Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (50 minutter siden):

Alle forstår at det kan oppstå uforutsette situasjoner og at man da kanskje må belage seg på noe man ikke forutså. Det å reise ut av landet nå er en risiko man selv velger.

Tenkte litt på optimistene som tror at aldri noe kan skje dem.

Karantenehotellordningen har blitt bedre etterhvert skulle man tro, men ut i fra avisinnleggene virker det som noen likevel blir sjokkerte i møte med den. Derfor lurer jeg på om noe er underkommunisert, i så fall manglene ved den.

Sitat

Beskyttede og mindreårige skal ikke være på karantenehotell.

Personer som kan dokumentere at de er beskyttet, er unntatt fra plikten til opphold på karantenehotell: 

1. fullvaksinert mot SARS-CoV-2.
  2. har fått 1. vaksinedose, med varighet fra 3 til 15 uker etter vaksinasjonen.
  3. ved godkjent laboratoriemetode har testet positivt for SARS-CoV-2, med varighet fra avisolering til 6 måneder etter prøvedato.

Må de som tester positivt på karantenehotell uansett?

Sitat

Jeg er sikker på at det sitter folk på det ulidelige hotellet urettmessig. Det er galt.

https://www.dagbladet.no/meninger/hotell-fra-helvete/74084674

De ferierte på Kreta som er mørkerødt land, da skal man jo på karantenehotell, men resten av familien fikk reise hjem.

Sitat

Rød Det er begrenset hvem som har rett til å reise inn i Norge. De som har rett til å komme inn i Norge må ha attest på negativ test før innreise, fylle ut innreiseregistreringsskjema, teste seg på grensen ved ankomst, og de må i innreisekarantene.

Mørkerød Samme innreiseregler som røde land, men i tillegg må deler av innreisekarantenen gjennomføres på karantenehotell.

https://www.vg.no/spesial/corona/reise/

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette karantenegreiene med land i ulike farger er ikke lett å forstå seg på. Eller, man skulle ikke tro det var rakettforskning om man tar seg tid til å lese det som står, men jeg leser på ulike forum og sosiale medier, og det er et virvar av oppfatninger blant folk. Det er mange som gjør feil. Det virker som det er en del av de som jobber på flyplassene som tolker forskjellig også, jeg leser folk skrive "de sa til meg at .... " og "det sa de ikke til meg, jeg måtte ... "

Myndighetene gjør det altfor innviklet med så mange forskjellige regler avhengig av hvor du kommer fra og hvem du er. Tanken er kanskje god. Gjennomføringen står til stryk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, Morromann said:

Man skulle nesten tro at vaksinene aldri hadde funnet sted slik våre myndigheter holder på. Dette er Groundhog Day.

Er lite med jordekorn på vestlandet ihvertfall. Danmark har vel mange jordekorn. Groundhog Day er overtro, så vet dere det.

Krise i matvarelevering er i mine øyne langt mer alvorlig for samfunnet enn antallet positive PCR-tester i et massevaksinert samfunn. Det mener ihvertfall jeg. Massestesting av vaksinerte mennesker bør ikke overskygge alt annet i samfunnet mener jeg.

Tenker nok at det innretter seg når de oppdager matkrisen jeg. Det er jo ikke sånn at bøndene har sluttet å lage maten, men snarere at distribusjon og salg av den ikke helt når ut i befolkningen.

Briter tåler 2-3 dager på slankekost, drøye-ut-kosthold fra hva de har i skapet. Har du sett litt på gjennomsnittsvekten i den britiske populasjonen?

Endret av G
Lenke til kommentar
4 minutes ago, :utakt said:

Dette karantenegreiene med land i ulike farger er ikke lett å forstå seg på. Eller, man skulle ikke tro det var rakettforskning om man tar seg tid til å lese det som står, men jeg leser på ulike forum og sosiale medier, og det er et virvar av oppfatninger blant folk. Det er mange som gjør feil. Det virker som det er en del av de som jobber på flyplassene som tolker forskjellig også, jeg leser folk skrive "de sa til meg at .... " og "det sa de ikke til meg, jeg måtte ... "

Myndighetene gjør det altfor innviklet med så mange forskjellige regler avhengig av hvor du kommer fra og hvem du er. Tanken er kanskje god. Gjennomføringen står til stryk.

Rett plass er å ikke lese forum fb osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Morromann said:

Jeg snakker om forskjellen på før og etter vaksinen og det tror jeg du vet veldog godt at jeg mener. I Danmark har man skjønt at det går et skille mellom før og etter vaksine og før og etter Delta, som er mer smittsomt men mindre dødelig. I Norge snakker man som om ingenting har skjedd og vi fortsatt befinner oss i våren 2020 for å sette det på spissen. Eller det er ihvertfall liten forskjell på august 2020 og augist 2021 i det norske diskusjonen.

Det var veldig på spissen usant vil jeg si. Det er ikke inntrykket som jeg sitter igjen med etter å ha hørt på den siste praten i fra myndighetene.

Lenke til kommentar

Man skulle nesten tro at vaksinene aldri hadde funnet sted slik våre myndigheter holder på.

Er ikke myndighetene som er problemet.

Men folkene som bur i dette landet.

Ikke ta unødvendige reiser? Hva gjør folk, reiser som alt var normalt.

Folk følger ikke reglene, det er problemet, ikke de som styrer dette flåtte landet vi bur i.

• Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

Er lite med jordekorn på vestlandet ihvertfall. Danmark har vel mange jordekorn. Groundhog Day er overtro, så vet dere det.

Han refererer nok til filmen. For de som ikke har sett den eller gidder å se traileren så handler det om å våkne opp til samme dag gang på gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Simen1 said:

Han refererer nok til filmen. For de som ikke har sett den eller gidder å se traileren så handler det om å våkne opp til samme dag gang på gang.

Forstod det. Har sett filmen. Det er laget flere filmer med det konseptet om at en opplevelse går i loop. Det er det filmen dreier seg om, og jeg har sett den. Men ikke alle har sett filmen og det finnes faktisk både jordekorn og en spesiell overtro-dag i enkelte land. Så gjerne greit å få klarhet i alt rundt de ordene også.

Endret av G
Lenke til kommentar

Koronaviruset kan endre hjernens signalstoff, noko som kan føre til at ein utviklar psykose. No skal legar kartlegge kor ofte dette har skjedd i Noreg.

https://www.nrk.no/norge/skal-undersoke-samanheng-mellom-korona-og-psykose-1.15602498

Flere studiesteder massetester ikke studentene – selv om myndighetene tar regningen. NHH hev seg derimot rundt og tester alle daglig under fadderuka.

https://www.nrk.no/vestland/korona-pavirker-studiestarten-og-fadderuken-2021-ulikt-i-landet-_-pa-nhh-planlegger-de-massetesting-1.15603057

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

2 timers tur på IKEA Furuset nå for å redde en hjemmekontor rygg til søster. Talte 10 mennesker i fult varehus som brukte munnbind og vi glemte selv også. Gikk i kø hele veien. Spennende å se om vi fikk med oss mer enn stol hjem.

Håpet det skulle være mindre mennesker  siste halvannen timen. 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Koronaviruset kan endre hjernens signalstoff, noko som kan føre til at ein utviklar psykose. No skal legar kartlegge kor ofte dette har skjedd i Noreg.

https://www.nrk.no/norge/skal-undersoke-samanheng-mellom-korona-og-psykose-1.15602498

Flere studiesteder massetester ikke studentene – selv om myndighetene tar regningen. NHH hev seg derimot rundt og tester alle daglig under fadderuka.

https://www.nrk.no/vestland/korona-pavirker-studiestarten-og-fadderuken-2021-ulikt-i-landet-_-pa-nhh-planlegger-de-massetesting-1.15603057

Nesten alle virus kan gjøre dette!

Hva de skal er å forske på om covid er verre enn andre virus når det kommer til å utløse psykoser hos ellers friske individer, men en slik overskrift hadde ikke tjent like mange klikks.

Må tjene seg rike på klikk fra covid alle de her nettavisene.

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

2 timers tur på IKEA Furuset nå for å redde en hjemmekontor rygg til søster. Talte 10 mennesker i fult varehus som brukte munnbind og vi glemte selv også. Gikk i kø hele veien. Spennende å se om vi fikk med oss mer enn stol hjem.

Stort lokale, høyt under taket, god ventilasjon og generelt veldig lavt smittenivå i stor-Oslo. Hva er det faglige grunnlaget for at du mener at munnbind burde vært brukt i denne situasjonen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat
497 nye koronasmittede registrert siste døgn
i dag kl 00:25av NTB
DEL
1164649480b8b3238470293acea6bdd0?t%5B%5D
Foto: Jil Yngland / NTB

Det siste døgnet er det registrert 497 koronasmittede i Norge. Det er 186 flere enn samme dag i forrige uke.

De siste sju dagene er det i snitt registrert 438 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 309, så trenden er stigende.

Ved midnatt natt til tirsdag var det utført 6,6 millioner koronatester her i landet siden februar i fjor. I alt har 141.333 personer testet positivt.

Til nå har 3.709.364 personer fått første dose av koronavaksinen, og 1.956.835 personer har fått andre dose.

Mandag var 25 koronapasienter innlagt på sykehus. Det var åtte færre enn dagen før.

Til sammen er 804 koronasmittede personer døde i Norge siden mars 2020, viser foreløpige tall. Om pasientene har dødd av eller med covid-19, er ikke alltid mulig å slå fast.

I alt 57,8 prosent av alle døde har fylt 80 år. I aldersgruppen under 50 år er det meldt om 17 dødsfall i Norge.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dispatcher skrev (1 time siden):

Hva er det faglige grunnlaget for at du mener at munnbind burde vært brukt i denne situasjonen?

Munnbind burde vært brukt i alle situasjoner hvor man omgår mennesker innendørs, så fremt det finnes smittespredningen i samfunnet.

Det faglige grunnlaget for munnbinds effekt er dessverre tynt, likevel ser man at det fungerer der det innsettes krav til munnbind.
Med Delta-varianten, og dens høyere smittsomhet, bør folk bruke munnbind, ikke for egen del, men for å redusere smittespredningen.

Det er rett og slett et helt fantastisk kost/nytte-regnskap, noe så enkelt som å tre på seg en maske, som koster noen få tiere, kan redde andres liv, kanskje også ditt eget, samt gjøre at du unngår alvorlig sykdom, dessverre er svært mange mennesker litt for tette til å forstå sitt eget beste.

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

COVID antibodies start to decline in kids after only 4 months – study

Up to one-third of Jerusalem children were likely infected with coronavirus, according to a soon to be released study performed at Shaare Zedek Medical Center.

<snip>

“A third were tested up to three weeks after the onset of the disease and apparently had not yet developed antibodies,” Schlesinger explained. But the other two-thirds had contracted the disease more than four months prior, and it appears that their antibodies had waned.
“The study showed [that children] reach a maximum level of antibodies up to three months after diagnosis,” he said. “Subsequently, a significant quantitative decline in antibodies was observed – more than in adults. These findings may indicate that children have a weaker long-term immune response.”

According to Schlesinger, the disappearance of the antibodies does not mean that these children are not protected, but “it does make you wonder about their protection,” he said. This is especially the case because separate studies have shown a correlation between the likelihood of infection is greater as antibody levels decline.
The study could also have significant implications for understanding herd immunity, for the possibility of a recurrence of a re-infection wave, and for vaccine considerations for young children, he said.

<snip>

Finally, the study showed that the opening of schools did not increase the rates of infection among children, in that there was no over-prevalence of antibodies in children who for various reasons continued to visit educational institutions during the closure periods, compared to children who stayed at home. Moreover, there was no change in morbidity when the country slowly began reopening schools.
“When children came in and they knew they had the disease, we asked them if they knew how they were exposed,” Schlesinger explained. “Only about 10% thought they got it at school.

https://www.jpost.com/health-science/covid-antibodies-start-to-decline-in-kids-after-only-4-months-study-676248

Endret av G
Lenke til kommentar

Endelig begynner debatten for alvor å komme om man skal opprettholde drakoniske tiltak hos en godt vaksinert befolkning:

https://www.nettavisen.no/nyheter/bergen-strammer-til-men-sykehuset-er-ikke-bekymret-for-innleggelser-eller-dodsfall/s/12-95-3424165207

Jeg håper virkelig at det ikke bare er en blaff og at vi nå ser en snøball som begynner å rulle. Om noen uker er det offisielt høst og samfunnsdebatten er i gang igjen. Vi kan ikke akseptere at man opprettholder en iunngripende unntakstilstand i den fasen vi er i nå. Det står ikke i proposjon til tiltakene og jeg vil tippe at det står i strid med menneskerettighetene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...