Gå til innhold

Politiet i hele landet får bruke droner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Taurean skrev (36 minutter siden):

Og de kan hackes? Både overstyring og monitorering av det de ser?

Hackes er nok vanskelig, men det å få feeden fra kamera er nok enklere slik at man kan se hva de sender ned. Er jo bare å hoppe igjennom en haug kanaler for å se om man blir heldig. Type antenne forklarer kjapt frekvensen man skal bruke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (38 minutter siden):

Hackes er nok vanskelig, men det å få feeden fra kamera er nok enklere slik at man kan se hva de sender ned. Er jo bare å hoppe igjennom en haug kanaler for å se om man blir heldig. Type antenne forklarer kjapt frekvensen man skal bruke. 

Hvis da den linja ikke er kryptert, som nødsambandets linjer er. Da er det så og si komplett umulig å få tak i hva som kommer.

Lenke til kommentar
Abrus skrev (8 minutter siden):

Hvis da den linja ikke er kryptert, som nødsambandets linjer er. Da er det så og si komplett umulig å få tak i hva som kommer.

Ja, det er fult mulig - men jeg tipper slike droner er kjøpt ferdig produsert ettersom det er så mange på markedet, og at man skal ha litt kompetanse på slikt før det blir justert og fikset. Godt mulig det vli skje over tid, men jeg trur neppe det er særlig mye arbeid lagt til det nå i starten med helt normale sendere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke mye av poenget med dagens søknadsprosess at nærmeste flytårn skal ha kontroll med hvor det kjøres droner? Kan man risikere at politiet kjører drone for å dokumentere et åsted samtidig som en annen etat, f.eks luftambulansen kommer inn i samme område uten at de vet om dronen, fordi bruken av luftrommet ikke er rapportert inn til nærmeste flytårn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Er ikke mye av poenget med dagens søknadsprosess at nærmeste flytårn skal ha kontroll med hvor det kjøres droner? Kan man risikere at politiet kjører drone for å dokumentere et åsted samtidig som en annen etat, f.eks luftambulansen kommer inn i samme område uten at de vet om dronen, fordi bruken av luftrommet ikke er rapportert inn til nærmeste flytårn?

https://luftfartstilsynet.no/droner/nytt-eu-regelverk/

Kommer noe nye regler nå straks, så jeg regner med man kan få svar et sted her inne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (47 minutter siden):

Slik som eg forstår artikkelen så er det ingenting i regelverket som endrer seg, dette er berre politiet som har bestemt seg for at dei ønsker å bruke pengar på å kjøpe droner og utdanne dronepilotar (i begrensa omfang foreløpig).
Politiet må fortsatt følge det samme regelverket som andre som skal bruke drone. Utan at eg er heilt sikker så rekner eg med at droner til politibruk faller inn under kategorien kommersiell bruk ettersom dette openbart ikkje er hobbybruk.
Det betyr at politiet må ha dronepilotar med rett kurs og at dei må melde frå til tårnet (og få løyve) om dei skal bruke drone nærmare enn 5 km frå flyplass.

Det sagt så meiner eg at heile regelverket rundt bruk av droner burde vært gjennomgått. Det framstår som litt rart at ein må melde frå om ein skal flyge i nærheita av ein flyplass sjølv om dronen ikkje går høgare enn hustaka, men at ein i samme område kan fly drage utan å melde ifrå. Eller at det ikkje er lov å flyge hobbydrone nærmare enn 150 meter frå folk og hus av personverntiltak, men at du samtidig kan fotografere så mykje du vil frå kamera på teleskopstang. Og tilsvarande reglar som er unike for droner.

I tillegg har vi også fått ein stor teknologiutvikling på droner. Å flyge dagens droner beyond line of sight eller i mørke er langt enklare i dag enn det for få år sidan var å fly med meir manuelle droner som hadde meir fellestrekk med modellfly enn dagens droner.
Eg meiner fortsatt at dronerflyging bør være regulert av hensyn til person- og samfunnssikkerheit, samt personvern. Men dagens reglar er for dårleg tilpassa dagens teknologi.
Eg er sterk forkjemper for at lover skal være teknologiuavhengige og funksjonsbaserte. Så om ein vil forby overvåking av naboen så burde det ikkje være juridisk forskjell på om du filmer med drone, teleskopstang, overvåkningskamera eller dashboard-kamera.
Dersom ein vil forby aktivitet som kan være til fare for fly og helikopter så bør lova presisere at det ikkje er lov med hinding over X meter, det speler vel liten rolle om hindringa er ei drone, ein drage, fyrverkeri eller laserpeiker?
Ei spesifikk droneforskrift blir forelda omtrent like fort som det har tatt å utarbeide den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...