Gå til innhold

Altibox leverer ikke helt opp til det en abonnerer på

Anbefalte innlegg

Har 80/80 hos Altibox, og opplever en veldig flott responstid, men ligger stadig en fra 4 til 10 Mbps under i nedhastighet. Opphastigheten pleier å være bedre enn nedhastigheten. Målt mot Altibox-sentralen nærmest der jeg bor.

Jeg har da forsøkt å koble i Zyxel direkte fra en kraftig PC (64 Gig RAM, 8-kjerner, 2 Terabyte SSD, Big-Navi GPU). Kablet over ethernet.

Får beskjed om at jeg ligger innenfor 10 %. Og at Altibox er lite villig til å opprette noen sak. Er det mange som har det som meg?

Har endelig fått friskmeldt denne muskelbunten av PC ved nyinnstallasjon av Windows 10. Så den skal nå være good to go.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, sk0yern said:

Som skrevet tidligere, dette kan avhenge av hvilken speedtest du kjører mot.
Test mot https://speed.cloudflare.com/ og https://altibox.speedtestcustom.com/

Har 500/500. I en del tilfeller gir Altibox sin egen server det beste resultatet. Ei heller egentlig andre servere som er nærmere. Men kjører jeg trafikk mot eksempelvis egen server (som står på nett til en annen ISP), får jeg 500 Mbps, selv om ikke Speedtest nødvendigvis gir 500 Mbps. 

Men klart, det kan være lokale feil også som påvirker. Pakketap knyttet til intern kabling i sitt eget lokalnettverk, signalelementer som gjør at man får pakketap mot sentral, problemer/kapasitet i sin lokale node/sentral osv osv.

Nå har TS 80/80. Dette er vel et produkt som Altibox normalt sett ikke leverer lengre? Eller er det snakk om borettslagavtale? 80/80 var vel ellers en begrensning man hadde på de eldre type hussentralene med 100 Mbps fordi TV spiste litt i tillegg, samt at det kanskje også er steder der kunder henger på eldre sentraler?

Lenke til kommentar

https://www.altibox.no/privat/kundeservice/hjelp-til-internett/test-hastighet/

Testet kun med dette til nå. Men har prøvd andre tester når jeg hadde en dårlig windows-innstallasjon. Kommer snart til å runde 10-ende året som abonnement hos Altibox ja. Er en sånn P2812 som har n-hastighet, ikke ac-modellen. HET-3012.

Ping 1 ms

Jitter 1 ms

Fikk 66,9 Mbps ned og 81,9 Mbps opp nå.

Gjør omtrent null forskjell på målt hastighet om jeg har i direkte i Zyxel'et eller i min Asus. Kjørte testen uten å restarte noe som helst og da spratt den bittelitt opp, ikke nettleseren en gang. Muligens noe ble buffret (skulle jo ikke tro det burde gå for buffring)?

Det som er irriterende med dette er at jeg nok har betalt for mindre enn det jeg skal ha i snart 10 år. Det synes jeg er smålig. Skal sikkert lite til å pumpe opp forbindelsen min.

Har ikke TV, så jeg får ingen ekstra bonus på farten som de pleier å slå på for å kompensere for dette.

Edit:

@NULL Da målte jeg for ordens skyld før jeg byttet kabel. Fra en Clas Ohlsson Exibel kabel Cat.6 UTP til en Cat.6 UTP 250 Mhz kabel som bør være kvalitet.

Før endringen målt: 73,5 Mbps ned og 81,8 Mbps opp (men da med mange målinger før i samme nettleser)

Etter endringen null nettleser endringer målt: 71,5 Mbps ned og 81 Mbps opp

2. test: 72,3 Mbps ned og 81,8 Mbps opp

3. test: 74,4 Mbps ned og 81,5 Mbps opp

4. test: 75,1 Mbps ned og 82,9 Mbps opp

5. test 76,3 Mbps ned og 83,2 Mbps opp

6. test 74,4 Mbps ned og 80,9 Mbps opp

7. test 71,4 Mbps ned og 81,6 Mbps opp

8. test 71,5 Mbps ned og 81,3 Mbps opp

9. test ping spratt opp til 2 ms 73,1 Mbps ned og 81,9 Mbps opp

10. test 75,4 Mbps ned og 81,2 Mbps opp

11. test 72,6 Mbps ned og 81,9 Mbps opp

12. test 74,2 Mbps ned og 82,8 Mbps opp

Fram til 5. test så kunne man nesten tro at det forekom en slags trening. De 12 testene er gjort over min Asus RT-AX55 kablet ethernet. Zyxel skal stå i bro-modus..

Med dette speedomoederet https://www.altibox.no/privat/kundeservice/hjelp-til-internett/test-hastighet/

Endret av G
Lenke til kommentar

Rett i Zyxel-boksen ingen egen router. Kun 1 PC belastning på Zyxel'en

1. test 76,1 Mbps ned og 80,7 Mbps opp

2. test 76,4 Mbps ned og 82,7 Mbps opp

3. test 73,6 Mbps ned og 80,6 Mbps opp

4. test 72,2 Mbps ned og 80,9 Mbps opp

5. test Jitter-avvik i positiv med fall til 0 ms 71,4 Mbps ned og 81,7 Mbps opp

Alle testene har normalt 1 ms ping og 1 ms jitter ellers (gidder derfor ikke skrive avvik på andre linjer i testtabellen)

6. test 69,1 Mbps ned og 81,1 Mbps opp Jitter 0 ms

7. test 74,1 Mbps ned og 80,5 Mbps opp

8. test 68,5 Mbps ned og 82,9 Mbps opp

9. test 77 Mbps ned og 81 Mbps opp

10. test 74,1 Mbps ned og 82,1 Mbps opp

11. test 72,4 Mbps ned og 80,4 Mbps opp

12. test 73,1 Mbps ned og 79,5 Mbps opp

Samme speedometer brukt https://www.altibox.no/privat/kundeservice/hjelp-til-internett/test-hastighet/

Lenke til kommentar

https://altibox.speedtestcustom.com/

Prøvde den. Ligger i Stavanger

1. test Ping 1 ms, Jitter 45 ms - Ned 77,5 Mbps Opp 80,2 Mbps

2. test Ping 1 ms, Jitter 1 ms - Ned 72,6 Mbps Opp 81,9 Mbps

3. test Ping 1 ms, Jitter 1 ms - Ned 71,6 Mbps Opp 81,1 Mbps

4. test Ping 1 ms, Jitter 1 ms - Ned 75,3 Mbps Opp 81,9 Mbps

5. test Ping 1 ms, Jitter 1 ms - Ned 69,2 Mbps Opp 82,9 Mbps

6. test Ping 1 ms, Jitter 1 ms - Ned 71,5 Mbps Opp 80,8 Mbps

7. test Ping 1 ms, Jitter 1 ms - Ned 76,5 Mbps Opp 81,5 Mbps

8. test Ping 1 ms, Jitter 0 ms - Ned 72 Mbps Opp 81,9 Mbps

9. test Ping 1 ms, Jitter 1 ms - Ned 74,4 Mbps Opp 80,2 Mbps

10. test Ping 1 ms, Jitter 0 ms - Ned 75,4 Mbps Opp 80,3 Mbps

11. test Ping 1 ms, Jitter 1 ms - Ned 74,4 Mbps Opp 80,6 Mbps

12. test Ping 1 ms, Jitter 1 ms - Ned 75,1 Mbps Opp 82,2 Mbps

Dette gjort via direkte Zyxel bro-modus inn i følgende test PC:

AMD Zen 3 3700x cpu

CAS 14 G.Skill 3200 Mhz 64 Gig RAM

AMD Big-Navi RX 6800 gpu

Asus Crosshair Hero 8 WiFi kapabelt hovedkort

Adata PCIe 4.0 XPG Gammix S50 Lite Nvme SSD

Nyinnstallert Windows 10 utført 28. november 2020

Gigabit kapabel Asus router når den velges å kobles opp, noe den ikke ble gjort i akkurat dette postede testresultat innlegget.

Gigabit kapabel NIC

Har mulighet til å teste 2,5 Gig kapabel NIC direkte i hovedkort om ønskelig. Men ser ikke helt vitsen med en slik test. Er jo kun 80/80 som skal igjennom likevel. Og utstyret ligger jo milevis foran det som abonneres på.

Endret av G
Lenke til kommentar
10 hours ago, FranZe said:

De testene gjort med Asus’en, er dette utenom hjemmesentralen? Altså, direkte fra HET til Asus’en?

Nei, med Zyxel i bromodus.

https://www.altibox.no/privat/kundeservice/hjelp-til-internett/test-hastighet/

Første måling gjort med denne i dag viser plutselig 80,1 Mbps 80,4 Mbps. Snodig. Da via Asus på broen til Zyxel'en.

2. test Ned 63,4 Mbps og 81,9 Mbps

3. test Ned 67,6 Mbps og 81,3 Mbps

Så mye for å øyne falske håp.

Endret av G
Lenke til kommentar
12 hours ago, mobile999 said:

Hva med cloudflare?

Dagens Cloudflare har fra Oslo

- byttet over til IPv4, måler via Asus

Ned 135 Mbps

Opp 164 Mbps

Latency 10 ms

Jitter 895 mikrosek.

2. test ser slik ut:

Cloudflare_test2_29nov2020.thumb.jpg.72ed75a802b4073378fbcad1f11438eb.jpg

Kan noen forklare hva cloudflare er/gjør som en del av testmetodikken i dette?

Endret av G
Lenke til kommentar

Ikke kjent med Cloudflare sin test fra før og ikke helt sett på hvordan den virker, men konstaterer bare at jeg fikk 126 Mbps på en 60 Mbps-forbindelse (som vel i praksis gjerne er rundt 75) akkurat nå. På en 500 Mbps fiberlinje fikk jeg 136 Mbps.....

Men ser ut til å være et par interessante elementer med testen på første øyekast, men litt usikker på hvordan dette helt blir i praksis...

Endret av NULL
Lenke til kommentar

De som spurte om en kan teste med det, kunne kanskje forklart om den testen skulle røpe noe de andre testene ikke gjør? Altså hvorfor en test som ikke er Atlibox sin, hvorfor i Oslo når det gir høyere ping mot Stavanger? Hvorfor har den høyere sluttverdier enn Altibox sin tjeneste? Er man ikke inne dette faget med bredbånd så må man ha noen som er det til å forklare hvorfor de foretrekker at en viser cloudflare sine tall. Når det kommer til stykket så er det jo kun tall, men når det avviker så mye så kan en jo lure på hvorfor.

Endret av G
Lenke til kommentar
17 hours ago, mobile999 said:

Når det gjelder cloudflare så ser det ut som at man kan se bort i fra resultatene fra den.

Du mener den er en buggy upålitelig måletjeneste for altibox-brukere, eller hva tenker du om tingenes tilstand?

Lenke til kommentar

Da har jeg testet å koble direkte i HET-3012. Det fungerer ikke som før. Kanskje fordi den står i bromodus muligens. Så det gidder jeg ikke å stille om for å teste sånn utenom en gang. Siste måling gir over 35 % reduksjon på abonnementets hastighet:

01des2020_Altibox.jpg.2055767b5ee37c310319f1aacd288ea6.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...