pstub Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Hei alle sammen! Jeg skal kjøpe et logitech cordless desktop, men er veldig usikker på om jeg skal kjøpe iTouch eller Optical modellen! Hvor stor er egentlig fordelen med å bruke en optisk mus fremfor en gammeldags med kule? Er det verdt 300kr ekstra for å få en optisk mus? Håper noen kan hjelpe meg med gode argumenter for og imot! Takker for hjelpen! Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Kjøp itouch. Musa er knallgod å holde i å samler ikke mye støv har hatt dette i ca 1/2 år og har bare skifta batteri i musa 1 gang. tastaturet har jeg aldri skifta på. optisk trådløs er dårlig. Pekeren lissom vibrerer på skjermen. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Kjøp itouch. Musa er knallgod å holde i å samler ikke mye støv har hatt dette i ca 1/2 år og har bare skifta batteri i musa 1 gang. tastaturet har jeg aldri skifta på. optisk trådløs er dårlig. Pekeren lissom vibrerer på skjermen. Lenke til kommentar
PlacidDragon Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Personlig, mener jeg så absolutt at det er verdt det. Du slipper problemer med en kule som du må rengjøre titt og ofte, du er ikke avhengig av en helt slett overflate for å være nøyaktig, etc etc. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 7. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2002 Jeg har hittil aldri rengjort ei musekule, så akkurat det ser jeg på som et dårlig argument... Har vel en gang eller to vært inne og rengjort rullene som har kontakt med kula... Men dersom det er så at markøren vibrerer på skjermen så høres jo ikke dette så bra ut... Lenke til kommentar
PlacidDragon Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Hvis du aldri har rengjordt en musekule, bruker du den ikke mye, eller så har du ikke store krav til nøyaktighet :smile: Jeg rengjorde den ikke så altfor mye selv, men hadde noen fanatiske bekjente som tok med seg JIF flaska når vi dro på LAN og spilte Quake, etc. Når det gjelder vibrasjon på musepeker i trådløs optiske mus, kan jeg bare si at jeg har en trådløs optisk Logitech mus, og dette har jeg aldri sett noe til. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 7. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2002 Jeg brukte nok musa adskillig mere før enn nå, ja... Men har aldri følt noe særlig problem med nøyaktighet... Eneste er i DeltaForce, men det er vel fordi jeg har dårlig skjermkort og det ikke blir så bra oppløsning! Har egentlig aldri sett at selve kula blir skikkelig møkkete, bare rullene rundt. Der kan det bli noe litt ekkelt belegg. Men det er max 5 minutter med en pinsett 1-2 ganger i året... Lenke til kommentar
PlacidDragon Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Det med nøyaktighet, rensing, og at det ikke krav til helt glatt overflate, etc, er vel de eneste argumentene en optisk mus har over en vanlig kulemus. Hvis disse momentene ikke er aktuelle for deg, vil det jo være like greit å kjøpe den billigste. Er jo ikke noe vits å kaste bort penger :smile: Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Jeg har selv optisk mus og vil aldri bytte tilbake igjen. Bedre oppløsning og nøyaktighet er mine argumenter. Men hvis du skal spille så skal du droppe trådløse systemer. Har testet det også og det vil jeg aldri ha igjen. Da hjelper det lite med god oppløsning. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 7. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2002 Takk for den! Helt enig. Bortkasting av penger gjør jeg nok allikevel!!! Og hvor ofte sitter man egentlig med musa på et fjell i alle fall? De fleste sitter vel egentlig stort sett ALLTID med et helt flatt underlag... Vi får se hva jeg ender opp med, problemet er jo at tastaturet i den pakken også ser mye kuulere ut... Lenke til kommentar
pstub Skrevet 7. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2002 Spirrevipp! Hva mener du med bedre oppløsning?? Hva har det med ei mus å gjøre? Og hvorfor egner ikke optisk mus seg til spilling? Lenke til kommentar
pstub Skrevet 7. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2002 Sorry, mente trådløse systemer. Hvorfor egner de seg ikke til spilling? Lenke til kommentar
PlacidDragon Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Med oppløsning mener han flere megahertz, noe som gir en mye "glattere" følelse når du beveger musepekeren på skjermen. Dette kommer under nøyaktighet :smile: Hvorfor det kan være krøllete å bruke et trådløst system til spilling er at det hender at det trådløse systemet ikke gjengir kommandoene dine riktig, etc, slik at når du noen ganger sier "skyt", så gjør den det ikke, etc. Har ikke hendt meg, men det er et velkjent problem på trådløse systemer. Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Det som jeg har opplevd på trådløse optiske systemer (og trådløse systemer generelt) er at oppdateringen mellom mus/tastatur og selve "antenne" boksen er for dårlig. Dette merker du godt i f. eks. UT, Q3A, men også i DFLW når det går fort for seg der. Jeg har nå byttet ut alt som var trådløst med et Cherry USB tastatur som tar 6 kommandoer samtidig (ikke noe heng når man trykker en tast for mye her) og en Logitech iFeel USB mus. Merket STOR forskjell på dette. Tastaturet vil jeg anbefale på det varmeste etter som det ikke koster så mye (i overkant av 200,-) og etter som det tar 6 kommandoer samtidig uten å få heng. Med heng mener jeg at alt låser seg slik at du må slippe alle taster før du trykker igjen. Dette opplevde jeg mange ganger med det trådløse systemet. Lenke til kommentar
dessident Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Jeg hater Logitech trådløs opplegg.. Er det styggeste, ekleste tastaturet som finnes / + musa er ei svær kule du holder i handa.. Jeg personlig ville ha valgt dette setupet her : KeyTronics ergoforce SORT tastatur og Microsoft Intelli Explorer v3.0 mus Hehe, har ikke leste noen av postene. Bare så det var snakk om noe trådløs tastatur / valg av opplegg ? Jaja, der har du i alle fall et rått setup Lenke til kommentar
SolidBluR Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Kjøpte faktisk en Microsoft wireless intellimouse explorer i går, egentlig bare fordi den er så sinnsykt god å holde i. Men jeg merker at den ikke er altfor responsiv. Når jeg skal bevege den veldig sakte, f.eks. når du skal finne frem til en scene i mediaplayer, så gjennomsøker du filmen med sakte fremovertrykking på baren som forteller deg hvor du er i filmen. Da må jeg ofte rykk litt til i musa, eller står den bare stille i noen milimeter når jeg drar den langsomt over bordet. Irriterende. Men alikevel synes jeg musa er god, den. =) Lenke til kommentar
oxygen_zzz Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 logitech coordless desktop optical er supert! jeg kan ikke skjønne hva den som sa at musa vibrerer på skjermen mente.. d skjer ikke på min hvertfall! Lenke til kommentar
kindings Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Enig, jeg har heller aldri hatt problemer med den trådløse optiske musen til Logitech.. Annet enn da jeg installerte Logitech driverne, de messet til browsehjulet og pekeren ble unøyaktig. Jeg har kun prøvd det i winXP, så under andre OS kan det sef være anderledes. Er superfornøyd med trådløst tastatur og trådløs optisk mus, skal hverfall aldri mer tilbake til steinalderen :wink: Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 logitech 2x optical. (den lille blå med gjennomsiktige sider og ett "øye") Er veldig god. Har en annen maskin med denne musa på. Beste kombinasjon jeg kunne tenke meg er den optiske jeg har med ledning + det trådløse tastaturet. Synd det bare er en motaker for mus og tastatur på deling. Vis ikke kunne jeg jo hatt det trådløse på maskinen med optisk mus på. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Jeg trenger forresten snart et nytt tastatur selv. Har alltid brukt Keytronic sine, siden tidlig på 90-tallet en gang. Liker akkurat den mykheten som er i de tastene. Så vet noen om Keytronic fremdeles lager tastatur og har de noen mer moderne utgaver, gjerne med enkelte hurtigtaster, lignende som Logitech? Ellers får jeg vel se seriøst på Logitech sine. Og når det gjelder oppløsning på mus, som man gjerne merker spesielt godt i spill, der man skal finsikte på lange avstander i fps-spill... Men jeg synes musa "hakker" mer i CS enn i f.eks. Unreal. Stemmer dette? Altså, når man flytter den ørlite for å fininnstille, så flytter den seg først ikke, for så å gjøre et litt stort hopp. Merker ikke det samme i UT egentlig. Så er dette bare dårligere musegenskaper i CS? Jeg har en Logitech Dual Optical, som for øvrig er den beste musa jeg har hatt. Utrolig bra! :smile: -P- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå