Ivermg Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Hei! Jeg har en SMC Mistral 50cc sport 2013 modell som har gått litt over 10 000km. Nå i det siste har jeg fått ett problem med at bremsene foran (usikker på om det gjelder bak også) henger på litt hele tiden. Virker som stempelet i caliperen ikke går helt ut igjen. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Jeg har luftet hele systemet flere ganger så det er ikke problemet. Jeg har også prøvd å smøre om stempelet i caliperen, men det hjalp lite. Mvh Iver! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Hva smørte du med? Vanligvis bytter man tetningsringen og evt. støvmansjetten hvis den har dette. Stempelet må også rengjøres skikkelig. Klem skikkelig til på bremsa. Hvis bremsa da henger så åpner du luiftenippelen og slipper ut trykket. Hvis bremsa da fremdeles henger så er problemet caliperen. Hvis bremsa da løsner så er problemet et annet sted. F.eks. bremseslange. Lenke til kommentar
Ivermg Skrevet 27. november 2020 Forfatter Del Skrevet 27. november 2020 sedsberg skrev (8 timer siden): Hva smørte du med? Vanligvis bytter man tetningsringen og evt. støvmansjetten hvis den har dette. Stempelet må også rengjøres skikkelig. Klem skikkelig til på bremsa. Hvis bremsa da henger så åpner du luiftenippelen og slipper ut trykket. Hvis bremsa da fremdeles henger så er problemet caliperen. Hvis bremsa da løsner så er problemet et annet sted. F.eks. bremseslange. Jeg smørte med både smørenippel fett og multispray x4 fra Biltema. Skal prøve å klemme sikkelig på bremsa og åpne luftenippel senere i dag! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. november 2020 Del Skrevet 27. november 2020 Bremsestempel skal aldri smøres med noe annet enn bremsevæske. Og spesielt ikke vanlig fett og type 5-56 eller lignende. Det ødelegger gummitetningen. Det ødelegger også støvmansjetter og andre ting av gummi. Nå blir du nok nødt til å ut med stempelet igjen, gjøre helt rent og bytte alt av gummi. Spesielt innerste tetningsringen i caliperen. Det er en ring med firkantprofil. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå