Gå til innhold

Smørefett for potmetre og fadere

Anbefalte innlegg

Hva slags smørefett bruker man i potmetre og fadere når man har vært litt for flink til å bruke kontaktspray og dermed også fjernet all mekanisk smøring? Jeg mener å ha lest at det brukes noe spesielt for å få tilbake "luksusfølelsen" ved bruk. Forhåpentligvis noe man får kjøpt i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål, trolig noe som er litium- eller silikon-basert, ikke petroleums-basert.

PTFE er teflonkuler, ville nok ikke brukt det heller.

Problemet er vel at smøringen ofte er på to steder, både på sporet hvor kontakten gjøres, inne i potmeteret, samt i pakningen der hvor akselen til bryteren glir, enten det er rundt akselen på et potmeter, eller det langsgående sporet på en fader.

Skal man få dette helt som nytt, så må det nok åpnes og smøres opp på nytt innvendig, ville jeg tro.
Det finnes spesielle sprayprodukter beregnet for kun potmetere og fadere, slik som :

https://caig.com/fader-f-series/
https://peavey.com/silent-slider-high-tech-control-lubrication/p/00493880

... men det må nok bestilles fra utlandet i så fall.
Har forøvrig ingen erfaring med disse, men har åpnet og smurt noen potmetere gjennom årene, uten problemer, da med litiumfett.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg finner hverken "LPS no. 1" eller "Peavey Silent slider" her til lands, så dere har nok rett i at det må bestilles fra utlandet, noe som dessverre betyr at man kanskje ikke får kjøpt det (pga. restriksjoner av farlige stoffer å sende) eller at det til slutt koster en formue.

Derfor er jeg nygjerrig på hva "litiumfett" er for noe, og hvor man får kjøpt slik?
Jeg holdt på å kjøpe CRC hvitt litiumfett fra Clas Ohlson, men avsto da jeg så en produktvideo som viste at det var veldig tyntflytende.

On 11/28/2020 at 2:18 PM, mobile999 said:

Du laget jo en tråd om dette i 2015.

Gjorde jeg? Prøvde å finne frem til det her, men tror de gamle trådene er borte etter at forumet ble oppgradert.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...