Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Benbjo skrev (8 minutter siden):

Dette 1 metersgreiene er noe tøys. Kanskje det hadde noe for seg for den opprinnelige varianten, men med Delta så blir man smittet på sekunder. Det holder bare å passere en smittet slik vi har sett i Australia. 

Dessuten - viruspartikler akkumulerer seg i rommet - så hjelper ikke med avstand så lenge man er i samme rom som en smittet. 

Vaksine beskytter også bra mot Delta, bedre enn Influensa vaksine feks.. Så 1 meters regel er en god enkel regel som i tillegg hjelper.

De har garantert kalkulert hvor mange som kommer til å følge 1 meteren, du kan banne på at de også kalkulerer at nesten INGEN ville giddet å holde 2 eller 3 meteren, er mye pragmatisk kalkulering her, det er en del av den harde jobben å kalkulere prosenter. Altså 1 meter er mer effektiv for den er enklere å holde enn 3-2 meter.

Og voila 1 meter er fler folk villige til å akseptere og holde, også de som kun forstår ordet GJENÅPNING mens edit en liten spesiell gruppe driter i det.... Den pyntet jeg på.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrekkugle skrev (56 minutter siden):

Joda, ser den. Vil neppe bli like ille her som i andre land uansett, men metern duger nok ikke mot Delta er jeg redd. Satser på at innleggelser og dødsfall uansett vil holde seg lave pga vaksinering.

Og nettopp av den grunn mener jeg derfor at det ikke er noen grunn til å snakke om noen "fjerde og femte smittebølge". Meningen med vaksinene var aldri zero-covid, noen virustilfeller vil alltid trenge gjennom til vaksinerte, men - vaksinene, og det leser vi jo om forhindrer både alvorlig alvorlig sykdom og død i såpass stor grad at det ikke lenger er noen alvorlig trussel mot folkehelsen og helsevesenet hverken i Norge eller andre land i Europa inkludert Storbritannia. Det som nå er en trussel mot folkehelsen og livskvaliteten i samfunnet samt økonomien er tilbakevendende lockdowns. Og jeg forsvarte lockdown våren 2020 og mener fortsatt at det var det riktige der og da i den vanskelige situasjonen vi befant oss i da man ikke en gang ante hvor dødelig covid-19 var og man fryktet at det kunne være snakk om så mye som 10%. Med covid, og med delta-varianten er det ikke på noen som helt måte snakk om det. Et såpass samfunnsgingripende tiltalk som lockdown, munnbindtvang og forbud mot menneskelig sosialisering bør det være meget høye terskler for å innføre for samfunnet og jeg kan ikke se at noen av disse premissene er tilstede nå i midten av juli 2021 slik de var i mars 2020. Vi har vaksiner, 90% av det norske folk ønsker å ta dem. Og noe av premissene for at folket vil ta vaksinene er nettopp det at de vil ha slutt på nedstenging, besøksforbud og munnbind - de vil ha livene sine tilbake. Og å så ha gått med på vaksinering og bli fortalt at, nei, vi skal stenge ned igjen fordi man fortsatt kan få påvist covid-19 på PCR-testen selv om man er fullvaksinert; vel, da vil befolkningen føle seg lurt. Rett og slett. Og det er også potensielt farlig slik jeg vil tro da dette vil øke oppslutningen om konspirasjonsteorier og vaksinemotstand og dermed tiltro til staten. Noe av styrken med lockdown i Norge våren 2020 var nettopp dette med tillit mellom stat og innbyggere som er ganske unik i Norge og dugnadsvilje. Men dette vil ikke være til stede hos befolkningen som ble lovet at vaksiner var veien tilbake til det normale om regjeringen skal beslutte å fortsatt innføre veldig inngripende smittevernstiltak. De vil føle seg lurt.

Det eneste som bør være av interesse nå er antallet innlagte og døde og disse er såpass lave at det ikke på noen som helst måte, slik jeg ser det ihvertfall, retferdigjør lockdowns, noe det må være veldig høyu terskel for. Og det gjelder både i Storbritannia og Norge.

Men jeg tar selvfølgelig forbehold om at det kan gå riktig galt og at det dukker opp verre varianter enn delta som vaksiner knapt virker på og vil true helsevesenet. Men jeg tror og håper at det ikke skjer, men så langt mener jeg man skal være avventende med å slå full alarm.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Morromann Er enig i det du sier her. Tiltak må være respons til innlagte/døde. Problemet er at Delta vil importeres i høyere grad med reisende og dermed plantes rundt i landet gjennom sommeren. Så lenge store deler av befolkningen er uvaksinerte eller kun har fått 1 dose vil det kunne skape store problemer og føre til nye tiltak.

Jeg håper jo at vi mangler noen av faktorene i Norge som muliggjør utbruddene vi ser i utlandet nå, men jeg tror fortsatt vi vil få en bølge.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Igjen; det er for enkelt (noen vil kanskje si naivt) å bare se på hva som "er". Det er en dynamisk situasjon med lagging mellom tall på smitte, innleggelser osv, også er det variantene. Vi burde fått det med oss nå etter halvannet år syns jeg, ellers er det fort gjort å havne der vi har vært før, og ikke ønsker igjen.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Skrekkugle said:

@Morromann Er enig i det du sier her. Tiltak må være respons til innlagte/døde. Problemet er at Delta vil importeres i høyere grad med reisende og dermed plantes rundt i landet gjennom sommeren. Så lenge store deler av befolkningen er uvaksinerte eller kun har fått 1 dose vil det kunne skape store problemer og føre til nye tiltak.

Jeg håper jo at vi mangler noen av faktorene i Norge som muliggjør utbruddene vi ser i utlandet nå, men jeg tror fortsatt vi vil få en bølge.

This. 

Vi har ikke 2 doser + 2 uker i største delen av befolkningen før langt utpå høsten

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Innlagte og døde er en lagging indicator, så hvis man styrer etter disse, er man i kjempeproblemer dersom de spiker. Da er det snakk om månedsvis med nedstegning for å komme i orden igjen. Da er det bedre å ha et blikk på smittede, og hvis de øker raskt, så bør man gjøre noe. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (6 minutter siden):

Innlagte og døde er en lagging indicator, så hvis man styrer etter disse, er man i kjempeproblemer dersom de spiker. Da er det snakk om månedsvis med nedstegning for å komme i orden igjen. Da er det bedre å ha et blikk på smittede, og hvis de øker raskt, så bør man gjøre noe. 

Jeg er forsåvidt enig i det men kun dersom det er snakk om såpass store innleggelser at det truer kapasiteten til helsevesenet og samfunnskritisk infrastruktur og det kan jeg ikke se at det gjør med økning i Delta-varianten. Det skjer ikke i Storberitannia heller, man ser et høyt antall positive PCR-tester men i forrige månede, elelr slutten av mai, husker ikke helt, hadde de den første dagen uten coronadødsfall siden mars i fjor. Og blikk på smittede - vel, det testes alt for mye slik jeg ser det. Det er vel noe slikt som 99% som ikke får noe alvorlig sykdom, korriger meg gjerne om jeg tar feil, så jeg ser ikke helt denne bølgen det er snakk om i UK. Og vi blir jo fortalt at vaksinerte som får covid får milde til relativt milde symptomer og ikke må innlegges på sykehus og i verste fall dø slik det var da ting var på sitt verste. Nesten alle i risikogruppene er fullvaksinerte. Ut i fra det jeg leste i pressen klarte de eldre som ble smittet i Færder seg bra, fordi de var fullvaksinerte.

Jeg har stor tro på vaksinene og mener at de er nøkkelen til å få tilbake en normal og naturlig hverdag. Den muligheten mener jeg at vi må gripe. Det er det som må være prioriteringen til helsemyndighetene, å styrke oppslutningen om vaksinasjonsprogrammene, ikke foreslå mer inngripende tiltak som befolkningen neppe kommer til å utvise noe mer forståelse og sympati for.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Morromann said:

Jeg er forsåvidt enig i det men kun dersom det er snakk om såpass store innleggelser at det truer kapasiteten til helsevesenet og samfunnskritisk infrastruktur og det kan jeg ikke se at det gjør med økning i Delta-varianten. Det skjer ikke i Storberitannia heller, man ser et høyt antall positive PCR-tester men i forrige månede, elelr slutten av mai, husker ikke helt, hadde de den første dagen uten coronadødsfall siden mars i fjor. Og blikk på smittede - vel, det testes alt for mye slik jeg ser det. Det er vel noe slikt som 99% som ikke får noe alvorlig sykdom, korriger meg gjerne om jeg tar feil, så jeg ser ikke helt denne bølgen det er snakk om i UK. Og vi blir jo fortalt at vaksinerte som får covid får milde til relativt milde symptomer og ikke må innlegges på sykehus og i verste fall dø slik det var da ting var på sitt verste. Nesten alle i risikogruppene er fullvaksinerte. Ut i fra det jeg leste i pressen klarte de eldre som ble smittet i Færder seg bra, fordi de var fullvaksinerte.

Jeg har stor tro på vaksinene og mener at de er nøkkelen til å få tilbake en normal og naturlig hverdag. Den muligheten mener jeg at vi må gripe. Det er det som må være prioriteringen til helsemyndighetene, å styrke oppslutningen om vaksinasjonsprogrammene, ikke foreslå mer inngripende tiltak som befolkningen neppe kommer til å utvise noe mer forståelse og sympati for.

På en måte tror jeg vi er ganske enige, men jeg mener man må være føre-var på dette - hjelper ikke å "tro" at det ikke blir et problem. Man vet ikke, og derfor må man være forsiktig til vi ser at det ikke er et problem.

Når det gjelder vaksiner, så er jeg enig, men nettopp derfor så må vi vente - vi har ikke høy vaksinedekning før utover høsten. Når vi kommer dit, så kan vi slippe mye opp. Så må man ha et øye på hva som skjer hos de unge og ute i verden, og aksjonere hvis noe dukker opp. Vi har mange fordeler her oppe på berget relatert til at vi ikke er verdens navle, men da må vi kunne følge med på det som skjer og ta raske justeringer, i motsetning til det vi gjorde med originalen og Alfa. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Det eneste som bør være av interesse nå er antallet innlagte og døde og disse er såpass lave at det ikke på noen som helst måte, slik jeg ser det ihvertfall, retferdigjør lockdowns, noe det må være veldig høy terskel for.

Terskelen heve vorti skræmeleg mykje lægre sidan i fjor. No vert munnband sett som ei harmlaus og enkel tilskiping. Det same med skjema som må finnast fram på telefon-maskinar. Altso "vaksineschettfkat":

https://www.youtube.com/watch?v=y644PS-K45Y

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 time siden):

På en måte tror jeg vi er ganske enige, men jeg mener man må være føre-var på dette - hjelper ikke å "tro" at det ikke blir et problem. Man vet ikke, og derfor må man være forsiktig til vi ser at det ikke er et problem.

Det er jo mer enn nok folk som "tror" det blir et problem også. En stor del av tiltakene i dag er basert på at man tror at alt kan gå til helvete, ikke at det faktisk gjør det.

nakstad.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kalle Klo said:

Men når skal man egentlig kunne åpne opp helt og leve med corona og alle dets mutanter? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Quakecry said:

Men når skal man egentlig kunne åpne opp helt og leve med corona og alle dets mutanter? 

Når man kommer opp i 80% eller hva nå som kreves for flokkimmunitet. For Norges tilfelle, så skal det være mulig å oppnå i år. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 timer siden):

Dette 1 metersgreiene er noe tøys. Kanskje det hadde noe for seg for den opprinnelige varianten, men med Delta så blir man smittet på sekunder. Det holder bare å passere en smittet slik vi har sett i Australia. 

Dessuten - viruspartikler akkumulerer seg i rommet - så hjelper ikke med avstand så lenge man er i samme rom som en smittet. 

Derfor jeg synes det er rart at av 3 nærbutikker der jeg bor , og jeg kjenner dagligleder på 2 av dem så har ingen ansatte blitt sjuke av covid gjennom hele pandemien ( Oslo).

Ganske spesielt med tanke på munnbind ikke var i bruk meste av tiden og de har vel ofte oppimot 500 besøkende ++ daglig som går rundt dem.

Hvordan forklarer man det ? Flaks ?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Fibonacci said:

Det er jo mer enn nok folk som "tror" det blir et problem også. En stor del av tiltakene i dag er basert på at man tror at alt kan gå til helvete, ikke at det faktisk gjør det.

nakstad.png

"Føre var" betyr at man har assymmetrisk beslutningsgrunnlag; det er hele poenget med "føre var". Det er fordi at dersom det går til helvete, så er det for sent å gjøre noe med det.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, DaniNichi said:

Derfor jeg synes det er rart at av 3 nærbutikker der jeg bor , og jeg kjenner dagligleder på 2 av dem så har ingen ansatte blitt sjuke av covid gjennom hele pandemien ( Oslo).

Ganske spesielt med tanke på munnbind ikke var i bruk meste av tiden og de har vel ofte oppimot 500 besøkende ++ daglig som går rundt dem.

Hvordan forklarer man det ? Flaks ?

Kan jo være det. Hvis ingen smittede har vært innom butikken, så vil ingen bli smittet. Går ikke an å si noe om sjansen uten å ha mer data, men rare ting kan skje. 

Men er nok andre yrkesgrupper som har vært mer utsatt - mener å huske at togkonduktører toppet listen i Oslo. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Quakecry skrev (19 minutter siden):

I følge folk her inne så skjer det aldri da de legger alt for mye vekt på at man ikke skal ha døde og ikke skal ha høyt antall smittet, og antall innlagt vil nok være helt krise for det fleste her inne om det bikker 50.

Man glemmer også at dette viruset vil nok komme med 2-3 mutanter til som avisene kan godte seg over før de fleste i Norge er fullvaksinerte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

JARSTEIN UTE MED HJERTEMUSKELBETENNELSE

Rune Almenning Jarstein (36) er syk med en betennelse i hjertemuskelen. Han vil trolig ikke være tilbake i spill før om noen måneder.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/56m67z/jarstein-ute-med-hjertemuskelbetennelse

– Da Rune ble innlagt med covid-19-sykdom, hadde han dobbeltsidig lungebetennelse og blodpropp i en lunge. Det er alvorlige komplikasjoner etter denne sykdommen.

– Det ble så påvist at Rune hadde pådratt seg en hjertemuskelbetennelse. Jeg tror han blir helt frisk igjen, men han må ta tiden til hjelp. Jeg vil tro det dreier seg om noen måneder, sier Sand til NTB.

Hvis man ikke hadde avdekket betennelsen, så kunne det vært risikofylt å trene hardt for ham, forklarer legen.

Hvordan skal normale folk som ikke har et legeteam rundt seg Evnt avdekke ting som dette ? 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, DaniNichi said:

Hvordan skal normale folk som ikke har et legeteam rundt seg Evnt avdekke ting som dette ? 

Att ikke träna når man er sjuk er en bra början. 

Är ju inget nytt att man kan få problem hvis man trener med virus i kroppen och att vanligt folk har vanskligare att upptäcka problem än elitidrottare.

Endret av fredrik2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Splitter skrev (16 timer siden):

Noen som vet hvor ofte helsenorge.no blir oppdatert? Fikk (endelig) min første dose med Pfizer i dag, så forventer ikke at dette er blitt registrert ennå, men hvor lang tid vil det ta?

Skal dukke opp i dag. Men hvis det ikke gjør det ta kontakt med vaksinesenteret du ble vaksinert på..det hender at det glipper og man glemmer å registrere i Sysvak . Skjer ikke ofte men det hender av og til 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...