Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Det är ju fremdeles bara 76% eller noe sånt i lätt risiko grupperna som hade fått första dosen förra uken så antar att det är snakk om 50 kommuner som ikke är färdiga med första dosen för risikogrupperna.  

Fra forrige ukerapport: 

Sitat

Blant personer med høy risiko for alvorlig forløp, som for eksempel pasienter med immunsvikt, transplanterte eller i aktiv kreftbehandling, var 82 % i alderen 18–64 år vaksinert med 1. dose og 64 % med 2. dose. Blant personer med moderat risiko for alvorlig forløp i samme aldergruppe var 72 % vaksinert med 1.dose og 40 % med 2.dose

https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-24-14.06---20.06.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Snikpellik said:

Ok, huskade fel. Det är alltså fremdeles bara 72% i gruppen jag nämde en månad efter "nu når så og si alle i risikogrupperna er vaksinerade" och några uker efter skjevfördelningen begynte "når alla i risikogrupperna skulle vara vaksinerade".

• Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Ok, huskade fel. Det är alltså fremdeles bara 72% i gruppen jag nämde en månad efter "nu når så og si alle i risikogrupperna er vaksinerade" och några uker efter skjevfördelningen begynte "når alla i risikogrupperna skulle vara vaksinerade".

Ja, det var jo en sleivete uttalelse fra Guldvog som han ble kritisert for. På det tidspunktet var det vel bare rundt 60% eller noe.

Likevel vil jeg tro at så og si alle i risikogruppene i Norge har fått tilbud , men at prosentandelen vil gå ganske sakte oppover fordi mange trenger mer individuell konsultasjon med lege osv enn i andre grupper. Et eksempel er min hjemkommune som måtte gi fra seg doser, men de ble likevel ferdig med risikogruppene der for noen uker siden. Likevel gjenstår det en del prosent, av uviss grunn (kanskje anbefaling fra lege e.l.).

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Det vi ser nå er en konsekvens av det rare valget de tok tilbake i mars ved å endre på omfordelingen slik at vaksinedosene gikk på folketall i kommunene og ikke andel i de gruppene som skulle få vaksine på det gitte tidspunkt. Så da sitter vi igjen med fullstendig kaos i forhold til hvilken kommuner som er ferdig med risikogruppene og hvilken som ikke er det, kaoset har vokst seg så stort at henholdsvis FHI toppene som har dette som sin dagjobb har mistet oversikten. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

For øvrig har jeg reagert litt på denne på vaksinen. Vondt i armen og tror jeg har fått litt feber her jeg nå ligger litt før 4 og slitt med å sove i hele natt. Om dette ikke bedrer seg på noen timer må jeg nok melde fra til arbgiver at jeg blir hjemme. Ihvertfall hva gjelder feber er beskjeden streng om å holde seg hjemme selv om det er snakk om bivirkning 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, William_S said:

For øvrig har jeg reagert litt på denne på vaksinen. Vondt i armen og tror jeg har fått litt feber her jeg nå ligger litt før 4 og slitt med å sove i hele natt. Om dette ikke bedrer seg på noen timer må jeg nok melde fra til arbgiver at jeg blir hjemme. Ihvertfall hva gjelder feber er beskjeden streng om å holde seg hjemme selv om det er snakk om bivirkning 

Flott at du har fått vaksine. Og dette med å reagere og bli syk er bare positivt som betyr at immunforsvaret jobber godt samt vil sikre deg mot sykdom senere.

Ser det som en fordel at man får symptomer kontra å ikke få det.

Selv merker jeg fortsatt litt slapphet ca. 10 dager etter andre dose men kjenner at kroppen kommer seg og er mer tilbake mot normalen. Ble aldri skikkelig syk men hadde vel 2-3 dager hvor jeg hanglet en del og var mye trøtt.

7 hours ago, Evil-Duck said:

Det vi ser nå er en konsekvens av det rare valget de tok tilbake i mars ved å endre på omfordelingen slik at vaksinedosene gikk på folketall i kommunene og ikke andel i de gruppene som skulle få vaksine på det gitte tidspunkt. Så da sitter vi igjen med fullstendig kaos i forhold til hvilken kommuner som er ferdig med risikogruppene og hvilken som ikke er det, kaoset har vokst seg så stort at henholdsvis FHI toppene som har dette som sin dagjobb har mistet oversikten. 

Det er helt klart at man har tatt noen snarveier her men jeg tenker det også blottlegger svakheter i helsesystemene våre. Når selv fastleger ikke er oppmerksomme på hvem av deres faste pasienter som er i risikogrupper så blir det en vanskelig oppgave for FHI og direktorater.

Hvor mange milliarder har vi vel ikke brukt på reformer og helsesystemer siste 10 år og fortsatt klarer man ikke å gi tall til FHI på antall i hvilke risikogrupper?

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kombinere vaksinetyper
https://www.fhi.no/nyheter/2021/sommervaksinering-prognoser-og-viktige-justeringer/

Sitat

Nå kan man også kombinere de to mRNA-vaksinene (Pfizer- og Moderna-vaksinene).  Vaksinene baserer seg på samme teknologi. De er svært like i hvordan de er bygget opp og fungerer. I situasjoner der det i praksis er vanskelig å tilby begge doser med samme vaksine, anbefaler Folkehelseinstituttet å kombinere de to vaksinene. Slik kombinasjon av koronavaksiner brukes i en rekke land, blant annet i Canada og Storbritannia. 

Lenke til kommentar

For å gjøre en lang historie kort så våknet jeg over en time etter jeg skulle vært på jobb når jeg først sovna og føler meg litt slått ut. Gav ydmykt beskjed til arbeidsgiver at dette  ikke går i dag. Også fått kontakt med fastlege for å få sykemelding. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (24 minutter siden):

Jaha, er dette tilstrekkelig forsket på? 

Det er forsket på her med kombinasjon av AZ og Pfizer: https://www.nature.com/articles/d41586-021-01359-3

Men som mye annet innen koronavirus og vaksiner så er det vel ikke masse forskning enda. Likevel har jo dette blitt gjort en stund nå i mange land, samt at legemiddelverket og FHI gir grønt lys så jeg føler ikke dette er så skummelt.

https://www.sciencemag.org/news/2021/06/mixing-covid-19-vaccines-appears-boost-immune-responses

Sitat

Mixing the two types of vaccine may give the immune system multiple ways to recognize a pathogen. “The mRNA vaccines are really, really good at inducing antibody responses, and the vector-based vaccines are better at triggering T cell responses,” Sander says. Matthew Snape, a vaccine expert at the University of Oxford, agrees the combination vaccine results so far are promising but cautions they don’t resolve whether any improvement in T cell response results from longer dose intervals rather than the mixing.

The recent studies are imperfect because they are not designed to assess actual protection against COVID-19. That would require following large groups receiving different vaccine combinations to see who gets infected and sick over many months. The antibody and T cell measurements the studies rely on are thought to correspond to real-life protection, but studies are ongoing to determine exactly how reliable these correlates are.

Still, the findings support recent policy changes. Spain has authorized the mixing of the two vaccines for people under age 60. Other countries that have put age limits on the AstraZeneca vaccine, including Canada, Germany, France, Norway, and Denmark, have made similar recommendations.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 minutter siden):

Oh shit. Det er forferdelige nyheter 😕

Kor sjuke blir dei som er fullvaksinerte? Får dei LongCovid etterpå? etc, er vel eit vel så interessant spørsmål.

Endret av ok67
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, ok67 said:

Kor sjuke blir dei som er fullvaksinerte? Får dei LongCovid etterpå? etc, er vel eit vel så interessant spørsmål.

Mindre syke visstnok, men det blir fremdeles karantener og isolasjon fremover for smittede og nærkontakter. Tror nok det blir omtrent lik høst nå i år som i fjor

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (24 minutter siden):
Sitat

Til tross for rask vaksinestrategi så er det mer enn en tredjedel av den israelske befolkningen som ikke er vaksinert. Unge under 18 utgjør en veldig stor andel av disse.

– På et slikt nivå vil det ikke være mulig å oppnå flokkimmunitet, sier Ran Balicer til Reuters. Han leder en ekspertgruppe som gir regjeringen råd om covid-19.

– Det vil utvilsomt bli en økning i antall smittede, men jeg håper ikke det betyr en dramatisk økning i innleggelser på sykehus. Mange av dem som blir smittet nå, er unge. Og de eldre er vaksinert, sier Adi Stern til samme nyhetsbyrå. Han er professor i virologi ved Tel Aviv University.

Sitat

Ingen vaksine er 100 prosent effektiv mot viruset. Dessuten er delta-varianten mer smittsom enn andre. Forskning som er publisert i det medisinske tidsskriftet Lancet, viser at to uker etter andre dose så er vaksinen fra Pfizer-Biontech 88 prosent effektiv mot delta-mutasjonen.

Forskningen viser også at vaksinerte som likevel blir smittet, blir mye mindre syke enn uvaksinerte.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 timer siden):

Sarpsborg kommunes vaksinasjonsstatistikk. Der har de kommet godt i gang med siste gruppe, 25-39 år.

vaksine-gruppe-for-gruppe_24.jpg

https://www.sarpsborg.com/aktuelt/korona/koronastatistikk/koronavaksinasjon---statistikk/

Interessant at de skiller mellom venter på tilbud og skal ikke ha. Det hadde vært ennå mer interessant om de delte sistenvnte gruppe i kan ikke og vil ikke.

Også interessant at Sarpsborg ligger mye lengre frem enn Tromsø. Sarpsborg rapporterer også mye mer detaljert enn Tromsø. Tromsø kommune har bare en simpel tabell over antall med minst 1 dose og totalt antall i aldersgruppa. Ingen diagrammer eller antall fullvaksinerte. Regnet om til hele prosent ser det slik ut i Tromsø pr torsdag 24.6:

85+: 92% med minst 1 dose (Sarpsborg har 93%)

75-84: 95% (Sarpsborg har 98%)

65-74: 92% (Sarpsborg har 96%)

55-64: 76% (Sarpsborg har 93%)

45-54: 35% (Sarpsborg har 85%)

16-44: 17% (Sarpsborg har 20%)

Totalt har bare 76% av alle fra 16 år og oppover registrert ønske om vaksine. Hvis dette betyr at vi har ~24% vaksinemotstandere i kommunen så er det noe riv ruskende galt her, sammenlignet med Sarpsborg, der det ser ut som vaksinemotstanden i samme vide aldersspenn ligger rundt 10%.

Tromsø har hatt ca 3-4 ganger høyere smittetrykk enn Sarpsborg den siste måneden (48 vs 17 smittede pr 100k innbygger siste to uker og 146 vs 33 siste måned)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Jeg tenker at antivaxxere har fått en ekstrem vekst disse 2 årene.

FHI uttalte her om dagen at forsinkelse i vaksineprogrammet til dels er pga en overraskende stor andel faktisk vil vaksinere seg.  Dermed må man jo konkludere at der faktisk er langt færre antivaxxere enn man trodde. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at antivaxxere har fått en ekstrem vekst disse 2 årene. Skulle gjerne sett slike tall for alle kommuner.

Det ser vi jo nå på vaksinedekningen vår. Vi er på god vei mot å ende opp som best i verden, så antivaxxerne blir kanskje mer synlige og høylytte, men de er absolutt ikke mange her i landet sammenlignet med andre land.

• Liker 1
Lenke til kommentar
ok67 skrev (18 minutter siden):

Det er det. Vaksinene var aldri ment å gjøre folk helt immune mot å få påvist smitte, men å forhindre alvorlig sykdom og død. Derfor mener jeg at myndighetene og media bør slutte å fokusere så mye på totale smittetall når det tross alt er veldig få som blir lagt inn og langt færre dør. Slikt har det alltid vært og vil alltid være med viruser. En nullvisjon for covid-19 med den utbredelsen viruset nå har i verden er en illusjon og er så godt som uoppnåelig. Men så lenge man er fullvaksinert og ikke opplever det som verre, eller kanskje mildere enn en vanlig influensa/forskjølelse rettferdiggjør ikke det lenger nedstenging av samfunnet. Da er vi kommet til punktet hvor kuren er verre enn sykdommen. Når man nå skal veie ting opp mot hverandre er det ingen gode argumenter igjen for fortsatt nedsteninger når vaksineringen gjør at covid-19 ikke lenger er noen større trussel, eller kanskje en mindre trussel enn en vanlig influensa. Vi er tross alt i en helt annen og langt lysere situasjon nå enn i mars 2020 da viruset var helt ukjent og man ikke hadde noen erfaring eller beredskap for denne typen virus. Det har vi nå pluss at vi har veldig gode og effektive vaksiner som både reduserer faren for alvorlig sykdom og for å bli smittet.

I den post-vaksineringsfasen vi er inne i nå mener jeg at det som det bør fokuseres på og som eventuelt burde vekke bekymring er ikke det totale antallet med påvist positiv test, men det antallet som legges inn på sykehus og dør og i både Storbritannia og Israel er det såpass lavt at jeg mener man ikke skal handle for forhastet rundt dette. Norge er også i den enestående situasjonen at vi utelukkende bruker de mest effektive vaksinene og at det er en langt større del av befolkningen som ønsker vaksine enn de fleste land.

Nå tar jo jeg selvfølgelig forbehold om at jeg kan ta feil og vi er langt fra borte fra faren for mutasjoner som kan gjøre vaksinene mindre brukbare men så langt ser jeg utviklingen som ganske positiv og er ikke noe spesielt bekymret for økning av smittetall som jo er det samme som økning i positivt avgitte PCR-tester.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...