Maxopp Skrevet 30. november 2020 Del Skrevet 30. november 2020 Jeg har en niese som trener til eksamen og trenger hjelp, oppgave som kan løses i python. Men jeg har ikke programmert noe siden Commodore 64 tiden. Alle tips tas imot med takk. Det er en tidligere eksamensoppgave. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 30. november 2020 Del Skrevet 30. november 2020 Dette kan løses f.eks ved at man går igjennom hver bokstav i listen, og ser om det er en stor eller liten H. Hvis det er det, øker man en teller med en. Hvis det er en stor eller liten B øker man en annen teller, og en siste teller hvis det er stor eller liten U. Noen nyttige kilder: Python Functions (w3schools.com) Python For Loops (w3schools.com) Python Conditions (w3schools.com) Python Lists (w3schools.com) Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 30. november 2020 Del Skrevet 30. november 2020 (endret) ^ Om man skal pirke, så kan man skrive if letter.lower() == ‘h’: if letter.lower() == ‘u’: if letter.lower() == ‘b’: Da slipper man å sjekke både for stor og liten bokstav. Endret 30. november 2020 av iblazeqt 1 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 30. november 2020 Forfatter Del Skrevet 30. november 2020 Takk for svarene det ser litt bedre ut enn det jeg har rablet sammen. Sitat matches = input("skriv in resultater:") home_draw_away = matches #Teller h og H count1 = sum(map(lambda x: 1 if 'h' in x else 0, matches)) count2 = sum(map(lambda x: 1 if 'H' in x else 0, matches)) counth = count1 + count2 #Teller u og U count3 = sum(map(lambda x: 1 if 'u' in x else 0, matches)) count4 = sum(map(lambda x: 1 if 'U' in x else 0, matches)) countu = count3 + count4 #Teller b og B count5 = sum(map(lambda x: 1 if 'b' in x else 0, matches)) count6 = sum(map(lambda x: 1 if 'B' in x else 0, matches)) countb = count5 + count6 # Utskrift print (counth, countu, countb) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå