Redaksjonen. Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Få fart på utbyggingen av et godt ladetilbud Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Vi har heldigvis ETT godt utbygd ladenettverk, men vi trenger minst ett til. Og ikke minst en regulering av pris- / betalingsmodell. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Ladetilbudet er for fragmentert. Det burde vært like enkelt å forholde seg til som kjøp av strøm til boligen. Én faktura fra étt selskap, uansett hvor man lader. Hjemme, på kjøpesenteret, på ferie osv. Gjerne samme selskap man kjøper strøm til boligen fra. Én standard to rule them all Ett ladekart med alle stasjoner samlet, med driftsstatus osv. Måten jeg tenker at dette kan gjøres på er ved å bruke Telenor vs ISP-modellen, der Telenor får en avgift for å tilby fiberen, mens ISPen konkurrerer på priser og tilleggstjenester. Det vil si at f.eks kraftselskapet du kjøper strøm til boligen gjennom også kan tilby strøm til elbilen, via andres infrastruktur. Det kan være flere eiere av den fysiske infrastrukturen samtidig som flere virtuelle operatører eller kraftselskaper står for prising, fakturering, tilleggstjenester, kundeservice, salg etc. Telefonitjenstetilbyderne opererer jo også etter den modellen. Joda, noen vil sikkert vitse det bort med en XKCD-stripe, men ta et steg tilbake og se på dagens system. Det fungerer åpenbart dårlig på så mange plan at det er på tide med seriøs nytenkning. Vi kan ikke risikere at ladetilbudet blir Norges svar på ISP, mobiltelefon-nettverk og kabel-tv i USA. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Hanhijnn skrev (1 time siden): Vi har heldigvis ETT godt utbygd ladenettverk, men vi trenger minst ett til. Og ikke minst en regulering av pris- / betalingsmodell. Det er ikke et nettverk man kan kopiere, så det er ikke løsningen. Liker det @Simen1 er inne på, at f.eks strømleverandører tok ansvaret som ulike ladetilbydere utnytter som betalingsløsninger. Tibber hadde f.eks vært et ypperlig firma som kunne inkludert seg mot alle landets ladetilbydere inkludsive Tesla sitt for å gi en felles ladeløsning, siden de uansett er tidlig ute ellers for "smart-løsninger" og passer godt som et firma som kunne dyttet dette videre her også. Plug&Charge vil jo komme, og det vil komme en tid der de fleste har den muligheten, så nå må man samle alt til et felles system. Da kunne Tibber også hatt ei større database for tilkoblede elbiler om de i tillegg så data fra DC i tillegg til AC hjemme, som man kunne utnyttet for å justere effekt etter behov i nettet. 1 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Vi har allerede en leverandør for å lade på flere stasjoner. Teknlogien er der. Det er bare ladeoperatørene som tror det er lurt å fange brukerne med at man ikke kan legge inn andres RFID-brikker i deres løsning. F.eks. har både BMW og Audi ladekort som virker hos flere operatører. Med en liten kostnad så klart, siden dette er avtaler som koster penger, det er et eller flere system som skal kommunisere med hverandre og et ukjent antall personer som skal ha lønn for å jobbe med det. Men det er noe ironisk at vi sitter her i Norge og klager over for få ladere, samtidig som vi i neste setning tror hele Europa skal bli elbilfrelst over natten. De moderne elbilene har vært i Norge i 8 år nå? Eller noe i den duren. Hvor mange år bruker land som Romania eller Portugal på å bygge ut sine ladenettverk når elbilen en gang blir populære der? Minst like lang tid som oss. Det er mao lenge til elbilen tar Europa med storm. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Simen1 skrev (37 minutter siden): Ladetilbudet er for fragmentert. Det burde vært like enkelt å forholde seg til som kjøp av strøm til boligen. Én faktura fra étt selskap, uansett hvor man lader. Hjemme, på kjøpesenteret, på ferie osv. Gjerne samme selskap man kjøper strøm til boligen fra. Én standard to rule them all Ett ladekart med alle stasjoner samlet, med driftsstatus osv. Måten jeg tenker at dette kan gjøres på er ved å bruke Telenor vs ISP-modellen, der Telenor får en avgift for å tilby fiberen, mens ISPen konkurrerer på priser og tilleggstjenester. Det vil si at f.eks kraftselskapet du kjøper strøm til boligen gjennom også kan tilby strøm til elbilen, via andres infrastruktur. Det kan være flere eiere av den fysiske infrastrukturen samtidig som flere virtuelle operatører eller kraftselskaper står for prising, fakturering, tilleggstjenester, kundeservice, salg etc. Telefonitjenstetilbyderne opererer jo også etter den modellen. Joda, noen vil sikkert vitse det bort med en XKCD-stripe, men ta et steg tilbake og se på dagens system. Det fungerer åpenbart dårlig på så mange plan at det er på tide med seriøs nytenkning. Vi kan ikke risikere at ladetilbudet blir Norges svar på ISP, mobiltelefon-nettverk og kabel-tv i USA. Vi trenger *egentlig* ikke en ny standard, vi trenger at ladeoperatørene begynner å samarbeide. At ladestasjoner rapporterer tilgjengelighet ulikt er ikke noe problem så lenge det kan samles av en fellestjeneste. Samme med fakturering og autentisering. Jeg har brikke fra Grønn Kontakt og vil helst slippe å fylle hanskerommet med brikker fra konkurrerende operatører, for ikke å snakke om å etablere kundeforhold, lage bruker, installere apper.. Så kan heller Grønn Kontakt legge 10% på prisen om jeg lader på Fortum sine ladere med GK-brikken min. 5 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Dr. Bombay skrev (16 minutter siden): Men det er noe ironisk at vi sitter her i Norge og klager over for få ladere, samtidig som vi i neste setning tror hele Europa skal bli elbilfrelst over natten. De moderne elbilene har vært i Norge i 8 år nå? Eller noe i den duren. Hvor mange år bruker land som Romania eller Portugal på å bygge ut sine ladenettverk når elbilen en gang blir populære der? Minst like lang tid som oss. Det er mao lenge til elbilen tar Europa med storm. Si ikke det. "Fattige" land som Romania og Portugal får MYE økonomisk støtte fra EU til å bygge ut infrastrukturen sin. 3 Lenke til kommentar
Excal Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Hvorfor er man så sikker på at resten av Europa og verden skal bruke så lang tid på å bli interessert i elbil? Kostnadene på elbil er på full fart nedover (det er bare i Norge vi er så opptatt av bedre elbiler, ikke billigere elbiler). I land som er vesentlig mer kostnadsbevisste på bilhold enn Norge, vil billigere elbiler, billig strøm fra fornybare kilder og billigere lagring av strøm føre til raskt voksende interesse. Og i Europa så vil EUs mål om utslippskutt tvinge frem nullutslipp på transport. Og veldige billige elbilene ala Dacia Spring Electric kan absolutt sette fart på salget også i land som Romania (som har Dacia fabrikken) 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Kahuna skrev (40 minutter siden): Vi trenger *egentlig* ikke en ny standard, vi trenger at ladeoperatørene begynner å samarbeide. At ladestasjoner rapporterer tilgjengelighet ulikt er ikke noe problem så lenge det kan samles av en fellestjeneste. Samme med fakturering og autentisering. Jeg har brikke fra Grønn Kontakt og vil helst slippe å fylle hanskerommet med brikker fra konkurrerende operatører, for ikke å snakke om å etablere kundeforhold, lage bruker, installere apper.. Så kan heller Grønn Kontakt legge 10% på prisen om jeg lader på Fortum sine ladere med GK-brikken min. Hvis du melder deg inn i Elbilforeningen får du en brikke du kan bruke hos praktisk talt alle tilbyderne. 2 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Markedet for ladestasjoner er umodent og som andre her inne nevner fragmentert. Cirkle K er inne på noe med sin satsing. På Cirkle K sin stasjon i Sandvika i Bærum er det én rad med fossilpumper og én rad med ladeterminaler. På den måten kan ladekunder stå under tak, få noenlunde tørr vei til servicetilbud som mat/drikke, toalett osv. Altfor mange steder står laderen bortgjemt bak stasjonen eller 40-50 meter vekke og uten tak. Jeg tror stasjonskjedene må på banen før dette blir ryddig, og der er Cirkle K i tet. Når det gjelder brikker og tilbyder vil jeg anta at en konsolidering vil komme i takt med at flere enn Cirkle K begynner å bygge ut tilbudet. Det er ikke bærekraftig at hvert nettselskap skal ha SIN infrastruktur og SIN betalingsløsning. Så; det kommer, men det tar tid. La markedet regulere dette i størst mulig grad før vi legger offentlige reguleringskrav ned og ødelegger en naturlig utvikling. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Dr. Bombay skrev (16 timer siden): Men det er noe ironisk at vi sitter her i Norge og klager over for få ladere, samtidig som vi i neste setning tror hele Europa skal bli elbilfrelst over natten. De moderne elbilene har vært i Norge i 8 år nå? Eller noe i den duren. Hvor mange år bruker land som Romania eller Portugal på å bygge ut sine ladenettverk når elbilen en gang blir populære der? Minst like lang tid som oss. Det er mao lenge til elbilen tar Europa med storm. De greier nok å bygge ut langt kjappere enn det gjøres her i Norge. Er det en ting Norge kan så er det å trenere bygging og bruke lang tid. Bare se på E-18 fra Vinterbro til Ørje. Siste biten skulle første gang vært ferdig i 2017 eller noe slikt, og den er ikke påbegynt engang enda. Ventes nå ferdig i 2025-2030 en gang. Grunn, lokalpolitikere som krangler om småting som ikke trengs å avgjøres før veien er ferdig uansett. Slik er det dessverre med alt her i Norge om dagen, så lenge det ikke er Oslo og noe imot bilen, da går ting kjapt. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (17 timer siden): Hvis du melder deg inn i Elbilforeningen får du en brikke du kan bruke hos praktisk talt alle tilbyderne. Må du fortsatt 'melde deg inn' hos alle operatørene du har tenkt å lade hos? Er ikke medlem i elbilforeningen men jeg er medlem i NAF og de har samme tilbudet. 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Kahuna skrev (1 time siden): Må du fortsatt 'melde deg inn' hos alle operatørene du har tenkt å lade hos? Er ikke medlem i elbilforeningen men jeg er medlem i NAF og de har samme tilbudet. Det må du, det tar vel 15 minutter sånn cirka. Elbilforeningen har en liste over hvilke operatører brikken støtter, så man kan enkelt "krysse av" mens man gjør jobben. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Kahuna skrev (1 time siden): Må du fortsatt 'melde deg inn' hos alle operatørene du har tenkt å lade hos? Er ikke medlem i elbilforeningen men jeg er medlem i NAF og de har samme tilbudet. Det må du, det tar vel 15 minutter sånn cirka. Elbilforeningen har en liste over hvilke operatører brikken støtter, så man kan enkelt "krysse av" mens man gjør jobben. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Hanhijnn skrev (23 timer siden): Si ikke det. "Fattige" land som Romania og Portugal får MYE økonomisk støtte fra EU til å bygge ut infrastrukturen sin. De har hatt like lang tid på seg som oss, men ikke gjort jobben hittil, men det er gjerne mer tettbebodd, og de har ikke helt de samme vinterforholdene der folk flest bor. Og teknologien er blitt billigere som følge av at nybrottsarbeidet alt er gjort. Så når de først starter, kan de gjøre dette både raskere, billigere og mer planlagt enn oss. Jens Kr. Kirkebø skrev (22 timer siden): Hvis du melder deg inn i Elbilforeningen får du en brikke du kan bruke hos praktisk talt alle tilbyderne. Å melde seg inn noen steder, registrere seg hos diverse tilbydere og måtte bruke brikke, er vel noe vi helst vil bort fra. Det vi vil ha, er "Plug'n Pay", uten noe mere krimskrams. Koblingen mellom bruker og bankkort gjøres hos forhandler, eller om man kjøper bruktbil, løser via nettbank, eller det kan legges inn som en del av omregistreringen hos biltilsynet/Statens Vegvesen. Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden): Kahuna skrev (5 timer siden): Må du fortsatt 'melde deg inn' hos alle operatørene du har tenkt å lade hos? Er ikke medlem i elbilforeningen men jeg er medlem i NAF og de har samme tilbudet. Det må du, det tar vel 15 minutter sånn cirka. Elbilforeningen har en liste over hvilke operatører brikken støtter, så man kan enkelt "krysse av" mens man gjør jobben. Så fint at Elbilforeningen har gjort det så enkelt, men det burde ikke være værre enn at dette kan gjøres likt av andre, inntil vi er på "Plug'n Pay"-løsning som fjerner unødvendig bruk av brikker. Men, jeg ønsker ikke være medlem av noen forening, om det ikke gi meg fordeler som er viktige for meg. Jeg sliter med å se hva jeg får igjen bortsett fra brikken og ladekartet som man knapt får sjekket ut noe særlig før man melder seg inn. Her burde det være mulig å signe seg opp for 14-dagers prøveperiode. Dessuten mister man tilgangen om man velger å melde seg ut igjen. Hva med å kunne kjøpe tilgangen til kartet en gang for alle, men refunderbart/trekkes fra første medlemsavgift om man melder seg inn i ettertid? 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Snowleopard skrev (44 minutter siden): Men, jeg ønsker ikke være medlem av noen forening, om det ikke gi meg fordeler som er viktige for meg. Jeg sliter med å se hva jeg får igjen bortsett fra brikken og ladekartet som man knapt får sjekket ut noe særlig før man melder seg inn. Her burde det være mulig å signe seg opp for 14-dagers prøveperiode. Dessuten mister man tilgangen om man velger å melde seg ut igjen. Hva med å kunne kjøpe tilgangen til kartet en gang for alle, men refunderbart/trekkes fra første medlemsavgift om man melder seg inn i ettertid? Gode momenter. Syns du skal sende en mail til Elbilforeningen, og tipse dem om dette. Post gjerne svaret her. 👍 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Hanhijnn skrev (5 minutter siden): Gode momenter. Syns du skal sende en mail til Elbilforeningen, og tipse dem om dette. Post gjerne svaret her. 👍 Allerede gitt dette som en tilbakemelding via forumet, i en tråd som omhandlet disse momentene. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 (endret) Snowleopard skrev (3 minutter siden): Hanhijnn skrev (9 minutter siden): Gode momenter. Syns du skal sende en mail til Elbilforeningen, og tipse dem om dette. Post gjerne svaret her. 👍 Allerede gitt dette som en tilbakemelding via forumet, i en tråd som omhandlet disse momentene. Får håpe de leser (og tar på alvor) forumet da. Fikk du noe svar av Elbilforeningen? Endret 2. desember 2020 av Hanhijnn 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Ikke noe annet enn at det tas til vurdering. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå