Gå til innhold

Altibox leverer ikke helt opp til det en abonnerer på

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
G skrev (12 timer siden):

Du mener den er en buggy upålitelig måletjeneste for altibox-brukere, eller hva tenker du om tingenes tilstand?

Jeg tenkte først å fremst på at den rapporterte upålitelige tall. Jeg har ikke fått med meg om den andre rapporten her er med altibox eller ikke.

Jeg ser forøvrig nå at cloudflare rapporterer "90th percentile". Det må jo bli feil å se på det tallet.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
G skrev (På 28.11.2020 den 7.57):

Har 80/80 hos Altibox, og opplever en veldig flott responstid, men ligger stadig en fra 4 til 10 Mbps under i nedhastighet. Opphastigheten pleier å være bedre enn nedhastigheten. Målt mot Altibox-sentralen nærmest der jeg bor.

Selv lurer jeg på dette, får du mindre problemer å oppgradere hastigheten? kan det være andre enheter på nettet som begrenser ytelsen? Nå er ikke 80 mbit særlig mye, har det frem til jeg får altibox (80\10 mbit coax fra telenor) men syns det er litt rart for normalsett bør det ikke være noe problem å få opplevd hastighet på fiber, så må være teknisk problem eller noe annet som bruker hastigheten.

Får du forskjellig ytelse på tider på døgnet eller variabel også der?

Lenke til kommentar
G skrev (På 29.11.2020 den 12.43):

Cloudflare_test2_29nov2020.thumb.jpg.72ed75a802b4073378fbcad1f11438eb.jpg

Kan noen forklare hva cloudflare er/gjør som en del av testmetodikken i dette?

Jeg har nå sett litt nærmere på dette.

Lenger ned på siden på testen hos cloudflare så finner du download og upload measurements med filer i tre størrelser. Dersom du fører musepekeren over disse boksene får du data om:

Min
Max
Average
Median
25th percentile
75th percentile

Hva sier den om 10MB download?

Lenke til kommentar
10 hours ago, mobile999 said:

Jeg har nå sett litt nærmere på dette.

Lenger ned på siden på testen hos cloudflare så finner du download og upload measurements med filer i tre størrelser. Dersom du fører musepekeren over disse boksene får du data om:

Min
Max
Average
Median
25th percentile
75th percentile

Hva sier den om 10MB download?

Altibox__Cloudflare_02des2020.jpg.446af10a08006d30f3cc2f2dc2fdab6a.jpg

Det andre spørsmålet fra @LMH1

Ja, det varierer på døgnet, det kan variere innen samme time og innen få minutter også. Men, som regel så er det alltid under, og sjelden i de høyeste 70-verdiene for nedlastning og mange ganger nedi 60 og til og med litt på 50-verdiene for nedlastning.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (48 minutter siden):

Det andre spørsmålet fra @LMH1

Ja, det varierer på døgnet, det kan variere innen samme time og innen få minutter også. Men, som regel så er det alltid under, og sjelden i de høyeste 70-verdiene for nedlastning og mange ganger nedi 60 og til og med litt på 50-verdiene for nedlastning.

Vet ikke hva som gjør at hastigheten din er slik. Men er det normalt 50-60 mbps så er vel dette klage grunnlag. Det er noe helt annet enn 70+. 

Skulle egentlig hatt P2812 og HET-3012 selv, men fra tidligere vet jeg dette er noe drit. Nesten slik at hvis en så på den så holdt den på å knekke sammen. Etter min mening er alt under FMG sentralen så å si ubrukelig. Men igjen så var det mye bedre hos meg når jeg brukte egen router rett i HET’en. Vet også det er en del problemer med HET’en rundt omkring, men det jeg har vært borti der har vært at nettet forsvinner helt. Noe som heller ikke er tilfelle hos deg.

Når du kjører både med og forbi hjemmesentralen, benytter deg av kabel og havner som oftest langt utenfor de 10% i feilmargin som tydeligvis Altibox har som «godtatt» resultat åpner jo dette opp for å klage. Må si at selv har jeg i den senere tid kun sett stabile leveringer av hastighet når det kommer til Altibox. Det kan jo selvfølgelig være at i enkelte borettslag er annerledes, det vet jeg lite om. Selv har jeg 100/100 linje, og får stort sett levert over 100, dette trådløst som kablet. For tiden får jeg rundt 101/260. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (9 timer siden):

Dette ser helt greit ut for meg.

Du har visst også data for 25MB. Disse tallene skal være "enda bedre".

Har du noe erfaring med hva du får av hastighet ved nedlasting ellers? Det skal vel ligge opp til 10MB/s hos deg. Du må sannsynligvis sette igang flere nedlastinger for å utnytte maksimalt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, mobile999 said:

Dette ser helt greit ut for meg.

Du har visst også data for 25MB. Disse tallene skal være "enda bedre".

Har du noe erfaring med hva du får av hastighet ved nedlasting ellers? Det skal vel ligge opp til 10MB/s hos deg. Du må sannsynligvis sette igang flere nedlastinger for å utnytte maksimalt.

Den router'en min jeg viser til Asus RT-AX55 har jeg åpent kjøp på inntil ca. i morgen (har ikke fintellet dagene).

Siden den ikke virker å være noe stort hinder for det kablede ethernet så kan det være jeg beholder den. Fikk den tross alt for kr 990 før den spratt opp kr 300 eller mer alt etter hvilken webshop du leter i.

Ikke har det kommet noe nytt sprekt å legge pengene i heller og 6 GHz WiFi blir jo ikke før neste standard som ikke finnes i markedet. Ingen av Asus sine nyeste bokser kommer med hull for skruer å henge det på vegg med. Er til å klø seg i hode av. Har to gamle routere å falle tilbake på, så ingen problem å egentlig levere tilbake Asus'en i vente på noe nytt. Men, jeg anskaffet meg den jo fordi jeg faktisk får sikkerhetsoppdateringer, noe ingen av mine gamle n-hastighetsbokser får lengre.

Er ikke like sprekt WiFi med denne budsjett-Asusen da. Den har heller ikke toveis brannmur (som også dekker ut på internettet). Har virkelig lyst å legge i noen tusenlapper i router, men ønsker nye modeller, og ikke overprisede "fjorårets" ax-modeller..

Så da er det muligens billigst å sitte med den tusenlappers routeren min siden jeg ikke kommer til å få så bra router så rimelig på en god stund kjenner jeg på meg :laugh:

På den andre siden så kunne jo en tusenlapp hjulpet et stykke oppover stigen til heftigere bokser. Er ute etter noe stabilt, og det har jeg jo fått i AX55-en. Er ute etter noe raskt, og den er ikke så verst da, men er ikke sprekest på WiFi sier reviews. Har kun AX foreløpig på den stasjonære tower PC-en min, og kommer sannsynligvis aldri til å bruke det via WiFi der, annet enn for å kunne sjekke om WiFi ax sånn halvveis fungerer som det skal :wee:

Lenke til kommentar

Beholdt den AX55-en like godt. Gidder ikke å være på jakt enda etter det nyeste (har vært en slitsom nok høst / vinter på gpu + cpu jakt) her.

Kom på tanken å få tak i et par aluminium eller stål firkantprofilrør. Kappe en 2 stykk 15 - 20 cm. Bore lite hull først to steder tverrs igjennom, og et større hull ytterst for skrujernet. Siden nye Asus-routere ikke kan veggmonteres, så vurderer jeg å tre lange strips og bare stripse det fast i firkantrøret etter at det firkantrøret er montert til veggen. Må vel til en elektriker for å finne lange nok industritype strips tenker jeg. Eller hekte flere korte strips i sammen i lenke. Min foreløpige WiFi-løsning (plan) for nærmeste framtid :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, G said:

Beholdt den AX55-en like godt. Gidder ikke å være på jakt enda etter det nyeste (har vært en slitsom nok høst / vinter på gpu + cpu jakt) her.

Kom på tanken å få tak i et par aluminium eller stål firkantprofilrør. Kappe en 2 stykk 15 - 20 cm. Bore lite hull først to steder tverrs igjennom, og et større hull ytterst for skrujernet. Siden nye Asus-routere ikke kan veggmonteres, så vurderer jeg å tre lange strips og bare stripse det fast i firkantrøret etter at det firkantrøret er montert til veggen. Må vel til en elektriker for å finne lange nok industritype strips tenker jeg. Eller hekte flere korte strips i sammen i lenke. Min foreløpige WiFi-løsning (plan) for nærmeste framtid :wee:

Husk at de fleste wifi-rutere/aksesspunkter er designet slik at de skal stå i "en spesifikk" retning, med mindre det ikke er eksterne antenner som kan snus slik de blir stående i samme retning både når ruteren står på noe og når de henger på veggen. 

Man ser eksempelvis at det finnes tredjeparts veggfester for en del produkter, og i praksis kan man gjøre wifi-egenskapene svært mye dårligere gjennom å bruke dem.

Video om utfordringen med å henge ting på veggen som ikke er designet for å henge på veggen: 

Lenke til kommentar

Takker. Er vendbare antenner, så kan peke de oppover veggen dersom det er det som skal til. Litt minus for kablene kanskje som da vil stikke ut oppover. Men, jeg er skeptisk til å tro helt på påstanden. uansett så skal jo WiFi-signalene nå i begge retninger av en leilighet og helst ut til der bilen er parkert også. Er sikkert umulig å oppnå alle de på en gang, dersom dette er så ømfintlig.

Har vel uansett tanker om å sette opp 2 routere senere, og muligens ikke med denne AX-en, vi får se. Ser video uansett for å lære mer selvsagt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Dersom en skaffer seg to routere, kan det da være lurt å dedikere den ene til 2,4 GHz? Slå av 5 Ghz på den ene? Da med ethernet-kabel i mellom dem?

La den andre routeren enten kjøre begge, eller 5 + 6 Ghz?

Endret av G
Lenke til kommentar
47 minutes ago, G said:

Takker. Er vendbare antenner, så kan peke de oppover veggen dersom det er det som skal til. Litt minus for kablene kanskje som da vil stikke ut oppover. Men, jeg er skeptisk til å tro helt på påstanden. uansett så skal jo WiFi-signalene nå i begge retninger av en leilighet og helst ut til der bilen er parkert også. Er sikkert umulig å oppnå alle de på en gang, dersom dette er så ømfintlig.

Har vel uansett tanker om å sette opp 2 routere senere, og muligens ikke med denne AX-en, vi får se. Ser video uansett for å lære mer selvsagt. :thumbup:

Et element her er vel hvordan MU-MIMO og beamforming er med på å gi ekstra rekkevidde (/ytelese) i dag, og hvordan da et Wifi-AP kan velge mellom antennene som skal benyttes. Videre er dette på tur til å bli enda mer komplekst og viktig med WiFi 6, hvor man vil se et økt antall rutere med 8x8 MU-MIMO.

I praksis nå for produsentene, designes rutere med hensikt slik at de skal være vanskelig å få montert feil. Men klart - aksesspunkt som er tenkt å bli montert i tak vil jo være enkle å montere på vegger også... En del av de ruterne som er designet til å kunne monteres på vegg, ser man ellers har et design der de står "oppreist" også når de står på en flate.

Lenke til kommentar

Dersom man bor slik at man har naboer like over, under eller ved siden av seg, så bør vel routeren også monteres med antenner som ikke berører de andres leiligheter for mye. De fleste vil vel kanskje tenke egotistisk og det var jo gjerne slik det ble lagt opp til i gamle dager, men nå skal jo ax-routere bare bli smartere og smartere, slik at de bidrar til å redusere litt på egoismen. Er ihvertfall slik jeg ser på det.

En kan jo alltids spandere på seg 3 routere også. F.eks. ha en som kun gir 2,4 Ghz der du behøver at den skal rekke lengst, så ha en som kun støtter 5 + 6 Ghz i midten med avslått 2,4 Ghz kanaler. Deretter ha en router som har påslått 2,4 samt 5 + 6 Ghz i motsatt ende av den 2,4 justerte routeren. Tenker litt høyt. Sannsynligheten for å behøve f.eks. alle frekvensene på soverom er kanskje ikke så stor. Samt om en har 2,4 Ghz i midten av oppsettet så vil jo det være med å forstyrre alle routere. Mens, "5" Ghz (egentlig 6 GHz da) når kortest og sånn sett i teorien kan være påslått på samtlige? Alt etter avstandene mellom dem selvsagt. Og avstandene i et hjem er  jo ikke så voldsomme gjerne.

Lengderetning av leilighet nedenfor og tanker:

2,4 Ghz OFDMA ------ 5 + 6 Ghz ------- 2,4 + 5 + 6 Ghz

Kryploft ------ nede i leilighet ------- Kryploft

dekker utested

+ parkering ------ dekker inne ------- dekker inne og balkong

tenker selvsagt en god del år fram i tid nå.

Endret av G
Lenke til kommentar
41 minutes ago, G said:

Dersom man bor slik at man har naboer like over, under eller ved siden av seg, så bør vel routeren også monteres med antenner som ikke berører de andres leiligheter for mye. De fleste vil vel kanskje tenke egotistisk og det var jo gjerne slik det ble lagt opp til i gamle dager, men nå skal jo ax-routere bare bli smartere og smartere, slik at de bidrar til å redusere litt på egoismen. Er ihvertfall slik jeg ser på det.

En kan jo alltids spandere på seg 3 routere også. F.eks. ha en som kun gir 2,4 Ghz der du behøver at den skal rekke lengst, så ha en som kun støtter 5 + 6 Ghz i midten med avslått 2,4 Ghz kanaler. Deretter ha en router som har påslått 2,4 samt 5 + 6 Ghz i motsatt ende av den 2,4 justerte routeren. Tenker litt høyt. Sannsynligheten for å behøve f.eks. alle frekvensene på soverom er kanskje ikke så stor. Samt om en har 2,4 Ghz i midten av oppsettet så vil jo de være med å forstyrre alle routere. Mens, 5 Ghz når kortest og sånn sett i teorien kan være påslått på samtlige? Alt etter avstandene mellom dem selvsagt. Og avstandene i et hjem er  jo ikke så voldsomme gjerne.

I teorien kan man jo si at beamforming vil kunne være med på også å forhindre noe av "støyen" som går i alle retninger. Men tar sin tid å bli kvitt mye gamle enheter i leiligheter... 

Ser vel ikke helt nødvendigheten av å splitte ting opp over så mange rutere. Husk at det er ikke så store mengden energi som går ut fra en ruter når det ikke er trafikk. Fordel med å holde det samlet på en ruter blir jo også båndstyringen, der ruteren kan automatisk også fordele en del mellom forskjellige frekvenser avhengig av signalforhold, trafikkmengde klienter genererer osv. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, NULL said:

I teorien kan man jo si at beamforming vil kunne være med på også å forhindre noe av "støyen" som går i alle retninger. Men tar sin tid å bli kvitt mye gamle enheter i leiligheter... 

Ser vel ikke helt nødvendigheten av å splitte ting opp over så mange rutere. Husk at det er ikke så store mengden energi som går ut fra en ruter når det ikke er trafikk. Fordel med å holde det samlet på en ruter blir jo også båndstyringen, der ruteren kan automatisk også fordele en del mellom forskjellige frekvenser avhengig av signalforhold, trafikkmengde klienter genererer osv. 

Så om en holder seg til et merke, så får en ikke til fininnstillingen for dette med 2,4 GHz eller at det ikke skjer noe som helst samarbeid dersom det finnes Mesh i firmware? Kanskje det å forsøke å overstyre Mesh er idioti, eller at Mesh du får med på kjøpet som funksjon i en gaming router aldri kan slå dedikerte Mesh-routere?

Lenke til kommentar
24 minutes ago, G said:

Så om en holder seg til et merke, så får en ikke til fininnstillingen for dette med 2,4 GHz eller at det ikke skjer noe som helst samarbeid dersom det finnes Mesh i firmware? Kanskje det å forsøke å overstyre Mesh er idioti, eller at Mesh du får med på kjøpet som funksjon i en gaming router aldri kan slå dedikerte Mesh-routere?

Tja. "Gaming-ruter" kan være så mangt. I en del tilfeller er det akkurat samme hardware, eller mye av det samme, i en gamingruter til 2000 kr som i en "vanlig ruter" til tusenlappen. I mange tilfeller ligger nok hovedforskjellen i designet, både på utsiden og på hvordan administrasjonsgrensesnittet ser ut - og navngivningen av en del funksjoner. 

I mange tilfeller er det nok også minimale forskjeller i programvaren, mens i noen tilfeller er det større forskjeller i programvaren. Det kan altså handle mer om optimalisering. Interessant nok kan det egentlig være relativt enkle grep så vidt jeg kan forstå. Samtidig her er det en del enkle grep som i en del tilfeller gir lavere forsinkelse, som gir redusert "topphastighet" - eksempelvis i forbindelse med flytting av filer innad i nettverket eller store nedlastinger. Men ok, avanserte QoS-løsninger kan gjøre en viss forskjell. Men det er vel faktisk et problem hvordan mange wifi-rutere testes, der det settes fokus på maksimal båndbredde oppnådd mellom ruteren og en enkelt klient.... Hvis produsentene optimaliserer for at det skal se bra ut i denne typen tester, får man ikke en ruter som nødvendigvis på viktigere områder er så god som mulig.

Rutere som kan settes opp i en mesh-løsning er rent hw-messig gjerne ikke så forskjellige fra mesh-settene.Man kan si at grunnlaget også for at 2-3 rutere som individuelt koster 2000 kr gjør en god jobb i mesh kan være langt bedre enn for et 2500-3500 kroners mesh-sett. Det jeg tror kan være mer utfordrende tildels, kan være å prøve å bygge denne mesh-støtten på tvers av enheter med ganske forskjellige egenskaper - eksempel slik Asus gjør med AI Mesh, selv om det vel riktignok i hovedsak er Broadcom-baserte rutere det funkerer med (eller er det i deres tilfelle kanskje bare det?). Videre har man jo "Easy-Mesh", som er en standard der utstyr fra forskjellige aktører skal kunne brukes sammen i mesh-løsninger. 

Lenke til kommentar

Det som er er at en topp-notch gaming router med ørten antenner koster flesk. Er en del som har kjøpt seg slike og rett og slett blitt skuffet. Mange her som har hatt så store forventninger, til blant annet rekkevidde samt masse annet, så viser det seg at det ikke var noe fordel i det hele tatt. Så stort sett lønner det seg ikke å fleske til å kjøpe disse, i alle fall ikke til full pris.

Å henge en "gaming" router på veggen er det vel ingen som gjør? 

Det er jo også forskjellige behov ute å går. De fleste driver ikke med kontinuerlig overføring av store filer, mens enkelte andre igjen virker nesten å drive ett stort konsern. Skjønner det godt, selv havner jeg ca. midt mellom der ett sted (i tenkemåten i alle fall). Syns det er greit at det tar litt kort tid når en skal overføre filer, men samtidig så har jeg for tiden ingen klienter som støtter maks hva AP'et leverer. Så en mangler liksom ingenting. Kanskje en gjør det, men der en gjør det behøver en det egentlig ikke. 4x4, fjærstrippel, eller hva det enn måtte være på telefonen trenger vi i alle fall ikke her i hjemmet.    

Når det kommer til AP'er eller routere så er min personlige erfaring at det er bedre med så lav sendestyrke som mulig. Fant også ut at jeg tok litt i når jeg handlet inn AP'er. For en trenger ikke maks hastighet hverken på dass, midt i trappa eller på soverommet++.. Selv gikk jeg for rekkevidde, brukervennlighet og stabilitet, samt brukbar hastighet

Spoiler

E3LRKs3.jpg

Selv om jeg er fornøyd slik det er så kjenner jeg meg selv rett kommer jeg helt sikkert til å oppgradere ett AP når den tid kommer bare for å teste :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...