Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, Kjetil Lura said:

Er vel få som gjør det? Eller har du mere info om de som gjør det:hmm:

C19 er ny og vi vet lite om det. Men c19 og influensa starter som influensa, eller er jeg på bærtur:hmm:

Sånn jeg forstår det, så binder det piggproteinet seg til ACE-2 reseptorene over alt i kroppen. F.eks. på epitelcellene i blodkarene. Vi har mye blodkar i alle organer, inkludert lungene. Så det at det kan gi uttrykk i alveolene som gjør at vi er i stand til å puste kommer vel da ikke som noen stor overraskelse.

Også virker det som om dette viruset får immunforsvaret til å overreagere hos noen, slik at immunforsvaret er så aggressivt at det kan gjøre mer skade enn nytte. Jeg tviler sterkt på at influensaviruset oppfører seg slik.

1200px-Alveolus_diagram.svg.png

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (27 minutter siden):

Er vel få som gjør det? Eller har du mere info om de som gjør det:hmm:

C19 er ny og vi vet lite om det. Men c19 og influensa starter som influensa, eller er jeg på bærtur:hmm:

Litt bærtur, men ikke helt.
Begge starter som en respiratorisk infeksjon, forskjellen ligger i hva man er infisert av. 
Kan også si det slik: Bensin og vann kommer inn i tanken i bilen på samme måte, forskjellen ligger i hva som kom inn. Den forskjellen kan vise seg å være avgjørende. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Nå har man jo hatt reseptfri hostesaft som har vært svært farlig å bruke for mye av.

Jeg husker jeg kjøpte en bitter reseptfri hostesaft en gang. Den var udrikkelig. Cosylan smaker i hvertfall litt mer sånn gammeldags hostesaft-aktig. Litt mer i retning jægermeister kanskje. Lenge siden jeg har smakt.

Poenget med morfintilsetningen er ikke å gjøre deg avhengig, for det står det store advarsler om døgninntaket for (anbefaling).

Poenget med morfin i Cosylan er å dempe aktiviteten i de hårene i pusterøret som normalt sørger for å bevege fremmedlegemer og slim oppover til svelg så du får svelgt det eller spyttet det ut. Det er rett og slett for å gi en som hoster seg veldig sår litt sårt trengt hvile.

Cosylan var den eneste hostesaften som stoppet hosten min sist jeg hadde en langvarig luftveisinfeksjon. Den smaker litt lakris. Veldig fornøyd med den 🤩 Det ble tatt bilde av lungene og alt var i orden. Antibiotika måtte til for å bli frisk til slutt, og det er fortsatt friskt i minne, selv om det ikke var noe alvorlig i veien.

At Covid vannes ut er ikke nok for meg 😄 I år ble nesten ingen smittet av influensa, så spennende hva vi kan vente oss neste sesong.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Subara said:

Cosylan var den eneste hostesaften som stoppet hosten min sist jeg hadde en langvarig luftveisinfeksjon. Den smaker litt lakris. Veldig fornøyd med den 🤩 Det ble tatt bilde av lungene og alt var i orden. Antibiotika måtte til for å bli frisk til slutt, og det er fortsatt friskt i minne, selv om det ikke var noe alvorlig i veien.

At Covid vannes ut er ikke nok for meg 😄 I år ble nesten ingen smittet av influensa, så spennende hva vi kan vente oss neste sesong.

Prøvd ingefær?

Kanskje få ble smittet av influensa på grunn av antiback/såpe osv:grin:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (21 minutter siden):

Prøvd ingefær?

Kanskje få ble smittet av influensa på grunn av antiback/såpe osv:grin:

Ingefær skal visst være veldig bra mot det meste og gjerne blande den med sitron. Gis et oppkok, men smaken er ikke god.

Nå har vi blitt for flinke til å vaske oss på hendene. Ved å leve i et for rent miljø, blir vi etterhvert ikke motstandsdyktige nok.Tåler snart ikke vanlig forkjølelse. Og vanlig forkjølelse kan vær forkledd Covid, så håper vi er tilbake til normalen snart 🙂

Det burde vært enkel tilgang på hurtigtester. Når kommer de på markedet? Var ikke det en del av gjenåpningen, at de som ennå ikke er vaksinerte eller fullvaksinerte kunne slippe inn på feks. kulturarrangementer ved negativ hurtigtest? Krever nok en del ekstra testpersonell.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
G skrev (51 minutter siden):

Sånn jeg forstår det, så binder det piggproteinet seg til ACE-2 reseptorene over alt i kroppen. F.eks. på epitelcellene i blodkarene. Vi har mye blodkar i alle organer, inkludert lungene. Så det at det kan gi uttrykk i alveolene som gjør at vi er i stand til å puste kommer vel da ikke som noen stor overraskelse.

Også virker det som om dette viruset får immunforsvaret til å overreagere hos noen, slik at immunforsvaret er så aggressivt at det kan gjøre mer skade enn nytte. Jeg tviler sterkt på at influensaviruset oppfører seg slik.

1200px-Alveolus_diagram.svg.png

Apropos blodkar sånn helt på siden om kreftceller ikke kunne lage egne blodkar så hadde  ikke svulstene blitt noen mer enn noen få mm i størrelse. En god del forskning innenfor kreftmedisinen går på hvordan rett og slett kutte blodforsyningen til kreftcellene . Men kroppens evne til å lage nye blodkar er nyttig også. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, William_S said:

Apropos blodkar sånn helt på siden om kreftceller ikke kunne lage egne blodkar så hadde  ikke svulstene blitt noen mer enn noen få mm i størrelse. En god del forskning innenfor kreftmedisinen går på hvordan rett og slett kutte blodforsyningen til kreftcellene . Men kroppens evne til å lage nye blodkar er nyttig også. 

Derfor jeg kjøre foldinghome på min kort. Prøver å finne svar på c19/ kreft osv.

Jepp, sorry off topic

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Mangler flere tusen vaksinesvar i Rogaland: Et kappløp mot deltaviruset

SANDNES/STAVANGER (VG) I kommunene på Nord-Jæren har over 20.000 ennå ikke svart på innkallingen til vaksinetime. Kommuneoverlegen i Sandnes tror ferielystne rogalendinger kan ha noe av skylden.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M1nvlE/mangler-flere-tusen-vaksinesvar-i-rogaland-et-kapploep-mot-deltaviruset

Hvis ferie er mer viktig så tenker jeg de kan betale for det samt vente på at alle som har fått 1 nå har fått 2.

Lenke til kommentar
Sitat

Det siste døgnet er det registrert 182 koronasmittede i Norge. Det er 45 færre enn samme dag i forrige uke.

De siste sju dagene er det i snitt registrert 169 koronasmittede per dag.

Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 189, så trenden er synkende.

Lenke til kommentar
Gjest 07faf...dc0
Kjetil Lura skrev (9 timer siden):

Men sjefen min sier jeg har rett på det:grin:

Det er verre enn som så. Sjefen din har plikt til å sørge for at du tar ferie. 

Anonymous poster hash: 07faf...dc0

Lenke til kommentar
Jotun skrev (8 timer siden):

Ja hjelpes. Får jo ikke påminnelse når man svarer nei. 

Ikke pr i dag, men det virker som kommunene blir stadig mer frustrerte når de ikke når 90% vaksinedekning i alle aldersgruppene de har tenkt. Nå går noen uten med at det er "siste sjanse" for å få dose 1 i uke 29. I håp om å lokke flere til å ta vaksine. En hevder at de vaksinene de kommer til å motta senere vil være dose 2. 

Dette er sikkert noe lureri de har funnet på for å lokke til seg flere. I praksis kan de bare bruke litt større doser av dose 2 for å gi dose 1. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (14 minutter siden):

Ikke pr i dag, men det virker som kommunene blir stadig mer frustrerte når de ikke når 90% vaksinedekning i alle aldersgruppene de har tenkt. Nå går noen uten med at det er "siste sjanse" for å få dose 1 i uke 29. I håp om å lokke flere til å ta vaksine. En hevder at de vaksinene de kommer til å motta senere vil være dose 2. 

Dette er sikkert noe lureri de har funnet på for å lokke til seg flere. I praksis kan de bare bruke litt større doser av dose 2 for å gi dose 1. 

Disse konspirasjonene dine om lureri er artige! God humor.

Kommunene har satt i gang et ressurskrevende kjempeopplegg for å få vaksinert folk raskest mulig når man har doser tilgjengelig, sykepleiere jobber hele sommeren, frivillige bruker ferien. Da er det klart det er frustrerende når mange tenker at det er greit å utsette å ta vaksinen, og man står der med ledig kapasitet. Før det sannsynligvis kommer en bølge med henvendelser når hverdagen er tilbake.

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
21 hours ago, Fibonacci said:

Helsepersonellet fikk en felles applaus helt i starten av pandemien, så da tenkte vel ledelsen i helseforetakene at de hadde fått lønn for strevet.

Det er mange yrkesgrupper som lever med ros og klapp på skulderen fremfor en grei lønn.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...