Gjest 1a92c...286 Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Hei! Jeg har siden rundt August (kanskje lengre) følt meg smått dårlig. Har hatt litt forskjellige symptomer som driver å veksler mellom om der gir mening: ett par dager med vond hals, noen dager med litt vondt nederst i ryggen, en dag med hodepine, litt tett i nesen, vondt i kroppen og bare generelt sliten ut. Har ikke noe feber, og ellers ingen andre symptomer på å være syk. Det er liksom konstant en følelse av at jeg holder på å bli syk. De verste gangene har jeg vært redd for å ha korona, og ringt koronatelefonen, men bare blitt avvist og bedt om å være hjemme til jeg føler meg bedre. Hadde en liten periode hvor jeg var snufsete og veldig dårlig, men det gikk tre dager før jeg ble frisk, så holdt jeg meg inne en stund for å være sikker på at jeg ikke var smittebærer. Til vanlig sliter jeg psykisk, og mulig det er det. Sliter veldig med å sove, og fullt mulig jeg ikke får nok næringsstoffer siden jeg bare spiser rundt to måltider om dagen. Er også overvektig, men sliten fysisk (som gjør at det er tungt å trene) og sliten mentalt (som gjør at det er vanskelig å spise rett). Er det noe spesielt jeg kan prøve? Har ikke spesielt lyst til å dra til legen siden jeg var der nylig, og føler jeg bare maser. Vil bare spesifisere at jeg ikke har vært med noen andre som har blitt påvist korona, og de få jeg har vært med har heller ikke blitt påvist, så er veldig sikker på at jeg ikke er syk selv. Anonymous poster hash: 1a92c...286 Lenke til kommentar
Gjest 073b0...014 Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Fastlege, psykolog, ernæringsfysiolog og PT neste stopp. Lykke til, men ingen andre enn din egen innsats kommer til å gjøre noe som helst med dette her. Anonymous poster hash: 073b0...014 Lenke til kommentar
Gjest 1a92c...286 Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Nei, absolutt klar over det. Er motivert til å få hjelp. Psykolog venter jeg på, men vet ikke hvor jeg får tak i ernæringsfysiolog. Har ikke råd til PT, dessverre, og vil helst trene hjemme mulig. Anonymous poster hash: 1a92c...286 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Det første som slo meg er at du bør få sjekket stoffskiftet. Kosthold er 90%, trening og fysisk aktivitet er 10%. Dersom du har et dårlig kosthold kan det trigge din psykiske helse i negativ retning. Jeg har selv personlig erfaring med det. Mange vil nok tro at kosttilskudd og vitamintilskudd er rett vei å gå. Men personlig mener jeg det er helt feil vei å gå, noe også mer og mer forskning bekrefter. Mange overvektige som spiser dårlig har en nærmest kronisk avhengighet til Pepsi Max. Sukker og kunstige søtstoffer virker svært forstyrrende for metabolismen i kroppen din (fordøyelsessystemet). Så det å kutte ut den type drikkevarer og heller gå over til vann er som dag og natt for kroppen. Men forvent noen dager med kraftig hodepine og abstinenser i en overgangsfase. Du skriver ikke at du drikker mye lettbrus og ymse. Uansett er dette såpass viktig at jeg ønsker å nevne det. Jeg er helsefagarbeider og er i tillegg utdannet kokk. Dette med ernæringsfysiolog er ganske unødvendig for de fleste av oss - det krever ikke så voldsomt mye kunnskap for å spise riktig. En ernæringsfysiolog kan være nyttig for toppidrettsutøvere og dem som raskt ønsker å gå ned i vekt, noe som kan kreve en persontilpasset diett. Det viktigste er å spise variert og bruke så rene råvarer som mulig. Unngå ferdigmat som ofte er proppet med salt, sukker og mettet fett. Dette med kosthold har mange sterke meninger om. Her er det mye rart å lese - og det er lett å bli ganske rådvill i denne jungelen av ufaglærte råd fra såkalte kostholdseksperter. Mitt beste tips er at du starter å abonnere på matkasser. Spisriktig.no tilbyr ferdig tilberedte retter som oppfyller samtlige ernæringsmessige behov. Dersom du ønsker å lage maten selv, har Adams Matkasse sunne og varierte matkasser du kan velge. Det koster bittelitt mer enn det du får kjøpt i dagligvarebutikken. Men du får mindre matsvinn, samtidig som det koster vesentlig mindre enn timer hos ernæringsfysiologer. Det viktigste er at det skjer en endring i de daglige rutinene / hverdagen. Endringen trenger ikke være så veldig stor til å begynne med, med små steg tilpasset hva du er i stand til; det er det viktigste. Anbefaler sterkt denne dokumentaren: https://tv.nrk.no/program/KOID24001618 De filmer også fra Norge.... 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Hvordan er livet ditt generelt? Hvordan er det med menneskene du har og har hatt rundt deg? Famile og nære bekjente. Blir du inspirert og motivert, eller er de mye negative? Det er mye vanskeligere å motivere seg selv når man har mye negative mennesker rundt seg. Så å prøve å finne ut hvilken interesser man har, og søke opp folk og grupper, kan være en god idé. Hvis du er overvektig og trenger å bli mer aktiv, er badeland, å være i varmebasseng og gjøre bevegelser noe jeg sterkt anbefaler. Den letteste og mest effektive måten å være i bevegelighet på. Jeg er enig i at mat og ernæring er viktig. Det er greit å spise god mat, bare prøv å få med grønnsaker i tillegg. Poser med grønnsaksblandinger synes jeg er så enkle og fine å bruke. Ikke er det dyrt heller, 30 kr/kg. Så trenger man ikke å skylle, rense, skjære og kutte heller. Vitaminpiller og d-vitamin er en idé. Å prøve å få i seg nok vann er viktig for meg i hvert fall. Jeg koker vannet også og lar det avkjøle, så det blir renere, mer motiverende å drikke. Vann og mat kan være medisin. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 (endret) 1. Gå til legen og få sjekket med blodprøve de vanlige tingene (vitaminmangel ogsåvidere) 2. Trene 5 ganger i uken. Dette kan være gå en liten tur eller trene styrke eller kondisjon hjemme. 3. Spis regelmessige måltider gjerne 3-5 per dag. Prøv å holde et ganske sunt og variert kosthold. 4. Tenk en gang i uken om du gjør de riktige tingene og om det er noe du bør gjøre annerledes. Lag en plan for uken. Endret 3. desember 2020 av Svein M Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Taurean skrev (1 time siden): Jeg koker vannet også og lar det avkjøle, så det blir renere, mer motiverende å drikke Bor du utenfor fastlands-Europa...? 2 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 1 innlegg forsvant grunnet oppfordring til lovbrudd. Moderering skal ikke kommenteres i tråden, evt. tilbakemeldinger eller spørsmål tas i kategorien for tilbakemeldinger eller på PM til meg. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 RaptorStrike skrev (48 minutter siden): Bor du utenfor fastlands-Europa...? Hva har det med saken å gjøre? Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Taurean skrev (8 minutter siden): Hva har det med saken å gjøre? Nei, hva tror du? Er på ingen måte nødvendig å koke vannet i Norge, med mindre du har brønn i et kjipt område. Hvordan kokt vann blir mer "motiverende" å drikke høres jo veldig ut som OCD-relatert. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 RaptorStrike skrev (3 minutter siden): Nei, hva tror du? Er på ingen måte nødvendig å koke vannet i Norge, med mindre du har brønn i et kjipt område. Hvordan kokt vann blir mer "motiverende" å drikke høres jo veldig ut som OCD-relatert. Hva vet du om det? Hva vet du om ikke vannet blir enda litt renere om det kokes og avkjøles? Har prøvd å finne ut av det, lagde en tråd om det for leenge siden .. og fikk ganske gode svar, men ingen 100% avklarende svar som var gode nok til at jeg ble overbevist. Det stod i nyhetene for et år eller to siden at vannrørnettet i norge vil koste en vanvittig sum penger å reparere. Det sier noe om hvor dårlig kvalitet det er i. Hvem vet hva slags bakterier og annet rask som finner veien inn i vannledningene. Jeg liker å være på den sikre siden, uansett hva det gjelder. Uansett om det ikke har -noen- effekt, så smaker vannet renere og for meg blir det mer motiverende å drikke. Lenke til kommentar
J!nx Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Tar du tran/D-vitamin? Symptomene på D-vitamin mangel er typisk slapphet, muskelsvakhet (gjelder også for magnesium mangel), osv. Spis normal mat med grønnsaker, poteter, kjøtt og fisk - reguler mengden etter egen aktivitet ikke etter hvor sulten du er. Kutt litt ned på karbs hvis du vil raskt ned i vekt, men du må bruke kalorier også - en 10 minutters gåtur om dagen gjør underverker i begynnelsen. Det høres kanskje litt rart ut, men man blir slapp av å ikke bruke kroppen og få nok mosjon - energi overskuddet kommer over tid når man bruker kroppen. Drikk nok vann - dette er også meget viktig for forbrenningen i kroppen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 For å gå rett på den openbare elefanten i rommet, har du fått testa deg for korona? Trøttheit er eit vanleg symptom på korona, verk og smerter i kroppen samt sår hals er mindre vanlige symptom på korona. Det er absolutt ei muligheit for at du har korona med milde symptom som du ikkje blir heilt frisk av sjølv om det er atypisk å være sjuk så lenge utan å bli alvorleg sjuk så kan det skje. Du har symptom på koronasmitte (luftvegssymptom) og burde få teste deg. Dersom du har blitt avvist i koronatelefonen så må det være fordi du ikkje har fått lagt fram dei symptoma du har. Når koronatesten er avlagt (og sannsynlegvis funnet negativ) så er det tid for å søke legehjelp til diagnosering ettersom du openbart er sjuk og ikkje blir frisk. Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 (endret) Edit: tenkte feil. Endret 1. desember 2020 av RaptorStrike Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå