Gå til innhold

Kan man søke nav siden jeg kun har 50% arbeid fra 01.01.2020?

Gjest 4012a...944

Anbefalte innlegg

Gjest 4012a...944

Fra og med Januar så blir min stilling i samme bedrift redusert med 50%, og den 50% stillingen går ut siste dagen i Juni 2021.

Jeg har vært lærling der i ca 3 år, har 100% stilling i bedriften til og med 31.12.2020.

Så jeg går fra 100% til 50%. Kan jeg søke Nav om noe i dette tilfelle? jeg har så og si ingen erfaring med nav, så trenger dette litt med teskje 

Tusen takk.

Anonymous poster hash: 4012a...944

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Registrer deg som arbeidssøker og søk om dagpenger.

nav.no

Blir du arbeidsledig fra 1. november eller senere, må du ha tapt minst 50 % av arbeidstiden din.
Får du innvilget dagpenger fra et tidspunkt før 1. november er det nok at du har tapt minst 40 % av arbeidstiden din og kravet om 50 % tap får ikke betydning for deg. Har du flere arbeidsforhold, er det den samlede arbeidstiden din som må være redusert.

Arbeidsinntekten din må være redusert

Får du innvilget dagpenger før 1. november er kravet til arbeidsinntekt minst 76 013 kroner (0,75 G) de siste 12 månedene, eller 228 040 kroner (2,25 G) de 36 siste månedene.

Får du innvilget dagpenger fra 1. november er kravet til arbeidsinntekt minst 152 027 kroner (1,5 G) de siste 12 månedene, eller 304 053 kroner (3 G) de siste 36 månedene.

Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger regnes også med. Inntekt som selvstendig næringsdrivende regnes ikke med. Har du nylig hatt verneplikt kan du ha rett til dagpenger uavhengig av tidligere inntekt.

Du må være reell arbeidssøker
Dette innebærer at du som hovedregel må kunne jobbe i minst 50 prosent og være villig og i stand til å ta ethvert arbeid hvor som helst i Norge og delta i arbeidsmarkedstiltak. Les mer om reell arbeidssøker nedenfor.

Du må som hovedregel oppholde deg i Norge og være medlem av folketrygden
I noen tilfeller kan du ha rett til dagpenger fra Norge selv om du ikke oppholder deg i Norge. Les mer om hvilket land du skal søke dagpenger fra og ferie og utenlandsopphold.

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sitat

Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger regnes også med. Inntekt som selvstendig næringsdrivende regnes ikke med. Har du nylig hatt verneplikt kan du ha rett til dagpenger uavhengig av tidligere inntekt.

Du må være reell arbeidssøker
Dette innebærer at du som hovedregel må kunne jobbe i minst 50 prosent og være villig og i stand til å ta ethvert arbeid hvor som helst i Norge og delta i arbeidsmarkedstiltak. Les mer om reell arbeidssøker nedenfor.

Bedre løsning er å se om lønntilskudd eller andre ytelser f.eks Inkluderingstilskudd hvis man har jobb, da slipper man meldekort men arbeidsgiver må søke så sant det er behov og dokumentere ekstra utgifter og ligdene,  og får bedre rettigheter hvis man blir syk, aldri vært borti sykepenger men ofte må man være ekstremt syk så corona eller ligdene eller forkjølese dekker ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...