dguzs Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 @Sturle Kom igjen, really? Du kommer opp med en 10 år gammel rapport? Her hva den nyeste rapporten til BKK sier (Regional Kraftsystemutredning for BKK-området og indre Hardanger 2020-2040): "På grunn av store usikkerheter i hvor mye forbruk som kan komme, er det laget 3 ulike scenarier. De spenner mellom 1000 og 4000 MW nytt forbruk innen 20 år." Og dette er kun for BKK-nettet, altså utenom forbrukere som knytter seg til Statnett direkte. Lenke til kommentar
dguzs Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 @Sturle Kom igjen, really? Du kommer opp med en 10 år gammel rapport? Her hva den nyeste rapporten til BKK sier (Regional Kraftsystemutredning for BKK-området og indre Hardanger 2020-2040): "På grunn av store usikkerheter i hvor mye forbruk som kan komme, er det laget 3 ulike scenarier. De spenner mellom 1000 og 4000 MW nytt forbruk innen 20 år." Og dette er kun for BKK-nettet, altså utenom forbrukere som knytter seg til Statnett direkte. Lenke til kommentar
dguzs Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 @Sturle Kom igjen, really? Du kommer opp med en 10 år gammel rapport? Her hva den nyeste rapporten til BKK sier (Regional Kraftsystemutredning for BKK-området og indre Hardanger 2020-2040): "På grunn av store usikkerheter i hvor mye forbruk som kan komme, er det laget 3 ulike scenarier. De spenner mellom 1000 og 4000 MW nytt forbruk innen 20 år." Og dette er kun for BKK-nettet, altså utenom forbrukere som knytter seg til Statnett direkte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Johnny Albertsen skrev (14 timer siden): Enklere å benytte kabel med ekstrudert pex tilsvarende PAS / BLX. Det er vel den kalde flaten av aluminium, som gjør at det iser. Overflaten blir nok like kald uansett materiale den er laget av. Men PEX kan gjøre overflaten glattere sånn at iskrystallene ikke setter seg så godt fast. Lenke til kommentar
poffer Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Tro om det kunne ha funket å fjerne is på linjene ved bruk av kraftige fastmonterte vibratorer? Har selv erfaring med bruk av slike i forbindelse med utendørs beltetransportører / omlastingstasjoner / styrtkasser - vinterstid, med gode resultater. Finnes vel dog ingen slike vibratorer som "går på" høyspent. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 1 hour ago, poffer said: Finnes vel dog ingen slike vibratorer som "går på" høyspent. Om du skulle finne på å ta patent på noe slikt (er sikkert allerede gjort uten at jeg har sjekket) vil jeg foreslå kombinasjon strømtrafo / joule thief (må nok tilpasses i forhold til de du finner på nettet) . . . Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 ''Joule thief' var begrepet jeg lette etter.. Løsningen er altså å bygge en drone som kan lande på kraftlinja og børste vekk snø og is. Den bruker en 'joule thief' for å hente energi fra selve linja. For at dronen skal holde balansen skiller vi batteripakka fra resten av dronen og senker den så vi får flyttet tyngdepunktet under 'føttene' som sitter på linja. Børst ferdig strekket, ta av, fly til neste strekk. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 13 hours ago, dguzs said: @Sturle Kom igjen, really? Du kommer opp med en 10 år gammel rapport? Eg siterte frå den rapporten som var relevant då linja vart bygd. 13 hours ago, dguzs said: Her hva den nyeste rapporten til BKK sier (Regional Kraftsystemutredning for BKK-området og indre Hardanger 2020-2040): "På grunn av store usikkerheter i hvor mye forbruk som kan komme, er det laget 3 ulike scenarier. De spenner mellom 1000 og 4000 MW nytt forbruk innen 20 år." Forbruksauken kjem stort sett utanfor Bergensområdet. Det er snakk om ferjer, langtransport, tog (omformaren skal flyttast frå Bergen til Voss, dvs ut av området linja dekkjer) osb. Elefanten er petroleumssektoren, som både får rabattar og ikkje betaler elavgift. I folketette område er det snakk om plusskundar med solcelleanlegg, eneergieffektivisering, fjernvarme osb, men i tillegg elektrifisering av bilparken (allereie 20% elektrisk). Der ventar dei at forbruksveksten fylgjer folketalet, dvs ingen stor vekst. Ja, so har vi "hydrogenproduksjon", som enkelte framleis går rundt og innbiller seg at skal skje med "overskotsproduksjon" som ikkje kan fraktast ut (ja, du las rett), og dei evinnelege datasentra. Det er jo planar om datasenter på kvart nes, men dei einaste som løner seg i stor skala er dei som får billig konsesjonskraft. Difor trur eg vi kan ta dei planane med ei klype salt i dette området. 1 Lenke til kommentar
dguzs Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 On 11/28/2020 at 12:21 PM, Sturle S said: Eg siterte frå den rapporten som var relevant då linja vart bygd. Forbruksauken kjem stort sett utanfor Bergensområdet. Det er snakk om ferjer, langtransport, tog (omformaren skal flyttast frå Bergen til Voss, dvs ut av området linja dekkjer) osb. Elefanten er petroleumssektoren, som både får rabattar og ikkje betaler elavgift. I folketette område er det snakk om plusskundar med solcelleanlegg, eneergieffektivisering, fjernvarme osb, men i tillegg elektrifisering av bilparken (allereie 20% elektrisk). Der ventar dei at forbruksveksten fylgjer folketalet, dvs ingen stor vekst. Ja, so har vi "hydrogenproduksjon", som enkelte framleis går rundt og innbiller seg at skal skje med "overskotsproduksjon" som ikkje kan fraktast ut (ja, du las rett), og dei evinnelege datasentra. Det er jo planar om datasenter på kvart nes, men dei einaste som løner seg i stor skala er dei som får billig konsesjonskraft. Difor trur eg vi kan ta dei planane med ei klype salt i dette området. Alt det der ER BKK-området, selv om det er ikke Bergensområdet. Slutt å kverulere. Det var da godt å se at Statnett klarer å utnytte kristallkula si godt, altså treffer godt på langtidsanalyser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå