Espen Hugaas Andersen Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 (endret) Nei, penthouse inneholder ikke ting som andre batteripakker normalt sett inneholder. Penthouse inneholder f.eks lader og DC/DC omformer. Normalen for andre elbiler er at slike komponenter er separate. (De er også separate på Model S/X.) Disse komponentene er gjerne montert under panseret på andre elbiler, men det varierer. (Laderen(e) er f.eks under baksetene på Model S, mens på Model X mener jeg den er inni rear quarter panel på venstre side.) Endret 1. desember 2020 av Espen Hugaas Andersen 3 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 "Nei, penthouse inneholder ikke ting som andre batteripakker normalt sett inneholder. Penthouse inneholder f.eks lader og DC/DC omformer." . . . Hmm, kan det ha vært derfor jeg skrev OMTRENT de samme komponentene? Dvs BMS, Høyspenningskontroll, Høyspenningsreleer, induktive sensorer, 12V inverter, høyspenningssikringer etc. Men som sagt, en god ide, spesiellt for Tesla som har såpass mye feil på batteripakker. Selv om batteriløsningen til Tesla er kompleks, så er det ikke alltid batteriene som er problemet, og da kan det være greit å feilsøke/skifte komponenter uten å bytte hele batteripakken. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 (endret) Syns ikke "omtrent" gir noen dekning for utsagnet ditt. Ser man på innholdet av penthouse, så er det kanskje 2/3 eller mer av innholdet som ikke er normalt sett integrert i en batteripakke. (Målt utifra volum.) BMS er integrert i selve batteripakken, ikke penthouse. En del av releene og slikt er i f.eks Model S integrert i "High Voltage Junction Box", også kjent som HVJB, som ligger under baksetene sammen med laderen(e). Jeg er litt usikker på hvor vanlig det er på andre bilmerker at det har sin egen boks vs at det er integrert i batteripakken, men uansett er det ikke nødvendigvis en del av batteripakken. (Og bare for å nevne det, 12V forsyningen er ikke en inverter. Man har ikke 12V AC i bilen.) Og Teslaer produsert etter ca 2015 har svært lite feil på batteripakkene. Til den grad det har vært feil har det stort sett gått på defekte hovedkontaktorer, som har vært integrert i batteripakken på S/X. Det er nok delvis derfor de har gjort det relativt enkelt å komme til elektronikken i batteripakken til 3/Y, mens selve batterimodulene er nesten umulig å reparere. Endret 1. desember 2020 av Espen Hugaas Andersen 1 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 8 minutes ago, AL123 said: "Nei, penthouse inneholder ikke ting som andre batteripakker normalt sett inneholder. Penthouse inneholder f.eks lader og DC/DC omformer." . . . Hmm, kan det ha vært derfor jeg skrev OMTRENT de samme komponentene? Dvs BMS, Høyspenningskontroll, Høyspenningsreleer, induktive sensorer, 12V inverter, høyspenningssikringer etc. Men som sagt, en god ide, spesiellt for Tesla som har såpass mye feil på batteripakker. Selv om batteriløsningen til Tesla er kompleks, så er det ikke alltid batteriene som er problemet, og da kan det være greit å feilsøke/skifte komponenter uten å bytte hele batteripakken. Fortell gjerne hvilke andre biler som har DC-DC converter og AC laderen under baksetet? Diskusjonen var om hva som var så spesielt med pakkingen til Tesla. Dette er litt spesielt da jeg iallefall ikke vet om noen andre som gjør det slikt som Tesla ha gjort siden 2012. De fleste andre har batterier eller bare tomrom under baksetene sine. 1 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 2 komponenter skille Teslas penthouseinnhold fra andre biler. "Diskusjonen var om hva som var så spesielt med pakkingen til Tesla" Så Tesla skiller seg vesentlig ut fra andre biler mht. komponentpakking fordi den har 2 av 65 elektronikkbokser montert på et annet sted enn det som er vanlig? Tror kanskje du bør sette deg inn i hva som menes med pakking i bildesign... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 (endret) 30 minutes ago, AL123 said: 2 komponenter skille Teslas penthouseinnhold fra andre biler. "Diskusjonen var om hva som var så spesielt med pakkingen til Tesla" Så Tesla skiller seg vesentlig ut fra andre biler mht. komponentpakking fordi den har 2 av 65 elektronikkbokser montert på et annet sted enn det som er vanlig? Tror kanskje du bør sette deg inn i hva som menes med pakking i bildesign... Her er under panseret på en Model 3. Hvor har tesla gjort av de 63 andre boksene sine? Og hvorfor er alle andre elbiler fylt med ting under panseret om de også pakker det likt? Det man ser her er 12V batteri, bremsesystem, kjølesystem til motor/batteri og Aircondition.. Endret 1. desember 2020 av Complexity 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Complexity skrev (17 minutter siden): Her er under panseret på en Model 3. Hvor har tesla gjort av de 63 andre boksene sine? Og hvorfor er alle andre elbiler fylt med ting under panseret om de også pakker det likt? Det man ser her er 12V batteri, bremsesystem, kjølesystem til motor/batteri og Aircondition.. Som sagt, det virker ikke som du vet hva pakking betyr. Les deg litt opp og kom tilbake... Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Hanhijnn skrev (På 30.11.2020 den 9.25): Finnes det eksosutgaver av denne bilen andre deler av verden? Eller bare ombestemte Mazda seg, og puttet inn batterier og elmotor på tampen av engineeringsfasen? Mazda MX-30 er basert på Mazda CX-30, men de har gjort noen store endringer, og masse små. Bakdørene og drivlinja er blant de store forskjellene. Og skrekkelig synd at de har laget bilen med alt for lite batteri, elendig hurtiglade-effekt, både teoretisk og ikke minst reelt, og at de ikke har brydd seg med å få pakket det godt nok til å få en trunk. Det er jo en av fordelene med langt panser og godt pakket elbil, i tillegg til at jeg liker biler med langt panser som BMW og Mazda er store ambassadører for.. Dog, skriker så "compliance" av bilen, at det er trist for en som er både Mazda-fan og elbil-"fan". Hadde sterkt vurdert å bytte ut Kona mi, om jeg kunne fått en tilsvarende bil med Mazdalogo. Og har sagt i lang tid at Kona minner meg veldig om CX-3. Mazda kunne fått produsert Kona i Mazda-drakt og gitt den et elbil-navn. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Snowleopard skrev (1 time siden): Mazda MX-30 er basert på Mazda CX-30, men de har gjort noen store endringer, og masse små. Bakdørene og drivlinja er blant de store forskjellene. Og skrekkelig synd at de har laget bilen med alt for lite batteri, elendig hurtiglade-effekt, både teoretisk og ikke minst reelt, og at de ikke har brydd seg med å få pakket det godt nok til å få en trunk. Det er jo en av fordelene med langt panser og godt pakket elbil, i tillegg til at jeg liker biler med langt panser som BMW og Mazda er store ambassadører for.. Dog, skriker så "compliance" av bilen, at det er trist for en som er både Mazda-fan og elbil-"fan". Hadde sterkt vurdert å bytte ut Kona mi, om jeg kunne fått en tilsvarende bil med Mazdalogo. Og har sagt i lang tid at Kona minner meg veldig om CX-3. Mazda kunne fått produsert Kona i Mazda-drakt og gitt den et elbil-navn. Samme platform vel, men omtrent alt annet som er synlig (og det meste som ikke er synlig) er annerledes. Enig med deg i at denne "skriker" compliance car. Mazda har gjort det så enkelt og billig som mulig, så nå kan de slå seg på brystet og si vi har elbil. Og selger den dårlig så har de vel "bevis" på at elbil ikke er veien å gå. Men det er kanskje noen markeder som denne passer inn i? "Lang" bil med kort kupè. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Hanhijnn skrev (11 minutter siden): Samme platform vel, men omtrent alt annet som er synlig (og det meste som ikke er synlig) er annerledes. Enig med deg i at denne "skriker" compliance car. Mazda har gjort det så enkelt og billig som mulig, så nå kan de slå seg på brystet og si vi har elbil. Og selger den dårlig så har de vel "bevis" på at elbil ikke er veien å gå. Men det er kanskje noen markeder som denne passer inn i? "Lang" bil med kort kupè. Karosseriplater er vel det enkleste å gjøre forskjellig. Det er viktigere hva som er bakenfor, og der er nok veldig mye likt, men så har de pakket på batterier og elmotor fremfor ice-motor og drivstofftank. PS! REX-motoren som den vil få, er faktisk en bitteliten moderne utgave av wankelmotoren: https://www.thedrive.com/news/36961/mazda-is-really-actually-bringing-back-the-rotary-engine-as-an-ev-range-extender-for-real Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Snowleopard skrev (4 minutter siden): Karosseriplater er vel det enkleste å gjøre forskjellig. Det er viktigere hva som er bakenfor, og der er nok veldig mye likt, men så har de pakket på batterier og elmotor fremfor ice-motor og drivstofftank. PS! REX-motoren som den vil få, er faktisk en bitteliten moderne utgave av wankelmotoren: https://www.thedrive.com/news/36961/mazda-is-really-actually-bringing-back-the-rotary-engine-as-an-ev-range-extender-for-real Ja jeg ble opplyst om den Wankelmotoren her: Var nytt for meg. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Hanhijnn skrev (1 minutt siden): Ja jeg ble opplyst om den Wankelmotoren her: Var nytt for meg. Ja, den ble vel svart samtidig som jeg skrev svaret her. Det var årsaken til at jeg nevnte det her. Mazda lager en versjon av Wankelmotoren (en større versjon) som drives på bensin, men vil ha kompresjon som en dieselmotor. Bare så synd for dem at den vil få kort levetid siden bilparken vil elektrifiseres før denne har betalt seg inn, tror jeg. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Snowleopard skrev (2 minutter siden): Ja, den ble vel svart samtidig som jeg skrev svaret her. Det var årsaken til at jeg nevnte det her. Mazda lager en versjon av Wankelmotoren (en større versjon) som drives på bensin, men vil ha kompresjon som en dieselmotor. Bare så synd for dem at den vil få kort levetid siden bilparken vil elektrifiseres før denne har betalt seg inn, tror jeg. Ja Mazda er gode på bensinmotorer. Men nå bør de absolutt flytte fokuset over på 0-utslippsmotorer. Eksosmotorene's storhetstid er over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå