HaKj Skrevet 27. november 2020 Del Skrevet 27. november 2020 Hei Jeg har en vba-kode i excel hvor jeg prøver å fargelegge noen celler. I en del av koden har jeg en variabel som heter "nykol" den inneholder et tall som er et radnr f.eks 8 Jeg ønsker å velge fargelegge celle c8 og celle e8 med denne koden: With Range("c" & nykol & "," & "e" & nykol) .Interior.Pattern = xlSolid .PatternColorIndex = xlAutomatic .Color = 13434879 .TintAndShade = 0 .PatternTintAndShade = 0 End With Jeg vet det er noe feil i første linjen men finner ikke helt ut av det. noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
buitre Skrevet 10. desember 2020 Del Skrevet 10. desember 2020 Mulig du har allerede løst det, men Ok. Skal nok fungere hvis du setter .Interior rett etter parentesen på første linje i stedet for i linje 2, slik at det gjelder for alle attributter. Lenke til kommentar
HaKj Skrevet 17. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2020 Takk for hjelpen! Nå fikk jeg det til. Nå har jeg møtt på en annen utfordring: Jeg prøver å skrive inn en formel i en celle ved hjelp av vba og variabler. Den ser slik ut: 'enhetspris Dim myFormula12 As String myFormula12 = "=" myFormula12 = myFormula12 & "HVISFEIL((H" myFormula12 = myFormula12 & nykol myFormula12 = myFormula12 & "/E" myFormula12 = myFormula12 & nykol myFormula12 = myFormula12 & "),H" myFormula12 = myFormula12 & nykol myFormula12 = myFormula12 & ")" Range("F" & nykol).Formula = myFormula12 Den gir en tekst i celle F19 som er slik: =@HVISFEIL((H9/E9);H9) Det er sikkert enklere måter å gjøre dette på, men jeg har prøvd mye forskjellig nå og finner ikke ut av det. Noen tips? Lenke til kommentar
buitre Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Hei. Slik jeg leser innlegget ditt, prøver du å sette inn en formel i en celle, som tar argumenter fra 2 andre celler i samme rad(radnummer er lagret i en variabel nykol). Etter min mening er det bedre å gjøre det du prøver ved bruk av regular expressions(RegExp). For å bruke det, må du til tools-references, og i menyen, krysse av for Microsoft VBScript Regular Expressions 5.5. Regner med at det er skrivefeil der du skriver celle F19 og @ i formelen. Jeg løste det slik, men du kan gjøre nødvendige justeringer for at det skal fungere i ditt ark. Dim myFormula12 As String Dim nykol As String Dim utCell As String Dim regEx As Object Set regEx = New RegExp myFormula12 = "=HVISFEIL((H%/E%),H%)" nykol = "9" utCell = "F%" regEx.Pattern = "%" regEx.Global = True myFormula12 = regEx.Replace(myFormula12, nykol) utCell = regEx.Replace(utCell, nykol) Range(utCell).Formula = myFormula12 Du skriver ikke hvordan du henter frem radnummer, så jeg har hardkodet nykol variabelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå