Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Da har vi passert 50% førstegangsvaksinerte og ca 29% fullvaksinerte. I uke 26 har vaksinene først og fremst gått til førstegangsvaksinering av de to yngste aldersgruppene (203k førstedoser til 18-44 og 112k til 45-54 år). Strategien i neste uke blir nok den samme.

NB. Førstegangsvaksinasjonene er forskjøvet 6 uker til høyre i diagrammet for å matche fullvaksineringene.

345566970_Vaksinertepruke26.thumb.png.572e040edf58080ac481e478e143024a.png

Vaksinasjonsgraden er generelt god for de fire eldste gruppene og lovende for de to yngste.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser igjen at Nakstad & Co er ute i media ang. folk som takker nei eller ønsker å endre vaksinetimen sin pga ferie:

https://www.dagbladet.no/nyheter/tusenvis-utsetter-vaksine-time/73970330

Erna var sågar ute i NRK i går og ba kommunene vise fleksibilitet med vaksineringen.
https://www.nrk.no/norge/statsministeren-ber-kommunene-vaere-fleksible-med-sommer-vaksineringen-1.15559136

Sykepleierforbundet v/Lill Sverresdatter var av en annen oppfatning og benyttet anledningen til å syte:

Sitat

– Det betyr vel at det er helsepersonell som må være fleksible. Det har vi vært i halvannet år, så jeg håper det snart blir anerkjent, sier Larsen til NRK.

før hun formandene fortalte: 

Sitat

– Det kan være gode grunner til at man ikke kan komme. Men jeg har snakket med utrolig mange som opplever det som et privilegium å ta vaksinen. Vi er utrolig heldige som får den i Norge. Så får man time, så takker man ja, sier Larsen.

Jeg gjør meg noen tanker her, og er enig med Erna. Enkelte kommuner har valgt et elendig system hvor du bare blir tildelt en time når det måtte passe kommunen. I disse kommuner forventer jeg at det er en relativt stor andel som ønsker å få flyttet timen sin, og kommunen har egentlig lagt opp til dette selv og må ta konsekvensen av det.

I min kommune, Stavanger, logger vi på og velger time selv. Vi får opp en kalender med tilgjengelige datoer og klokkeslett og velger fritt selv av det som er ledig. Slik er det også i mange andre kommuner. Tjenesten er levert av Remin ( www.remin.no)

Noen kommuner er mer beboerfiendtlige enn andre. 

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (17 minutter siden):

Ser igjen at Nakstad & Co er ute i media ang. folk som takker nei eller ønsker å endre vaksinetimen sin pga ferie:

Erna var sågar ute i NRK i går og ba kommunene vise fleksibilitet med vaksineringen.
https://www.nrk.no/norge/statsministeren-ber-kommunene-vaere-fleksible-med-sommer-vaksineringen-1.15559136

Sykepleierforbundet v/Lill Sverresdatter var av en annen oppfatning og benyttet anledningen til å syte:

Jeg gjør meg noen tanker her, og er enig med Erna. Enkelte kommuner har valgt et elendig system hvor du bare blir tildelt en time når det måtte passe kommunen. I disse kommuner forventer jeg at det er en relativt stor andel som ønsker å få flyttet timen sin, og kommunen har egentlig lagt opp til dette selv og må ta konsekvensen av det.

I min kommune, Stavanger, logger vi på og velger time selv. Vi får opp en kalender med tilgjengelige datoer og klokkeslett og velger fritt selv av det som er ledig. Slik er det også i mange andre kommuner. Tjenesten er levert av Remin ( www.remin.no)

I Oslo kan man også velge selv, men grunnen til at det åpnes opp for få datoer når man først går inn er at vi ikke veit hvor mange vaksiner vi har tilgjengelig før relativt kort tid en aktuell dato. Vanligste spm på telefon det der. Vi får ofte også spm om å endre tidspunkt på dose 2, men dette registreres det hos Helseetaten om vi gjør og grunn må dokumenteres. Det gis stort sett kun unntak av to årsaker. At man er A utenlandsstudent eller B medisinske årsaker. 

En grunn til at NSF sier i fra her er at en rekke mindre kommuner nok sliter med dekningen av folk å sette vaksiner på sommeren pga ferieavvikling hos dem og. Er det snakk om folk som har hatt anafylaktisk sjokk så må som regel lege  være til stede.   I mindre kommuner er det kanskje bare 2-3 leger totalt. I de store kommunene som Oslo har man jo rekruttert folk til dette og selv her i Oslo så har ikke vi lege tilstede hele tiden og det hender vi må flytte på timer til tidspunkt lege er tilstede på vaksinesenteret. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 timer siden):

I følge folk her inne så skjer det aldri da de legger alt for mye vekt på at man ikke skal ha døde og ikke skal ha høyt antall smittet, og antall innlagt vil nok være helt krise for det fleste her inne om det bikker 50.

Man glemmer også at dette viruset vil nok komme med 2-3 mutanter til som avisene kan godte seg over før de fleste i Norge er fullvaksinerte.

Enig. Det hadde vært mye bedre om myndighetene var helt klare på hvilke grenser og kriterier de legger til grunn for innføring og letting av tiltak. Nå er det mer slik "vi frykter at ditt kan skje, derfor gjør vi datt" - men hvilke kriterier bygger det på?

Hvor mange innlagte tåler helsevesenet, hvor mange positive koronatester per innbygger kan vi ha - og hvor mange (langtids)syke kan vi akspetere?

Det virker å være en salig røre av harde fakta, politikk, etikk og føleri.

Om man bare skal basere seg på skjebnesreportasjer og frykthistorier fra inn- og utland, får vi aldri tilbake normalen.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (55 minutter siden):

I Oslo kan man også velge selv, men grunnen til at det åpnes opp for få datoer når man først går inn er at vi ikke veit hvor mange vaksiner vi har tilgjengelig før relativt kort tid en aktuell dato. Vanligste spm på telefon det der. Vi får ofte også spm om å endre tidspunkt på dose 2, men dette registreres det hos Helseetaten om vi gjør og grunn må dokumenteres. Det gis stort sett kun unntak av to årsaker. At man er A utenlandsstudent eller B medisinske årsaker. 

En grunn til at NSF sier i fra her er at en rekke mindre kommuner nok sliter med dekningen av folk å sette vaksiner på sommeren pga ferieavvikling hos dem og. Er det snakk om folk som har hatt anafylaktisk sjokk så må som regel lege  være til stede.   I mindre kommuner er det kanskje bare 2-3 leger totalt. I de store kommunene som Oslo har man jo rekruttert folk til dette og selv her i Oslo så har ikke vi lege tilstede hele tiden og det hender vi må flytte på timer til tidspunkt lege er tilstede på vaksinesenteret. 

Vet ikke hvordan det er i Oslo, men her i Stavanger hjalp jeg en som fikk melding om at han var prioritert i dag (gruppe 12). Første ledige time var 13 dager frem i tid. 

For øvrig hentes det vel inn pensjonister og andre som kan sette doser. Dette kan vel gjøres også i de mindre kommunene. Det går vel også an å gå sammen med andre kommuner og ha et felles vaksinasjonssted om det er få til å sette doser, eller ha lege på standby. I hvert fall nå på sommeren. Poenget er at en kan gjøre det smidig om en går inn for det.

Jeg er enig ang. dose 2. Denne er det ikke noe valg på, men slik det er nå burde ikke det være noe problem, det er 12 uker til den skal settes, dato får en når en møter opp for dose 1 og da bør det være mulig for folk å planlegge rundt det. 

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (12 minutter siden):

det er 12 uker til den skal settes, dato får en når en møter opp for dose 1 og da bør det være mulig for folk å planlegge rundt det. 

Det finnes noe som heter turnus. Men tror de 12 ukene er såpass fleksible sy det ikke er noe problem. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Skrekkugle said:

Funny at Guldvog tror meteren skal stoppe en fjerde smittebølge. Seriøst liksom?

Tyskland innfører 14 dagers obligatorisk karantene selv for fullvaksinerte fra Delta-land, og Guldvog vil vi skal holde meteren?? For en vits. Jeg kan GARANTERE at det blir en fjerde smittebølge i Norge. Alt er åpent, munnbind (og meteren) er glemt og fly fulle av Delta vil lande gjennom hele sommeren/høsten. Tar jeg feil skal jeg skrive en offentlig unnkyldning her i tråden rett før jul.

For de som vurderer å reise, og som ikke ønsker å bli smittet på flyet via luften.

Ja, flyet har god sirkulasjon av luft når det er luften, men ikke når de er nødt å stenge luftanlegget ved påfylling og tømming av fly. Jeg vil derfor anbefale folk som skal reise å tenke seg ekstra godt om mhp. om korona er noe de ønsker å ta risiko for. Men, også å gi hint om at de bør dekke til ansiktet med god nok ansiktsmaske, kanskje noe bedre grad enn disse munnbindene som lekker inn på sidene og rundt nese. Samt ha på deg briller el. noen litt sporty seende rimelige vernebriller, da øyne også kan ta i mot viruset i slimhinnene.

Oppsummert: Vern av åndedrett og øyne ved ombordstigning, take-off og ved parkering og tømming av fly for passasjerer. Utover det lev med forbehold og litt forsikthetsoppførsel under reisen sånn du selv vurderer at det bør gjøres. Lytt til råd og veiledning, rettledning i fra personal, vakter og myndigheter. Vis litt hensyn til andre mennesker.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Morromann said:

snip..

Og jeg forsvarte lockdown våren 2020 og mener fortsatt at det var det riktige der og da i den vanskelige situasjonen vi befant oss i da man ikke en gang ante hvor dødelig covid-19 var og man fryktet at det kunne være snakk om så mye som 10%. Med covid, og med delta-varianten er det ikke på noen som helt måte snakk om det.

snip

Jeg synes praten din om det er litt bombastisk. Delta har kun fått litt tid ennå på å spre seg og spredningspotensiale er fortsatt tilstede spesiellt nå i sommer når verden kommer til å mingle (omgås) folk med hverandre.

Først når vi virkelig får stor spredning av Delta-varianten så kommer vil til å få litt tydeligere svar om hvordan situasjonen muligens kommer til å bli. Det tar litt tid å få samlet opp litt flere data på en større gruppe enn noen få medisinske undersøkelser som til nå har blitt gjort/observert på.

Dersom dataene tilsier mildt for vaksinerte:

Så må man fokusere hardere på å få vaksinert resten av verden.

Dersom dataene tilsier alvorligere forløp med Delta-varianten:

Så står en overfor en rekke valg som må gjøres.

Mulighet 1 lockdown på fornuftig vis i regioner som er rammet for en kortest mulig stund

Mulighet 2 anarki på dette og la det skure å gå sin gang med sykdom, oksygenbehandling, medisinsk behandling f.eks. med ivermectin, evt. forebyggelse med ivermectin, rehabilitering, evt. uføretrygd, lungetransplantasjoner, innleggelser, intubering, død og det som det ellers leder til, f.eks. long-covid. Vil tro at også denne løsningen blir dyr.

Mulighet 3 eventuelle andre måter å løse det på.

5 hours ago, Morromann said:

Jeg er forsåvidt enig i det men kun dersom det er snakk om såpass store innleggelser at det truer kapasiteten til helsevesenet og samfunnskritisk infrastruktur og det kan jeg ikke se at det gjør med økning i Delta-varianten. Det skjer ikke i Storberitannia heller, man ser et høyt antall positive PCR-tester men i forrige månede, elelr slutten av mai, husker ikke helt, hadde de den første dagen uten coronadødsfall siden mars i fjor. Og blikk på smittede - vel, det testes alt for mye slik jeg ser det.

snip...

Virkelig, gjør det det, testes alt for mye? Jeg kan være enig i at en dag så vil testing miste sin misjon, men det skjer først ved alvorlig spredning i befolkningen av viruset. Uten testing så ville man ikke vite så mye annet enn de tilfellene som dukker opp på sykehus, og når det skjer så er det veldig sent å snu roret på skuta. Da råker man fort på et skjær.

Du er veldig glad i å uttrykke at "nå er det nok". At "nå må disse restriksjonene oppheves. Håper at du har fått med deg hvor mye restriksjonene allerede er opphevet til nå da? Og du synes ikke at dette frislippet sånn det framstår nå er nok, eller hva mener du om det?

Hvordan skal det hele reguleres mener du, og hva vil du oppnå med dette av forskjellige resultater alt i fra sykdom til økonomi?

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, DaniNichi said:

Derfor jeg synes det er rart at av 3 nærbutikker der jeg bor , og jeg kjenner dagligleder på 2 av dem så har ingen ansatte blitt sjuke av covid gjennom hele pandemien ( Oslo).

Ganske spesielt med tanke på munnbind ikke var i bruk meste av tiden og de har vel ofte oppimot 500 besøkende ++ daglig som går rundt dem.

Hvordan forklarer man det ? Flaks ?

Må vel være deres alder, denne meteren eller det der pleksiglasset? Nei, jeg vet ikke. Hvordan vet du at de ikke har vært borti dette å ha asymptomatisk smitte da? Representerer disse to menneskene hele sårbarhetsbilde til hele den norske befolkning. Du sier lite om alder, helse på disse f.eks.

Lenke til kommentar
2 hours ago, DaniNichi said:

Hvordan skal normale folk som ikke har et legeteam rundt seg Evnt avdekke ting som dette ? 

Tror at du rett og slett må være griseheldig og ha en lege som er veldig på, og dyktig til å tolke hvordan det går med deg. Å gå til lege kan nok hjelpe på mye, men de er jo ikke ufeilbarlige de heller.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (39 minutter siden):

Sarpsborg er ferdige med fyrste runde.

Som om det var noen bragd. Det er et ran. Sarpsborg var ferdig med å slå ned sine utbrudd allerede i starten av mai. Tromsø var en av kommunene som måtte avgi vaksiner til blant annet Sarpsborg. Her har bare 54% av de som skal tilbys vaksine fått sin første dose og vi sliter med to større smitteutbrudd de siste ukene. Utbruddene er knyttet til aldersgruppa 20-30 år. I aldersgruppa 17-39 år har bare 20,3% motatt sin første dose. Sarpsborg er altså ferdig og får fortsatt overført doser fra blant annet Tromsø til tross for at kun har hatt noen få smittetilfeller siden begynnelsen av mai. Når skal egentlig denne skjevfordelingen ta slutt? Hva skal til for at Tromsø får ekstra vaksinedoser på bekostning av noen andre, eller i det minste vår opprinnelige andel av vaksinene? Jeg mistenker at det som skal til er at Oslogryta med omegn får seg en skikkelig sydenferie. Da blir de fornøyde og lar oss få vår opprinnelige andel. Antagelig et sted mellom slutten av fellesferien og skolestart. Hvem har størst behov for et par uker med middelhavsklima? De som bor nord for polarsirkelen eller de som bor på Østlandet?

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Fantastisk! Moro å se fremdriften i praksis i Sarpsborg og de andre Østfold-kommunene som fikk prioritering. Får håpe for deres del at det betyr null flere runder med full nedstenging av absolutt alt i lang tid.

Ser ut som Bergen er nært ferdig og. Neste uke får de siste tilsendt tilbud om vaksine står det på nettsiden. 25-29 år.

EDIT: Skien kommune er visst ferdig med å sende tilbud til samtlige om dose 1 nå, ikke verst! :D 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fortsatt høye smittetall i Ullensaker
https://www.ao.no/hold-deg-oppdatert-om-koronaviruset/s/5-128-3159?p=lc-2519810-11184

Sitat

19 personer har det siste døgnet fått påvist koronasmitte i Ullensaker kommune. Det er én mindre enn dagen før.

Så langt denne uken er det meldt om 74 nye smittetilfeller i kommunen, mens siden pandemiens start er 3.010 personer bekreftet smittet.

– Kommuneoverlegene i Ullensaker vil følge utviklingen tett gjennom helgen og vurderer fortløpende om det er behov for å sette inn lokale tiltak for å håndtere smittesituasjonen, opplyser kommunen på sine  nettsider.

Sitat

Kommuneoverlege Lars Meyer-Myklestad sier at situasjonen fortsatt ikke er kritisk eller uoversiktlig, og at han tror de skal klare å slå ned utbruddene ved hjelp av smittesporing, testing, isolasjon og karantene.

– Derfor er det ikke nødvendig med forsterkede smitteverntiltak nå, sier Meyer-Myklestad.

Ullensaker har visst bikka 3000 smittede, nærmer seg da 8% av kommunens innbyggertall.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Sitat

PRESSEKONFERANSE OM GJENÅPNINGEN NESTE MANDAG

Det opplyser Statsministerens kontor fredag. Pressekonferansen, som varer fra kl 12.30, vil handle om de neste stegene i gjenåpningen av Norge.

Akkurat nå befinner Norge seg på trinn tre av gjenåpningsplanen.

Torsdag opplyste helse- og omsorgsminister Bent Høie til VG at spredningen av deltavarianten trolig utsetter en videre gjenåpning.

– Det er en uke igjen til det her gått tre uker siden trinn tre, men med den usikkerheten knyttet til deltavarianten, vil min prioritering være å unngå å ta et steg tilbake i sommermåneden juli, fremfor å ta et steg frem, sier helseminister Bent Høie til VG.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/pressekonferanse-om-corona-neste-mandag.gKk97G4RR

Endret av xRun
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Som om det var noen bragd. Det er et ran. Sarpsborg var ferdig med å slå ned sine utbrudd allerede i starten av mai. Tromsø var en av kommunene som måtte avgi vaksiner til blant annet Sarpsborg. Her har bare 54% av de som skal tilbys vaksine fått sin første dose og vi sliter med to større smitteutbrudd de siste ukene. Utbruddene er knyttet til aldersgruppa 20-30 år. I aldersgruppa 17-39 år har bare 20,3% motatt sin første dose. Sarpsborg er altså ferdig og får fortsatt overført doser fra blant annet Tromsø til tross for at kun har hatt noen få smittetilfeller siden begynnelsen av mai. Når skal egentlig denne skjevfordelingen ta slutt? Hva skal til for at Tromsø får ekstra vaksinedoser på bekostning av noen andre, eller i det minste vår opprinnelige andel av vaksinene? Jeg mistenker at det som skal til er at Oslogryta med omegn får seg en skikkelig sydenferie. Da blir de fornøyde og lar oss få vår opprinnelige andel. Antagelig et sted mellom slutten av fellesferien og skolestart. Hvem har størst behov for et par uker med middelhavsklima? De som bor nord for polarsirkelen eller de som bor på Østlandet?

Her er jeg helt enig med deg. At dette har blitt tillatt bør det bli en skikkelig etterforskning på og de som har stått for dette bør vurderes straffet. 

Sarpsborg må selvfølgelig bli fratatt alle sine doser umiddelbart for redistribusjon, det kan ikke være opptil kommunen å velge hvem de vil gi disse dosene til. Det samme gjelder alle andre kommuner som har fått fordel av stjålne doser fra resten av landet.

Det er overhode ingen grunn til at det skal være noen form for skjevdeling på dette tidspunkt til disse kommunene på østlandet og dette må opphøre umiddelbart. 

Ved å utføre denne skjevdelingen har de nå også ødelagt dose-2 vaksineringen som vil medføre at et stort antall folk på østlandet må få dose 2 mens resten av landet fremdeles vaksineres med dose 1. Det medfører også at mange folk vil få en gatemix bestående av pfizer og moderna hvor vi ikke vet hva det vil bety mtp virkning, eller om andre land vil godta dette. Vi risikerer å være utestengt fra resten av verden for vi ikke ansees som fullvaksinerte.

Endret av Andre1980
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (15 minutter siden):

Her er jeg helt enig med deg. At dette har blitt tillatt bør det bli en skikkelig etterforskning på og de som har stått for dette bør vurderes straffet. 

Straffet for hva? Hvem? Regjeringen? Epidemiologene?

Det ligger faglige grunnlag for dette på FHIs nettsider. Regjeringen har vel i stor grad fulgt de faglige anbefalingene fra både FHI og det separate ekspertutvalget i dette spørsmålet, men gikk for en mer beskjeden skjevfordeling enn de ble faglig anbefalt i runde to.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Andre1980 said:

Når det gjelder timer hos leger så har det alltid vært slik at hvis du  kommer for sent så må du betale for timen (selv om legen da har gått til neste mann) og får nærmest en "prikk i boka" mens jeg kan telle på hånd de gangene jeg ikke har måttet vente 20-40min over tiden når jeg er til en legetime. En bekjent av meg opplevde at legen ba han finne en annen lege siden han slet med å komme til timene (det var ikke et valg han fikk for å si det slik). Han slet med å komme til de tidligste timene pga. sykdommen og ofte null søvn.

Unntaket her er sykehus som har blitt en del mer effektive.

Jeg kan forstå at det alltid skal passe "legen" men samtidig er det et utrolig stort tidsløs å nesten alltid måtte vente 20-45min over tiden. Kostnaden over hele landet her må jo være enorm. Det var en av grunnene til at jeg i mange år også brukte Aleris og Volvat. Der var det sjelden mer enn 5-10 min. ventetid.

Når det gjelder vaksinering stiller jeg meg annereledes. Her dreier det seg om å få landet på bena igjen og da må alle mann til pumpene. Ikke drive med "næh tenkte å ta noen drinker på costa blanca da så passer ikke ass".

Men å klage på fleksibilitet? Det må vi være alle mann i arbeidslivet. Strikken er i stadig strekk her.

Det er få bedrifter som har "telefontid mellom 9-10 og 14-15" og stenger hele sjappa i lunsjen. Geez. Som sykepleier slipper man tom. å gå på jobb dagen etter hvis man hadde beredskap. Ikke hvis man jobbet, bare om man hadde beredskap. I andre bedrifter får man kanskje sove noen timer ekstra hvis man hadde beredskap og måtte jobbe til kl. 3 på natta.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...