Gå til innhold

Bør Hasan forbli i Norge?

Bør Hasan forbli i Norge?  

141 stemmer

1. 1. Bør han bli værende?

• Ja
      75
    • Nei
      66

Anbefalte innlegg

Red Frostraven skrev (1 time siden):

Velg 1:
-Fengsel i to år
-Tjue piskeslag med fare for permanent muskelskade, arr og langvarige smerter
-Flytt til Jordan for resten av livet ditt
...

Hva har deg med saken å gjøre? DU ser på det som straff og DU samanlikner med det du trur passer. Det er helt tilfeldig liste.
Eg hadde ikke flyttet til Jordan, nei. Eg er hverken muslim eller har 30-50 slektninger der nede. 

La oss snu litt på det. Hva hadde du valgt?
Mora di (norsk) flyttet utenlands, søkte asyl (uten å ha rett til det), så stakk av. 
Du er blitt 18 år. Ville du anse å flytte tilbake til Noreg, der du har 50 slektninger som er glad i deg for ein straff? Reise hjem til familien, til ditt kultur?
Ville du valgt å flytte HJEM, eller blitt værende i Jordan/Saudi med 4-5 venner og ingen familie?

La oss se på ei anna måte.
Om staten NEKTET Mustafa å reise ned til familien med begrunnelse "du har 5 venner her og det er bedre her". Hva ville du si då?

Som du ser, det er kun vinklingen. Å reise til Jordan og familien er ikkje straff, med mindre du begynner å vinkle det slik.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei -- jeg forsøker etter beste evne å få folk som ikke evner å forstå seg på etikk og moral å begynne å evne å begynne med helt enkel refleksjon.

Men det virker å være bortkastet bruk av tiden min, all den tid dere ikke evner å svare på helt enkle spørsmål med tre alternativer, men forsøker å innbille meg at Hasan er mindreverdige dere og fortjener å bo her mindre enn dere selv, fordi dere arbitrært ble født i landet eller har foreldre som var flinkere å skjule ulovlig opphold

La oss for orden si at det viser seg at foreldrene deres har opphold seg ulovlig i alle år -- og at dere ikke ble født i landet.
Så kan dere svare på spørsmålet.
Merk at jeg mener at dere skal få bli -- det er dere selv som mener at dere selv da bør reise.

---

Og Hasan var 6 da han kom til Norge, har bodd i landet i 13 år, og er nå 18.
Han har bodd 2/3 av livet sitt her, og den mest ubetydelige og første tredjedelen utenfor Norge.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (2 timer siden):

Hva har deg med saken å gjøre? DU ser på det som straff og DU samanlikner med det du trur passer. Det er helt tilfeldig liste.
Eg hadde ikke flyttet til Jordan, nei. Eg er hverken muslim eller har 30-50 slektninger der nede. 

La oss snu litt på det. Hva hadde du valgt?
Mora di (norsk) flyttet utenlands, søkte asyl (uten å ha rett til det), så stakk av. 
Du er blitt 18 år. Ville du anse å flytte tilbake til Noreg, der du har 50 slektninger som er glad i deg for ein straff? Reise hjem til familien, til ditt kultur?
Ville du valgt å flytte HJEM, eller blitt værende i Jordan/Saudi med 4-5 venner og ingen familie?

La oss se på ei anna måte.
Om staten NEKTET Mustafa å reise ned til familien med begrunnelse "du har 5 venner her og det er bedre her". Hva ville du si då?

Som du ser, det er kun vinklingen. Å reise til Jordan og familien er ikkje straff, med mindre du begynner å vinkle det slik.

Jeg vet ikke med deg, men om jeg hadde blitt revet vekk fra landet jeg hadde levd i de siste 12 årene og har venner i, og sendt til et land hvor jeg hverken snakker språket eller kjenner til kulturen så hadde nok det i praksis føltes ut som en straff for meg. Synes det blir barbarisk å gjøre dette på grunn av noe moren hans gjorde når han var 6 år gammel. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

La oss for orden si at det viser seg at foreldrene deres har opphold seg ulovlig i alle år -- og at dere ikke ble født i landet.
Så kan dere svare på spørsmålet.
Merk at jeg mener at dere skal få bli -- det er dere selv som mener at dere selv da bør reise,

Det spiller nokså lite rolle kva folk "vil" og "bør". Det finst lover og regler. 

Kva med andre Jordanere som utga seg for å være palestinere og ble kastet ut? Er det rettferdig mot de at Mustafa får bli? Om noen av de budde i Noreg 6 eller 8 år, før de ble kastet ut? Kor går grensa på "for strekt knyttet"?

Kva med ein oppdikta person som budde i Noreg i 8 år, men har INGEN slektninger nede? 

Kva med noen som budde "ulovlig" 20 år på asyl, men kom til Noreg som 30 åring? Skal han kastes ut/diskrimineres fordi han er eldre enn Mustafa? 

Mora til Mustafa brukte enorme penger på å lage falske pass og andre papir før ho kom hit. Like kalkulert forlot ho sønnene for å søke lykke i Tyskland. Alt er nøye planlagt kriminell handling, der formålet er å bli boende i Noreg/gi ungene mulighet til å etablere seg i Noreg. Nei takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hasan har bodd her i 13 år -- over to tredjedeler av livet, og har ikke vært myndig, ansvarlig for sitt eget liv eller sin egne situasjon, før dette året av livet hans.

...

Om en 20-åring flytter til norge og bor her ulovlig i 44 år -- så mener jeg at han skal få bli.

Faktisk så mener jeg at grensen bør være på rundt 8-12 års opphold for voksne, og lavere for barn.
Hva idioter på stortinget trekker ut av rompa spiller ingen rolle for hva som er rettferdig eller ikke.

Hasan er et offer -- ikke en gjerningsperson.
At offer for menneskesmugling skal sendes tilbake til de kriminelle gjerningspersonene gjør liksom saken din bedre, hvordan..?
Den kriminelle er moren hans..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thomas_H skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke med deg, men om jeg hadde blitt revet vekk fra landet jeg hadde levd i de siste 12 årene og har venner i, og sendt til et land hvor jeg hverken snakker språket eller kjenner til kulturen så hadde nok det i praksis føltes ut som en straff for meg. Synes det blir barbarisk å gjøre dette på grunn av noe moren hans gjorde når han var 6 år gammel. 

Eg er nokså sikker han snakker arabisk. Likedans, eg er sikker muslimsk kultur står han nærmere enn den norske. Han har haug med familie der nede. 

Du ser jo under SIAN markeringene. De som har europeisk bakgrunn er 100% uenig med SIAN, men mener de har rett til å uttale seg.
Mens de fra midt-østen angriper politiet, fordi de gjør jobben sin. Så mye til "kulturell tilhørlighet". Selvfølgelig, det finst unntak på begge sider, men det er ikkje unntakene vi snakker om her. 

Ca 300 år siden skrev Voltaire "I may not agree with what you have to say, but I will defend to the death your right to say it." Mens idag blir fransk lærer drept fordi noen er uenig i det han underviser (uten å komme med egne meninger!). 

Se på Vienna skyteren. Han var født i Vienna, men tok våpen, skrek AllahAkhbar og drepte menneskjer. 

Nei, eg sier ikkje Mustafa kommer til å gjøre alt det. De fleste muslimer er fantastiske menneskjer. Men å si at "han har såååå stor tilhørlighet til Noreg" er heilt feil. Nei, det har ikkje han.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"De fra midtøsten angriper politiet"...

...okay. Nå troller du bare. Eller tror du at du kan definere alle ut fra hudfarge..?!

Det finnes etnisk norske muslimer, og det finnes vestlige arabere som er motstandere av SIAN som ikke tyr til vold.

Man ville klart å fremprovosere samme voldelige reaksjon fra hvite gutter på Oslo vestkant med målrettede provokasjoner.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 minutter siden):

Hasan har bodd her i 13 år -- over to tredjedeler av livet, og har ikke vært myndig, ansvarlig for sitt eget liv eller sin egne situasjon, før dette året av livet hans.

...

Om en 20-åring flytter til norge og bor her ulovlig i 44 år -- så mener jeg at han skal få bli.

Faktisk så mener jeg at grensen bør være på rundt 8-12 års opphold for voksne, og lavere for barn.
Hva idioter på stortinget trekker ut av rompa spiller ingen rolle for hva som er rettferdig eller ikke.

Er ikkje det fantastisk å (fortsatt) ha ytringsfrihet i Noreg? Du kan mene og si akkurat det du vil. Eg vil beholde det slik!

Eg mener at ingen som kom hit ulovlig bør få bli. Moren til Mustafa bør bli bannlyst for alltid fra Schengen. Mustafa bør få lov å komme tilbake på student/arbeidsvisum, om han ønskjer det.

At noen drar ut tid i 8-15 år og koster staten titalls millioner (som igjen går over b.a. sjukehus og eldreomsorg) bør aldri belønnes. Tvert imot, de bør pålegges til å betale for oppholdet og behandling etter første klage blir avvist. Så fremt di betaler for seg (staten skal ikkje tjene noe, kun det det koster å ha de her), skal de få lov til å klage/anke osv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (7 minutter siden):

...

Dette vil føre til at beslutninger og utkastelse må skje hurtig, og man vil sannsynligvis måtte senke rettsikkerheten for de som søker seg inn her. I ytterste konsekvens, kan det bety at vi sender 6åringer eller 10 åringer tilbake til død eller ekstrem fattigdom. 

For meg virker det som at hensynet til Hasan har blitt nøye vurdert, og at det å sende han til hjemlandet ikke er en risikabel ting å gjøre, når han nå en gang ikke har rett til å være her ( selvom det var mora som prøvde å lure han inn). 

Hasan kom hit på det myndighetene trodde var riktig grunnlag, dette viste seg å være feil, det har blitt vedtatt at utkastelse er riktig, og at det å sende han ut som 10 åring ikke er farlig. Så har han fått sine muligheter til å endre på den avgjørelsen, men siden alle instanser sier nei, må vurderinga være at det er like trygt å sende han tilbake nå, som får 9 år siden, det er fortsatt ingen argumenter som taler for at han trenger å beskyttes i Norge. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

"De fra midtøsten angriper politiet"...

...okay. Nå troller du bare. Eller tror du at du kan definere alle ut fra hudfarge..?!

Midtøsten er ikkje hudfarge, det finst både kvite, lysbrune og nokså mørke der nede. Har du vert i noen land der?

Ta deg ein tur til neste SIAN demonstasjon eller se på bilder på VG/DB. Eller skal du nekte for fakta hvem som angrep politiet? Som eg skreiv, det finst unntak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette dreier seg nok ikke bare om Hassan, myndighetene står nok på sitt fordi de vet at dette kommer til å bli brukt som referanse i andre saker der folk har sniket seg inn i landet uten grunnlag for asyl, trykket mot grensene til Europa har aldri vært større og majoriteten som kommer er ikke reelle flyktninger, det siste vi trenger nå er å begynne å lempe på kravene for å få opphold, slik ryktes fort bakover i rekkene.

Endret av unicorndeath
  • Liker 4
Lenke til kommentar
unicorndeath skrev (3 minutter siden):

Dette dreier seg nok ikke bare om Hassan, myndighetene står nok på sitt fordi de vet at dette kommer til å bli brukt som referanse i andre saker der folk har sniket seg inn i landet uten grunnlag for asyl, trykket mot grensene til Europa har aldri vært større og majoriteten som kommer er ikke reelle flyktninger, det siste vi trenger nå er å begynne å lempe på kravene for å opphold, slik ryktes fort bakover i rekkene.

Det er ett veldig godt poeng! Det bør være knallharde konsekvenser for å prøve å jukse seg til opphold, og dere som er så veldig opptatt av å hjelpe folk, må vel også være interessert av å jobbe hardt for å ta inn de som faktisk trenger det, kontra de som jukser seg inn, eller ikke har grunnlag for opphold? For å si det sånn da, dersom vi tar inn 400.000 flykttninger, så er det fortsatt 25.000.000 mennesker som er på flukt... bør vi ikke gjøre alt vi kan for å hjelpe de som er i en håpløs situasjon? Istedenfor å hjelpe de som har det trygt og godt, men kunne tenkt seg å heller leve i europa?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Thomas_H skrev (31 minutter siden):

... sendt til et land hvor jeg hverken snakker språket eller kjenner til kulturen så hadde nok det i praksis føltes ut som en straff for meg. 

Men hvordan vet du at Mustafa Hasan ikke snakker språket eller forstår kulturen?

Selv om han var bare 6 år når han kom til Norge, har han vokst opp i en familie som opprinnelig kommer fra Jordan, med en mor og søsken som trolig snakker arabisk hjemme, og som høyst trolig oppfører seg som andre jordanske familier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (17 minutter siden):

Det finnes etnisk norske muslimer, og det finnes vestlige arabere som er motstandere av SIAN som ikke tyr til vold.

Man ville klart å fremprovosere samme voldelige reaksjon fra hvite gutter på Oslo vestkant med målrettede provokasjoner.

Tja, 0.5%-1% av hele norske befolkningen (midtøsten/arabere++) utgjør 90% av de som angrep politiet. Det er fakta. Det viser rett og slett det med kulturell tilhørlighet.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (46 minutter siden):

...men forsøker å innbille meg at Hasan er mindreverdige dere og fortjener å bo her mindre enn dere selv, fordi dere arbitrært ble født i landet ...

Vel, ja !

Det er slik nasjoner og landegrenser fungerer i den virkelige verden, de som er statsborgere, har lovlig opphold osv. her mer rett til å bo i landet enn de som ikke har lovlig opphold?

Hva man "fortjener" er noe helt annet, jeg aner ikke hva Mustafa fortjener, eller hva du og andre fortjener, men realiteten er en gang slik at folk bor i nasjoner, dersom de ønsker å bo i en annen nasjon, så får de få til det på lovlig vis, eller så fortjener de vel strengt tatt å bli sendt tilbake dit de kom fra.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...det er ikke slik etikk eller rettferdighet fungerer, men dette er som å diskutere evolusjon med kreasjonister -- noe jeg heller ikke har tid til.

Heldigvis har flertallet av forummedlemmene og menneskerettsdomstolen litt bedre forståelse av rett og galt enn norske myndigheter.

---

Dere evner ikke å svare på et enkelt spørsmål, uten å dra inn lover og regler som egentlig ikke har noenting som helst med rettferdighet å gjøre.

Men bare for å utlede spørsmålet til konklusjonen, to nye spørsmål:

Hvis Hasan måtte velge mellom å sendes tilbake eller fengsel i 2 år eller til Jordan, hvor han ikke har bodd på 13 år og ikke har noen meningsfull tilknytning til -- slekt han ikke kjenner og en kriminell mor er ikke en god tilknytning -- hva tror dere han ville valgt..?

Hvor lang straff tror dere Hasan ville valgt om han måtte velge mellom fengsel i X antall år eller å sendes bort fra hjemlandet og til Jordan, før han ville valgt å sendes til Jordan..?

Det var alt.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (5 minutter siden):

Hvor lang straff tror dere Hasan ville valgt om han måtte velge mellom fengsel i X antall år eller å sendes bort fra hjemlandet og til Jordan, før han ville valgt å sendes til Jordan..?

Dette er helt fullstendig irrelevant, det eneste som overrasker her, er at du ikke forstår det selv?

Noen forholder seg til realitetene og loven, mens andre forholder seg til utopiske drømmer om åpne grenser og fritt bostedland etter hva man "fortjener" eller andre arbitrære målestokker?

Du kan ønske i den ene hånden, og drite i den andre, å se hvem du får mest i !

• Liker 7
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (7 minutter siden):

...det er ikke slik etikk eller rettferdighet fungerer, men dette er som å diskutere evolusjon med kreasjonister -- noe jeg heller ikke har tid til.

Heldigvis har flertallet av forummedlemmene og menneskerettsdomstolen litt bedre forståelse av rett og galt enn norske myndigheter.

---

Dere evner ikke å svare på et enkelt spørsmål, uten å dra inn lover og regler som egentlig ikke har noenting som helst med rettferdighet å gjøre.

Men bare for å utlede spørsmålet til konklusjonen, to nye spørsmål:

Hvis Hasan måtte velge mellom å sendes tilbake eller fengsel i 2 år eller til Jordan, hvor han ikke har bodd på 13 år og ikke har noen meningsfull tilknytning til -- slekt han ikke kjenner og en kriminell mor er ikke en god tilknytning -- hva tror dere han ville valgt..?

Det var alt.

Du synes synd på Hasan, og mener han ikke blir behandlet rettferdig, kun fordi han har hatt midler og folk rundt han som har klart å løfte hans sak opp i media. hvor er rettferdigheten i dette? Hvor er rettferdigheten for de  som ikke har råd til å kjempe sin sak, og må ta halen mellom beina og bare reise hjem? 

Svar på spørsmålene dine gir jo seg selv, Hasan hadde valgt å bli. Derfor denne saken er aktuell i det hele tatt. 

Rettferdighet er også ett vanskelig tema... noen vil jo si at Hasan har blitt behandlet rettferdig, han har fått prøve sin sak i 13 år, samtidig som han har fått mat, klær og utdannelse. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (43 minutter siden):

Men hvordan vet du at Mustafa Hasan ikke snakker språket eller forstår kulturen?

Selv om han var bare 6 år når han kom til Norge, har han vokst opp i en familie som opprinnelig kommer fra Jordan, med en mor og søsken som trolig snakker arabisk hjemme, og som høyst trolig oppfører seg som andre jordanske familier.

Fordi det har blitt nevnt i flere artikler.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OQg5lk/mustafa-hasan-18-sendes-ut-etter-13-aar-i-norge-vil-at-folk-skal-se-urettferdigheten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Thomas_H skrev (1 time siden):

Fordi det har blitt nevnt i flere artikler.

Du finner det ikke høyst usannsynlig at en gutt som ikke kunne snakke annet enn arabisk frem til han var 6-7 år, og som har bodd i en arabisktalende familie, plutselig ikke kan arabisk.

Det han selv har hevdet, er at han knapt kan lese og skrive arabisk, ikke at han ikke snakker arabisk eller forstår kulturen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...