norsemanGrey Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Hei. (Vet ikke om det er rette forum.) Vi har noen stålrør inne som har fått noen rustflekker. Jeg synes det er rart da det ikke skal ha vært noe fukt i nærheten. Men kanskje noen har noen gode tips om hvordan vi kan få fjernet det....eventuelt om det er noe vi kan behandle rørene med slik at de er litt bedre beskyttet mot rust? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Prøv med metall/krom polerkrem: https://www.clasohlson.com/no/Autosol-polerkrem-/p/34-4252?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=Cj0KCQiAwf39BRCCARIsALXWETzfXnrIn6b_AS_wyicE8t6VONWstNqQoP0Bm740x4ureQyP08ZA9gQaAggJEALw_wcB eller https://www.biltema.no/bilpleie/lakkpleie/bilpolish/metallpolish-2000033835 Lenke til kommentar
TwoFace Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 (endret) Litt Cola (ikke light) og sølvpapir fikser biffen. Edit: Autosol og slikt har slipemiddel i seg som gjør at det blir fortere rust. Prøv Coca Cola og sølvpapir...det funker gull på overflate rust. Sjekk Youtube eller slikt om du ikke tror meg. Endret 26. november 2020 av TwoFace Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 TwoFace skrev (3 timer siden): Litt Cola (ikke light) og sølvpapir fikser biffen. Edit: Autosol og slikt har slipemiddel i seg som gjør at det blir fortere rust. Prøv Coca Cola og sølvpapir...det funker gull på overflate rust. Sjekk Youtube eller slikt om du ikke tror meg. Jeg har brukt Autosol polerkrem i mer enn 35 år. Det du sier er feil. Polerkremen etterlater seg en hinne som forhindrer videre korrosjon. Hinnen varer ikke evig, derfor anbefales det å gjenta behandlingen med jevne mellomrom. Mengden slipemiddel i kremen er forsvinnende liten og lager ikke striper. Cola, derimot, gjør overflaten snarere mer utsatt mot videre korrosjon. Jeg siterer fra Biltemas omtale: "Etter behandling dannes det en holdbar, glansfull flate som holder smuss og rust borte." 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 (endret) Det ser ut som en rustfri profil rundt noe steinsetting. Rusten ser ut som den kommer i små rundinger, trolig fra urenheter. Rustfritt stål kan også ruste, men det kan kanskje se ut som det har blitt kuttet med for eksempel vinkelsliper i nærheten, og at det har kommet urenheter, for eksempel svartstål, på det rustfrie stålet, som har gjort at det har blitt rustflekker. Det kan også være ting som saltvann eller andre væsker som har gjort det, å det kan ha vært en stund siden, og at det først nå begynner å ruste. Sement og fliselim inneholder for eksempel en del salter som kan føre til korrosjon, på alt fra glass til rustfritt. Dersom det er rusfritt, så kan du blande litt bakepulver med vann, å gni det på, det bør fjerne rusten. Du bør aldri bruke ting som stålull eller slipende midler på rustfritt, skal du bruke Autosol, må du vite helt sikkert om det er chromium eller rusfritt, slik at du kjøper riktig Autosol-produkt, ellers vil problemet komme tilbake enda verre. Endret 26. november 2020 av 0laf Lenke til kommentar
TwoFace Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Omnithunder skrev (26 minutter siden): Jeg har brukt Autosol polerkrem i mer enn 35 år. Det du sier er feil. Polerkremen etterlater seg en hinne som forhindrer videre korrosjon. Hinnen varer ikke evig, derfor anbefales det å gjenta behandlingen med jevne mellomrom. Mengden slipemiddel i kremen er forsvinnende liten og lager ikke striper. Cola, derimot, gjør overflaten snarere mer utsatt mot videre korrosjon. Jeg siterer fra Biltemas omtale: "Etter behandling dannes det en holdbar, glansfull flate som holder smuss og rust borte." Da lærte jeg noe nytt i så fall, og tar, under tvil, tilbake min uttalelse, men ikke ang Cola. Dette har jeg brukt på flere av mine motorsykler, biler og annet, og aldri opplevd at det har kommet mer rust av det. Men jeg merket for en del år tilbake, når jeg hadde brukt autosol, at det tok kortere tid før rusten oppsto igjen, og det var nettopp derfor jeg skrev det jeg skrev. Har flere bekjente og kollegaer som driver innen mekaniske yrker, og dem skyr Autosol som pesten. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Her er litt mer info om det nevnte Autosol produktet: Dette er for mange en metalpolish med overlegen kvalitet og er kanskje den mest kjente metall polishen på markedet. Elsket av entusiaster, båtfolk og ikke minst MC eiere. Den har vunnet tre internasjonale gullmedaljer og er anbefalt av produsenter, museer og restaurerings-eksperter over hele verden. PRODUKTBESKRIVELSE Autosol Metal Polish fjerner trygt og enkelt oksidasjon, korrosjon, flekker og rust. Den gir et strålende reflekterende glans og etterlater en usynlig beskyttende belegg for å sikre en langvarig glans. Autosol Metal Polish er perfekt for biler, båter og ikke minst MC med mye chrome. Til og med i hjemmet finner du mange gode bruksområder for denne «legenden» av en metall polish. Autosol Metal Polish kan brukes på stål, messing, kobber, krom og aluminium. Autosol ble grunnlagt i Solingen, Tyskland i 1929. Med over 80 års erfaring, 3 produksjonssteder rundt om i verden og et globalt distribusjonsnett i mer enn 70 land. Autosol Metal Polish er brukt av BMW, Mercedes-Benz, Audi og Volkswagen. SLIK BRUKER DU AUTOSOL METAL POLISH Overflaten må være tørr og fri for løst smuss før polering. For en blankpolert overflate, påfør en liten mengde Autosol Metal Polish i en myk mikrofiberklut og gni kraftig i en sirkulær bevegelse. Ikke la Autosol Metal Polish tørke. Buff til en høy glans med en ren klut. Tips: Polering og rengjøring av detalj områder kan gjøres enklere ved å gni Autosol inn en poleringsklut først. Dette vil bidra til å eliminere poleringsrester som legger seg i etsinger og hjørner. Kilde: https://bilpleiekongen.no/produkt/autosol-metal-polish/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå