Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

DaniNichi skrev (11 timer siden):

Kanskje lese alt jeg skriver ? har man takket ja får man møte opp

Handler ikke om folk som ringer inn fordi at de føler seg dårlig for så måtte eks ta timen en uke senere.

🙂

Eg forstår det slik at problemet fyrst og fremst er at kommunane har massevis av ledige timar fordi folk ikkje bestiller time når det er deira tur i køa. Men det som har komme fram i media har vore litt uklart. Har folk bestilt seg time skulle ein tru at dei fleste møter opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nye reiseråd for flere populære feriedestinasjoner

Sitat

Snart må du belage deg på karantene når du er tilbake på norsk jord fra Kreta.

Sitat

Unntak for deg med koronasertifikat

Men, noen er unntatt fra disse innreisekravene.

Nemlig du som er fullvaksinert eller har hatt covid-19 siste seks måneder – og som kan dokumentere dette med norsk eller europeisk koronasertifikat.

29,50 % fullvaksinerte

...nordmenn på ferie i utlandet 😀  (ment som en spøk/galgenhumor). Heldigvis tar de fleste ferie innenlands i år. Fellesferien starter i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, eg har lurt litt på korleis dei som absolutt må til Syden no midt på sommaren i desse koronatider ser ut. 🙂 Rett nok har det vore litt regnbyger dei siste dagane, men det skal visst bli betre no i helga.

Battaman skrev (44 minutter siden):

Da har vi nådd enda en milestein, over 3 millioner nordmenn har fått minst en dose. 🥳

Eg hadde visst eit snev av Alzheimer i natt, men i dag er det iallefall fredag, og fyrstegongsvaksinerte til og med torsdag har altså bikka 3 millionar:

Sitat

Satte vaksinedoser i Norge

Antall satte vaksinedoser: 4.617.380
Antall med dose 2: 1.590.323
Antall med dose 1: 3.027.057
Prosent av befolkning (dose 2): 29,53 %
Prosent av befolkning (dose 1): 56,22 %

Sist oppdatert: 08/07/2021Kilde: FHI

• Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 timer siden):

Stemmer ikke - også gjort undersøkelser på Pfizer og disse viser at Delta omgår også denne vaksinen i vesentlig grad. 

Trodde undersøkelser viser at pfizeren beskytter bedre mot alvorlig sykdom og innleggelse enn astrazeneca......

Men eg har jo ikke sittet og søkt desperat etter kriser da.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Jotun said:

Trodde undersøkelser viser at pfizeren beskytter bedre mot alvorlig sykdom og innleggelse enn astrazeneca......

Men eg har jo ikke sittet og søkt desperat etter kriser da.

Pfizer beskytter noe bedre mot symptomatisk sykdom. Ingen leter etter kriser, men vi må forholde oss til realitetene. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 timer siden):

Neida, ingen problem med noen innleggelser. Husk hvor mange dem er også i England. Hadde det vært opp til deg så hadde vi måtte stengt ned alt, siden noen kan havne på sykehus. Hysteri! 

Feil, det er omtrent det stikk motsatte av hva jeg mener, og det hadde du sett om du hadde lest i tråden her. Jeg ønsker at vi skal åpne opp enda litt mer enn vi har det nå her i Norge, og at tempoet nå faktisk kunne vært enda raskere.

Enten kan du holde kjeft og droppe å kalle andre hysteriske, eller så kan du slutte å finne på ting.

Når det gjelder UK så er det ikke noe problem med noen innleggelser nei, det er det ikke i noen land. Problemet kommer når det blir for mange innlagte samtidig, og med 400 nye per dag og økende er det klart at det kan bli en del utfordringer i noen områder om det fortsetter i samme tempo de neste ukene. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

NRK: Høie bekrefter at ikke alle lærere blir beskyttet før skolestart likevel: – De har bløffet lærerne

Jeg kan ikke se at det er hold i påstanden. Vi er i uke 27 nå og slik det ligger an nå så vil alle over 18 år ha fått tilbud om time for første dose innen ca 4 uker. Definisjonen av "beskyttet" er 3 uker etter første dose. Det er ennå 7 uker til skoestart (uke 34), så det skulle egentlig gå helt fint. Men hvis lærerne og barnehageansatte utsetter vaksiner på eget initiativ så blir det jo en helt annen sak. Det var jo ikke det Høie lovet.

NRK: Kommuneoverlege i «oransje» kommune: – Har tapt 12.000 vaksiner på tre uker

NRK: Flere kommuner har vaksiner til gode overs– kommuner med for få doser fortviler

Tja, hva skal man si? Goddag mann økseskaft! Er det virkelig noen som ennå ikke har skjønt at skjevfordelingen både var tuftet på feil grunnlag (smittetrykket i fjor) og har pågått mye lengre enn den burde? Likevel fraråder FHI at kommuner med vaksiner til overs sender de til kommuner med for få doser.. Er det rart man blir frustrert?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Da var det brått min tur til å få bestille vaksinetime. Fikk sms i dag, og hev meg rundt og bestilte med det samme. Det blir noe endringer i ferieplanene mine. Men det gjør jeg med glede! Jeg tok den første ledige dagen om en og en halv uke. Etter denne dagen var det kun ledige timer en dag til i slutten av juli og en i august, og de resterende tre dagene man kunne velge var i starten av september!! Det var ganske mange timer på en dag, men jeg regner med vaksinetimene blir revet bort fort på de tre dagene før september. Her kan man ikke somle og vente med bestille om man vil ha før skolestart. 

Jeg las også at de sender ut invitasjonene i ulike puljer per gruppe, og trekker loddtrekning utifra Helseboka. Jeg har vært skikkelig heldig og blitt trukket ut som en av de første i siste gruppe. Er skikkelig glad, hadde mentalt forberedt meg på at det kanskje kunne bli september 

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
toreae skrev (3 timer siden):

At det er noe forskjell kan jeg være enig i. Men bruken av ordet irrelevant tror jeg blir helt feil. Går smittetallene opp vil innleggelse også gå opp. Uansett om det er England eller Norge. Uansett kosthold, mosjon, lynne og tettboddhet osv.

Så skrev jeg også noe irrelevant, er jo en del ting som er relevant for oss i Norge.

Gjest a8a68...e1d skrev (3 timer siden):

Danmark holder smitten nede med enorm testing og utstrakt bruk av vaksinesertifikat. De har gjort flest tester per person i verden, ca 11 ganger så mange som Norge.

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Snakket om befolkningen/ menneskene som bor der ikke kan sammenlignes med Norge.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 minutt siden):

Det kan jo også hende at det blir lagt ut fleire ledige timar etter kvart som kommunen ser kor mange dosar dei får.

Helt sikkert en mulighet, men samtidig er leveransene så usikker så ikke godt å vite.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (20 minutter siden):

Litt statistikk på virkningen til vaksinene på delta:

https://www.ft.com/content/5a24d39a-a702-40d2-876d-b12a524dc9a5

Chart showing how vaccine efficacy compares against the Alpha and Delta variants

Interessant at det er så store nasjonale forskjeller.

Det indikerer kanskje at viruset er mer ømfintlig for genetiske variasjoner enn man tidligere har trodd. Eller kanskje andre samfunnsmessige og sosiale forskjeller. Jeg vil anta at nordmenn kommer godt ut på en slik statistikk.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (41 minutter siden):

Tror vaksineeffekt synker etter 6 måneder? Litt komisk, men på samme tid vil den mutasjonen som man tok vaksinen for, være borte etter 6 mnd uansett.

https://rumble.com/vj5opp-london-march-26-june-2021.html

Satt akkurat å så på denne, og la merke til hvor utrolig stor forskjell det er på Israel med tanke på Alfa og Delta, kontra de andre landene. Og Israel skiller seg ut ved at de var tidlig ute med vaksinering. Er det konturen av synkende vaksineeffekt vi ser i Israel, vi vet jo at vaksinene er mindre effektiv på Delta, men i Israel ser det nesten til å ha dårligere effekt enn noen andre land...

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Litt statistikk på virkningen til vaksinene på delta:

https://www.ft.com/content/5a24d39a-a702-40d2-876d-b12a524dc9a5

Chart showing how vaccine efficacy compares against the Alpha and Delta variants

Endret av Fnugle
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...