Odd R. Valmot Skrevet 24. november 2020 Del Skrevet 24. november 2020 TEST: En mobil har ikke zoomlinse. Den har telelinse. Noen i hvert fall. 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 5. desember 2020 Del Skrevet 5. desember 2020 Iphone 12 Pro Max har et F-tall på f/1.6. Det er et forholdstall og sier at det er 1,6 ganger lysåpningen inn til sensoren. Uhmmm.. hæh? F-tallet er forholdet mellom lysåpningen og brennvidden. Altså hvis optikken er 16mm f/1,6 så er lysåpningen 10 mm. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. desember 2020 Del Skrevet 5. desember 2020 (endret) Her var det så mye feil at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. Mye lettere å lete etter hva som er riktig. Jeg foreslår å spørre om en optiker som kan dette til fingerspissene kan starte med blanke ark og skrive en helt ny artikkel om samme tema. Endret 5. desember 2020 av Simen1 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 6. desember 2020 Del Skrevet 6. desember 2020 (endret) iPhone har vel fremdeles rundt 7x crop-faktor? Det betyr at objektivet som er ca 30mm «ekvivalent» egentlig er ca 6mm. Og aperturen som egentlig er f/1.6 er ekvivalent med f/11 på fullformat. Mhp hvor mye lys som treffer sensoren og hvor mye dybdeskarphet man får. Og faktisk mhp hvor mye tap av skarphet man får til diffraksjon. Det interessante er at mobil-kamera har så voldsomt produksjonsvolum at man kan nærme seg fysiske grenser i optikk og sensor, og man kan bruke software og signalbehandling integrert med hw på en helt annen måte enn de tradisjonelle produsentene. Som gjør at smarttelefoner er ypperlige for å ta et «snap» av ett eller annet med rene farger, stor skarphet og moderat støy. Som er topp hvis du bare skal dokumentere noe. -k Endret 8. desember 2020 av knutinh 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå