Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

6 hours ago, torbjornen said:

Ein kan iallefall slå fast at skeivfordelinga har fungert bra for Oslo.

Så på nyhetene i går at informasjon fra myndigheten ikke har kommet frem til innvandrermiljøer. Da lurer jeg litt på hvordan informasjonen har stoppet?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (1 time siden):

Så på nyhetene i går at informasjon fra myndigheten ikke har kommet frem til innvandrermiljøer. Da lurer jeg litt på hvordan informasjonen har stoppet?

Sitat

– Vi tok opp temaet tidlig, før vaksineprosjektet startet. Da var tilbakemeldingene at det florerte konspirasjonsteorier og skepsis. Vi ser også tendensen i vaksinasjonsstatistikken, men jeg var mer bekymret i vinter, sier Rina Mariann Hansen, som tror bivirkninger på Astra Zeneca – vaksinen førte til at noen ble mer engstelige.

Sitat

– Vi har et avansert samfunn. Ikke alle syns det er like enkelt å ta imot og forstå tilbud som kommer digitalt. Jeg tror vi må senke terskelen for å bli vaksinert, sier statsråden.

Når man er kommet så langt at alle har fått vaksinetilbud, kan man vurdere å banke på dører og å tilby vaksine uten masse registrering på forhånd, sier Melby.

Sitat

Hun minner om at selv om grupper av utenlandsfødte henger etter, så har vaksinekampanjen i Norge hatt kjempeoppslutning.

– Det er jo mye høyere vaksineringsgrad blant pakistanere i Norge enn blant franskmenn i Frankrike. Vi må ikke glemme å ha litt perspektiv på dette, sier Melby.

https://www.aftenposten.no/norge/i/6zpdm8/oslos-prioriterte-bydeler-er-blitt-vaksineledende-men-har-fortsatt-fl

Og jeg tenker at for de som har fått første dose i det siste, er 12 uker ganske lenge å vente på neste dose. I mellomtiden vet man mer om vaksinen og eventuelle bivirkninger, smittetallene har gått ned og man har tid til å bli mer skeptiske i alle miljøer. Det tror jeg er uavhengig av bakgrunn, merker det på yngre folk.

Her nevnes heller ikke de som er vaksinert i utlandet.

Endret av Subara
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fra i dag går Oslo kommune over til nasjonale tiltak på nesten alt :) Jeg tror det er første gang på ca. et år at Oslo-folk ikke har særlig mer inngripende tiltak enn størsteparten av landet, så det er en slags merkedag.

I dag oppheves flere koronaregler i Oslo
https://www.nrk.no/osloogviken/flere-koronalettelser-i-oslo-fra-mandag_-skjenkeforbud-og-hjemmekontor-oppheves-1.15564517

Sitat

Byrådslederen er glad for at gjenåpningen går som planlagt, og at oslofolk nå kan senke litt på skuldrene.

Mandag oppheves flere lokale regler i Oslo.

Det blir lov å skjenke til klokken tre på natta, og du må ikke være på hjemmekontoret.

Sitat

– Gjenåpningen av Oslo går som planlagt og det gjør meg utrolig glad, sier byrådsleder Raymond Johansen til Østlandssendingen mandag morgen.

Men husk på at disse reglene gjelder fortsatt:

• Krav om bruk av munnbind i kollektivtransporten og i taxi.
  • Anbefalingen om å unngå unødvendige reiser med kollektivtransport.
  • Regelen om smitteverntiltak på byggeplasser.
Sitat

– Hold avstand

Johansen unner oslofolk å senke skuldrene nå og ha en god ferie. Men han ber uansett alle om å fortsette å være forsiktig.

– Vær oppmerksom, bruk hodet og hold avstand, sier Johansen.

Selv skal byrådslederen på ferie til Valdres for å gå på fjellet, fiske og tenke på andre ting enn korona.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tyskland:

Kan bli bot for ikke å vaksineres
https://www.nrk.no/nyheter/1.15564793

Sitat

I Tyskland tar helseeksperter og politikere til orde for å bøtelegge folk som ikke møter opp til avtale om vaksinering mot korona.

Det var lederen for Røde Kors, Mario Czaja, som først foreslo en bot på 25 til 30 euro. Han sier at mellom 5 og 10 prosent av dem som blir tilbudt vaksine i Berlin, ikke møter opp.

Dersom man ikke møter opp til timen man selv har booka synes jeg ikke dette er en så dum idé her i Norge heller på de stedene man velger time, og ikke avbooker eller sier fra på forhånd.

Det kan koste samfunnet og gjøre det vanskelig for kommunene. Jeg frykter at "en del" kan komme til å droppe dose to dersom smittesituasjonen er kjempegod utover høsten og vi er greit tilbake til normalen, sånn vi har sett antydninger til i andre land allerede.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (34 minutter siden):

Tyskland:

Dersom man ikke møter opp til timen man selv har booka synes jeg ikke dette er en så dum idé her i Norge heller på de stedene man velger time, og ikke avbooker eller sier fra på forhånd.

Det kan koste samfunnet og gjøre det vanskelig for kommunene. Jeg frykter at "en del" kan komme til å droppe dose to dersom smittesituasjonen er kjempegod utover høsten og vi er greit tilbake til normalen, sånn vi har sett antydninger til i andre land allerede.

Haha, for en overskrift! Ser for meg dette "ruffled some feathers" hos en del mennesker i gitte miljøer :D 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 timer siden):

Sist men ikke minst er jeg forbauset over at man ikke har brukt dette snart halvannet året til å faktisk forske på disse tingene. Vi har stått i en pandemi i over 1 år og man har ikke brukt muligheten til å forske på alt vi har gjort? Det må være tidenes største "missed opertunity" for å lære av dette.

Enig. Rart at f.eks. UK ikke benyttet sjansen til å vaksinere alle på Shetland (ca 23 000 innbyggere) med en gang, så kunne de åpnet opp alt der og brukt øya som en referanse mot resten av samfunnet. De kunne forsket på hvordan et fullvaksinert samfunn ville utviklet seg.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (45 minutter siden):

Tror man at det blir gjort noen endringer på grensa i forb. med pressekonferansen nå kl 1230?

Det meldes om kilometer lange køer på begge sider nærmest daglig nå. 

Tenker at de som på død og liv må over svenskegrensa for å kjøpe billig øl og tobakk bare kan stå i køene, men de kunne gjerne splittet opp køene slik de med et faktisk verdig dokumentert formål som jobb pendling, familie besøk o.l kan komme seg forbi de km lange køene.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (48 minutter siden):

Tror man at det blir gjort noen endringer på grensa i forb. med pressekonferansen nå kl 1230?

Det meldes om kilometer lange køer på begge sider nærmest daglig nå. 

Har de funnet en løsning for yrkestrafikk enda? Det er jo for ille at folk som må passere grensa pga. jobb blir stående i timesvis. Tenker på varetransport og den typen ting. Burde definitivt vært en "fast track" for trailere, hvis det ikke er det alt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

Har de funnet en løsning for yrkestrafikk enda? Det er jo for ille at folk som må passere grensa pga. jobb blir stående i timesvis. Tenker på varetransport og den typen ting. Burde definitivt vært en "fast track" for trailere, hvis det ikke er det alt. 

Mye av greia er jo at trailere selv før corona går gjennom ekstra kontroll som oftest tror jeg da. Mener frakttrafikken som hovedregel må innom tollstasjonen (?) - sikkert et par papirer som skal stemples osv kan jeg tenke meg. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (7 minutter siden):

Mye av greia er jo at trailere selv før corona går gjennom ekstra kontroll som oftest tror jeg da. Mener frakttrafikken som hovedregel må innom tollstasjonen (?) - sikkert et par papirer som skal stemples osv kan jeg tenke meg. 

Joa, men det er jo fint om de slipper å stå i tre timer kø bare for å komme fram til tollerne ... 

• Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.nettavisen.no/nyheter/lange-koer-pa-grensa-til-sverige/s/12-95-3424144287

Sitat

* Fra torsdag 17/6 kan pendlere bosatt i Sverige benytte den gamle Svinesund-broen, sammen med samfunnskritisk personell innen helse og omsorg.

* Politiet opprettet torsdag et nytt venteområde etter grensekontrollen (ved teststasjonen) for dem som skal videre til karantenehotell.

* Politiet får fra mandag 21. juni bistand fra Heimevernet til oppgaver tilknyttet grenseoppdraget på riksgrensen.

* Fredag ble skiltingen på E6 (norsk side) inn mot grensekontrollen endret for å separere inngående trafikk i to køer. Venstre fil går mot grønn sone (ordinære reisende), mens høyre fil går til rød sone (varetransport).

* På Vegvesenets informasjonstavler på sørgående E6 gjennom Follo og Østfold informeres det om at reisende må huske å innregistrere seg før retur til Norge.

Myklatun presiserer at det fortsatt kommer til å bli kø, og at tiltakene først og fremst skal avhjelpe dem som er på nødvendige reiser.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Tyskland:

Det bør vere enkelt å innføre noko liknande som sjukehusa har i normale tider. Om ein ikkje møter opp eller avbestiller innan rimeleg tid må ein betale gebyr. Men då vil ein også risikere at folk med luftvegssymptom møter opp til vaksinasjon for å unngå gebyret. Så dette er kanskje ikkje så enkelt likevel.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Tenker at de som på død og liv må over svenskegrensa for å kjøpe billig øl og tobakk bare kan stå i køene, men de kunne gjerne splittet opp køene slik de med et faktisk verdig dokumentert formål som jobb pendling, familie besøk o.l kan komme seg forbi de km lange køene.

Alle som har dokumentert årsak eller vaksinebevis burde kunne kjørt på grønt hvor dokumenter sjekkes. Mens resten bør kjøre på rødt for å testes og vurderes.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Alle som har dokumentert årsak eller vaksinebevis burde kunne kjørt på grønt hvor dokumenter sjekkes. Mens resten bør kjøre på rødt for å testes og vurderes.

Eller gjøre som resten av Europa ta stikkprøver..hørt om flere som har dratt til ulike Eu land på ferie og som ikke har blitt forespurt noe som helst 

Lenke til kommentar

Gjeninnføring av krav om munnbind på Oslo Lufthavn.

Sitat

Ullensaker strammer inn:

Ullensaker kommune strammer inn smittevernreglene, og innfører tre nye lokale coronatiltak.

Kommunen gjeninnfører krav om munnbind innendørs. Det blir krav om ventekarantene for husstandsmedlemmer. Det blir strengere
krav til serveringssteder med skjenkestopp fra 24.00, og ikke tillatt å slippe inn nye gjester etter 22.00, skriver kommunen i en pressemelding.

Munnbindpåbudet gjelder for eksempel butikker, kjøpesentre, Oslo lufthavn Gardermoen, restauranter, tros- og livssynshus, taxier og kollektivtransport.

Fra tidligere har Avinor anbefalt bruk av munnbind på Gardermoen, men nå har kommunen påbudt det.

I første omgang gjelder tiltakene til 13. juli.

Bakgrunnen er et smitteutbrudd i kommunen. I uke 26 hadde kommunen 119 nye smittetilfeller. Det er en økning på 95 fra uka før.

Endret av Subara
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Sitat

Conclusions Vitamin D deficiency is associated with higher risk of COVID-19 hospitalisation. Widespread measurement of serum 25(OH)D and treating any unmasked insufficiency or deficiency through testing may reduce this risk We have clearly demonstrated that vitamin D insufficiency and deficiency exponentially increase the risk of the disease by a factor of 2.3 to 3.6, even after adjustments for age and sex. Vitamin D is anti-inflammatory, and it has been shown to modulate the immune system With its effect on macrophage function and innate immunity, vitamin D may alter the disease manifestations of COVID-19 Vitamin D supplementation should be an important consideration for deficient populations at risk

Husker ikke første gang jeg postet om d vitamin her inne, men var igjen et tema der flere satt seg på bakbeina her inne.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...