PaladinNO Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 (endret) Jeg har en eldre Seagate Enterprise disk fra 2017 som jeg nettopp begynte å lure på om er problemet med PC-en min. "Minihakkingen" jeg sporadisk har i Windows Explorer gjør at jeg for lengst har konkludert med at det er noe diskrelatert. Disken er en "Seagate Enterprise Capacity 2TB" og er disken med klart mest småskriving (er "Data"-disken min for diverse - bilder, musikk etc.) https://www.komplett.no/product/907896 CrystalDisk sier den er OK, men "Read Error Rate" føles tvilsomt høy ut (foretrekker at det står "000-"). Er denne disken snart moden for utskifting? Endret 17. januar 2021 av PaladinNO Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Hvis du har noe viktig på disken bør du ta backup asap. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 26. november 2020 Forfatter Del Skrevet 26. november 2020 Kryptodebunker skrev (2 minutter siden): Hvis du har noe viktig på disken bør du ta backup asap. Det er gjort for lengst. Dette er også disken for lagring av private filer. Har kopi av alt på en dedikert ekstern harddisk (tok oppdatert backup for en liten uke siden) pluss backup på en egen disk i en separat PC. Jeg vil fortsatt slite hvis huset brenner ned, men da er ikke en harddisk den første bekymringen. Men hva med diskstatusen? Noen formening om den? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 (endret) 50 minutes ago, PaladinNO said: CrystalDisk sier den er OK, men "Read Error Rate" føles tvilsomt høy ut (foretrekker at det står "000-"). Er denne disken snart moden for utskifting? Husk at verdiene teller nedover. 100 er helt ny (som regel*) og 0 og totalt defekt. 44 er grensa for hva som regnes som "defekt" (garanti). Det værste du har hatt er 64. De du bør holde øye med er ID 5 og ID C5. Hos deg er de helt topp. Ingen feil. Last ned Seagates egne diagnoseprogram og test med det. Tror det heter SeaTools for Windows. * Varierer litt hva som er start. noen teller ned fra 100, noen fra 200 og noen fra andre verdier som f.eks. 256 eller 120. Endret 26. november 2020 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 26. november 2020 Forfatter Del Skrevet 26. november 2020 (endret) sedsberg skrev (45 minutter siden): De du bør holde øye med er ID 5 og ID C5. Hos deg er de helt topp. Ingen feil. Jepp, Current Pending Sector Count og Reallocated Sectors Count er det første jeg ser på. Jeg har egentlig vært litt i tvil om denne disken helt siden dag 1 og jeg oppdaget CrystalDiskInfo ikke klarer å lese diskstørrelsen korrekt (250 GB; er en 2 TB disk). Jeg kan sjekke SeaTools. Men denne minihakkingen jeg har føles garantert som et diskproblem, og det må være enten den 3.partsdiskkontrolleren på hovedkortet (aner ikke hvem som har laget brikken - er ihvertfall ikke Intel), Data-disken eller .torrent-disken (en disk jeg har lenge prøvd å bare få tatt livet av så jeg kan bytte den ut). Endret 26. november 2020 av PaladinNO Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Har selv opplevd at CrystalDIskInfo ikke har klart å lese av diskene korrekt, eller i det hele tatt. Derfor en bør dobbeltsjekke med produsentenes egne programmer. Og nettopp pga. det kjøper jeg kun disker og SSD_er hvor produsentene faktisk har gode diagnoseprogrammer. Typisk WD, Seagate, Intel og Samsung. 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 26. november 2020 Forfatter Del Skrevet 26. november 2020 (endret) sedsberg skrev (4 timer siden): Har selv opplevd at CrystalDIskInfo ikke har klart å lese av diskene korrekt, eller i det hele tatt. Derfor en bør dobbeltsjekke med produsentenes egne programmer. Og nettopp pga. det kjøper jeg kun disker og SSD_er hvor produsentene faktisk har gode diagnoseprogrammer. Typisk WD, Seagate, Intel og Samsung. Høres ut som vi har samme smak når det kommer til lagringsprodukter - WD, Seagate, Intel eller Samsung. Jeg kjørte nettopp en "Long Generic" test med Seatools og...disken feilet testen. Sitat Long Generic - Started 26.11.2020 11:09:29 Long Generic - FAIL 26.11.2020 12:11:42 SeaTools Test Code: F29763DD Unfortunately, your Seagate product has failed an important diagnostic test, possibly caused by problem sectors which are difficult to read Vel, da tar jeg saken til Komplett - disken ble kjøpt hos dem i 2017 og har 5 års garanti. Takker for tipset forresten - jeg hadde glemt av Seatools. Endret 26. november 2020 av PaladinNO Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Husk å sende med resultatet fra testen. Gjerne med screenshot eller utstkrift. Sjansen er da større for at de bare sender deg en ny disk så fort de får den gamle i retur uten å teste. Eller i værste fall så vet de 100% hva de skal teste med en gang. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 26. november 2020 Forfatter Del Skrevet 26. november 2020 (endret) sedsberg skrev (16 minutter siden): Husk å sende med resultatet fra testen. Såklart. Sender med skjermbilde av CrystalDisk (fra første innlegg) og Seatools (forstørret Seatools-bildet en del for skriften de har valgt er omtrent uleselig...). Ber om ny disk (har ønsket å oppgradere denne disken til minst en 4 TB en stund uansett pga. fremtidig plassmangel): https://www.komplett.no/product/1149305/datautstyr/lagring/harddiskerssd/harddisk-35/seagate-enterprise-exos-7e8-4tb-sata-hdd ...mot å betale mellomlegget. Endret 26. november 2020 av PaladinNO Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 26. november 2020 Forfatter Del Skrevet 26. november 2020 (endret) Når jeg først holder på så kjører jeg en Long Generic sjekk på en 4 TB disk også. Dette er "Opptaks"-disken min og den får også en del intens skriving (men stort sett større filer fra Fraps / OBS). Slik jeg leser CrystalDisk på denne så er 4 TB-en i verre tilstand... EDIT: 4 TB disken passerte Long Generic testen i Seatools. Endret 28. november 2020 av PaladinNO Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 (endret) Bruk Seatools. CrystalDIskInfo er bare et generisk verktøy. Det tar ikke hensyn til hvordan produsentene regner. Men ser disken har ganske mange timer på seg så den bør nok snart byttes uansett. Men SeaTools kan gi deg mer nøyaktig svar. Endret 26. november 2020 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 28. november 2020 Forfatter Del Skrevet 28. november 2020 sedsberg skrev (På 26.11.2020 den 12.18): Husk å sende med resultatet fra testen. Gjerne med screenshot eller utstkrift. Sjansen er da større for at de bare sender deg en ny disk så fort de får den gamle i retur uten å teste. Eller i værste fall så vet de 100% hva de skal teste med en gang. Fikk svar fra Komplett nå: Sitat Hei. Vi har dessverre ikke mulighet til å sende ut en ny hvor du kan betale mellomlegget. Her anbefaler jeg at du sender inn til oss på reklamasjon ved å trykke på knappen "returnere defekte varer" inne på ordren. Når den er godkjent vil returseddel være vedlagt epost. Hadde håpet å slippe å sende den inn i det hele tatt. Denne disken inneholder sensitiv data. De har sendt meg disker tidligere uten å måtte returere den defekte. Så jeg har bedt om garanti for at disken ikke vil bli testet (som om jeg stoler på det i det hele tatt selv om de garanterer det..); at Seatools testen jeg gjorde vil bli godtatt og, hvis ikke, hva slags tester de vil gjøre og om jeg kan gjøre Kompletts tester selv og dokumentere resultatet. Forslag 2 var jeg kjøper en ny disk selv, kopierer over innholdet (har allerede en backup), gjør en (trippel) 0-skriving av hele disken så ingenting kan bli gjenopprettet og så sender den inn. Og så får refundert det den defekte disken kostet. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 16. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2020 (endret) Noen som har erfaringer med 0-skriving av harddisker og kan si noe om hvor tid dette vil ta på en 2 TB disk? Jeg tenker kun 1 runde (evt. 3, men det er dette tidsaspektet skal avgjøre) på en disk som skal sendes inn på garanti. EDIT: En 0-skriving av en hurtigformatert 2 TB disk tar ca. 16 timer med CCleaner ("Secure erase", "1 pass", "All data"). Endret 17. desember 2020 av PaladinNO Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 17. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2021 Saken er løst. Har fått refundert hele kjøpssummen fra Komplett. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 Har HGST noe slikt verktøy? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 https://www1.hgst.com/hdd/support/download.htm#DFT https://ibm-hitachi-drive-fitness-test.en.softonic.com/ Mulig Western Digital sitt også fungerer på HGST. https://support.wdc.com/downloads.aspx?lang=en&p=3 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 17. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2021 (endret) HGST-disker har jeg ikke prøvd ennå - er ikke det Hitachi som WD har kjøpt opp og nå bruker som sine Enterprise-disker (i tillegg til WD Gold)? Kjenner til Seagate SeaTools og WD DataLifeGuard. Googlet kjapt på HGST disk tool og fant den samme "Disk Fitness Checker" du linket til. Endret 17. januar 2021 av PaladinNO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå