Gå til innhold

TEST: En mobil har ikke zoomlinse. Den har telelinse. Noen i hvert fall.

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Iphone 12 Pro Max har et F-tall på f/1.6. Det er et forholdstall og sier at det er 1,6 ganger lysåpningen inn til sensoren.

Uhmmm.. hæh?

F-tallet er forholdet mellom lysåpningen og brennvidden. Altså hvis optikken er 16mm f/1,6 så er lysåpningen 10 mm. 

Lenke til kommentar

Her var det så mye feil at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. Mye lettere å lete etter hva som er riktig. Jeg foreslår å spørre om en optiker som kan dette til fingerspissene kan starte med blanke ark og skrive en helt ny artikkel om samme tema.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

iPhone har vel fremdeles rundt 7x crop-faktor?

Det betyr at objektivet som er ca 30mm «ekvivalent» egentlig er ca 6mm.

Og aperturen som egentlig er f/1.6 er ekvivalent med f/11 på fullformat. Mhp hvor mye lys som treffer sensoren og hvor mye dybdeskarphet man får. Og faktisk mhp hvor mye tap av skarphet man får til diffraksjon.

Det interessante er at mobil-kamera har så voldsomt produksjonsvolum at man kan nærme seg fysiske grenser i optikk og sensor, og man kan bruke software og signalbehandling integrert med hw på en helt annen måte enn de tradisjonelle produsentene.

Som gjør at smarttelefoner er ypperlige for å ta et «snap» av ett eller annet med rene farger, stor skarphet og moderat støy. Som er topp hvis du bare skal dokumentere noe.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...