Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Ser at https://reopen.europa.eu/en/map/NOR/7011 fra i dag viser at Norge er koblet på det europeiske coronapass opplegget som offisielt skulle skje 1. juli.  (Sjekket i går og da var det ikke tilfellet)

Det er formentlig godt nytt for oss som må reise utenlands i sommer, selv om man fortsatt må sette seg inn i hvordan det enkelte land har av krav til periode etter siste dose / test osv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (36 minutter siden):

Mye av problemet til zero covid strategien er at man aldri finner en vei ut av  periodevise lockdowns  når det oppstår smitte og Australia har jo også som det står meget lav vaksinedekning. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Mye av problemet til zero covid strategien er at man aldri finner en vei ut av  periodevise lockdowns  når det oppstår smitte og Australia har jo også som det står meget lav vaksinedekning. 

Og meget få som har gått gjennom en infeksjon.

Men Australia har alltid likt ha semi diktatur så de får bare lære leve med massive tiltak og lockdowns i overskuelig framtid.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Skjevfordelingen ble vedtatt 20. mai og grunnet logistikk med innkallinger begynte det ikke å få virkning før ca 3 uker siden. Da var allerede smittetrykket i Sarpsborg lavt, andelen fullvaksinerte 28,1% og andel med minst 1 dose 40,7%. Man kan altså ikke legge æren for det lave smittetrykket i Sarpsborg på skjevfordelingen. Skjevfordelingen der har kun bidratt til å trenere vaksineringen i andre kommuner. I dag, 3 uker senere er vaksineringen i Tromsø fortsatt bak det Sarpsborg var for tre uker siden. 25. juni er det 25,8% fullvaksinerte og 40,1% med minst en dose. Sarpsborg har derimot fått vanvittig mange vaksiner og er 25. juni oppe i 35,5% fullvaksinerte og 59,4% med minst en dose. Skjevfordelingen har neppe hatt noen nevneverdig positiv effekt i Sarpsborg, men den har hatt negativ effekt i Tromsø.

Enig med deg, men først og fremst hvilke kommuner de hentet vaksinene fra. Det ser ikke ut til å være gjort annen analyse enn at de som skriker høyest får flere vaksiner. Disse vaksinene hentes fra de som holder kjeft. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 timer siden):

Ser at https://reopen.europa.eu/en/map/NOR/7011 fra i dag viser at Norge er koblet på det europeiske coronapass opplegget som offisielt skulle skje 1. juli.  (Sjekket i går og da var det ikke tilfellet)

Det er formentlig godt nytt for oss som må reise utenlands i sommer, selv om man fortsatt må sette seg inn i hvordan det enkelte land har av krav til periode etter siste dose / test osv. 

Kan bekrefte at den norske qr-koden fortsatt ikke fungerer i utlandet. Det virker som det er implementert, men den digitale signaturen ikke er aktivert. Som fører til at det ikke blir godkjent. Har kontaktet FHI og håper de fikser dette ASAP. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, xRun said:

Sånt kan fort bli enda en vinkel for antivakserne, om det ikke har blitt det allerede.
Jeg vil foreslå å overlate forståelsen av hva som foregår under panseret til de som vet hva de driver med. :)

Ja jeg betviler ikke helt at sånt kan gi antivaksere noe å ta tak i. Men, det skal vel litt til før de tar tak i det. Da tolker jeg det dit at min ressoneringsevne kanskje er god og gir litt interesse på dette. Men, at ingen helt vet svaret i diskusjonstråden. Slike ting synes jeg er spennende å få vite svar på. Det er ihvertfall kjekt at jeg fortsatt er et nysgjerrig og ikke helt kjedelig vesen blitt enda :wee:

Min tro er da at kroppen er i stand til å rydde opp i et slikt kaos med multiple cellekjerner. Selv om jeg ikke helt vet. Jeg klarer ikke helt å se hva skade det skal gjøre, annet enn at de måtte forbli noen unyttige celler. Jeg vet ikke noe om hvordan kroppen rydder opp.

Men, det jeg nevnte først om at kanskje disse lipidboblene begynner å smelte sammen til en "olje-"/fettklump betyr vel bare at det evt. gir mindre vaksineeffekt, og betydelig større celle-clusterfuck evne. Det er mine tanker. Likevel så er jo bevisene for virkning av vaksinene der. Og jeg har ikke noe annet valg enn å forsøke å stole på at det virker som beskrevet i makroperspektiv.

Og til slutt så vil jeg bare få sagt at jeg er ikke her for antivaksernes skyld. Jeg tar heller ikke deres parti. Men, har de et snev av realisme og kommer med et sammensurium av idéer som både har realisme og koko i en deilig blanding. Så kan man jo la seg fascinere. De er jo ikke bare en flokk dumme mennesker. Jeg vil tro at en god del av dem kan være intelligente og bare latt seg lokke av dårlige resonnementer. Altså så tror jeg at det finnes både intelligente og naive mennesketyper på en gang. At de har intelligens betyr jo at de en dag kan oppdage hvor feil antivaksere tar. Men, det kan også bli til ondskapsfulle ledere som sprer dårlige idéer selvsagt.

Endret av G
Lenke til kommentar
5 hours ago, fredrik2 said:

Det var sikkert bra men man kanske ska se lite på hur det går senaste månaden också? Hvis vaksinen tog ned smittenivån för en månad sen så kanske man ikke trenger att fortsätta skjevfordelningen? 

Men vaksineringen er ju en salig blanding av inflexibla beslut som man fortsätter med trots att det visar sig att det kanske ikke var nödvändiga eller att vilkor ikke blev uppfyllda och en massa ändringar som ingen kan förutspå på förhand.

Så man har ett infeksibelt system samtidigt som väldigt många ikke har en aning om når de ska vaksineras och kommunene verkar ikke heller veta speciellt mycket.

Når man sett hur det gått så kunde man:

tagit vaksiner fra skjevfördelninen eller alla andra kommuner och blitt färdig med risikogrupperna.

Når smitten verkar ha gått ned i de skjevfördelade kommunene och man får färre vaksiner än antat så kunde man minket mer fra de prioriterade kommunene än fra de andra.

Når man sent beslutat att prioritera lärare och barnehagen ansatte så kunde man tagit de vaksinerna fra den nationella kvoten istället för att låta kommunene få allt ansvar.

Dette høres ut som en hyggelig oppgave for en programmerer som lager et dataprogram som kan veilede litt på veien. Et dataprogram som alltid holder riktig status for inn, ut og behovet.

Lenke til kommentar
4 hours ago, William_S said:

Er nok snak om Alfa eller hva de nå enn kaller den britiske varianten. Den er fortsatt totalt dominerende i Norge. 

Går visst i denne rekkefølgen:

Alfa

Beta

Gamma

Delta

Epsilon

Zeta

Eta (den kan jo bli artig på nynorsk (ete) eller svensk (æta) eller noe)

Theta

Iota

Kappa

Lambda og videre her https://no.wikipedia.org/wiki/Det_greske_alfabetet

La merke til at dette ikke ble helt alfabetisk, bare nesten. Sorry

Endret av G
Lenke til kommentar
6 hours ago, knipsolini said:

Leste at foreløpige studier viser 50% reduksjon blant vaksinerte. Og det er selvfølgelig på toppen av at vaksinerte har langt lavere risiko for å få Covid. 

Selv om vi kan se stigning i smittetall så tenker jeg vi har reddet samfunnet med vaksineprogrammet. Jeg er veldig lettet over at min mor på 70 nå endelig har fått tilbud om pfizer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Fibonacci said:

– Myndighetene satset alt på ett kort, men noe gikk veldig, veldig galt, sier Chugtai om vaksinen som ikke lenger er i bruk i Norge.

Han mener landet ikke burde ha gitt opp AstraZeneca så lett. Men i et Australia med få smittetilfeller, sykehusinnleggelser og dødsfall, er det vanskelig å få folk til å akseptere de det ser på som en mulig risiko.

Stilig.

Så selv australienere sliter med å stikke nesen sin utover verdens nyhetsbilde på hva dette viruset egentlig er for noe. Rett og slett ganske utrolig.

Edit:

Fikk rettskrivingspåbud av Theo343. Ja skal ikke være enkelt å holde styr på alle typer nasjonalitetsendelser på folkene. "australiere" sier Theo :fun:

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, tigerdyr said:

Så jokkmokk-land er ikke fri for covid ser jeg. Skulle jo tro at denne flokkimmuniteten en dag måtte få feste der. Altså man kan kanskje konkludere med at det har vært "småutbrudd"?:

https://www.google.com/maps/place/Jokkmokk,+Sweden/

Endret av G
Lenke til kommentar
6 minutes ago, G said:

Stilig.

Så selv australiere sliter med å stikke nesen sin utover verdens nyhetsbilde på hva dette viruset egentlig er for noe. Rett og slett ganske utrolig.

fixed it ;) jeg liker ikke "rettskrivings nazis" men noen ganger. Jeg skriver tonnevis med feil hele tiden selv derfor redigerer jeg så mye.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva med reiser fra Mallorca til Norge? Nordmenn som ikke er fullvaksinert eller har hatt corona siste seks måneder, må i karantene etter reise fra Mallorca, fordi Spania er rødt. FHI og utenriksdepartementet vurderer å gi egne reiseråd for enkelte øyer i Middelhavet fra 5. juli, men det er ennå ikke avklart hvilke øyer det blir.

Massesmitte etter studentferier på Mallorca

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EpdJ0K/massesmitte-etter-studentferier-paa-mallorca

Endret av G
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (På 22.6.2021 den 2.25):

Hører bare statisk bråk.

38 innlagte.

Antallet innlagte er egentlig ikke relevant på så lave nivåer, det farlige her er virusets smittsomhet/reproduksjontall (RO) og dermed også muligheten for mutasjon til en mye farligere variant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

141 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE
Fredag ble det registrert 141 nye smittetilfeller med coronaviruset i Norge. Det er 55 tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 196.

Torsdag ble det registrert 235, og onsdag ble det registrert 269.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat. 23 kommuner har stigende trend. Totalt er det bekreftet 130.411 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

Nesten mistenkelig lavt :hmm:

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kato85 skrev (1 minutt siden):

Antallet innlagte er egentlig ikke relevant på så lave nivåer, det farlige her er virusets smittsomhet/reproduksjontall (RO) og dermed også muligheten for mutasjon til en mye farligere variant.

Vi er nå på 27 innlagte.

Hva som er farlig er å stoppe mennesker fra å være mennesker.

Stenge folk inne, nekte folk normal sosial aktivitet over tid, dette vet man er farlig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Vi er nå på 27 innlagte.

Stenge folk inne, nekte folk normal sosial aktivitet over tid, dette vet man er farlig.

Mennesker kan vare mennesker uansett.

Bare fordi man lar barene og restaurantene åpne opp betyr det ikke at folk ska gi f i alle rådene, det finnes en grunn til at de fortsatt eksisterer.

Men hvis du synes det er verdt risikoen å få inn en mer smittsom variant som trenger nye vaksiner så skal jeg ikke stoppe deg.

Endret av Kato85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, DaniNichi said:

Vi er nå på 27 innlagte.

Ja, men slike tilstander har vi vært langt i fra i Norge. Dette er en ekstrem overdrivelse av forholdene i Norge. Det virker som enkelte nordmenn påtar seg/adopterer det andre storbyer rundt i verden har gjort og vært igjennom, som er langt fra vår virkelighet her.

Nå er ikke det å "adoptere" ting som foregår andre steder i verden, til noe som skal skje her til lands, noe unikt for korona forøvrig. Dette har man sett en økende trend på siste 10 år.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...