test rasket mulig (dag 1) og deretter én ny test mellom dag 3 og 5.

Husstandsmedlemmer, kjærester og tilsvarende nærkontakter til den smittede må fremdeles i karantene.

Lenke til kommentar
Covidiot skrev (6 minutter siden):

I Bergen vil de nå ha tibake munnbindet

– Ta det på igjen. Og gå tilbake til der vi var. Situasjonen i Bergen er annerledes enn i vår. Nå har vi høye tall. Vi har en smittesituasjon.

Altså selv med 0 innlagte så skal man tilbake der man var?

Nå er det Long Covid som brukes som brekkjern for å flytte målstolpene videre..

Ja jeg reagerte også på det utsagnet. Virker som om Nyborg har hatt en finger med i den ansettelsen skulle en nesten tro. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Endelig begynner debatten for alvor å komme om man skal opprettholde drakoniske tiltak hos en godt vaksinert befolkning:

https://www.nettavisen.no/nyheter/bergen-strammer-til-men-sykehuset-er-ikke-bekymret-for-innleggelser-eller-dodsfall/s/12-95-3424165207

Jeg håper virkelig at det ikke bare er en blaff og at vi nå ser en snøball som begynner å rulle. Om noen uker er det offisielt høst og samfunnsdebatten er i gang igjen. Vi kan ikke akseptere at man opprettholder en iunngripende unntakstilstand i den fasen vi er i nå. Det står ikke i proposjon til tiltakene og jeg vil tippe at det står i strid med menneskerettighetene.

Så lenge man har en visjon som greit nok ikke er null visjon, men en visjon der man skal holde oppsyn på antall smittet og slå ned utbrudd som eks i Bergen så ser jeg ikke noe ende på dette.

Ikke minst har man media som blåser opp hver minste ting rundt covid, så lenge de har såpass trykk på dette vil man feede hypokondere og mennesker som lar seg påvirke av frykt som gjør at man ikke får stoppet dette samt gått tilbake til normalen pre covid.

Dette gjelder store deler av verden ikke bare Norge dessverre.

Så alt i alt har jeg et ganske negativt utsyn på at vi får tilbake noe i nærheten av normalen pre covid.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

Så lenge man har en visjon som greit nok ikke er null visjon, men en visjon der man skal holde oppsyn på antall smittet og slå ned utbrudd som eks i Bergen så ser jeg ikke noe ende på dette.

Ikke minst har man media som blåser opp hver minste ting rundt covid, så lenge de har såpass trykk på dette vil man feede hypokondere og mennesker som lar seg påvirke av frykt som gjør at man ikke får stoppet dette samt gått tilbake til normalen pre covid.

Dette gjelder store deler av verden ikke bare Norge dessverre.

Så alt i alt har jeg et ganske negativt utsyn på at vi får tilbake noe i nærheten av normalen pre covid.

Enig med deg. Nå ser vi jo at  kommuneoverlegen i Bergen virker mest bekymra for long covid... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

Drakoniske tiltak ... Det er ikke akkurat snakk om å sperre folk inne her. Ganske milde tiltak som gjennomføres sånn sett, og som ikke rammer spesielt hardt slik jeg ser det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Hvorfor velger du å måle dette etter antall innlagte? Spiller ikke long covid noen rolle? Forsøker du å skape inntrykk av at vi ga blaffen i long covid før og nå plutselig skifter standpunkt? Det er helt feil. Long covid har hele tiden vært et problem.

Antall innlagte er heldigvis 0 akkurat nå, men hva tror du skjer statistisk 1-2 uker etter at smittetallene øker?

Er munnbind et så enormt og fryktet tiltak som du skal ha det til? Verdig til å dra inn skjellsord som kommunisme, autoritært, tvang og sammenligning med krigstilstander, terror og uhyrligheter i historisk tid? Eller kan det være på tide å ta seg en bolle og være fornøyd med at munnbind tross alt er en uhyre liten ulempe for å redde liv og helse?

Mye av problemet er at målpostene flyttes. I starten var det for å unngå overbelasting av sykehusene og for å beskytte eldre og utsatte grupper. Vi visste ikke så mye om viruset da så nedstengingen i mars 2020 var nok nødvendig. Nå sommeren 2021 er eldre og utsatte i stor grad vaksinerte. Og det som nå skjer er at vi angivelig må ha strenge tiltak pga *insert noe* og nå har de altså klart å putte inn long covid hos unge... Noe som antagelig er et nokså marginalt problem. Hvis det er sånn målposten stadig skal flyttes så kommer vi oss aldri ut av tiltakene som egentlig er ment for en krigssituasjon. Man må like gjerne innfinne seg i at folk kommer til å bli lagt inn på sykehus pga dette og også ja til og med dø i fremtiden. Ut i fra denne retorikken så skulle man nesten tro at man har en hemmelig plan for å legge ned sykehusene siden ingen skal bli lagt inn for å si det veldig flåsete. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

Hvis det er sånn målposten stadig skal flyttes så kommer vi oss aldri ut av tiltakene som egentlig er ment for en krigssituasjon.

Smittevernloven er nok lite relevant i en krigssituasjon, da er det andre bestemmelser som kommer i bruk. For eksempel beredsskapsloven.

Lenke til kommentar

Målpostene flyttes helt naturlig i takt med vaksinering. Hadde det vært samme smittetall som nå i Bergen for noen måneder siden ville det medført full nedstenging og strenge tiltak. Nå er det ikke så gærent. Og om en måned vil samme smittetall føre til enda mindre tiltak, før samme smittetall til slutt ikke fører til noen tiltak i det hele tatt. Alt skjer i takt med fullvaksineringen.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (43 minutter siden):

Hvorfor velger du å måle dette etter antall innlagte? Spiller ikke long covid noen rolle? Forsøker du å skape inntrykk av at vi ga blaffen i long covid før og nå plutselig skifter standpunkt? Det er helt feil. Long covid har hele tiden vært et problem.

Antall innlagte er heldigvis 0 akkurat nå, men hva tror du skjer statistisk 1-2 uker etter at smittetallene øker?

Er munnbind et så enormt og fryktet tiltak som du skal ha det til? Verdig til å dra inn skjellsord som kommunisme, autoritært, tvang og sammenligning med krigstilstander, terror og uhyrligheter i historisk tid? Eller kan det være på tide å ta seg en bolle og være fornøyd med at munnbind tross alt er en uhyre liten ulempe for å redde liv og helse?

Nå er det Regjeringen og Helsemyndighetene selv som har sagt at tiltak i større grad må rettes etter antall sykehusinnleggelser og dødsfall.

Jeg savner også gode rapporter på at Long Covid faktistk er ett reelt problem, FHI virker ikke spesielt bekymret.
Ja vi hører om enkelt tilfeller i Dagbladet om Truls(25) som blir mer andpusten av og gå trappene på jobb nå enn før.
Jeg kunne gått til media med samme historie etter en kraftig influensasjau i 2017  - men tviler på at media hadde giddet skrive om det dengang..
Long covid hysteriet er mer en konspirasjonsterori på linje med hva vaksinemotstanderere kommer opp med

I følge FHI har nå COVID lavere dødlighet en sesonginfluensa , som ikke beregnes som en sykdom som rettferdigjør slike smitteverntiltak vi ser med COVID-19.
Ingen tvil om at COVID-19 var noe vi skulle være forsiktig med før store deler av befolkingen ble vaksinert, men nå er det på ferd til å bli noe på linje med influensa og må håndteres deretter.

Det henger ikke på greip at kommuneoverlegen mener at vi er tilbake til våren 2021.

Endret av Covidiot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (19 minutter siden):

Mye av problemet er at målpostene flyttes.

Gjør det nå egentlig det? Målet har hele tiden vært å minimere menneskelige lidelser. Det er mye som inngår i det begrepet (inkludert økonomi og jobber) og pandemiens utvikling har gitt oss skifter i hvilke utfordringer som er størst til en hver tid. Det har selvsagt flyttet fokus mellom ulike tiltak, bredden på tiltakene, vaksinering og ulike måter å minimere menneskelige lidelser. Men den røde tråden og overordnede målet har hele tiden vært det samme: minimere menneskelige lidelser.

• Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Covidiot said:

I Bergen vil de nå ha tibake munnbindet

– Ta det på igjen. Og gå tilbake til der vi var. Situasjonen i Bergen er annerledes enn i vår. Nå har vi høye tall. Vi har en smittesituasjon.

Altså selv med 0 innlagte så skal man tilbake der man var?

Nå er det Long Covid som brukes som brekkjern for å flytte målstolpene videre..

Å ta på munnbind kan neppe være noe av det mest drastiske tiltaket du har hørt om vel? Ser det er populært med alias som starter på Covid. Er ikke tillat med flere enn en diskusjon.no-konto som opplysning for de uinnvidde. Husk også at du skal leve med kontoen lenge etter at covid-19 pandemien er slukket og gått over til sesong-korona. Du vil for alltids huskes som Covidiot :blink: (går an å endre alias da). Selv foretrekker jeg et godt alias laget først som sist.

Mulig at fyren dere diskuterte var for drakoniske tiltak. Men det med at det smitter lettere når folk er høylytte er sant nok. Så hvorfor latterliggjøre akkurat den informasjonen? Er vel bedre å diskutere hva tiltak man faktisk ønsker. Si at du ønsker ingen tiltak da heller framfor at vi som leser det dere skriver må gjette. Munnbind er milde tiltak, men selvsagt ikke så behagelig i lengden. Men heller ikke så vanskelig tiltak dersom du skal innom en butikk for noen ærend, vil jeg si.

Min mening er at munnbind og god ventilering kan være hensiktsmessig, mens antibac ikke er like hensiktsmessig. Men det er jo ikke FHI sin mening om du liker å høre på dem. Der er jo antibac-en hellig fortsatt, tror jeg ihvertfall om FHI. Selv skorter jeg ofte nok på antibac. Hender jeg bruker det men enten for å ikke stikke seg ut for mye, eller for jeg har kladdet for mye på ting. Gjerne på vei ut av et butikklokale dersom jeg ikke har tatt på for mye på veien inn. Så kan jeg også supplere med såpe og vann håndvask dersom det er tilgjengelig noen steder. Bedre for hendene, kanskje også mer virksomt mot viruset når man får vasket vekk "cebum", den fettfilmen alle har på huden sin.

Edit:

Vent litt: "Men det som gjorde at navnet hans har levd videre som et ord, er at straffen for de fleste overtredelsene var døden." Kilde: https://ordblogg.wordpress.com/2020/04/03/drakonisk/

Tviler sterkt på at fyren dere diskuterte var for dødsstraff for lovbrudd.

2 hours ago, Zlatzman said:

Drakoniske tiltak ... Det er ikke akkurat snakk om å sperre folk inne her. Ganske milde tiltak som gjennomføres sånn sett, og som ikke rammer spesielt hardt slik jeg ser det. 

Drakoniske tiltak dreier seg om dødsstraff enten du liker betydningen eller ikke. Det er misbrukt til å gjelde mildere ting.

Et veldig godt formulert innlegg av Simen1 som jeg er 110 % enig med.

1 hour ago, Covidiot said:

Long covid hysteriet er mer en konspirasjonsterori på linje med hva vaksinemotstanderere kommer opp med

Long covid er jo ikke noen konspirasjonsteori så lenge det finnes pasienter å oppvise med disse ettervirkningene.

Endret av G
  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, DaniNichi said:

Du tegner opp et bilde av at hypokondere mangler egen ressoneringsevne. Du mener altså at hypokonderen av mars 2020 er like redd i august 2021?

Lenke til kommentar
1 hour ago, William_S said:

Mye av problemet er at målpostene flyttes. I starten var det for å unngå overbelasting av sykehusene og for å beskytte eldre og utsatte grupper. Vi visste ikke så mye om viruset da så nedstengingen i mars 2020 var nok nødvendig. Nå sommeren 2021 er eldre og utsatte i stor grad vaksinerte. Og det som nå skjer er at vi angivelig må ha strenge tiltak pga *insert noe* og nå har de altså klart å putte inn long covid hos unge... Noe som antagelig er et nokså marginalt problem. Hvis det er sånn målposten stadig skal flyttes så kommer vi oss aldri ut av tiltakene som egentlig er ment for en krigssituasjon. Man må like gjerne innfinne seg i at folk kommer til å bli lagt inn på sykehus pga dette og også ja til og med dø i fremtiden. Ut i fra denne retorikken så skulle man nesten tro at man har en hemmelig plan for å legge ned sykehusene siden ingen skal bli lagt inn for å si det veldig flåsete. 

Hvem mener det? FHI, Helsedirektoratet eller en enslig meningsytrer som gjengis i media? Synes at det er vesentlig. Du gjør oss en bjørnetjeneste om du feilaktig framstiller det som den offisielle profilen til myndigheter dersom det viser seg å kun være en meningsytring som alle har lov til likevel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Målpostene flyttes helt naturlig i takt med vaksinering. Hadde det vært samme smittetall som nå i Bergen for noen måneder siden ville det medført full nedstenging og strenge tiltak. Nå er det ikke så gærent. Og om en måned vil samme smittetall føre til enda mindre tiltak, før samme smittetall til slutt ikke fører til noen tiltak i det hele tatt. Alt skjer i takt med fullvaksineringen.

Jeg skulle ha likt å sett en sammenlikning av tiltak under Spanskesyken med de "milde" tiltakene som vi har vært igjennom under covid-19 pandemien.

1 hour ago, Covidiot said:

Ingen tvil om at COVID-19 var noe vi skulle være forsiktig med før store deler av befolkingen ble vaksinert, men nå er det på ferd til å bli noe på linje med influensa og må håndteres deretter.

Jeg tror at de fleste inkludert meg selv ønsker at covid-19 kan takles mer som en sesongsykdom etter at vaksineringen er i mål. Inntil videre så har jo myndighetene vist skjønn i vurderinger hele tiden, og man kan om man er heldig nå etter sommerferie og skoleoppstart håpe på mildere og mildere tiltak. Slik at det kun er sære (ekstraordinære) smitteutbrudd som behøver ekstra oppmerksomhet videre i pandemiforløpet.

Kommuneoverlegen som det terpes med, må selvsagt stå for sine egne ytringer. Men, alt han sier er ikke usannheter selv om hans framtoning virker strengt.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...