Gå til innhold

Trondheim første by med selvkjørende småferge – Oslo kan bli neste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal sies at disse passer best på steder der det ikke kan brukes wire-ferger. Dvs. der det er kryssende trafikk. Wire-ferger er vesentlig teknisk enklere enn et selvkjørende system, samt at man slipper drivstoff/batteri, ladesystem, ladetap, motor osv om bord. Det er også "snillere" mot kraftnettet med en motor på X kW som driver en wire enn et ladesystem på kanskje 10X kW for å lade opp batteriene raskt nok ved landligge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Det skal sies at disse passer best på steder der det ikke kan brukes wire-ferger. Dvs. der det er kryssende trafikk. Wire-ferger er vesentlig teknisk enklere enn et selvkjørende system, samt at man slipper drivstoff/batteri, ladesystem, ladetap, motor osv om bord. Det er også "snillere" mot kraftnettet med en motor på X kW som driver en wire enn et ladesystem på kanskje 10X kW for å lade opp batteriene raskt nok ved landligge.

Sammen med noen sensorer, burde wire fungert også ved kryssende trafikk. Riktignok klarer man ikke å kjøre utenom en hindring, men båten blir i det minste kapabel til å sende avgårde et "stopp" eller "reverser" signal.

Hvor autonom er forøvrig skissert båt mtp badegjester? Dersom noen skulle finne på å havne i vannet altså -- risikerer de da å bli overkjørt? 🤔 

Ikke at det er veldig sannsynlig med badegjester akkurat her, men man vet jo aldri. Fullt folk eller (svømmedyktige) barn kan kanskje finne på noe slikt? 

--

Men .. 90 meter krysning? Er det ikke enklere med ei lita bru? 

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

Men .. 90 meter krysning? Er det ikke enklere med ei lita bru? 

Ikke enklere for seilbåtene som har flytebrygge litt oppi der.

qualbeen skrev (2 timer siden):

Sammen med noen sensorer, burde wire fungert også ved kryssende trafikk. Riktignok klarer man ikke å kjøre utenom en hindring, men båten blir i det minste kapabel til å sende avgårde et "stopp" eller "reverser" signal.

Noen av seilbåtene har ganske dyp kjøl og wiren kan ikke monteres veldig dypt ved elvebreddene så wiren vil kunne hekte seg i kjølen.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Noen av seilbåtene har ganske dyp kjøl og wiren kan ikke monteres veldig dypt ved elvebreddene så wiren vil kunne hekte seg i kjølen.

Ah, tenkte jeg ikke på.

Som barn var jeg alltid fascinert over hvordan kabelen på skitrekk kunne føres gjennom stolper opp langs fjellsiden. Er det teoretisk mulig å gjøre noe av det samme på havbunnen - bare opp ned? 

Altså føre kabelen tett på sjøbunnen, festet underveis i et slags oppheng?

Lenke til kommentar

Ja, det er mulig og noe lignende gjøres på strekninga Duesund-Masfjordnes. Men der har de valgt stasjonær wire, med motoren og drivstoffet om bord i ferga. Jeg tenkte mer på noe a la "opp ned skitrekk" som du sier. Da får man motoren på land og da er elmotor det naturlige valget. Sammenlignet med f.eks Ampere-ferga så slipper man høyeffekt kraftnett, høyeffekt ladesystem, batterier om bord osv. Altså mange store besparelser på å flytte motoren til land. Man trenger nok bare ledehjul for wiren på hver landside og neppe noe ute på fjorden ettersom det vanligvis er dypere der. Det gjør ikke noe om retur-wiren henger i en dypere bue midt på fjorden. Ferga vil nok bli mer stillegående.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...