Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dårlig futt i varmekabler

Anbefalte innlegg

Jeg syns varmekablene på badet gir så lite varme. Bryteren har ti trinn, og det siste døgnet testet jeg med å la den stå på max (10), men det er fortsatt bare en liten lunk i gulvet. 

Er det noe jeg kan feilsøke / sjekke på egenhånd? 

Badet er ca ti år gammelt, jeg vet ikke hva som er forventet levetid på slikt? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette varmekabler du er "kjent" med (altså har brukt over lengre tid) eller har du nylig flyttet inn? Jeg flytta nylig selv og synes varmekablene på det nye stedet var langt "kjøligere" enn i den forrige boligen (der kunne det være så varmt at det nesten var litt ubehagelig å tråkke på).

Så vidt meg bekjent vil en varmekabel enten virke eller ikke (mulig at den kan varme litt dårligere i en kort periode før den blir ødelagt).

Det eneste jeg kan tenke meg som påvirker varmeevnen til en varmekabel er hvor tett den ble lagt (altså størrelsen på kabelen). Er kabelen for liten vil du ha for få watt per kvadratmeter noe som vil påvirke temperaturen. 

Har du en analog termostat (med "hjul") så har jeg vært borte i at hjulet settes på feil slik at det ser ut som den står på maks, men den står egentlig bare på 50%. Sjekk dette ved å ta en tynn skrutrekker og vipp av hjulpet. Bruk så skrutrekkeren til å vri pinnen helt mot høyre og pass på å sette på hjulet igjen slik at den peker på 10. 

Lenke til kommentar

Gamle regulatorer og termostater med ratt bruker jeg å sette akslingen i senter av rotasjonen og rattet montert midt i skalaen slik at det gir likt utslag begge veier når jeg remonterer slikt.
Gjelder bare dersom du har regulator/termostat der rattet kan settes på i flere stillinger.
Forsøk det først sånn at den ikke potensielt står å stanger i endestoppen på det som ser ut som maks også er det bare halv effekt eller noe sånt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjenner du forskjell på om den er på slik den funker nå, eller om den er helt avslått? I utgangspunktet skal en varmekabel virke så lenge den virker, om den setningen gir mening. Sagt annerledes, selve kabelen kan ikke fungere "bare halvveis". Da er det mer sannsynlig at det er termostaten som begynner å bli dårlig, 10 år for en termostat som er på hele tiden er ikke unaturlig at de begynner å ryke. Om kablene er lagt og dokumentert ihht leverandørens krav så gir de fleste leverandører av varmekabler minst 10 års garanti, gjerne 15-20 også. Det vil si at om kabelen er defekt, og den er lagt og dokumentert skikkelig, dekker de utbedring av feilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...