Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

2 hours ago, shockorshot said:

Strengt talt så er det bare munnbind påbud i kollektivtrafikken der man ikke kan overholde 1m regelen, så kan jo se det at noen tenker da i sommervarmen at de passer ekstra på å holde minimum 1m avstand og dermed droppe munnbindet.

Synd at FHI har nådd så dårlig fram med hva budskapet burde være. Er for stort fokus på meteren. Vedrørende kollektivtrafikken så burde jo innendørs tale for munnbindbruk (ikke noen meteren innendørs), kanskje med unntak av på kjøpesenter om du klarer å holde stor avstand (som jo er vanskelig nok ofte). Er gjerne høyt under taket i noen kjøpesentre ihvertfall. Men, kan være spinket og spart på ventilasjonen er min erfaring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, G said:

Synd at FHI har nådd så dårlig fram med hva budskapet burde være. Er for stort fokus på meteren. Vedrørende kollektivtrafikken så burde jo innendørs tale for munnbindbruk (ikke noen meteren innendørs), kanskje med unntak av på kjøpesenter om du klarer å holde stor avstand (som jo er vanskelig nok ofte). Er gjerne høyt under taket i noen kjøpesentre ihvertfall. Men, kan være spinket og spart på ventilasjonen er min erfaring.

Enig i det, men når forklaringen er som denne på Oslo kommunes hjemmesider om når man skal bruke munnbind, er det ikke rart mange dropper den når man kan holde meteren lett.

https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/munnbind/#gref

Kollektivreiser

Når det ikke er mulig å holde minst én meters avstand til medreisende, skal reisende i kollektivtransporten bruke munnbind. Dette gjelder også på innendørs stasjonsområder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sitat

Dødeligheten har vært dramatisk høyere blant innvandrere født i Afrika eller Asia. Det har preget arbeidet til dem som har måttet begrave dem.

https://www.aftenposten.no/norge/i/4z15xe/de-har-gravlagt-dem-som-pandemien-rammet-hardest-flere-ting-har-gjort

Rundt 45 prosent av dem som har testet positivt på covid-19, var født i utlandet eller hadde utenlandsfødte foreldre, ifølge tall Aftenposten har fått.

Av 118.767 som testet positivt for covid-19 her i landet, var 53.615 født i utlandet eller hadde utenlandsfødte foreldre, grupper som utgjør rundt 20 prosent av befolkningen.

For sykehusinnlagte med covid-19 er tendensen lignende. 2.454 av 5.449 av dem var født i utlandet eller hadde utenlandsfødte foreldre.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, G said:

Avinor har gjort alt for lite forberedelser for passasjerene her. Alt for dårlig utført. Kommer til å velge bort Gardermoen de gangene jeg kan for all framtid. Har dessverre tidligere køirritasjon med den flyplassen.

Hvor mange av de stor flyplassene har ikke kø🙂

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 minutt siden):

Munnbind, etter pandemien🙂

Hva mente du med det.

Det har vært brukt forskjellige slags munnbind og masker i evigheter i diverse sammenhenger. Alt fra kornsiloer til byggeplasser til oppussing og slakterier og matproduksjon og cleanrooms og andre ting. En kan komme borti situasjoner hvor munnbind bruikes selv om det ikke er pandemi. Tipper det var slike ting han tenkte på.

• Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, xRun said:

Det har vært brukt forskjellige slags munnbind og masker i evigheter i diverse sammenhenger. Alt fra kornsiloer til byggeplasser til oppussing og slakterier og matproduksjon og cleanrooms og andre ting. En kan komme borti situasjoner hvor munnbind bruikes selv om det ikke er pandemi. Tipper det var slike ting han tenkte på.

Jepp. Første gang jeg brukte det var i 85. Utdannet sveiser.

Lenke til kommentar

Godt å være nordmann i Danmark, endelig slippe hysteriet i Norge.

Ingen munnbind tøv her.

Maks 20min mellom teststasjonene.

Mulighet for hurtigtest ved inngangen til større kjøpesentre med restauranter og fornøyelsesparker.

Var på Fårup i dag, vanvittig mye folk. Livet er mer eller mindre tilbake til normalen her.

Kos dere med norgesferien deres 😆

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (9 minutter siden):

Godt å være nordmann i Danmark, endelig slippe hysteriet i Norge.

Ingen munnbind tøv her.

Maks 20min mellom teststasjonene.

Mulighet for hurtigtest ved inngangen til større kjøpesentre med restauranter og fornøyelsesparker.

Var på Fårup i dag, vanvittig mye folk. Livet er mer eller mindre tilbake til normalen her.

Kos dere med norgesferien deres 😆

Teste seg for å gå inn på et større kjøpesenter og restauranter? Det høres da langt mer "hysterisk" ut enn slik vi har det her i Norge nå ;)  Ellers yngler det med turister i min lille kommune, hotellet er fult, i gatene i sentrum er det mye liv å røre, eneste sommeren jeg kan huske at det har vært mer liv rundt om her var sommeren 2020, av samme grunn som at det er mye liv å røre denne gangen, folk drar på norgesferie å utforsker vårt vakre land 🥰

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mye bedre opplegg her nede. Testing, testing, testing. 

Man trenger ikke test for å dra på kjøpesenter, men ofte krevd på restaurant.

Min dose 1 er godkjent her nede, tok den 1. juli. Kjerringa måtte ta en hurtigtest før hun gikk inn på Fårup Sommerland. Gratis utført, svar på 15-20min.

Selvfølgelig er Oslo mer normalt. Alle føkkings vaksine dosene gikk jo dit. Friske mennesker i tredveårene fikk vaksine før 60-70 åringer med underliggende sykdommer kun 1 times kjøretur unna.

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig er Oslo mer normalt. Alle føkkings vaksine dosene gikk jo dit.

Stemmer vel ikke akkurat med virkeligheten. Seks av femten bydeler i Oslo, ikke de mest folkerike, fikk prioritert doser. Bergen kommune var ferdig med å gi alle innbyggerne tilbud om vaksine nesten to uker før Oslo kommune. Sarpsborg, Fredrikstad, Lørenskog og Moss fikk langt flere doser enn Oslo.

Videre kan man spørre seg hva du mener er «hysteri» med et Norge som har færre og langt mindre inngripende tiltak enn Danmark, som du mener ikke har «hysteri». Kan det tenkes at posten din var et aldri så lite forsøk på å kødde opp litt i en ellers kjedelig tilværelse? :) 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Sitat

Det siste døgnet er det registrert 195 koronasmittede i Norge. Det er 25 flere enn samme dag i forrige uke. De siste sju dagene er det i snitt registrert 166 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 175, så trenden er synkende.

I følgje VG er 30 bergensarar smitta, og det er dermed fleire smitta i Bergen enn i Oslo (29). No er vel snart tida inne for å innføre tiltak?

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Kjetil Lura said:

Munnbind, etter pandemien🙂

Hva mente du med det.

Tenker på litt sånn sære steder hvor det evt. fra før pandemien behøvdes, eller om det innføres smittevernsstyrking i enkelte situasjoner.

13 hours ago, Kjetil Lura said:

Hvor mange av de stor flyplassene har ikke kø🙂

Jo, ok. Men, det fritar ikke Avinor for å være verst i klassen :roll:

Endret av G
Lenke til kommentar
9 hours ago, Evil-Duck said:

Teste seg for å gå inn på et større kjøpesenter og restauranter? Det høres da langt mer "hysterisk" ut enn slik vi har det her i Norge nå ;)  Ellers yngler det med turister i min lille kommune, hotellet er fult, i gatene i sentrum er det mye liv å røre, eneste sommeren jeg kan huske at det har vært mer liv rundt om her var sommeren 2020, av samme grunn som at det er mye liv å røre denne gangen, folk drar på norgesferie å utforsker vårt vakre land 🥰

Alt for å slippe munnbindet :fun:

Montro om det er kø for disse hurtigtestene som han nevner?

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 timer siden):

I følgje VG er 30 bergensarar smitta, og det er dermed fleire smitta i Bergen enn i Oslo (29). No er vel snart tida inne for å innføre tiltak?

Ja, to innlagte i Bergen og fem i hele Helse Vest. Nå er det like før samfunnet kollapser!

🙄

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...