keepRunning Skrevet 24. november 2020 Del Skrevet 24. november 2020 Hei! Jeg kjøpte en iPhone 7 gjennom ett tilbud som ICE hadde ca. midten av Juli. Dette er nå 4. måneder siden. Allerede er batterikapasiteten nede på 97%. Jeg tenkte at dette kan jo ikke være riktig. Altså jeg er fullt klar over at iPhoner vil få både dårlige batteri og ytelse over tid. Men så betydelig nedgang kan jeg ikke godta etter bare 4. måneder. Så jeg sendte ICE (eller leverandøren dems One2cel) en sak på dette på lørdag. Jeg måtte også minne dem på det idag og allerede fra lørdag av har batterikapasiteten sunket til 94%. Dette var det jeg fikk til svar: Kanskje ikke alarmerende som de skriver, men ærlig talt. Etter 4 måneder. Om ett halvår til vil telefonen være helt ubrukelig slik som frekvensen på nedgang i batteriytelse er nå. Og om ett halvtår har jeg ikke lenger garanti for ting som skjer varen innen de første 6. månedene jeg har den. Det er en grunn for jeg henvender meg nå. Synes dere jeg har en sak her? Eller bør jeg forvente dette? Jeg ønsker deres tips og synspunkter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. november 2020 Del Skrevet 24. november 2020 (endret) 15 minutes ago, keepRunning said: Jeg kjøpte en iPhone 7 gjennom ett tilbud som ICE hadde ca. midten av Juli. Dette er nå 4. måneder siden. Allerede er batterikapasiteten nede på 97%. Jeg tenkte at dette kan jo ikke være riktig. Altså jeg er fullt klar over at iPhoner vil få både dårlige batteri og ytelse over tid. Men så betydelig nedgang kan jeg ikke godta etter bare 4. måneder. Batterier med Li-Ion svekkes over tid ved bruk. Avhengig av lademønster og hvor mye de lades, vil kan man regne med at de holder 400-2000 sykluser (altså lading fra (nesten) tom til (nesten) full). Telefoner fra Apple har ikke dårlige batterier enn andre Li-Ion-batterier, men på iPhone er det lett å se gjenstående ytelse på batteriet, eller rettere sagt hvor mye av batteriets egenskaper til å ta imot lading som gjenstår. Med mitt bruk av iPhone har jeg 83 % kapasitet etter ca 30 måneders bruk, dvs at jeg har "mistet" ca 0,6 % pr måned. Det er omtrent samme som deg, og min vurdering er at dette er helt normalt. Dersom du hadde kjøpt en annen telefon ville du, med samme lademønster, hatt omtrent samme reduksjon der, men på Androidtelefoner er det svjv ingen mulighet for å vise gjenstående kapasitet. Endret 24. november 2020 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. november 2020 Del Skrevet 24. november 2020 Hvordan kommer du frem til at telefonen vil være ubrukelig om et halv år? Det du kan gjøre er å sjekke serienummeret på telefonen for å finne produksjonsår og om den ble produsert første eller andre halvdel av året. Ha i mente at iPhone 7 er modeller som kom for ca 4 år siden. Dette er og tid som må tas med i beregningen. Batterier består av kjemi og selv om de slites mest ut av bruk så forringes de og av lagring. Lenke til kommentar
keepRunning Skrevet 24. november 2020 Forfatter Del Skrevet 24. november 2020 Slettet-fsaSP0zV skrev (4 minutter siden): Batterier med Li-Ion svekkes over tid ved bruk. Avhengig av lademønster og hvor mye de lades, vil kan man regne med at de holder 400-2000 sykluser (altså lading fra (nesten) tom til (nesten) full). Telefoner fra Apple har ikke dårlige batterier, enn andre Li-Ion-batterier, men det er lett å se gjenstående ytelse på batteriet, eller rettere sagt hvor mye av batteriets egenskaper til å ta imot lading som gjenstår. Med mitt bruk av iPhone har jeg 83 % kapasitet etter ca 30 måneders bruk, dvs at jeg har "mistet" ca 0,6 % pr måned. Det er omtrent samme som deg, og min vurdering er at dette er helt normalt. Dersom du hadde kjøpt en annen telefon ville du, med samme lademønster, hatt omtrent samme reduksjon der, men på Androidtelefoner er det svjv ingen mulighet for å vise gjenstående kapasitet. Takk for godt svar. Dette stemmer omtrent det, bare at min har "mistet" 1,5% per måned siden jeg kjøpte den. Lenke til kommentar
keepRunning Skrevet 24. november 2020 Forfatter Del Skrevet 24. november 2020 nomore skrev (4 minutter siden): Hvordan kommer du frem til at telefonen vil være ubrukelig om et halv år? Det du kan gjøre er å sjekke serienummeret på telefonen for å finne produksjonsår og om den ble produsert første eller andre halvdel av året. Ha i mente at iPhone 7 er modeller som kom for ca 4 år siden. Dette er og tid som må tas med i beregningen. Batterier består av kjemi og selv om de slites mest ut av bruk så forringes de og av lagring. Frekvensen på nedgangen i batteriytelse. Vet ikke hvordan jeg leser av produksjonsåret basert på serienummert, men det står at jeg fortsatt har apple sin garanti på den. Jeg skjønner nå at det har mye å si hvor lenge siden det er den ble produsert også. Rart at jeg fortsatt har garanti på den, som ikke kan brukes til noe som helst da egentlig. Lenke til kommentar
keepRunning Skrevet 24. november 2020 Forfatter Del Skrevet 24. november 2020 (endret) keepRunning skrev (9 minutter siden): Frekvensen på nedgangen i batteriytelse. Vet ikke hvordan jeg leser av produksjonsåret basert på serienummert, men det står at jeg fortsatt har apple sin garanti på den. Jeg skjønner nå at det har mye å si hvor lenge siden det er den ble produsert også. Rart at jeg fortsatt har garanti på den, som ikke kan brukes til noe som helst da egentlig. Her fant jeg det. Endret 24. november 2020 av keepRunning Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. november 2020 Del Skrevet 24. november 2020 1 hour ago, keepRunning said: Takk for godt svar. Dette stemmer omtrent det, bare at min har "mistet" 1,5% per måned siden jeg kjøpte den. Hvordan regner du det? Du har mistet 3 % på 4 måneder, som er ca 0,7 %/måned. Lenke til kommentar
keepRunning Skrevet 24. november 2020 Forfatter Del Skrevet 24. november 2020 Slettet-fsaSP0zV skrev (1 minutt siden): Hvordan regner du det? Du har mistet 3 % på 4 måneder, som er ca 0,7 %/måned. Den har falt ned til 94% siden lørdag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. november 2020 Del Skrevet 24. november 2020 Dette er ikke noe jeg sjekker regelmessig, så jeg har ikke lagt merke til om den synker jevnt eller i rykk og napp. Følg med over tid, og dersom den faller under 80 % før garantien eller reklamasjonsretten går ut, kan du påberope en mangel ved produktet. Reklamasjonsfristen for batteri regnes for å være 2 år. Lenke til kommentar
minim Skrevet 24. november 2020 Del Skrevet 24. november 2020 keepRunning skrev (3 timer siden): Takk for godt svar. Dette stemmer omtrent det, bare at min har "mistet" 1,5% per måned siden jeg kjøpte den. Ikke helt det samme, men tesla model s bruker 18650 celler og der er de første 5% med degradering noe som kommer kjapt og så flater kurven veldig ut. Det ligger mye data på nett om dette om du søker litt. Kanskje noe lignende er tilfelle her? 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Kommer an på hvor mye du lader den. Er du en skikkelig powerbruker og lader den 2-3 ganger om dagen så vil batteriprosenten falle mye raskere enn normalt. Lenke til kommentar
keepRunning Skrevet 25. november 2020 Forfatter Del Skrevet 25. november 2020 minim skrev (16 timer siden): Ikke helt det samme, men tesla model s bruker 18650 celler og der er de første 5% med degradering noe som kommer kjapt og så flater kurven veldig ut. Det ligger mye data på nett om dette om du søker litt. Kanskje noe lignende er tilfelle her? Tåkefyrste skrev (6 timer siden): Kommer an på hvor mye du lader den. Er du en skikkelig powerbruker og lader den 2-3 ganger om dagen så vil batteriprosenten falle mye raskere enn normalt. Har ikke sjekket ut dette minim, men det virker sannsynlig. Håper det. Tåkefyrste - Ja, det er klart at det vil ha mye å si om jeg hadde ladet den så mye. En gang om dagen har klart seg for min del. Har brukt denne som en sekundær til iPad. Men for å konkludere, så later det til at jeg har en meget tynn sak 😆 Lenke til kommentar
minim Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 for spesielt interesserte her er litt info om 18650 li-ion celler. Det er neppe direkte sammenlignbart, men noen likheter er der nok. https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2020/06/12/tesla-data-battery-degradation-limited-mileage-packs-equal/amp/ en annen ting er at ved å holde batteriet i mellom 40-80% så kan man forlenge levetiden lenge. På Huawei laptopen min kan jeg dette den i et office mode som aldri lader den over 90% og i et «familie» modus som holder den mellom 40-70%. Dette gjør at laptopen kan stå plugget i mye uten å ligge toppladet og forringe batteritiden. Ser for meg at de som har telefonen liggende på ladeplate hele natten og så går på jobb å legger den på ladeplaten der sånn at telefonen ligger toppladet mye av dagen kan få mer slitasje på batteriet enn de som bruker den fra 100% til 30-40% daglig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 6 hours ago, minim said: På Huawei laptopen min kan jeg dette den i et office mode som aldri lader den over 90% og i et «familie» modus som holder den mellom 40-70%. Dette gjør at laptopen kan stå plugget i mye uten å ligge toppladet og forringe batteritiden. Tilsvarende har iPhone hatt i noen år. Under Innstillinger/Batteri/Batteritilstand er et valg for "Optimalisert batterilading". Når dette er aktivert vil iOS følge med på ditt lademønster, og dersom den ser at du lader ganske ofte, slutter den å lade ved 80 %. Lenke til kommentar
minim Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Slettet-fsaSP0zV skrev (4 minutter siden): Tilsvarende har iPhone hatt i noen år. Under Innstillinger/Batteri/Batteritilstand er et valg for "Optimalisert batterilading". Når dette er aktivert vil iOS følge med på ditt lademønster, og dersom den ser at du lader ganske ofte, slutter den å lade ved 80 %. Det er et godt poeng. Aktiver dette valget om det ikke er gjort. Den stopper også lading på natten og topper opp fra 80% til 100% før en står opp sånn at den ligger minst mulig på 100% SOC for å gi bedre levetid til batteriet. her i vedlegget kan en se at lading ble stoppet på 80% i natt og like før jeg skulle stå opp lader den til 100%. Lenke til kommentar
keepRunning Skrevet 25. november 2020 Forfatter Del Skrevet 25. november 2020 Slettet-fsaSP0zV skrev (1 time siden): Tilsvarende har iPhone hatt i noen år. Under Innstillinger/Batteri/Batteritilstand er et valg for "Optimalisert batterilading". Når dette er aktivert vil iOS følge med på ditt lademønster, og dersom den ser at du lader ganske ofte, slutter den å lade ved 80 %. minim skrev (1 time siden): Det er et godt poeng. Aktiver dette valget om det ikke er gjort. Den stopper også lading på natten og topper opp fra 80% til 100% før en står opp sånn at den ligger minst mulig på 100% SOC for å gi bedre levetid til batteriet. her i vedlegget kan en se at lading ble stoppet på 80% i natt og like før jeg skulle stå opp lader den til 100%. Ja, veldig lur innstilling. Har brukt siden dag 1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå