Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

17 hours ago, Evil-Duck said:

Faktumet er at Norge er det eneste lande som er med på EU samarbeidet som målrettet har geografisk skjevfordeler vaksiner internt i landet sitt i en så radikal grad som det vi nå driver med. Hadde Norge blitt vurdert på samme kriterier som vi gjør internt her i landet av EU samarbeidet  vedrørende smittetrykk hadde vi knapt fått satt en vaksine enda. Så da må en kanskje stille spørsmål til om norske helsemyndigheter har så mye mer greie på dette her enn generelt Europeiske helsemyndigheter?

Da FHI går ut i media når den radikale skjevfordelingen ble vedtatt å klarer å lire av seg at nesten alle risikogruppene er vaksinerte og at absolutt alle vil være vaksinerte innen uke 23, men det viser seg at rundt 50 kommuner fortsatt vaksinerer risikogrupper i uke 25 så må det være lov å stille spørsmål til om grunnlaget de tar avgjørelsene sine på er tilstrekkelig gode nok, helst ville jo FHI ha den radikale skjevfordelingen flere uker tidligere enn den kom og. 

Men jeg har ikke fasiten, det oppleves likevel vertfall for meg som en feilslått strategi når en ender opp med å vaksinerer 18 åringer i gitte kommuner med veldig liten sjans for alvorlig forløp av covid før risikogrupper i 50 kommuner med høy til moderat sjans for et alvorlig forløp. Innføring av vaksinepasset på toppen av dette gjør heller ikke situasjonen noe bedre. 

Hadde man ikke fått disse vaksinene til Norge så hadde man vel opplevd "evig" lockdown, samt at Norge ble det siste blodrøde landet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 hours ago, Theo343 said:

Er det noen planer for en tredje dose ?

Vet ikke. Jeg vil tippe at myndighetene går for en vente å se tilnærming, så de ikke brenner penger. Og kommer det så vil garantert eldre være målgruppen i første runde vil jeg tro.

Å forvente at Staten skal dekke vaksineløpet for flere sesonger tror jeg er naivt. Men, man vet jo aldri, det kan jo skje likevel.

Lenke til kommentar
16 hours ago, RichardNoname said:

Svært gledelig! Håper det gjøres fortløpende andre steder også, og i regi av FHI slik at man ikke er avhengig av at den enkelte kommune kommuniserer at man har mer doser enn man trenger. Det beste, og det som ikke ville kreve oppfølging av når den enkelte plusskommune hadde for mange doser, var om skjevfordelingen opphørte nå. Det er lavt smittenivå i plusskommunene, og de vil fint komme i mål lenge før minuskommunene uansett. 

For å illustrere hvor mye doser minuskommunene har gitt fra seg, kan man se på hvor mye lenger de nøytrale kommunene (Bergen, Trondheim, Stavanger etc) har kommet. Dersom vi ikke hadde skjevfordeling ville hele Norge holde på med gruppe 10 og 11 og vi ville være mye nærmere reell flokkimmunitet (altså at alle steder i Norge har flokkimmunitet). Nå er plusskommunene omtrent ferdig med gruppe 11, de nøytrale holder på meg gruppe 10 og 11, mens   minuskommunene ikke er ferdig med gruppe 9 enda og ikke kan forvente å påbegynne gruppe 11 før august. Minuskommunene trenger all hjelp de kan få for å hente inn etterslepet så fort som mulig. Det hjelper heller ikke noe særlig at minuskommunene har gitt fra seg 35% av dosene i det tidsrommet Norge har hatt de høyeste leveransene, men skal hente seg inn igjen i en periode vi får lavere leveranser (juli og august). 

Jeg synes diskusjonen om skjevfordeling blir litt mye. Men, kan tenke meg å gi et innspill som folk kanskje ikke har tenkt over. Kan hende det ligger et insentiv, eller tilfeldig virkning bak å skjevfordele. Så kan man observere noen kommuner som omtrent får full vaksinasjonsgrad for å se vaksineeffekten i deler av befolkningen?

3 hours ago, Snikpellik said:

Men det er innvikla greier og nesten time lang dokumentarfilm verdig denne voldsomme operasjonen...

Egentlig er det den originale fordelingsnøkkelen jeg er mest kritisk til. Det er for store forskjeller på grunn av forskjeller i demografi og alderssammensetninger etter min mening. Men det hadde kanskje gått for sakte med fremdriften totalt sett hvis man hadde gjort det annerledes, jeg vet ikke. 

Jeg håper vi får et knippe dokumentarfilmer, men en egen dokumentarfilm om skjevfordelingen føler jeg blir et litt for snevert fokus, selv om det bør nevnes noe om det i dokumentarfilmer. Men først og fremst så er det det vitenskapelige fokuset jeg håper får mye fokus. Som om skjevfordeling faktisk har noe for seg eller ikke. Og da blir vel lille Norge kanskje ikke et stort nok eksperiment? Spesiellt mhp. at vi kanskje har hatt en del mindre smitte enn andre nasjoner.

Endret av G
Lenke til kommentar

Alt for sportsdyrkningen :fun:

10:13 94 utøvere klare for OL Det siste uttaket til OL-troppen i Tokyo er gjort og totalt sender Norge nå 94 utøvere for å delta i lekene.
– Det er en av våre større tropper, ikke den aller største vi har sendt, men en av de større, sier toppidrettssjef Tore Øvrebø i Olympiatoppen.

Han presenterte lørdag det tredje OL-uttaket, og supplerte listen med 45 nye utøvere.

Blant utøverne som ble tatt ut i dette siste uttaket var golfstjernen Viktor Hovland. Norge sender to herrer og to damer for å delta i golf i mesterskapet.

Også 5000-meterløperen Narve Gilje Nordås fikk som ventet en OL-plass etter sine sterke resultater i det siste.

Håndballtroppene utgjorde naturlig nok en stor del av OL-troppen. Norge er kvalifisert både i kvinne- og herreklassen. Det er første gang siden 1972 Norge deltar i OL i håndball for menn.

9bI8-VO5B2M0W2lhk-opVwg8V7hUzHuea8r1_hsG

Viktor Hovland kysser seierstrofeet
FOTO: SVEN HOPPE / AP

https://www.nrk.no/sport/sportsnyheter-1.14660227#1.15563042.1.15563042

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (45 minutter siden):

Jeg håper vi får et knippe dokumentarfilmer, men en egen dokumentarfilm om skjevfordelingen føler jeg blir et litt for snevert fokus, selv om det bør nevnes noe om det i dokumentarfilmer. Men først og fremst så er det det vitenskapelige fokuset jeg håper får mye fokus. Som om skjevfordeling faktisk har noe for seg eller ikke. Og da blir vel lille Norge kanskje ikke et stort nok eksperiment? Spesiellt mhp. at vi kanskje har hatt en del mindre smitte enn andre nasjoner.

Haha, en dokumentarfilm om skjevfordeling hadde vært utrolig kjedelig ja. Tror ikke mange ville interessert seg for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Krevende smittesporing:- Vær dønn ærlig!
https://www.dagbladet.no/nyheter/krevende-smittesporing---vaer-donn-aerlig/73979648

Sitat

Ullensaker står midt i et større utbrudd hvor flere har fått påvist deltavarianten. Kommunen har nå fire ganger så høyt smittepress som Oslo.

Så langt denne uka har kommunen registrert 85 nye smittetilfeller. 40 av dem har ukjent smittevei, skriver Romerikes Blad.

Fortsatt en del nye smittede på Jessheim og Kløfta. Nok en gang uteliv/serveringsbransjen, som har vært driveren i vår og sommer sammen med russ.

40 med ukjent smittevei er mange om man sammenligner med andre utbrudd i landet den siste tiden. Den gode nyheten er at de snart er ferdig med førstedosene i Ullensaker kommune.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.facebook.com/GeorgeKGooding/posts/4332901686776404

NRK Nyheters Ingvild Silseth setter opp mikrofonstativet for Oslos helsebyråd hvor han får hevde at grunnen til at Oslos smittetall har falt 92 prosent siden toppen i mars er på grunn av smitteverntiltak og at Oslo har vært så flinke til å etterleve dem.
Men tar vi en titt utenfor tunnelsynet som er nødvendig for å tro på slike påstander, så kollapser påstanden helt.
Jeg har plottet inn tallene for positive koronatester (som ikke kan påvise smitte, og det er dermed ikke "smittetall") for Oslo kommune og satt dem opp mot Stockholms län og Göteborg kommune. Stockholm og Göteborg har jo ikke fulgt de samme tiltakene som Oslo, så da burde trenden mht. nedgang siden mars være helt annerledes, hvis påstanden til Oslos helsebyråd og NRK skal stemme.
Hva ser vi? Jo, i Stockholms län har nedgangen fra toppuken i uke 13 til uke 25 vært 97 prosent; i Göteborg har nedgangen fra uke 12 til 25 vært 98 prosent. Nedgangen i Stockholms län og Göteborg har altså vært enda større enn i Oslo siden mars.
Ikke minst: De svenske storbyene har siden uke 22 hatt lavere antall positive koronatester per innbygger enn i Oslo. "Smitten" (som mediene kaller det) er nå dobbelt så høy i Oslo som i Stockholm og det tredobbelte av i Göteborg.
Hvordan er alt dette mulig dersom det er smitteverntiltakene i Oslo som skal få æren for nedgangen i Oslo? Det kan åpenbart ikke stemme.
Jeg tror folk der ute i landet vårt må våkne opp til realiteten at veldig mye av det de leser og ser i mediene er oppkonstruert propaganda som selger myter og løgner på vegne av forskjellige aktører i samfunnet.
Den moderne journalist har redusert seg til rene PR-agenter som ikke bryr seg om hva som er sant.

211713451-4332901613443078-2994392665153
Endret av DaniNichi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nedward skrev (11 minutter siden):

Ser barn over 6 år skal bruke munnbind på fly. Men hva er "aldersgrensen" på kollektivtransport  i Oslo-området?

Det er 12 år i Oslo kommune.

https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/13409100-1623826354/Tjenester og tilbud/Koronavirus/Byrådssak Endring av forskrift om forebygging av koronasmitte i Oslo 16.06.21.pdf

Sitat

§ 1. Kollektivreiser
Plikten til å bruke munnbind gjelder ikke for barn under 12 år, eller personer som av medisinske eller andre årsaker ikke kan bruke munnbind.

Lenke til kommentar
1 hour ago, DaniNichi said:

Den moderne journalist har redusert seg til rene PR-agenter som ikke bryr seg om hva som er sant.

211713451-4332901613443078-2994392665153

Når man prater om sannheter. Så skulle jeg gjerne likt å se grafene presentert i forhold til prosentvis antall testede til 100 % (maksantallet testet noensinne). Jeg nevner det fordi jeg oppriktig er nysgjerrig, og ikke for å gi idéer til antivaxxere.

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Hvordan får man reservert seg mot vaksine-sjenansen? Det er kun to valg, bestill vaksinering, bestill koronatest. Ingen av valgene er aktuelle. Kommunen har laget en ubrukelig portal.

Melde deg på Elon Musk sin Mars-ferd, som han ikke selv skal reise med på. Du vet ingen returbillett er inkludert. Du vil dø på Mars, ung eller gammel. Dette er bare et forslag/tips.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

SYSTEMFEIL KAN GI OSLOFOLK PÅ FLYTTEFOT VAKSINETRØBBEL

Oslofolk på flyttefot kan risikere å måtte vente lenger på vaksine fordi en systemfeil gjør at noen ikke blir registrert i sin nye bydel.

Årsaken til at flere innbyggere i Oslo ikke har fått tilbud om vaksine når andre i samme vaksinegruppe har fått, er at de har flyttet fra en bydel til en annen. På veien har de ikke blitt overført på vaksinelisten til sin nye bydel, skriver TV 2.

– Vi jobber med å finne ut hva som er årsaken og løse systemfeilen. Noen som flytter, blir automatisk også flyttet over til vaksinelisten til den nye bydelen, andre ikke, sier lederen av vaksineprogrammet i Oslo kommune, Miert Skjoldborg Lindboe.

Det skal likevel ikke være snakk om lang ventetid. Oslo kommune regner med at alle over 18 år vil få tilbud om vaksine før uke 29.

(NTB)

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/systemfeil-kan-gi-oslofolk-paa-flyttefot-vaksinetroebbel.7ltuMuor2

Lenke til kommentar

Nok ein gong flat trend:

Sitat

Det siste døgnet har 112 personer fått påvist koronasmitte i Norge. Det er 20 færre enn samme dag i forrige uke. De siste sju dagene er det i snitt registrert 188 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå også på 188, så trenden er flat.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 timer siden):

Utenfor Oslo er påbudet om munnbind på kollektivtransport nå helt avskaffet om jeg ikke tar helt feil? Så vidt jeg har skjønt er det nå bare hovedstaden igjen hvor man blir bedt om å ha munnbind på bussen og banen. RJ har jo uttalt at det er det siste tiltaket han vil fjerne.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Utenfor Oslo er påbudet om munnbind på kollektivtransport nå helt avskaffet om jeg ikke tar helt feil? Så vidt jeg har skjønt er det nå bare hovedstaden igjen hvor man blir bedt om å ha munnbind på bussen og banen. RJ har jo uttalt at det er det siste tiltaket han vil fjerne.

Det stemmer - lite munnbindpåbud utenfor hovedstaden sånn rent bortsett fra på fly da. Ser dog flere og flere som dropper dette på tbanen og bussen (inkludert meg selv). I går opplevde jeg en fyr som nærmest skrek  opp i trynet mitt at du kan ikke sitte der - du må ha på maske. Hysteriet lever fortsatt til en viss grad i i Oslo selv om vi knapt har smitte her i byen nå.  Nå er påbudet avskaffet i butikker og på serveringssteder (sistnevnte skjønte jeg aldri hvorfor man hadde det ) så da blir dette mindre naturlig å ta på seg på tbanen når man ellers ikke trenger det i andre gjøremål. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

Det stemmer - lite munnbindpåbud utenfor hovedstaden sånn rent bortsett fra på fly da. Ser dog flere og flere som dropper dette på tbanen og bussen (inkludert meg selv). I går opplevde jeg en fyr som nærmest skrek  opp i trynet mitt at du kan ikke sitte der - du må ha på maske. Hysteriet lever fortsatt til en viss grad i i Oslo selv om vi knapt har smitte her i byen nå.  Nå er påbudet avskaffet i butikker og på serveringssteder (sistnevnte skjønte jeg aldri hvorfor man hadde det ) så da blir dette mindre naturlig å ta på seg på tbanen når man ellers ikke trenger det i andre gjøremål. 

På serveringssteder er det jo viktig at smittedråper fra personale ikke sprer seg til mat og drikke som skal serveres til kunder og det er vel det som er grunnen. Forstår godt at man i perioder med høyt smittetrykk har påbudt serverings- og kjøkkenpersonale å bruke munnbind. Jeg reiser rundt i Norge nå og de fleste steder jeg er nå er det blitt like uvanlig å se noen med munnbind i butikker som det var å se noen uten munnbind i butikker rundt Oslofjordsområdet for en måned siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

På serveringssteder er det jo viktig at smittedråper fra personale ikke sprer seg til mat og drikke som skal serveres til kunder og det er vel det som er grunnen. Forstår godt at man i perioder med høyt smittetrykk har påbudt serverings- og kjøkkenpersonale å bruke munnbind. Jeg reiser rundt i Norge nå og de fleste steder jeg er nå er det blitt like uvanlig å se noen med munnbind i butikker som det var å se noen uten munnbind i butikker rundt Oslofjordsområdet for en måned siden.

Hehe om man fikk corona av ølen man fikk servert så kanskje. 😛

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...