TheodorBjork Skrevet 30. november 2020 Del Skrevet 30. november 2020 I det siste har jeg opplevd at pedalbremsene på den gamle sykkelen min lager ulyd og det både høres ut som og kjennes ut som om noen hadde lagt en stor stein inni en tørketrommel. Altså det skrangler skikkelig når jeg bremser med pedalene pluss bremsene hogger veldig. Er det noe råd mot dette? Vil helst vente til over nyttår med å levere inn til verksted. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Her er det korte svaret: Kjøp ny sykkel. Når sykkel er brukt så mye at navbrems er utslitt er alt utslitt. Min erfaring. Koster en arm for reservedeler om det kan skaffes. Sykler er ofte på tilbud til vell over 1000 lappen og da starter du på 0 med alt. Dekk, wire girhendel osv. Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 1. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2020 Luske_Ludvig skrev (3 timer siden): Her er det korte svaret: Kjøp ny sykkel. Når sykkel er brukt så mye at navbrems er utslitt er alt utslitt. Min erfaring. Koster en arm for reservedeler om det kan skaffes. Sykler er ofte på tilbud til vell over 1000 lappen og da starter du på 0 med alt. Dekk, wire girhendel osv. Spørsmålet er vel om det er utslitt og må byttes eller bare må justeres. Dette begynte etter jeg sprayet noe WD40 inn i navet for å forbedre skranglingen men da ble det bare verre. Dette er en sykkel jeg kjøpte brukt for 500kr men har allerede brukt over 1000 på å rette opp hjul, kjøpe nye dekk, nye pedaler osv så er utrolig irriterende å måtte gi opp nå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 9 minutes ago, TheodorBjork said: Spørsmålet er vel om det er utslitt og må byttes eller bare må justeres. Dette begynte etter jeg sprayet noe WD40 inn i navet for å forbedre skranglingen men da ble det bare verre. Dette er en sykkel jeg kjøpte brukt for 500kr men har allerede brukt over 1000 på å rette opp hjul, kjøpe nye dekk, nye pedaler osv så er utrolig irriterende å måtte gi opp nå. WD40 er løsemiddel for greaset som er i navet. Sannsynligvis har den tykke olja blitt løst opp og du står igjen uten noen form for smøring. Hva slags sykkel er dette? Singlespeed? Nav-gir? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Må være navbrems med pedalbrems. Og da snakker vi vell nav-gir også. Er best å bremse mest med forhjulet når man har navbrems. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Føler med deg når du snakker om utlegg på en gammel sykkel. Beste tips er å ikke la sykkel stå ute i nedbør. Står den ute blir den gammel i løpet av bare 2 år med alt av lager som vaskes fri for fett. Styrelager, krank-lager osv. Rust utvendig = rust innvendig og lagre som kan havarere når som helst. Dårlig styrelager er veldig skummelt. Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 1. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2020 (endret) Luske_Ludvig skrev (13 timer siden): Må være navbrems med pedalbrems. Og da snakker vi vell nav-gir også. Er best å bremse mest med forhjulet når man har navbrems. Luske_Ludvig skrev (13 timer siden): Føler med deg når du snakker om utlegg på en gammel sykkel. Beste tips er å ikke la sykkel stå ute i nedbør. Står den ute blir den gammel i løpet av bare 2 år med alt av lager som vaskes fri for fett. Styrelager, krank-lager osv. Rust utvendig = rust innvendig og lagre som kan havarere når som helst. Dårlig styrelager er veldig skummelt. Sluttet å bruke bremsen på forhjulet etter det begynte å pipe så kraftig. Litt usikker på hvor jeg skal smøre bremsen på forhjulet egentlig. Jeg har så lite peiling at jeg aner ikke hva nav-gir er, men hvis det betyr gir som i vanlig sykkelgir så er det ikke det. Sykkelen har ikke gir. Som sagt, får ikke gjort så mye med det før januar, men hva kan noe slik i teorien koste å reparere og hvor kan jeg gå? Har blitt litt glad i rusthaugen uten gir som er et mareritt i den minste oppoverbakke etter hvert. Endret 1. desember 2020 av TheodorBjork Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Jeg er helt på linje med trådstarter. Gamle sykler er kult. Men sykler varer ikke evig lengre. Til og med DBS ruster. Trådstarter må gjøre en totalkostnadsanalyse lage et budsjett. Min erfaring er at når kranklager og navbremse / navgir begynner å streike, da er det game over. Det eneste rasjonelle for å forlenge sykkelens levetid er å prøve å få fatt i en donor på finn.no. Evt. kjøp en ny make sykkel og flytt over nye deler. Gamle rustne sykler blir ikke stjelt så lett da 🤨 Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 2. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2020 Luske_Ludvig skrev (31 minutter siden): Gamle rustne sykler blir ikke stjelt så lett da 🤨 Nemlig! Men tingen er jo jeg aner ikke om navbremse/kranken begynner å streike eller om det kan smøres på noen måte eller noe? Ikke? Dette begynte som sagt etter jeg sprøytet WD40 inn i kranken. Kanskje det var dumt? Men finnes det noen steder i Oslo som er drevne på gamle sykler? Føler jeg blir ledd ut av verkstedet om jeg kommer til noe trendy verksted med rusthaugen min 😛 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 (endret) 6 hours ago, TheodorBjork said: Men finnes det noen steder i Oslo som er drevne på gamle sykler? Føler jeg blir ledd ut av verkstedet om jeg kommer til noe trendy verksted med rusthaugen min 😛 Ville ikke vært flau over å levere inn en gammel sykkel til et verksted eller sykkelbutikk, noen synes sikkert det kan være gøy å jobbe med litt eldre modeller for å få noe annet å gjøre enn bare nye standardmodeller. Det kule er jo om en får en "dårlig" sykkel til å funke for sitt bruk -- de fleste klarer nemlig å bruke nye, dyrere sykler Her er en kort liste for Oslo: https://www.klimaoslo.no/2020/08/05/her-far-du-reparert-sykkelen-din/ Ta en som er lett tilgjengelig for deg. Det er nok en god ide å ringe først for å høre om de har kapasitet og om de fikser den type sykkel du har. Endret 2. desember 2020 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå