Mathias Klingenberg Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 Test av Mazda MX-30: Sjelden har vi så sterke meninger om en elbil Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 Huhh, bakkeklaring på 13 cm og blir kalt SUV... Ting er i forandring. Ellers en grei artikkel. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 Liker bilen. Bil med batteri er absolutt å foretrekke fremfor batteri med bil Hadde mazda kjøpt vw id platform hadde den blitt en storselger. Er den for eller bakhjulsdrevet? Lenke til kommentar
matsa Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 Hvorfor er det å foretrekke? Når man designer en elbil bør man designe rundt batteriet slik at man slipper kompromisser. Du skriver at du ønsker ID-plattformen, dvs. MEB-plattformen. Den er definitivt bygd rundt batteriet så jeg vet ikke hvor du vil hen. Ville du ikke hatt en fossilbil som var bygd rundt motoren? 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 40 minutes ago, Trestein said: Er den for eller bakhjulsdrevet? Forhjulstrekk, med åpen differensial og en litt lite responsiv antispinn. Bjørn Nyland hadde mye hjulspinn ut av kryss når han testet denne. 1 Lenke til kommentar
jr_605 Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 Forstår ikke hvorfor ladingen er så elendig: Har en 2019 Ioniq med 28kWh (netto) batteri, og den lader konstant 63-67 kW opp til rundt 75% selv med kaldt batteri (testet akkurat nå i omtrent null grader) Noen må ha gjort noe veldig feil på Mazda'en her (eller noen har gjort noe veldig riktig på Ioniq'en) 1 Lenke til kommentar
MEMENK76 Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 Per definisjon[1] er hurtigading over 40kW. Når bilen ikke klarer denne farten, så er det rett å si at den ikke støtter hurtiglading. Til og med trillingene klarer over 40kW (om batteriet er mellom 11 og 30°C). Kilde: [1] Definert at de første store Norske støtteordninger for hurtigladningutbygging. 2 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 Trestein skrev (2 timer siden): Bil med batteri er absolutt å foretrekke fremfor batteri med bil Ehh, dette er jo bare en morsom setning. I beste fall. Jeg tipper Mazda endrer designet på sikt. Eller så selger de færre biler. Alle andre går i retning av optimalisering som batteri og kompakte (el)motorer gir. Dette er bare en modda bensinbil. Biler ser ikke ut som T-Ford lenger, og det er det gode grunner for. Utviklingen stopper ikke. Forhjulstrekk? Nei, nei, nei... 1 Lenke til kommentar
MEMENK76 Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 (endret) 5 hours ago, Halvor Sølvberg- the MOV said: Huhh, bakkeklaring på 13 cm og blir kalt SUV... SUV er en skatteklasse for biler i USA, og har ingenting med bakkeklaring å gjøre. SUV inkluderer renovasjonsbiler og biler for å bytte lyspærer i gatelys. Men vi trenger flere biler med bakkeklaring. Det er ikke alle private veier som er like flate. Endret 28. november 2020 av MEMENK76 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 Dette kalles for "rightsizing". Det er ingenting som heter gratis lunsj, så i stedet for å betale for batterier så får man en bil med premium fit & finish for 250.000kr, noe som er en fantastisk god deal for de som ikke skal legge ut på hypotetiske bilferier i Europa med sekundærbilen. 6 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 Denne bilen er kanskje tenkt med rekkeviddeforlenger (kompakt Wankelmotor). Da blir alt mer fornuftig (lite batteri)! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 Ketill Jacobsen skrev (Akkurat nå): Da blir alt mer fornuftig (lite batteri)! Synes du ikke det er fornuftig nok med 200km rekkevidde når en gjennomsnittlig bil kjører 38 km daglig? Lang rekkevidde og hurtiglading er for lange turer, og lange turer er ikke noe som står på salgsplakaten til MX-30. La oss kalle det en sekundærbil/pendlebil/bybil og ferdigstille denne saken der vi sammenligner apekatter og elefanter på grunnlag av hvor flinke de er til å klatre i trær. 5 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 9 minutes ago, Ketill Jacobsen said: Denne bilen er kanskje tenkt med rekkeviddeforlenger (kompakt Wankelmotor). Da blir alt mer fornuftig (lite batteri)! Det er planen ja. Derfor det er nesten helt tomt under panseret. Det kunne de utnytta litt bedre på el-utgaven. 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 Gavekort skrev (3 minutter siden): Synes du ikke det er fornuftig nok med 200km rekkevidde når en gjennomsnittlig bil kjører 38 km daglig? Lang rekkevidde og hurtiglading er for lange turer, og lange turer er ikke noe som står på salgsplakaten til MX-30. La oss kalle det en sekundærbil/pendlebil/bybil og ferdigstille denne saken der vi sammenligner apekatter og elefanter på grunnlag av hvor flinke de er til å klatre i trær. Langturer står naturligvis ikke på salgsplakaten nå (lite batteri og lav ladehastighet). Med rekkeviddeforlenger er langturer intet problem og da kommer naturligvis en ny salgsplakat! Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 1 minute ago, Ketill Jacobsen said: Langturer står naturligvis ikke på salgsplakaten nå (lite batteri og lav ladehastighet). Med rekkeviddeforlenger er langturer intet problem og da kommer naturligvis en ny salgsplakat! De bomma ganske mye på promoteringen i starten da. Opplev Norge! Og masse informasjon om turistattraksjoner i landet vårt fikk man se når man trykka på bilen på Mazdas hjemmesiden. De har vel endret det nå da. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 Ketill Jacobsen skrev (12 minutter siden): Langturer står naturligvis ikke på salgsplakaten nå (lite batteri og lav ladehastighet). Med rekkeviddeforlenger er langturer intet problem og da kommer naturligvis en ny salgsplakat! Poenget mitt er at dette ikke bare er pynting for regulative krav med en jumboutgave som venter på en rekkeviddeforlenger. BMW i3 kommer også med rekkeviddeforlenger, men likevel solgte BEV-utgavene som bare juling. Vi har klart oss i evigheter med e-Golf og 1.gen Leaf, så det føles veldig malplassert å kritisere en bil 3 år senere som nesten dobler denne rekkevidden, på grunnlag av fiktive behov for langturer. Vi har allerede solide bevis på at MX-30 klarer å levere på andre punkter, men målstreken på våre egne behov for rekkevidde har tydeligvis forflyttet seg noe helt hinsides. Det er rett å ikke si seg tilfreds med teknologisk fremgang, men nå vil jeg igjen understreke at MX-30 koster 250.000kr, en prislapp som ikke er uten kompromiss. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 Hvordan er det mulig å skrive en artikkel om MX-30 uten å nevne den konkurrenten den har mest likhetstrekk med: BMW i3. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 (endret) 5 minutes ago, Gavekort said: BMW i3 kommer også med rekkeviddeforlenger, men likevel solgte BEV-utgavene som bare juling. I Norge skyldes dette at avgiftene ble mye høyere for elbiler med rekkeviddeforlenger, som Chevy Volt / Opel Ampera (uten e) og BMW i3 REX. I USA ser jeg mange i3 REX. Endret 28. november 2020 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 (endret) Og en i3 blir bedre med rekkeviddeforlenger, men jeg vil argumentere for at BEV-utgaven ikke er en mindre ekte elbil. Jeg føler Ketill forsøker å fremstille MX-30 som dette. Jeg har hørt MX-30 blitt kritisert for å være en kostnadsredusert hybridbil der de tok ut bensinmotoren, noe jeg synes er fullstendig flåsete. Endret 28. november 2020 av Gavekort Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 jr_605 skrev (2 timer siden): Forstår ikke hvorfor ladingen er så elendig: Har en 2019 Ioniq med 28kWh (netto) batteri, og den lader konstant 63-67 kW opp til rundt 75% selv med kaldt batteri (testet akkurat nå i omtrent null grader) Noen må ha gjort noe veldig feil på Mazda'en her (eller noen har gjort noe veldig riktig på Ioniq'en) Tror svaret er masse kobolt i Ioniq-batteriene som gjør at det tåler mye mer røff bruk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå