Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kundens frister ved erstatningsvare?

Gjest 4c991...abb

Anbefalte innlegg

Gjest 4c991...abb

Jeg jobber i nettbutikk og har hatt en reklamasjon hvor kunde har fått erstatningsvare. Den fikk kunden før reklamert vare ble returnert, siden gjenstanden den er koblet til blir ubrukelig uten. Det er ca en måned siden kunden fikk byttet over til erstatningsvaren. Vi har avtalt opphenting av produktet med DHL, men kunde har ikke fått utført opphentingen, selv om vi har bedt kunden flere ganger om å snakke med DHL for å avtale tid som passer.

Har advart kunde om at vi vil fakturere for ny vare om ikke kunden gjennomfører sin del av avtalen. Vet ikke om dette er noe vi kan gjøre, men virker jo logisk om kunden beholder det hen klagde på.

Nå skriver kunden at hen er opptatt med eksamener fram til 10 desember, hvorpå han kan ordne returen. Hvis ikke må vi kontakte DHL og «avtale returen for hen», hvordan enn vi skal vite når det passer.

Finner ingen lovtekst om dette og tar gjerne imot råd. Det skal vel ikke være sånn at en kunde skal kunne misligholde en reklamasjon på den måten?

Anonymous poster hash: 4c991...abb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kapittel 10. Fellesregler om heving og omlevering

§ 49.Virkninger av heving og omlevering

[...]

Skal selgeren omlevere, kan forbrukeren holde tilbake det han eller hun har mottatt, inntil omlevering skjer.

Det vil si at kjøper må returnere tingen etter å ha mottatt nytt produkt. Jeg vil tro at en evt dommer vil tolke at det må skje innen rimelig tid, eller uten ubegrunnet opphold. Kanskje 14dager (fra dere har gitt instrukser på hvordan det skal gjøres) er rimelig? Men det er min tolkning.

Å ikke returnere produktet vil være kontraktbrudd, der butikken skal få dekket sin kostnad etter § 46. Om det ikke er dokumentert at originalgjenstanden er defekt, så vil jeg tro at dere skal kunne trekke nypris på erstatningsgjenstanden, samt frakt og andre kostnader dere har hatt med saken. Om originalgjenstanden er dokumentert defekt, så kan dere kreve evt tap pga at dere ikke mottar den defekte originalgjenstanden (deres erstatning fra produsent?).

Lenke til kommentar

Kunne ikke hele tvisten ha blitt omgått ved å valgt vanlig postpakke, så kunden kunne ha fått en PDF som skal printes ut og festen på pakken, for å så bli kvitt den på nærmeste postkontor?
Ellers høres det vel ut som kunden ikke har tatt kontakt med DHL, eller tror forsendelse må gjøres på dagtid og derav blir det ikke gjordt. Høres ut som relativt standard svak feilkommunikasjon. 

Lenke til kommentar

Feilen her er at man bruker DHL...

Skal komme en pakke til meg på onsdag, i løpet av dagen...
Posten og PostNord leverer til utleveringssted 1km unna
Nærmeste for DHL er 2 mil unna

Så uansett om en avtaler henting, så kommer de sjeldent til det tidspunktet en avtaler, så da må en være ledig hele dagen, som jeg skjønner at man ikke har tid til når man studerer.
Kanskje vedkommende har leveringsplass i nærheten for DHL
Har garantert levering for posten og ganske sikkert for postnord

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Gjest 4c991...abb

Den skal returneres til utlandet. Posten har ikke gode utlandspriser dessverre. Dersom det hadde vært et problem burde kunden gitt utrykk for det, så hadde vi sikkert akommandert det på en måte, men vi fikk ingen signal om at det å avlevere enn pakke til DHL hjermmefra skulle være et problem. I disse tider må det jo være kurant istedenfor å dra til et hentepunkt.

Anonymous poster hash: 4c991...abb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...