Borger___ Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Hvor ofte har folk bil på service, og hvor hensiktsmessig er det? Og hva er det egentlig som blir gjort? Har 2 biler, en nyere Toyota Auris. 16 mod. 70K på telleren, og en eldre Saab 9-3 2006 gått 120K. Når det gjelder Toyotaen har jeg vurdert service en stund men har avventet, siden jeg synes tilbudet fra Toyota var dyrt (nesten 5K) og siden jeg snart skal selge den, så tenkte jeg legge servicen så nært opp mot salg som mulig. Det er heller ingen reg. feil med bilen. Saaben fikk jeg for 1 år siden, og har ikke kjørt den så mye. Heller ikke her er det noen feil, og har foreløpig avventet med service. Ps: Mulig at det blir billigere å ta servicen på annet (ikke merke) verksted? Hvilken pris kan man forvente, og hva er det vanlig at blir gjort på en standard "årlig" service? Pps: Har bilens alder noe å si på prisen/omfang på service? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 (endret) 5000,- høres ut som en helt normal pris på service. Betalte 5500,- på min golf for oljeskift m/filter, bremsevæskebytte og full inspeksjon. Uavhengige verksteder er ofte billigere men så spørs det om de hopper over en del ting som merkeverkstedene gjør. Du bør i det minste bytte olje hvert år. Spesielt hvis du har turbo eller motor med kjente problemer. Har du automat bør denne også flushes med jevne mellomrom. Endret 26. november 2020 av sedsberg Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Borger___ skrev (1 time siden): Hvor ofte har folk bil på service, og hvor hensiktsmessig er det? Og hva er det egentlig som blir gjort? Har 2 biler, en nyere Toyota Auris. 16 mod. 70K på telleren, og en eldre Saab 9-3 2006 gått 120K. Når det gjelder Toyotaen har jeg vurdert service en stund men har avventet, siden jeg synes tilbudet fra Toyota var dyrt (nesten 5K) og siden jeg snart skal selge den, så tenkte jeg legge servicen så nært opp mot salg som mulig. Det er heller ingen reg. feil med bilen. Saaben fikk jeg for 1 år siden, og har ikke kjørt den så mye. Heller ikke her er det noen feil, og har foreløpig avventet med service. Ps: Mulig at det blir billigere å ta servicen på annet (ikke merke) verksted? Hvilken pris kan man forvente, og hva er det vanlig at blir gjort på en standard "årlig" service? Pps: Har bilens alder noe å si på prisen/omfang på service? Eh, har du ikke engang tittet i bilenes servicehefter? Der står det hvor ofte bilene dine skal ha service. Ingen grunn til å ta service på merkeverksted. Det blir mye dyrere som regel. Men finn et godkjent bilverksted. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 26. november 2020 Forfatter Del Skrevet 26. november 2020 (endret) Hanhijnn skrev (36 minutter siden): Eh, har du ikke engang tittet i bilenes servicehefter? Der står det hvor ofte bilene dine skal ha service. Jeg er selvsagt inneforstått med konseptet servicehefte. Der oppgir produsenten hvilket intervall dem anbefaler, noe som nødvendigvis ikke er synonymt med va bilen faktisk trenger. Spurte en kjenning på merkeverkstedet om dette, han sa det viktigste med service heftet (og jevnlige intervaller) er ovenfor kjøper når du skal selge. Men ingen argumenter på at du løper noen risiko ved å ikke følge anbefalingene, så fremst det ikke er kjente feil man burde få sjekket. sedsberg skrev (1 time siden): Du bør i det minste bytte olje hvert år. Spesielt hvis du har turbo eller motor med kjente problemer. Har du automat bør denne også flushes med jevne mellomrom. Når du sier bytte olje, antar jeg det er noe utover etterfylling, tapper man ut gammel olje (?) bytte filter? Noe som er kurant å gjøre selv? Endret 26. november 2020 av Borger___ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 (endret) Du tapper ut gammel olje og bytter oljefilteret ja. Det er veldig lett å gjøre selv så lenge du ikke har 20 tommeltotter. Det er ca. 1.000.000 videoer av det på Youtube. Ikke utenkelig at det også er videoer der av akkurat din bil. Edit: Det kan bli mye søl og du må levere inn all den gamle olja til miljøstasjon. Du må også finne korrekt olje og oljemengde for å fylle på igjen. Ofte hjelper de deg med dette der du kan kjøpe olje. Endret 26. november 2020 av sedsberg Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Generelt så bør du følge produsentens anbefaling for service. Dei fyrste åra bør du gjennomføre service på merkeverksed, både fordi det er bra for verdien på bilen å kunne vise til service frå merkeverksted, men også fordi at det er lettare å få gjennom garantisak om det berre er produsent og merkeverksted som har skrudd på bilen. Etter at garantitida har gått ut så har du lite igjen for å bruke merkeverkstad og kan godt bruke billegare verksted, då kan du også vurdere å gjennomføre lettare service. Oljeskift bør utførast ein gong i året og i alle fall ikkje sjeldnare enn anna kvart år, litt avhengig av bruk. Jo eldre bilen blir, jo mindre aktuelt blir det å påspandere bilen dyr service, men det kjem sjølvsagt også litt ann på kva du ser for deg skal være levetida på bilen. Tek du sikte på at bilen blir levert til vraking etter 10 år, eller tenker du å passe godt på bilen slik at den kan brukast i 30+ år? Det kan også være greit å tenke på at regelmessig servicehistorikk er positivt både for kor mykje du får for bilen og kor lett den vil være å selge. Regelmessig servicehistorikk vil sjå mykje betre ut ettersom det viser at du er systematisk og og ikkje berre reparerer når ting blir øydelagt. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Bremsevæske bør byttes hvert andre år. Sitat Bremsevæsken sørger for at du til enhver tid har riktig trykk når du tråkker på bremsepedalen. Gammel væske kan føre til at bremsene slutter å virke ved kraftig eller vedvarende bremsing. – Bremsevæsken skal motstå varmen som utvikles i bremsesystemet og tåle temperaturer på opp mot 250 grader. Når den kommer i kontakt med luft, trekker den til seg fuktighet. Det skaper kondens og reduserer kokepunktet, sier Bakkemo. Kondensen kan også føre til rust i hjul- og bremsesylindrene. – Bremsevæsken bør byttes hvert annet år, og dette følger gjerne bilens serviceintervall. Kvaliteten på bremsevæsken svekkes raskere i Norge enn på sørligere breddegrader. – Vi har fire årstider, mye vær og mye fukt store deler av året. Det går utover bremsevæsken. Kilde. Hvis du skal skifte olje selv så skift også tappepluggen (i det minste pakningen på denne). Støtter @The Avatar i at å følge opp service ihht. intervallene i serviceheftet er et pluss. Mange (meg inkludert) som rangerer biler med dårlig/manglende nederst når ny bruktbil skal kjøpes. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 30. november 2020 Del Skrevet 30. november 2020 Hadde vært skeptisk til å kjøpe en 4 år gammel bil som ikke har hatt service når den skal. Er det fortsatt garanti på bilen? Er tøffe forhold i Norge og et oljeskift en gang i året er et minimum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå