Gå til innhold

TEST: Apples nye Macbook Pro 13 er rådyr og fantastisk. Likevel er det noe som skurrer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Martin Braathen Røise skrev (På 28.11.2020 den 5.00):

Ved neste lansering er kanskje bare minijacken igjen.

Niks. Ved neste lansering er det nettopp 3.5mm minijacken som forsvinner. Som demonstrert på mobiltelefonfronten. Der er klemt inn også analog Audio i USB Type C kontrakten. Brave new world…

20190617165042_Diodes-USB-Type-C-SwitchP

Martin Braathen Røise skrev (På 28.11.2020 den 5.00):

Intel er nå byttet ut med Apples egendesignede M1-brikke produsert av ARM.

Niks. Apple M1 er designet av Apple men produsert av TSMC samt Samsung. Mens ARM Holdings Ltd. på sin side nå er kjøpt opp av Nvidia, såfremt salget velsignes av konkurransemyndighetene. Noe som tydeligvis ikke bekymrer Apple. Som igjen må bety at Apple allerede har en «perpetual and non-revocable license» til å gjøre akkurat hva de vil med Arm arkitekturen. Inkludert avvike fullstendig. 

Det er heller ikke lov til å omtale Apple sine nyeste kreasjoner uten samtidig å advare mot den nå medfølgende Apple T2 krypto-prosessoren.

EDIT: Ser digi.no rapporterer EU har vedtatt Right-to-Repair direktivet. Har ikke lest lovteksten (ennå,) men et søk etter software/encryption/DRM/lock/etc. ga ingen spesielt givende treff på problemet med kryptografisk paring og med det nedlåsing av maskinvarekomponenter…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple kan komme tilbake når de har gjeninnført MagSafe-ladeporten fra 5-10 år siden. Frem til det blir det ikke noe kjøp fra min side tenker jeg, selv om det absolutt var en fin maskin den gang jeg hadde en slik.

Har uansett ikke behov for det akkurat nå, da Windows 10 på stasjonær PC fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

Tja, ser fordelene med MagSafe, men for meg vil fordelene med USB-C være større. USB-C/Thunderbolt har sine fordeler kombinert med strøm. Synes det er veldig praktisk å koble USB-C-kabelen fra skjermen til min PC, og da i praksis få det samme som via en dockingstasjon. Tastatur, kablet nett og ekstern mikrofon koblet til i USB-portene på skjermen.

Lenke til kommentar

Det var da voldsom til skryt av kvaliteten.

Selv har jeg en 14 år gammel Fujitsu-Siemens laptop som fungerer 100% med Windows 10. Og den har også vært gjennom litt av hvert.

Jeg vil gjøre oppmerksom på at når det gjelder fargegjengivelse er det mye mer som skal til enn at svart vises som svart. Jeg har enda til gode å se en riktig fargegjenvilse på en TV selv om de skryter aldri så mye om at svart er helt svart.

En skjerm som viser riktige farger koster mange tusen kroner, og jeg tviler sterkt på at skjermen her er fargekalibrert.

Mange brenner seg på at de kalibrerer farger på bilder før de får dem fremkalt. Fordi skjermen som oftest ikke er fargekalibrert blir resultatet ofte verre enn originalbildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...