Theo343 Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 (endret) Viktig å også legge inn at det finnes dessverre en del bedrifter som spekulerer i at overtid kun er betalt overtid om arbeidet kan faktureres en kunde eller andre type forhold. Ofte vil slike arbeidsgivere i tillegg si at "nei vi måtte justere ned en post i fakturaen til kunden og dermed får du ikke overtid utbetalt" eller andre type ting. Jeg har t.o.m. opplevd "Nei her har du jobbet så mye og kunden er fakturert et så høyt beløp at du ikke kan få utbetalt all denne overtiden". Alt var avtalt med kunden og nærmeste sjef på forhånd. Jeg kontaktet bla. arbeidstilsynet som var på lag med arbeidsgiver. Jeg satte samtidig inntjeningsrekord i bedriften det året. Mange krever også at overtid til utbetaling alltid skal godkjennes av relevant leder (ofte sjefen over nærmeste leder = mindre tilgjengelig). Slike bedrifter kan også gjøre det "vanskelig" for deg å få tak i denne sjefen om du sitter hos en kunde og dere har blitt enige kl. 15 om at det er viktig at jobben ferdigstilles i kveld eller helgen og denne sjefen ikke svarer på telefon fra deg etter kl. 15 fordi han som oftest vet hva spørsmålet da er. Deretter tar de "men jeg godkjente ikke denne kvelden, beklager". Slik kan skje når uventede ting oppstår under et oppdrag og kunden ikke kan vente til neste virkedag. Derfor viktig å alltid avklare at du ønsker og vil få utbetalt overtiden og ikke aksepterer å jobbe overtid om bedriften stadig vekk snyter deg for utbetalingen. Du kan fint nekte å jobbe overtid når dette ikke regnes som betalt overtid. Slik skitten praksis som nevnt over har bla. vært mer vanlig enn ønskelig eller kanskje mange er klar over i privat IT bransje i flere tiår. I tillegg regnes ofte "dette må du lære deg eller kurse deg opp i på egen fritid" ikke som overtid. Mange skorter også med "overtid til avspassering". Når dette benyttes skal man enten få overtidstillegget utbetalt eller at det tilsvarer % sats i timer man skal få. Men en del bedrifter sier "Nei all avspassering hos oss er time mot time", vel da skal du kreve å få overtidstillegget for disse timene utbetalt. En del bedrifter spekulerer også i at mest mulig overtid skal gå til avspassering når de vet at det nærmest er umulig for deg å få avspassert disse timene. Deretter kutter de all utestående avspassering over eks. 30 timer 2-4 ganger i året for å ikke ha ansatte stående med for mange timer. Ergo pass selv på at du aldri har for mange utestående timer og si nei til å jobbe for mye og gjør kjent hva du ikke får gjort pga. av dette. Lykke til! Ikke vær "grei" eller ha for høy "flink gutt/pike" moral her, tenk på deg selv først ellers tar kyniske bedrifter seg ofte friheter som bare vil ramme deg stadig mer. Når du står i rehabiliteringskøen fordi du har tømt helsekontoen mens sparekontoen fortsatt er bedrøvelig slank vil slike arbeidsgivere kun spørre om når du kan jobbe igjen. De litt mer utspekulerte vil forkle seg som bekymret for å få deg raskere tilbake og deretter er det fult kjør selv med "gradvis tilbakeføring". Etter sålangt ~30 år i norsk arbeidsliv (jeg er ingen pushover) har jeg sett altfor mange arbeidsgivere som kynisk manipulerer og utnytter sine ansatte med gulrøtter for å skape ett ekstra monn av godvilje som så fjernes når det ønskede er oppnådd. Jeg har også opplevd bedrifter som spekulerer i "vi kan bare ansette nye, vi får 150 søkere på hver stilling vi legger ut", men la deg ikke vippe av pinnen her. Ingen bedrifter bryr seg i praksis om at du en dag står med dårlig helse og 20 år igjen i arbeidslivet. Man må selv passe på at man kommer ut i pensjonstilværelsen med en helse som gir den mening. 2 røde flagg her er om bedriften har høy turnover og satt inn innsats på å redusere turnover eller du ser folk som virker "stuck" og ikke har energi og ork til å søke andre jobber. Samt at du fort vil merke det selv når de tenker at de "har deg". Gå heller ikke i "høy lønn" fella, da det kan fordre en del "gratis overtid" hvor det forventes at du alltid yter 150% hvor 100% er "sliten på kvelden". En siste ting jeg vil nevne er at jeg siste 10 år har sett en økende trend i at det ansettes mellomledere som er spisset mot å klare å få mest mulig ut av de ansatte (gode manipulatorer) uten at den ansatte nødvendigvis får noe ut av det utnyttelsesforholdet annet enn å bli utslitt og stående i litt mer ansvar. Ergo vær oppmerksom på når ledere roser og er på godsiden og når de ikke er det. En slik leder vil ofte spille deg opp og få deg til å akseptere noe du ellers ikke ville gjort. Et møte som føles som noe aka din beste dag på en stund kan fort bli noe du angrer på om du ikke var veldig bevisst på hva du gikk med på. Vær også oppmerksom på om slike ledere begynner å spille ansatte mot hverandre med "Jeg setter stor pris på deg men jeg har en utfordring med xxx" eller "hadde allt vært som deg" m.m. Samt et lite godt råd til slutt. Å jobbe seg stadig sliten/utslitt for kun lønn er sjelden verdt det. Hadde jeg kjent meg selv som ung, ivrig og ambisiøs/fremadstormende ville jeg gitt meg selv en del gode råd. Det er også lett/fristende å tenke at innlegg som dette er såkalte "disgruntled employees", men det er akkurat det slike bedrifter/ledere ønsker at andre som selv ikke har hatt denne "læringen" skal tenke. Tl;dr (ikke planlagt): Sett deg selv først (ikke tråkk på andre), vær oppmerksom og sett krav på dine vegne. Er du i tvil (små ting kan bli store), søk god rådgiving utenfor bedriften. Endret 28. november 2020 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå