Nemi86 Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Jeg jobber fast 40% og er vikar i samme firmaet. Noen dager jobber jeg først fra 8.00- 14.30 (vikarjobben) for så å begynne på min faste jobb fra 14.30-22.00. Etter 9 timer på jobb så har jeg før fått 50% overtidsbetaling, men nå får jeg ikke dette lenger pga sjefen sier at dette er 2 forskjellige jobber selv om det er for det samme firmaet og at jeg ikke har 100% stilling og dermed ikke har krav på overtidsbetaling. noen som vet om dette stemmer? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Sjefen har feil. Lenke til kommentar
Nemi86 Skrevet 26. november 2020 Forfatter Del Skrevet 26. november 2020 mobile999 skrev (53 minutter siden): Sjefen har feil. Hvordan vet du det? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 (endret) er 40% stillingen og vikarjobben samme jobb ( altså forsatt samme arbeidsgiver ) ? eller er det 2 forskjellige oppgaver med hver sin klart definerte kontrakt ? Endret 26. november 2020 av Mato Lenke til kommentar
Nemi86 Skrevet 26. november 2020 Forfatter Del Skrevet 26. november 2020 Mato skrev (2 timer siden): er 40% stillingen og vikarjobben samme jobb ( altså forsatt samme arbeidsgiver ) ? eller er det 2 forskjellige oppgaver med hver sin klart definerte kontrakt ? 40% fast som renholder og vikar i kantine. Har bare kontrakt på fast jobben. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/ Lenke til kommentar
Mato Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 tja, min tolkning her er nok at arbeid ut over 9 per dag og over 40 timer i uken skal kompenseres med overtidsbetaling, om dere har tariff som deffinere arbeidsuke til 37,5 så skal du har overtid etter 7,5 timer og 37,5 timer i uken. om du er full tid eller deltid ( så lenge du jobber vikar via samme kontrakten for merarbeidet og noe annet ikke er avtalt) har ikke noe og si , etter 9 timer så skal det betales overtid. https://advokatlippestad.no/artikler/hvilke-regler-for-overtid-gjelder-for-deltidsansatte/ Lenke til kommentar
Nemi86 Skrevet 27. november 2020 Forfatter Del Skrevet 27. november 2020 vidor skrev (14 timer siden): https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/ Dette fikk jeg beskjed om gjelder kun på 1 og 1 stilling. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 27. november 2020 Del Skrevet 27. november 2020 Nemi86 skrev (18 minutter siden): Dette fikk jeg beskjed om gjelder kun på 1 og 1 stilling. Dette er helt feil, og det vet sjefen din også..... ganske grovt at vedkommende bruker et så svakt argument for å hindre korrekt lønn. Hvilken bransje jobber du i? Høres ut som det kan være en klesbutikk. De roter mye med slikt føler jeg.... 1 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 27. november 2020 Del Skrevet 27. november 2020 Nemi86 skrev (14 timer siden): 40% fast som renholder og vikar i kantine. Har bare kontrakt på fast jobben. Du har bare kontrakt der du jobber fast? Arbeidskontrakt er vel ikke valgfritt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. november 2020 Del Skrevet 27. november 2020 Arbeidsgiver prøver seg på denne tolkninga for å unngå å gi deg overtidsbetaling og for at du skal kunne fortsette å ha dei to jobbane. Dersom ein ser på jobbane som samme jobben så har du rett på overtid etter 9 timar, men du har heller ikkje lov å ha arbeidsdag på meir enn maks 10 timar per dag. Ved å sjå på jobbane som heilt uavhengige så vil du ikkje kunne dra med deg tid frå den eine jobben til den andre, altså at du ikkje får overtidsbetalt. Men på den andre sida så vil då arbeidsgiver ikkje trenge å gå inn for å påsjå at du ikkje har alminneleg arbeidstid på over 10 timar i løpet av 24 timar (12,5 time om du har tatiffavtale og ordninga er godkjent av tillitsvalgt, eller 13 timar om arbeidstilsynet har gitt godkjenning). Lenke til kommentar
Nemi86 Skrevet 27. november 2020 Forfatter Del Skrevet 27. november 2020 Kris85 skrev (4 timer siden): Dette er helt feil, og det vet sjefen din også..... ganske grovt at vedkommende bruker et så svakt argument for å hindre korrekt lønn. Hvilken bransje jobber du i? Høres ut som det kan være en klesbutikk. De roter mye med slikt føler jeg.... Jobber i et strømfirma Lenke til kommentar
Nemi86 Skrevet 27. november 2020 Forfatter Del Skrevet 27. november 2020 Flin skrev (4 timer siden): Du har bare kontrakt der du jobber fast? Arbeidskontrakt er vel ikke valgfritt. Har bare kontrakt på min faste jobb ja, ingen på vikar stillinga mi tydlivis🤷🏻♀️ Lenke til kommentar
Nemi86 Skrevet 27. november 2020 Forfatter Del Skrevet 27. november 2020 The Avatar skrev (2 timer siden): Arbeidsgiver prøver seg på denne tolkninga for å unngå å gi deg overtidsbetaling og for at du skal kunne fortsette å ha dei to jobbane. Dersom ein ser på jobbane som samme jobben så har du rett på overtid etter 9 timar, men du har heller ikkje lov å ha arbeidsdag på meir enn maks 10 timar per dag. Ved å sjå på jobbane som heilt uavhengige så vil du ikkje kunne dra med deg tid frå den eine jobben til den andre, altså at du ikkje får overtidsbetalt. Men på den andre sida så vil då arbeidsgiver ikkje trenge å gå inn for å påsjå at du ikkje har alminneleg arbeidstid på over 10 timar i løpet av 24 timar (12,5 time om du har tatiffavtale og ordninga er godkjent av tillitsvalgt, eller 13 timar om arbeidstilsynet har gitt godkjenning). Okay, trodde man hadde krav på overtidsbetaling sjølv om det er 2 forskjellige jobber men med samme arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. november 2020 Del Skrevet 27. november 2020 On 11/26/2020 at 5:39 PM, Nemi86 said: Jeg jobber fast 40% og er vikar i samme firmaet. Noen dager jobber jeg først fra 8.00- 14.30 (vikarjobben) for så å begynne på min faste jobb fra 14.30-22.00. Etter 9 timer på jobb så har jeg før fått 50% overtidsbetaling, men nå får jeg ikke dette lenger pga sjefen sier at dette er 2 forskjellige jobber selv om det er for det samme firmaet og at jeg ikke har 100% stilling og dermed ikke har krav på overtidsbetaling. noen som vet om dette stemmer? Kjenner noen som først jobbet 8-16 og så 16-20 som vaskedame i samme firma/bygg/lokasjon, hun fikk heller ingen overtidsbetaling fordi det var 2 separate stillinger. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. november 2020 Del Skrevet 27. november 2020 Nemi86 skrev (12 minutter siden): Har bare kontrakt på min faste jobb ja, ingen på vikar stillinga mi Du har krav på skriftlig arbeidsavtale. Se arbeidsmiljøloven 14-5. Nemi86 skrev (22 timer siden): Hvordan vet du det? Arbeidsmiljøloven bestemmelser om arbeidstid gjelder ikke "arbeidavtalene". Den gjelder arbeidsgiver (og arbeidtaker). Det er ikke anledning for arbeidsgiver å unndra seg bestemmelsene om overtid ved å lage to arbeidsavtaler. Sitat Loven kan ikke fravikes ved avtale til ugunst for arbeidstaker med mindre det er særskilt fastsatt. (Arbeidsmiljøloven 1-9) 2 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 27. november 2020 Del Skrevet 27. november 2020 The Avatar skrev (8 timer siden): Arbeidsgiver prøver seg på denne tolkninga for å unngå å gi deg overtidsbetaling og for at du skal kunne fortsette å ha dei to jobbane. Dersom ein ser på jobbane som samme jobben så har du rett på overtid etter 9 timar, men du har heller ikkje lov å ha arbeidsdag på meir enn maks 10 timar per dag. Ved å sjå på jobbane som heilt uavhengige så vil du ikkje kunne dra med deg tid frå den eine jobben til den andre, altså at du ikkje får overtidsbetalt. Men på den andre sida så vil då arbeidsgiver ikkje trenge å gå inn for å påsjå at du ikkje har alminneleg arbeidstid på over 10 timar i løpet av 24 timar (12,5 time om du har tatiffavtale og ordninga er godkjent av tillitsvalgt, eller 13 timar om arbeidstilsynet har gitt godkjenning). man har da lov til og jobbe mere en 10 timer per dag. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 Det som er forskjellen med overtid er at overtid som hovedregel ikkje være planlagt. Så unntaksvis kan du jobbe opp til 13 timar på 24 timar forutsatt at du får kompanserande kviletid når det er nødvendig overtidsarbeid. Men ordinær arbeidstid skal ikkje inkludere overtid og medfører at planlagt arbeid ikkje skal gå over 10 timar. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 (endret) 29 minutes ago, The Avatar said: Det som er forskjellen med overtid er at overtid som hovedregel ikkje være planlagt. Så unntaksvis kan du jobbe opp til 13 timar på 24 timar forutsatt at du får kompanserande kviletid når det er nødvendig overtidsarbeid. Men ordinær arbeidstid skal ikkje inkludere overtid og medfører at planlagt arbeid ikkje skal gå over 10 timar. Pålagt overtid skal jo også være varslet innen en viss tid så hvordan kan det ikke være planlagt? Overtid må i stor grad planlegges fordi det ofte skal godkjennes ifb. med lønn, timestatus osv. Fleksiovertid er derimot noe man ofte ikke planlegger. Endret 28. november 2020 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 The Avatar skrev (44 minutter siden): Det som er forskjellen med overtid er at overtid som hovedregel ikkje være planlagt. Så unntaksvis kan du jobbe opp til 13 timar på 24 timar forutsatt at du får kompanserande kviletid når det er nødvendig overtidsarbeid. Men ordinær arbeidstid skal ikkje inkludere overtid og medfører at planlagt arbeid ikkje skal gå over 10 timar. som theo343 sier , siden overtid må organiseres så er det ca alltid planlagt, 13 timer arbeidsdag med overtid er gospel i arbeidslivet ut fra min erfaring, men du få jo så klart betalt overtid for alt du jobber. jeg vet som regel 1 uke fram i tid hvilke dager jeg skal jobbe overtid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå