Taurean Skrevet 23. november 2020 Del Skrevet 23. november 2020 (endret) 1) Hvem bestemmer at det må feires jul? 2) Hvem bestemmer at vi må kjøpe julegaver? 3) Hvem bestemmer at vi ikke bare kan fortsette akkurat som normalt gjennom juletida? Altså vanlig hverdag. Jeg mener det skaper mye stigmatiserings- og kjøpepress. Alt er jo blitt så dyrt også. Skal man kjøpe 10 gaver, så kan man regne med minst 5000 kr. Ikke alle har så mye penger. Og stort sett i dag, så har folk det de trenger. Det er ikke alle familier alt fungerer så bra. Og da føles det som ekstra press å måtte prøve å komme overens med noen man kanskje aldri har kommet godt overens med. Så har man skilsmisser og sånne ting. Jeg mener at dette bør få en mye større stemme i samfunnet. Det er ikke et forsøk på å ikke bry seg. Men folk har liksom alt de trenger. Barn er greit, de kan få litt. Men man har jo bursdager også. Endret 23. november 2020 av Taurean Lenke til kommentar
Stu1 Skrevet 23. november 2020 Del Skrevet 23. november 2020 1) Samfunnet 2) Samfunnet 3) Samfunnet, og delvis lover og regler om arbeid. Jeg er enig i at julen har blitt en kapitalistisk høytid, hvor mesteparten av befolkningen ikke lenger forbinder det til den originale kristne tradisjon. Man feirer ofte jul for barnas skyld, og det synest jeg er en fin ting. Det er også vanskelig for mange voksne rundt juletider, men ofte blir det bare som det blir, 1 gang i året. Om det blir vanskelig for deg har de sikkert noe godt å anbefale på vinmonopolet. 1 Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 30. november 2020 Del Skrevet 30. november 2020 Det er overhodet ingen tvang til noe som helst av dette. Jeg meldte meg av for mange år siden og har aldri angret på det. Noen mener at det er usosialt og kjipt osv. men det får de bare mene. Jeg synes mange av tradisjonene er koselige, særlig i mørketid, men gavepresset har jeg ikke sansen for. 1 Lenke til kommentar
afterall Skrevet 30. november 2020 Del Skrevet 30. november 2020 Er heller ikke glad i det materialistiske gavejaget. Folk flest har jo det dem trenger. Jeg ønsker meg selv ikke noe, og hadde klart meg fint (kanskje bedre) uten gavebyttingen. Når det er sagt MÅ en ikke bruke 500 kr per gave. 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Julefeiring er vel egentlig mye eldre enn kristendommen her til lands, men vi feirer nå "i jesu navn" og helt i tråd med det jesus pratet om, altså kaste bort pengene sine på gaver til allerede bortskjemte barn, trøkke i seg overdådige mengder med mat og gjerne skylle det ned med noen juleøl og ett par akevitter. De menneskene som faller utenfor, ler vi litt ironisk av, med den stolte juletradisjonen med å fortelle myten om at grandis er en bestselger j jula, og at 50.000 spiser den til julemat. jeg tenker jula er koselig, og viktig for de aller fleste, men samtidig bør man også tenke på at jula for mange, også barn, er en utrolig vanskelig tid. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 I familien min kjøper vi kun gaver til de som er under 18 år. Bestemt i fellesskap og en fantastisk ordning. 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Taurean skrev (På 23.11.2020 den 13.12): 1) Hvem bestemmer at det må feires jul? 2) Hvem bestemmer at vi må kjøpe julegaver? 3) Hvem bestemmer at vi ikke bare kan fortsette akkurat som normalt gjennom juletida? Altså vanlig hverdag. Jeg mener det skaper mye stigmatiserings- og kjøpepress. Alt er jo blitt så dyrt også. Skal man kjøpe 10 gaver, så kan man regne med minst 5000 kr. Ikke alle har så mye penger. Og stort sett i dag, så har folk det de trenger. Det er ikke alle familier alt fungerer så bra. Og da føles det som ekstra press å måtte prøve å komme overens med noen man kanskje aldri har kommet godt overens med. Så har man skilsmisser og sånne ting. Jeg mener at dette bør få en mye større stemme i samfunnet. Det er ikke et forsøk på å ikke bry seg. Men folk har liksom alt de trenger. Barn er greit, de kan få litt. Men man har jo bursdager også. 1)Ingen 2)Ingen 3)Ingen Ingen bestemmer noe som helst om hvorvidt du skal feire jul eller ikke og det er helt frivillig. 4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Kjøpepress-delen er ei nyvinning som vi har fått no i nyare tid. Det er ingen som bestemmer at vi skal feire jul eller at vi skal kjøpe julegåver, vi har tradisjon for dette men ein må ikkje følgje tradisjonane og ein står heilt fritt til å gjere eigne tilpassingar. Mange gjer også det, særleg på gåvefronten ser vi heilt klart ei dreining til at fleire og fleire går vekk frå å kjøpe ting til fordel for matvarer, heimelaga gåver, tenester og støttedonasjonar. Grunnen for denne dreininga er nok todelt, dels fordi mange har blitt meir miljøbeviste og ønsker å redusere forbruket, og dels fordi det blir stadig vanskelegare å finne ting i butikkane som eigner seg til å gi vekk. Det einaste som er dels bestemt er det som Stu1 nemner med at enkelte lover regulerer kva som er lov å gjere i jula, fyrst og fremst arbeidsmiljølova som har reglar om arbeid på helligdagar samt dagen før slike dagar. Men også helligdagslova som forbyr søndagsopne butikkar og som også forbyr unødig støy på slike dagar. Ein må altså ikkje feire jul om ein ikkje vil, men lovmessig kan du bli straffa om øydelegg jula for andre ved å drive støyande arbeid eller nekte dine tilsette å få fri til å feire jul. Dei mest rigide reglane er nok dei kulturelle normene der du må rekne med å bli sett rart på om du bryt heilt med alt som har med jul å gjere. Det er nok derfor dei fleste velger å gjere tilpassingar. Blant anna er er det stadig færre som går i kyrkja på julaften, sjølv om det også er mange som berre går i kyrkje på julaften så er det stadig færre som feirer jul som ikkje-relgiøs feiring. 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 (endret) Det er jo et fritt valg om man ønsker å feirome jul og kjøpe julegaver så jeg skjønner ikke helt problemet her. Hadde myndighetene tvunget oss til å feire jul, ja da hadde saken stilt seg annerledes. At det er sosialt press om ting er noe annet men så er det jo også et fritt valg som menneske i et fritt land om man vil følge flokken eller gå sin egen vei. Så som sagt så skjønner jeg ikke problemstillingen her. Om du ikke vil feire jul og kjøpe gaver, helt fint, men hva plager det deg personlig at andre gjør det? Personlig kjøper jeg ikke gaver til andre enn de yngste i slekta og skal slutte med det når de er for gamle til slikt. Ingen har noe problemer med det. Skjønt jeg mener folk må unngå trengsel i år på grunn av corona da men det er en annen sak. Endret 1. desember 2020 av Morromann 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2020 Morromann skrev (4 timer siden): Det er jo et fritt valg om man ønsker å feirome jul og kjøpe julegaver så jeg skjønner ikke helt problemet her. Hadde myndighetene tvunget oss til å feire jul, ja da hadde saken stilt seg annerledes. At det er sosialt press om ting er noe annet men så er det jo også et fritt valg som menneske i et fritt land om man vil følge flokken eller gå sin egen vei. Så som sagt så skjønner jeg ikke problemstillingen her. Om du ikke vil feire jul og kjøpe gaver, helt fint, men hva plager det deg personlig at andre gjør det? Personlig kjøper jeg ikke gaver til andre enn de yngste i slekta og skal slutte med det når de er for gamle til slikt. Ingen har noe problemer med det. Skjønt jeg mener folk må unngå trengsel i år på grunn av corona da men det er en annen sak. Bryr meg ikke om hva andre gjør, jeg bryr meg bare om den generelle stigmatiserinsfaktoren knyttet til det. Reklamen og gavepresset som reklamebransjen prakker på oss, og skaper press. Sånn at de som ikke er så interessert i å ta del i det, blir sett på som negative og usosiale. Bra at du ikke har den erfaringen, men jeg tror nok at 80-90% av alle andre ville fått visse reaksjoner. Lenke til kommentar
Millennium-Blå Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 (endret) Julen er en god idé, og det er også en god idé å kjøpe julegaver, hvis man vil ha noe tilbake. Ingen kan tvinge deg til å kjøpe mye til jul, det er et valg. Endret 1. desember 2020 av Blåbanan: Mecum in aeternum Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Taurean skrev (5 timer siden): Bryr meg ikke om hva andre gjør, jeg bryr meg bare om den generelle stigmatiserinsfaktoren knyttet til det. Reklamen og gavepresset som reklamebransjen prakker på oss, og skaper press. Sånn at de som ikke er så interessert i å ta del i det, blir sett på som negative og usosiale. Bra at du ikke har den erfaringen, men jeg tror nok at 80-90% av alle andre ville fått visse reaksjoner. Jeg tenker at folk også legger unormalt mye press på seg selv, som feks besteforeldre som føler de må kjøpe gaver til alle barn, barnebarn og barnebarnas fettere og kusiner. Jeg tror ikke det nødvendigvis er sånn, barn går ikke rundt å tenker på hvem de ikke fikk gaver av. Ja, kjøpepresset er enormt, men jeg synes også folk kan bli flinkere til å være åpne og ærlige om dette, og si til familien at man velger å begrense hvem man kjøper gaver til. Jeg er rimelig sikker på at de aller fleste vil ha forståelse for det 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2020 Baranladion skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at folk også legger unormalt mye press på seg selv, som feks besteforeldre som føler de må kjøpe gaver til alle barn, barnebarn og barnebarnas fettere og kusiner. Jeg tror ikke det nødvendigvis er sånn, barn går ikke rundt å tenker på hvem de ikke fikk gaver av. Ja, kjøpepresset er enormt, men jeg synes også folk kan bli flinkere til å være åpne og ærlige om dette, og si til familien at man velger å begrense hvem man kjøper gaver til. Jeg er rimelig sikker på at de aller fleste vil ha forståelse for det Godt poeng ja. Jeg tror folk må bli flinkere til å tørre å ta den praten med familien. Kan hende jeg overdriver litt.. men ja. Prøver bare å komme til bunns i det, hva det kommer fra. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Taurean skrev (Akkurat nå): Godt poeng ja. Jeg tror folk må bli flinkere til å tørre å ta den praten med familien. Kan hende jeg overdriver litt.. men ja. Prøver bare å komme til bunns i det, hva det kommer fra. Nei, jeg ser hva du mener, du overdriver nok ikke. det er ett massivt press rundt gaver og gavekjøp, men mye av presset er nok også litt selvforskyldt. Jeg har sett tendensen lenge, se hva barn får i konfirmasjonspenger, se hva slags barnebursdager det er nå, kontra det det var når jeg var liten. da var det alltid feiring hjemme hos noen, med kake og noen leker... nå går det nesten sport i å leie hoppeslott, dra på dyre utflukter osv i barnebursdagene. det er nok ett visst statusjag, men også dette er ganske selvforskyldt. jeg synes det gjenspeiler seg overalt i samfunnet, 6 åringer med nyeste iphone, dyre merkeklær i barnehager og barneskoler osv osv. Ikke bruk masse penger, fordi du føler du må kjøpe til alt og alle, eller gjør avtaler i familien om hvem man kjøper til, jeg tror alle er tjent med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå