Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nrk:

Sitat

Torsdag ble det registert 404 nye smittetilfeller i Norge. Det er 51 flere enn onsdag, og 138 flere enn forrige torsdag. Smittetallet er høyeste tallet siden mai. De siste sju dagene er det i snitt registrert 270 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 194, så trenden er dermed fortsatt stigende.

Det ser ut som at smitten aukar ganske raskt. Mange ser ut til å tru at pandemien er over. Det blir interessant å sjå om- eller når dette gjev seg utslag i talet på innlagde.

Redigert: @xRunxRun kom meg i forkjøpet.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (10 minutter siden):

Nrk:

Det ser ut som at smitten aukar ganske raskt. Mange ser ut til å tru at pandemien er over. Det blir interessant å sjå om- eller når dette gjev seg utslag i talet på innlagde.

Ja jeg redigerte det inn like før, beklager. 

Som @Laffe nevner over var dette igrunnen ventet. Et lite tilbakeblikk til starten av denne måneden:  

xRun skrev (På 2.7.2021 den 7.03):

Både Høie og Guldvog tar forbehold om høsten.

Guldvog: − Reell risiko for en fjerde smittebølge
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/X8x7qE/guldvog-reell-risiko-for-en-fjerde-smitteboelge

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

I åtte kommuner spredt over nesten hele landet har under 50 prosent av befolkningen fått minst én vaksinedose. Andre kommuner nærmer seg 80 prosent.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ePr3MR/her-er-under-halvparten-vaksinert

Ein av dei 8 kommunane er faktisk nabokommunen Askvoll, som eg drog fram som eksempel ovanfor.

Ut frå det Aavitsland/FHI no har sagt forventar eg at desse kommunane no blir prioriterte, slik at ein snart blir ferdig med dose 1 over alt.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (26 minutter siden):

Tja... At det var risiko for at dette kunne skje vil jo ikkje seie det same som at det var dette som var planen.

Helt klart ikke, men når man vet hvordan det gikk i fjor sommer, så burde man vel ikke bli overrasket over at det mest sannsynlig ville skje i år også. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (57 minutter siden):

Tja... At det var risiko for at dette kunne skje vil jo ikkje seie det same som at det var dette som var planen.

Vet ikke om det var det du siktet til, men jeg kan trygt si at jeg aldri har vært en del av "plandemi"-gjengen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Ein les her i tråden at enkelte ynskjer at ein sluttar å opplyse om smittetal, og at ein samstundes fjernar alle restriksjonar.

Er det eigentleg noko tvil om kva som då vil skje?

Det virker som noen tror at det å nærme seg å være ferdig med førstedoser betyr at vi ikke lenger er utsatt. 

Faktum er at det gjør ganske liten forskjell under nåværende milde tiltak foreløpig, før vi har fullvaksinert flere. Smitten brer seg i hovedsak blant unge voksne, som i liten grad er beskyttet før om en måned/halvannnen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Det virker som noen tror at det å nærme seg å være ferdig med førstedoser betyr at vi ikke lenger er utsatt. 

Faktum er at det gjør ganske liten forskjell under nåværende milde tiltak foreløpig, før vi har fullvaksinert flere. Smitten brer seg i hovedsak blant unge voksne, som i liten grad er beskyttet før om en måned/halvannnen.

Liten grad beskyttet? Du mener svært godt beskyttet naturlig? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

I begynnelsen av juli ble det lettere å reise til utlandet. Siden har Oslo sett en femdobling i antallet smittetilfeller fra utlandet.

Ved månedsskiftet juni-juli kom bare 9 prosent av Oslos koronasmitte fra utlandet. Omtrent samtidig kom det store lettelse i regelverket for utenlandsreiser. Det førte til at mange flere nordmenn krysset grensene og det har fått en umiddelbar effekt i Oslo, skriver Aftenposten.

I forrige uke hadde andelen av smitten som hadde skjedd i utlandet, økt til 37 prosent. I absolutte tall har utenlandssmitten økt fra 11 av totalt 121 smittede i uke 26 til 54 av til sammen 147 smittetilfeller i uke 29.

Ut i fra disse tallene så ser det ut til at smitten innad i oslo har fortsatt å synke til et ekstremt lavt nivå, men at tallene holdes oppe av utenlandsreisende som er smittet på tur. Kan man håpe på at dette retter på seg når de fleste har kommet hjem fra ferie og det ikke kommer så mange fra utlandet lenger?

• Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (10 timer siden):

Nrk:

Over og over. Det jeg ihvertfall mener og som er saken er dette; viruset vil aldri forsvinne og tiltakene slik de opprettholdes og måten man håndterer dette på er ikke på noen som helst måte bærekraftig og dersom man ikke stopper opp og tenker nytt er vi en ganske alvorlig situasjon som bare blir verre og verre. Og da tenker jeg ikke på viruset som de fleste av oss er ganske godt beskyttet både mot å dø av og bli alvorlig syke av. Men få om noen av oss er beskyttet mot de alvorlige økonomiske og sosiale katastrofene som vil komme i kjølvannet av kontinuerlige nedstengings- og smittesporingstiltak. For disse tiltakene er jo dømt til å fortsette for alltid ut i fra de aller fleste signaler jeg hører hele tiden. "Vi må lære oss å leve med viruset" som kanskje kan tolkes som at vi må leve med viruset i et normalt samfunn slik det var før mars 2020, men dette er jo et generelt utsagn som også kan tolkes til at de mener vi må lære oss å leve med nedstengings og smittesporingstiltak med karantene og milliarder av tapte årsverk og store sosiale problemer  - for alltid. Politikerne gir jo ingen løfter, de tar alltid forbehold når de snakker om at "nå ser det lysere ut".

Så kan man diskutere om vi fortsatt er i en pandemi eller det nå er en endemi; det er det opp til ekspertene på viruser å avgjøre, ikke meg. Men en ting er sikkert: dette er ikke bærekraftig, og det må man ikke være virolog for å fastslå. Vi har ganske harde tider foran oss. Jeg tror desverre ikke tiltakene som er langt mer destruktive for samfunnet vårt enn det viruset nå er kommer til å forsvinne i uoverskuelig fremtid, men det er desverre ikke jeg som bestemmer dette men når jeg sier at de er ødeleggende ja da konstanterer jeg bare fakta. Dersom man i fullt alvor mener at dette er bærekraftig for samfunnet mener jeg man bør forklare det.

Vi har hatt pandemier før, men vi må tilbake til spanskesyken for å finne tilsvarende bruk av inngripende tiltak mot et virus, og det var en meget alvorlig influensasykdom som også unge mennesker i milliontall ble offer for. Man behøvde ikke massetesting og daglige avis-oppdateringer om smittetall(det hadde man ikke) for å fastslå at det var rundt oss på alle kanter, det var noe man merket. Så hadde man senere Asiasyken, Hong Kong-syken og svineinfluensaen, men da ble samfunnet opprettholdt som normalt. Ja, det var pandemier og mange døde, spesielt var HK-syken som herjet 1968-1970 ganske dødelig, men ingen nedstenging, ingen munnbindtvang(ihvertfall ikke i Vesten), ingen smittesporing. Og mine foreldre som var unge på den tiden husker den ikke en gang! Selv om det var ganske mange døde verden over, mulignes opptil 2 millioner, altså like mange som med corona, men de husker det ikke. Det er helt andre ting de husker fra slutten av 1960-tallet enn HK-syken. Men hvem som er unge nå vil i år 2070 si at de ikke husker corona men helt andre ting fra tidlig begynnelsen av 2020-tallet? Ingen vil jeg tro.

Så jo, så klart er det en pandemi, men dødeligheten og antallet innlagte i post-vaksineringsfasen er såpass lave at jeg ikke synes større nedstengingstiltak som griper alvorlig inn i friheten og økonomien ikke lenger kan rettferdiggjøres.

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
nirolo skrev (2 timer siden):

Ut i fra disse tallene så ser det ut til at smitten innad i oslo har fortsatt å synke til et ekstremt lavt nivå, men at tallene holdes oppe av utenlandsreisende som er smittet på tur. Kan man håpe på at dette retter på seg når de fleste har kommet hjem fra ferie og det ikke kommer så mange fra utlandet lenger?

Det tror jeg absolutt vi kan håpe på når feriekjøret roer seg, men jeg tror ikke importsmitten vil gå ned på det lave nivået vi hadde før sommeren igjen (1-2%). Kommer til å blir mer reising fremover.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I tillegg til stor smittespredning blant turistområder i Spania hvor mange nordmenn ferierer skjer det samme nå i Hellas hvor store mengder nordmenn også ferierer.

Det blir nok ett meget interessant 21H2 i Norge.

07:14Pernille Solheim

STOR SMITTESPREDNING PÅ GRESKE TURISTØYER

Spoiler

5C6Qa8D

Louiza Vradi / Reuters

Tretten greske øyer i Egeerhavet har blitt markert mørkerøde på smittekartet til Det europeiske smittevernbyrået (ECDC).

Oppgraderingen av smitterisikonivået gjelder blant annet for populære reisemål som Mykonos, Santorini og Rhodos, viser ECDCs kart.

Hellas håpet å kunne lokke turister tilbake etter tapsåret 2020. Tross gode besøkstall i juni, er det usikkert hvordan resten av sesongen blir.

– Vi venter og ser hvordan markedet vil reagere, sier Manolis Markopoulos, styreleder for hotellbransjeorganisasjonen på Rhodos, etter ECDCs kunngjøring.

Smittevernbyrået satte torsdag strengere reiseråd for 41 områder i EU. De mørkerøde områdene indikerer området med svært høyt smittetrykk. Ordningen brukes for å hjelpe EU-landene og Norge i å bestemme hvilke regler for testing og karantene som til enhver tid gjelder.

I forrige uke ble smittesituasjonen for Kreta, den største øya i Hellas, stemplet som mørkerød. (NTB)

Smitteutbrudd i gresk ferieparadis: − Som sild i tønne

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gårsdagens gladnyhet.

258.000 Pfizer-doser til Norge

Sitat

Det kommer 258.000 ekstra vaksinedoser fra Pfizer til Norge. Det opplyser statsminister Erna Solberg til NRK. – Det kommer i tillegg til de 100.000 dosene vi fikk i byttehandel med Litauen. Det betyr at vi har fått omtrent 360.000 flere doser, sier Solberg.

Statsministeren opplyser at vaksinene fra Litauen allerede har begynt å formidles ut, men det ikke er klart når de 258.000 Pfizer-dosene er inne i det norske vaksineprogrammet, men at det vil skje raskt. Det er ventet at de ekstra dosene vil komme til Norge fordelt på ukene 32 og 33.

– Det var gladnyheten i dag på vaksinefronten. Det fremskynder vaksineprogrammet. Mye av det vi får ekstra nå, kommer til å bidra til å fremskynde at folk blir fullvaksinerte, sier Solberg til NRK. Norge får de ekstra vaksinedosene fordi enkelte land i Øst-Europa ikke trenger dem.

Fremskynding av fullvaksinerte. Men hva med de som ikke har fått første dose ennå.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Over og over. Det jeg ihvertfall mener og som er saken er dette; viruset vil aldri forsvinne og tiltakene slik de opprettholdes og måten man håndterer dette på er ikke på noen som helst måte bærekraftig og dersom man ikke stopper opp og tenker nytt er vi en ganske alvorlig situasjon som bare blir verre og verre. Og da tenker jeg ikke på viruset som de fleste av oss er ganske godt beskyttet både mot å dø av og bli alvorlig syke av. Men få om noen av oss er beskyttet mot den alvorlige økonomiske og sosiale katastrofene som vil komme i kjølvannet av kontinuerlige nedstengings- og smittesporingstiltak. For disse tiltakene er jo dømt til å fortsette for alltid ut i fra de aller fleste signaler jeg hører hele tiden. "Vi må lære oss å leve med viruset" som kanskje kan tolkes som at vi må leve med viruset i et normalt samfunn slik det var før mars 2020, men dette er jo et generelt utsagn som også kan tolkes til at de mener vi må lære oss å leve med nedstengings og smittesporingstiltak med karantene og milliarder av tapte årsverk og store sosiale problemer  - for alltid. Politikerne gir jo ingen løfter, de tar alltid forbehold når de snakker om at "nå ser det lysere ut".

Så kan man diskutere om vi fortsatt er i en pandemi eller det nå er en endemi; det er det opp til ekspertene på viruser å avgjøre, ikke meg. Men en ting er sikkert: dette er ikke bærekraftig, og det må man ikke være virolog for å fastslå. Vi har ganske harde tider foran oss. Jeg tror desverre ikke tiltakene som er langt mer destruktive for samfunnet vårt enn det viruset nå er kommer til å forsvinne i uoverskuelig fremtid, men det er desverre ikke jeg som bestemmer dette men når jeg sier at de er ødeleggende ja da konstanterer jeg bare fakta. Dersom man i fullt alvor mener at dette er bærekraftig for samfunnet mener jeg man bør forklare det.

Vi har hatt pandemier før, men vi må tilbake til spanskesyken for å finne tilsvarende bruk av inngripende tiltak mot det virus, og det var en meget alvorlig influensasykdom som også unge mennesker i milliontall ble offer for. Man behøvde ikke massetesting og daglige avis-oppdateringer om smittetall(det hadde man ikke) for å fastslå at det var rundt oss på alle kanter, det var noe man merket. Så hadde man senere Asiasyken, Hong Kong-syken og svineinfluensaen, men da ble samfunnet opprettholdt som normalt. Ja, det var pandemier og mange døde, spesielt var HK-syken som herjet 1968-1970 ganske dødelig, men ingen nedstenging, ingen munnbindtvang(ihvertfall ikke i Vesten), ingen smittesporing. Og mine foreldre som var unge på den tiden husker den ikke en gang! Selv om det var ganske mange døde verden over, mulignes opptil 2 millioner, altså like mange som med corona, men de husker det ikke. Det er helt andre ting de husker fra slutten av 1960-tallet enn HK-syken. Men hvem som er unge nå vil i år 2070 si at de ikke husker corona men helt andre ting fra tidlig begynnelsen av 2020-tallet? Ingen vil jeg tro.

Så jo, så klart er det en pandemi, men dødeligheten og antallet innlagte i post-vaksineringsfasen er såpass lave at jeg ikke synes større nedstengingstiltak som griper alvorlig inn i friheten og økonomien ikke lenger kan rettferdiggjøres.

Svært godt innlegg! Jeg er 100% enig i alt du formidler her. Det forbløffer meg virkelig hvor mange personer, både på diskusjonsfora og som jeg møter i det virkelige liv, som fremdeles tror at vi på et eller annet vis kan "regulere" bort dette viruset for så å holde det borte for alltid. Dette er en komplett virkelighetsfjern og utopisk tanke. Som du påpeker: Viruset vil aldri forsvinne. Dette betyr også at det vil fortsette å mutere til evig tid. Og folk vil bli smittet av viruset hvert eneste år fremover. Noen vil dessverre også dø. Men når man ser på tallene fra de landene som har god vaksinedekning nå, så kan jeg, akkurat som deg, overhodet ikke fatte og begripe at man fremdeles kan rettferdiggjøre alvorlige inngrep i friheten og økonomien til folk.

Med tanke på hvor absurd langt målpostene har blitt flyttet det siste halvannet året lurer jeg på om vi noen gang kommer til å se en slutt på dette. Nå er jo den offisielle målposten "Vi må vente til alle over 18 år har fått tilbud om andre dose." Men vil vi virkelig tørre å åpne fullstendig opp igjen når vi har kommet dit? Tross alt er vi da på vei inn i høstsesongen, og antallet infeksjoner, inkludert gjennombruddsinfeksjoner, vil garantert øke. Både årstid kombinert med skole- og studiestart vil medføre dette. Så jeg ser overhodet ikke på det som usannsynlig av målpostene da vil skyves enda lengre. Det neste kan jo bli "Vi må vente til alle ned til 12 år er fullvaksinerte." Og så, når gjennombruddsinfeksjonene øker, blir målposten "Vi må vente til alle eldre og utsatte har fått booster-dose." Og det neste deretter blir vel "Vi må vente til alle over 18 som ønsker det har fått tilbud om booster-dose." Og slik kan snøballen bare rulle og rulle i evighet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Skrekkugle skrev (3 minutter siden):

Zq0iBJK.jpeg

Får håpe førstedosen duger for å holde folk unna sykehus. Skolestart blir interessant..

Med oppstart på grønt nivå og barn som skal slippe smittekarantene så er jeg svært glad jeg ikke jobber i skolen. Heldigvis har de fleste lærere fått 1.dose, men mange er fremdeles ikke fullvaksinert. Har lest flere reaksjoner fra lærere som kjenner på dette. Og jeg må si, litt av et eksperiment å utsette barna for smitte, jeg er glad jeg ikke har barn heller. Det kommer nok til å bli mye smitte på skolene de neste månedene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
18 hours ago, Kjetil Lura said:

Hæ, Har du inntrykk av at jeg er der?

Jepp, men normalt tar den gamle måten ca 10år.

Jeg har glemt hva det var som trigget meg til å spør om det. Når jeg nå leser tilbake hva jeg svarte på :fun:

Lenke til kommentar

Neppe signaler mange her er happy med, men nå har visst noen studert litt på dette:

Sitat

STUDIE: OPPMYKING AV TILTAK KAN ØKE FAREN FOR VAKSINERESISTENTE VARIANTER

Lettelser i tiltak som maske og avstand følger av at stadig flere er vaksinert. Men det øker faren for vaksineresistente varianter av viruset som utløste pandemien, viser en nye studie.

På et tidspunkt da 60 prosent av Europas befolkning har fått minst én dose, viser modellene at det er nødvendig å opprettholde de vanlige forsiktighetstiltakene inntil alle er fullvaksinert, sier forskerne.

En gruppe forskere fra hele Europa har testet ut hvordan viruset muterer ved å endre variabler som vaksinering og smittehastighet. De ville se på sannsynligheten for at det oppsto virus som var vaksineresistent, i en befolkning på 10 millioner mennesker over et tidsrom på tre år.

Som ventet viste modellene at rask vaksinering reduserte faren for at det oppsto en variant som vaksinen ikke biter på (resistens).

Men modellene viste også at den største faren for utvikling av resistente varianter er når en stor andel av befolkningen er vaksinert, men at andelen ennå ikke er stor nok til å sikre flokkimmunitet.

Forskerne understreker behovet for å opprettholde andre virustiltak inntil alle er vaksinert og sier at for mange lettelser før det er oppnådd flokkimmunitet, øker faren for av det utvikler seg vaksineresistente varianter. (NTB)

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/studie-oppmyking-av-tiltak-kan-oeke-faren-for-vaksineresistente-varianter.8ME4TMl27

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...