Gå til innhold

Flat lyd i gammel høyttaler

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg fikk kjøpt to høyttalere billig på finn. Koblet disse til forsterkeren og til min overraskelse ble det ganske god lyd, men bare fra den ene. Den andre høres veldig «flat» ut, ingen bass og veldig fattig lyd. Jeg har ingen peiling på høyttalere pg forsterkere, men regner med at siden den ene fungerer må feilen ligge i høyttaleren. Har veldig lyst til å få begge til å fungere, er det noe jeg kan gjøre? 

Høyttalerne er av merket Jamo, og på baksiden står det MINI - 50. Ingen synlige skader.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første bud i er å kryssteste. Koble venstre høyttaler på høyre kanal, og vice versa, og se om flatheten følger høyttaler eller forsterker.

Sjekk også at du har koblet polariteten likt på høyttalerne (så ikke det ene basselementet drar inn mens det andre dytter ut).

Hvor komfortabel er du med elektronikk? Det er et delefilter i hver høyttaler, og der er det komponenter som etterhvert blir slappe av tidens tann. Elektrolyttkondensatorer kan være lekk.Insert other media

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ved første øyekast ser høyttaleren du har lagt bilde av uten deksel på modifisert ut med en altfor stor mellomtone/diskant sammenlignet med basselementet eller andre bildet jeg greide å finne på nett av Jamo mini 50.
Er begge høyttalerne like under dekselet for eksempel.
Ville også skjekket om delefilteret bakom er like i begge om det i det hele tatt er noe delefilter der.
Alt dette etter at du har kryssjekket slik j-- beskriver det selvsagt og ommet til at den samme høyttaleren har flat lyd.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...